Hoe lang gaat een motor scooter mee?

14 feb 2011
52
0
Veldhoven
Wat ik mij eigenlijk afvraag :? is: "hoe lang motor scooters mee gaan?"

Dus hoeveel kilometers hebben jullie ooit gereden op een en dezelfde motor scooter? Verschilt dit sterk met een "gewone" motor en per merk?
Laat weten welke merken en modellen veel kilometers op de teller kunnen zetten :Y
 
ik heb er 45.000km in 2 jaar op staan Piaggio master blok geen enkel probleem met het blok gehad, en de mijne is aardig getuned ook nog 12pk meer, in vergelijk met de standaard
er was laatst een MP3 400 RL te koop met 80.000km op de teller van een koeriersdienst

en als je het Burgman topic een beetje in leest kom je berichten tegen van 100.000km
 
Er staat een SilverWing 600 bij MP Hengelo met meer dan 108.000 km op de teller. Geven ze gewoon garantie op. Er rijden SilverWings rond met het dubbele! En waarom ook niet?

De vraag is wat de levensduur bepaalt:
het motorblok (een 2 cilinder lijdt ws minder dan een eenpitter);
de wielen (lagers kun je laten vervangen);
stuurinrichting (i.d.);
veren en dempers (ook vervangbaar);
startmotor (i.d.);
kabels en slangen (i.d.);
accu (i.d.);
versnellingsbak (duur);
het frame (kan in principe niet stuk).

Zolang de dealer bij de jaarlijkse beurt preventief vervangt, zodat ik onderweg weinig risico loop op pech, blijf ik op de mijne rijden (en dat zal nog wel even zijn).
 
Laatst bewerkt:
heb wel eens een km stand van 87.000MIJL gezien op een piaggio x9 500cc master blok zonder afwijkende problemen.
 
Jeetje, het kan dus wel. Wat een kilometers.

Tja, zoals GT Scooter het ongeveer zegt is onderhoudt de sleutel natuurlijk. Maar een ton is veel voor een motor. Daarom wil ik graag meer reacties, om te kijken wat nu een beetje het gemiddelde is en wat het uiterste en welke merken hoog scooren in de top van meest gemaakt kilometers?
 
Ik stel mij deze vraag ook!! De hoge km-standen lijken mij vaak bij zware motoren te horen. Ik heb een 125cc en zou ook graag wat ervaringen van mede 125-ccrijders zien. Ik heb op een half jaar 5000 km, dat wil dus zeggen dat ik er op een jaar 10 000 ga halen. Kan ik met mijn 125cc'tje 10 jaar rijden of is 100 000km een utopie voor zo een licht motortje? Moet ik eerder op 50 000 of zo denken? Ik heb er geen idee van maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!
 
full


De kilometerteller van mijn trouwe Honda Foresight.


Hybride in "Het grote motorscooter topic deel 2"
 
denk je niet dat je na 5 of 6 jaar wel eens iets anders wil?
ik zou dat wel hebben en ik ben nu ERG tevreden met mijn huidige motor... maar die is over 5 jaar echt wel weg hoor!
 
Er zijn mensen die gewoon hun motor/ scooter op rijden.
Wat is er nou zo bijzonder aan een motor? die 100000 kilometer gereden heeft?
Ja hij brengt niet meer zoveel op :N je weet zeker dat de kinderziekte's eruit zijn en dus altijd zal rijden.
Onderhoud is idd the keyword
 
Dat ze zo lang meegaan is de reden waarom je altijd van die oude dingen ziet rijden!!!
 
De meeste oude scooters hebben niet echt zo heel veel kilometers gemaakt. Ze zijn over het algemeen niet geschikt voor de autosnelweg, waar juist veel kilometers gemaakt worden.

Ook roesten die oude Vespa's onder je kont weg, dus naast goed onderhoud is een goede stalling wel aan te raden. De meeste echt oude scooters is gewoon liefhebberswerk.

Mijn vader heeft er eentje gehad. Motorisch was die nog oke na 35dkm, maar de roest had hem helemaal aangetast na 8 jaar. De(meeste) huidige scooters zijn veel beter, zowel motorisch als qua plaatwerk en frame. Alleen gaan we die meestal niet koesteren.
 
Ben ik het niet mee eens, dat er niet zoveel mee gereden werd, een oom van mij had een Lambretta in de jaren 60 en die woonde in Enschede en reed ook overal heen, woon werk werkte bij ECN en familie bezoek, toen was een scooter wat een auto nu is, het was toen een heel andere tijdgeest

Als je nu kijkt naar de Vespaclub de ritjes zijn niet zo lang meestal 80 a 90 km maar ze komen soms overal vandaan om bijvoorbeeld ritjes rond Zwolle mee te rijden Elke maand is zijn er wel 2 a 3 ritten ergens in de landen van de verschillende afdelingen en ja er zijn er wat bij die hun oude Vespa op een aanhanger zetten maar er zijn er zat die het hele stuk rijden.

ook naar grote evenementen bijvoorbeeld de World Vespa Days die worden dit jaar in Oslo gehouden, hoeveel er daar naar toe gaan van uit heel Europa, ik geef toe daar komen ook nieuwe maar ook hele oude en de meeste rijden er op de scooter naar toe volgend jaar gaan we weer een poging doen om er naar toe te gaan in London
 
Ooit eens een artikel gelezen over belgische coureurs/ eh koeriers, die reden 300.000km met een T-max.
hehe, kan ik nog een paar jaartjes doorsturen :P
 
Tja oude dingen , als je wat langer op een type rondrijdt ga je wennen aan de kleine gebreken (neem je op de koop toe )dus je versmelt een beetje met de nukken .als je je daarbij nog een beetje in de techniek verdiept en sleutelt zelf kunnen ze heel lang mee gaan.
rij zelf nog steeds op mijn eerste scooter de Yamaha YP250 die ook best wel oud begint te worden en nu 42.000km erop hebt zitten bouwjaar 1996 , voor mij perfect als hele jaar woon werk ding .

sleutel woord :onderhoud en nog eens onderhoud.

Ed
 
Ik stel mij deze vraag ook!! De hoge km-standen lijken mij vaak bij zware motoren te horen. Ik heb een 125cc en zou ook graag wat ervaringen van mede 125-ccrijders zien. Ik heb op een half jaar 5000 km, dat wil dus zeggen dat ik er op een jaar 10 000 ga halen. Kan ik met mijn 125cc'tje 10 jaar rijden of is 100 000km een utopie voor zo een licht motortje? Moet ik eerder op 50 000 of zo denken? Ik heb er geen idee van maar ben wel benieuwd naar jullie ervaringen!


Zo lang het geen Chinese rommel is zou me nergens zorgen om maken. 100.000km is met normaal onderhoud makkelijk te halen.

De reden waarom je ze zo weinig ziet? Relatief lage dagwaarde na 10jaar, veel mensen zien de kosten van een flinke onderhoudsbeurt dan niet meer zitten.
 
Zo lang het geen Chinese rommel is zou me nergens zorgen om maken. 100.000km is met normaal onderhoud makkelijk te halen.

De reden waarom je ze zo weinig ziet? Relatief lage dagwaarde na 10jaar, veel mensen zien de kosten van een flinke onderhoudsbeurt dan niet meer zitten.

Of je als je een nieuwe(re) koopt geen onderhoud hoeft te (LATEN) plegen...
 
.... Sleutelwoord: onderhoud en nog eens onderhoud....
Goed onderhoud is prima maar minstens net zo belangrijk is hoe de eigenaar ermee omgaat.

De Foresight kreeg echt het minimum aan onderhoud, toch reed ik hem probleemloos voorbij de ton.
Vooral rustig beginnen na de koude start is erg belangrijk, niet altijd het uiterste vragen ook; stipt op tijd de olie verversen een stuk minder, zeker als je veel rijdt.

Behandel de techniek zoals jij behandeld wilt worden.

Wees goed voor de techniek, dan is de techniek ook goed voor jou.
 
Laatst bewerkt:
stipt op tijd de olie verversen een stuk minder, zeker als je veel rijdt.

Nu lees ik juist regelmatig dat olie verversen om de 3 of 5000km niet zo noodzakelijk is als je veel rijdt. Heb jij daar een andere mening over?
 
...Nu lees ik juist regelmatig dat olie verversen om de 3 of 5000km niet zo noodzakelijk is als je veel rijdt. Heb jij daar een andere mening over?...
Nee hoor...
Vooral rustig beginnen na de koude start is erg belangrijk, niet altijd het uiterste vragen ook; stipt op tijd de olie verversen een stuk minder, zeker als je veel rijdt.
Uit bovenstaande quote zou dat ook al moeten blijken maar misschien omschreef ik het onduidelijk...
Stipt op tijd de olie verversen is een stuk minder belangrijk dan verstandig omgaan met een koude motor; dat is wat ik bedoel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan