Eén bougie is zwart, andere 3 OK

nopper

MF veteraan
11 jun 2004
3.192
10
meerhout
Ik heb een Yamaha XJR 1200. Sinds enkele dagen merk ik dat de motor niet 100procent goed loopt. Als ik bij ongeveer 3000 toeren het gas langzaam open sputtert de motor een beetje. Gas volledig open lijkt de reactie normaal. Constante snelheid rijden op ongeveer 3500 toeren zorgt ook voor een licht gesputter.

Een kleine controle leerde me dat één van de vier bougies zwart is, maar niet nat. Het is een droge roetafzetting.

Wat denken jullie dat hier aan de hand is? Wat kijk ik best na en in welke volgorde???
 
beginnen bij het begin.
dus kleppen stellen, synchroniseren en dan compressie meten.
is dat goed en blijft de bougie dan nog zwart, dan de carb afstelling controleren.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er geen eenvoudigere dingen die ik eerst kan nakijken? Aangezien het probleem nogal plots lijkt te zijn gekomen, en aangezien de andere 3 bougies er normaal uitzien ?
 
je bougie is juist de makkelijkst te controleren indicatie of er iets aan de hand is.
je kunt de motor ook op een dynojetbank zetten.
alleen een diagnoserun kost niet veel en geeft, in het geval het een mengsel probleem is, ook een hele goede indicatie.
 
boegiekabel lostrekken bovenin
schoon maken met contactspray of WD 40

WD 40 smeert ook lekker toekomstig vocht eruit, ik gebruik dit

verwissel ook die boegie die niet werkt, misschien doorgeslagen
achterhaal of nu een andere cylinder weigert
of stop er een nwe in die zeker werkt

start anders ook je motor op 3 pitten en hou
die 1ne met boegie en al buiten het blok tegen aarde aan, zie je of die vonkt

is het niet de boegie of de kabel, dan terug naar af
en ga je de afstelling van motor of carb nalopen of ontbrekende vonk

my 2cts
 
Die bougie had ik daarstraks al geprobeerd. Die vonkt gewoon. Betekent dat dat ze nog goed is?
Of is het toch raadzaam om ze eerst eens te vervangen, ook al vonkt ze?

Daarnet de bougie weer even proper gemaakt en een ritje gaan maken. Na 10km is de bougie weer helemaal gitzwart en beroet.

Heb net de carb er ook even afgenomen en de sproeiers eens doorgeblazen. dat was het dus ook niet. De eerste kilometers rijdt de motor prima. Daarna begint hij dus weer heel lichtjes te stotteren om en bij de 3500 toeren. Gas open merk ik niks.

Morgen maar eens tot bij de dealer rijden. Ik kocht de motor tweedehands en heb nog garantie.

Ik hoop maar dat het niks ergs is.
 
Die bougie had ik daarstraks al geprobeerd. Die vonkt gewoon. Betekent dat dat ze nog goed is?
lijkt me wel
Of is het toch raadzaam om ze eerst eens te vervangen, ook al vonkt ze?
onwaarschijnlijk
Daarnet de bougie weer even proper gemaakt en een ritje gaan maken. Na 10km is de bougie weer helemaal gitzwart en beroet.

Heb net de carb er ook even afgenomen en de sproeiers eens doorgeblazen. dat was het dus ook niet. De eerste kilometers rijdt de motor prima. Daarna begint hij dus weer heel lichtjes te stotteren om en bij de 3500 toeren. Gas open merk ik niks.
kan toch foute electronica zijn op 1 bougie, of lekkende of in de fout lopende klep, of 1 lekke/ontregelde carb, lucht/brandstof
Morgen maar eens tot bij de dealer rijden. Ik kocht de motor tweedehands en heb nog garantie.
dan is er niets aan de hand
Ik hoop maar dat het niks ergs is.
het zal wel los lopen .. het kost je toch niets
een foute klep of electonica of carb lijkt me, door een dealer makkelijk te verhelpen $$$ 8-)
 
lijkt me welonwaarschijnlijkkan toch foute electronica zijn op 1 bougie, of lekkende of in de fout lopende klep, of 1 lekke/ontregelde carb, lucht/brandstofdan is er niets aan de handhet zal wel los lopen .. het kost je toch niets
een foute klep of electonica of carb lijkt me, door een dealer makkelijk te verhelpen $$$ 8-)

Een bougie die vonkt wil niet zeggen dat het een goede bougie is! Wissel m ff om met een andere. Zelfde probleem? Dan verder zoeken!
 
Vandaag geprobeerd bij dealer,...
Geen succes.
Vlotternaalden werden vervangen toen ik hem kocht. De motor had toen lang stilgestaan.

Ik heb hem bij de dealer gelaten voor een nader onderzoek en wacht dus vol spanning op het verdict.
 
Ik heb dit gehad bij mijn XJ900, daar bleek de choke te blijven hangen bij 1 carb. Merkte je niets van aan het chokemechanisme. Totdat ik de tank er af haalde en zag dat hij bij 1 carb niet helemaal terug veerde.
 
het kan ook het vlotterniveau zijn wat niet goed staat. Dit zou gecontroleerd moeten zijn bij het vervangen van de vlotterafsluiters, maar wil niet zeggen dat het nu nog steeds klopt of dat er niet toch een vuiltje tussen gekomen is waardoor de nieuwe afsluiter nu zn werk niet goed meer doet.

Heeft de XJR 1200 (gave fiets btw) onderaan de carburateurs een aftap mogelijkheid zitten? deze kun je nl. ook gebruiken om de vlotterhoogte te controleren. Doorzichtig slangetje van klemmende maat erin schuiven, terug omhoog buigen tot de bovenkant van de carburateur en de aftap schroef open draaien. dit moet wel met geopende benzinekraan anders vernaggelt de inhoud van het slangetje je bepaling (stand 'PRI' van de kraan of met lopende motor)

Blijkt dit een afwijkend beeld te geven t.o.v. de overige carburateurs, heb je de oorzaak al snel gevonden :-)
 
Je moet je bouggie even afstellen.. Op je bouggie zie je een bruggetje lopen waartussen de vonk komt, die afstand moet afgesteld worden (daar heb je speciale plaatjes voor van verschillende milimeters).

In jou geval kan tus zijn dat die ene bouggie een te grote vonk geeft...
 
Terug
Bovenaan Onderaan