Ducati 1000ds F1 project

dahaaz

MF'er
30 mrt 2005
83
0
Grave
Ik ben al geruime tijd bezig met een projectfiets, en wil jullie die niet onthouden.
Ik wilde heel graag iets speciaals, met karakter.
Ondanks dat ik het tijdperk niet bewust heb meegemaakt, vind ik de periode van de eerste riemracers van Ducati erg stoer, met name de endurance 750F1.
Deze zijn ook in gelimiteerde straat versie uitgekomen, laguna seca, montjuich en santa monica maar onbetaalbaar en het zou zonde zijn een echte te gebruiken als basis, lijkt me. Komt nog bij dat ik graag een modern rijwielgedeelte wil gebruiken.
Alles bij elkaar opgeteld, een moderne fiets met een 'retro'- uitstraling gaat het worden.
Tijdens het uitbroeden van de ideeën wat getekend en geshopt:

Het origineel
812780801_5_Dba8.jpeg


Photoshopjes
812780791_5_1o-V.jpeg


812780778_5_O_mP.jpeg


844445228_5_wQuZ.jpeg


Niet alleen geïnspireerd door de 750F1 zelf, maar ook de creaties van oa radical ducati. Lekker agressief en op zn neus. Het moet een beetje een karikatuur van het origineel worden.... dat wordt dus knutselen aan het kuipwerk...

De keuzes waren snel gemaakt en luttele uurtjes op mrkplts en ebaj later:

Een 748 frame met kenteken
Een 2004 1000ds blok met 10k
MTS kabelboom en dash
916 achterbrug met Ohlins shocker
999s voorvork
Magnesium 5-spaaks velgen
Brembo RCS pomp
998 remschijven
Hypermotard koppelingspomp en oliekoeler

Het blok in het frame
815187087_5_xMz4.jpeg


Swinger en shocker
842271230_5__xpN.jpeg


En de boel los op schroeven
916317318_5_VCsr.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Vet project, ik ben heel benieuwd wat je ervan gaat bakken! Vooral de 1e photoshop vind ik erg cool eruit zien. Misschien een cool idee om de kuip aan de voorkant dicht te polyesteren (zoals bij racers) en dan een klein lampje in te bouwen. En ook is het naar mijn mening wel mooi om de kont iets minder dik te maken dus meer zoiets:
full
 
Tijdens het monteren van het frame op het blok, loop je tegen wat uitdagingen. Je moet de ogen in het frame van 10 naar 12mm boren, het gat voor de as van de achterbrug in het blok moet 6mm naar beneden gefreesd worden.
Ook het verstevingingskruis in het frame zit de injectie ontzettend in de weg.

815187186_5__Vw1.jpeg


Zo heb ik het opgelost
860791560_5_VUmQ.jpeg


Ik heb de 'schoring' demontabel gemaakt, gewoon vast lassen had ook gekund.

Volgende uitdaging was de airbox. Omdat de gasklephuizen bij een 916 anders gericht staan dan een luchtkoeler Duc, moest er geknutseld worden.
Ik heb een schade airbox verzaagd en beplakt met plastic plaat materiaal. Vervolgens met plamuur en veel schuren gladgemaakt.

Foto's zeggen meer:
844445377_5_XAQG_1.jpeg


892987626_5_OacJ.jpeg


De mal
1271109120_5_bReK.jpeg


En het product
1064360194_5_kUQC.jpeg


1064360340_5_iWas.jpeg
 
@RG125: Thanks! Ik ben inmiddels al een stuk verder, en zal proberen alles zo snel mogelijk te posten. Ik heb de mal van het kontje inmiddels bijna af, en hij is naar mijn mening inderdaad nog iets kleiner geworden.

De tank maak ik op basis van een 916-tank. Om het enigszins makkelijk te houden wil ik de brandstof meter en brandstofpomp van de MTS gebruiken, dus vandaar de aangepaste vorm aan de onderkant van de tank.
Om de lijn van de tank iets horizontaler te maken, de moderne look af te nemen en de inhoud groter (meer a la 998RS tanks), heb ik op de bovenkant van de tank zo'n 3cm bij geboetseerd. Ook ter hoogte van het contactslot is er verbouwd.

963404322_5_9jKq.jpeg


964242228_5_7Uoa.jpeg


De tank is nog steeds niet af, inmiddels zit er alweer een nieuwe plamuurlaag op;) het is valt niet mee om de plug zo strak en symmetrisch te krijgen dat het klaar is om een mal van te trekken... we houden vol.
 
Laatst bewerkt:
Waar ik nu mee bezig ben is het bouwen van het kontje.
In eerste instantie wilde ik m zelfdragend en ook van carbon, maar ik ga het toch anders doen.
Het zitje krijgt een subframe van carbon, met alu bevestigingsogen. Het zitje zelf is dus gewoon een carbon kap waar het LED achterlicht in wordt verwerkt.
Het subframe bouw ik uit carbon 'pijp' op de kruispunten verstevigd met carbon matten.

Maar eerste weer de plug
179850_1799282782991_1267423265_2051691_3476112_n.jpg


en de mal in aanbouw
1271109100_5_9GYY.jpeg


Ik ben heel benieuwd hoe de mal gelukt is, maar eerst nog even het tussenstuk maken...

Als laatste toegift de huidige stand in de garage
1271109082_5_2pUo.jpeg


O ja, ik ben ook begonnen aan de uitvoering van de verlichting aan de voorkant.

Het race origineel
P6184331.JPG


Het straat origineel
Ducati_F1.jpg


Mijn mogelijke versie (vereist een vrije en open blik en gewenning)
1271134210_5_OY1f.jpeg


Wat vinden jullie ervan?

PS: het goede antwoord: een koplamp van een Beemer F800 r/gs
 
Laatst bewerkt:
Ik zou alleen het rechter lampje erin bouwen van de beemer. Gewoon een stuk kleiner dan origineel en niet zo lelijk als de racer :X
 
Mooi project.

Als koplamp zou ik iets van een combinatie van de straat/racer gebruiker. Een (1) ingebouwde ronde lamp in het midden. Lekker retro zoals de fiets zelf.
 
Gaat die sleuf voor in de kuip daadwerkelijk lucht aanzuigen?

Zo niet, dan kun je 1 of 2 kleine lenslampjes verdiept in die sleuf bevestigen..
uit het zicht, mooier kan niet..
Als de sleuf wel een fuctie heeft kun je mischien diezelfde lampjes onder de kuip hangen ook uit het zicht.. race-replica met lampen is niet cool :N
 
Waarom niet op de enduro manier, 2 externe lampen. *O*

[eddit] @ crew geniale 1 april grap :}
 
Laatst bewerkt:
Beter dat ik nog een laptop heb en eenvoudig dat ding kan omkeren om de afbeeldingen goed te bekijken O-)
 
Beter dat ik nog een laptop heb en eenvoudig dat ding kan omkeren om de afbeeldingen goed te bekijken O-)


hahaha.... En ik maar denken dat ik de enige ben die al die foto's op z'n kop zit te bekijken.....

Het is natuurlijk wel eens wat anders, knutselen aan het plafond!

mooi project. Succes *O*
 
plaatjes op zijn kop was 1april grap van mf wha wha , ziet er goed uit die motor goed bezig
 
Terug
Bovenaan Onderaan