Kawaki zx9r. loopt slecht na vervangen bougies

martijnzx9r

Die hard MF'er
10 apr 2011
567
0
HD
Hallo allemaal,

Ik heb vorige week van mijn kawa zx9r uit '97 mijn bougies vervangen voor 4 nieuwe identieke bougies.

wat heb ik gedaan?
1. kuip verwijderd (die kleine onder het stuur)
2 .tank verwijderd
3. luchtfilter er af.
4. bougie kabels 1 voor 1 eraf gehaald, bougie vervangen en de kabel er weer op gezet.
(alle kabels zitten 100% goed!!
5. alles weer terug gezet en goed aangesloten. :Y

NU KOMT HET.... Ik start de motor en slaat gelijk aan op de choke, hij loopt goed. na een tijdje gaat de choke eraf en valt hij bijna uit( stationair heeft ie met oude bougies altijd goed gelopen) en hij knalt nu in de uitlaat. (heeft ie nog nooit gedaan) :(

Alles weer gedemonteerd en bougies weer na gekeken en terug gezet en alles weer in elkaar. maar nog steeds blijft ie knallen. |(
Als ik een stukje door de straat rij loopt ie wel goed maar als ie stationair loopt rammeld er nogal wat in het blok en hij loopt slecht.
EN NEE, ER ZIJN GEEN SCHTOEFJES O.I.D IN GEVALLEN. :X

Heeft iemand enig idee waar het aan kan liggen?
oude bougies eruit en nieuwe van het zelfde type + waarde erin en hij loopt slecht en knald in de uitlaat.

iemand met het zelfde probleem bekend??

Avast bedankt voor het mee denken.

Groeten Martijn
 
Laatst bewerkt:
De oude bougies hadden maar (hoe noem je dat) 1 lipje erop zitten, de nieuwe hebben er 3 op zitten. zelfde type en nummer.

Alles is 100% goed aangesloten!!!!!!!!!!!!!

Het lijkt net of ie op 3 poten loopt, maar als ik rij is het wel goed. en wat kan er nu verkeerd gaan als je gewoon 4 bougies vervangt? oude eruit nieuwe erin, en dan slecht lopen? :? ik snap het niet meer. bopugie kabels misschien dan?
 
De oude bougies hadden maar (hoe noem je dat) 1 lipje erop zitten, de nieuwe hebben er 3 op zitten. zelfde type en nummer.

Alles is 100% goed aangesloten!!!!!!!!!!!!!

Het lijkt net of ie op 3 poten loopt, maar als ik rij is het wel goed. en wat kan er nu verkeerd gaan als je gewoon 4 bougies vervangt? oude eruit nieuwe erin, en dan slecht lopen? :? ik snap het niet meer. bopugie kabels misschien dan?

Als de bougies dezelfde zijn, je alles goed hebt aangesloten en er niets in de cylinders is gevallen, dan móet ie goed lopen.....

Ga er voor het gemak maar van uit dat er toch iets anders is..... en loop alles nog maar een keertje na.
 
Ik heb met me auto bijna het zelfde verhaal gehad, die maakte na een beurt het geluid van een v8 en trok voor geen meter.

Na een stukje rijden bleek aan 1 kant hele uitlaat roodgloeiend te zijn.

De volgende dag aan de computer vertelde het autootje dat ie op 5 poten liep, en was er een penbobine stuk.

Misschien dat je per ongeluk je je bougiekabel/dop hebt stuk getrokken.
 
Ik heb hem nu 3x uit elkaar hehaald en alles met 2 man gechecked. alles zit echt 100% goed aangesloten dus daar ligt het niet aan.

Bougie kabels en kappen zou de enige oorzaak nog kunnen zijn. ook denk ik zomaar dat er een sproeier verstopt zit ofzo. als ik gas geef op de weg reageerd ie goed maar hij maakt een heel raar geluid in het blok.( net of er geen olie in zit) bij stationair loopt ie op 3 poten en valt ie uit...
 
De oude bougies hadden maar (hoe noem je dat) 1 lipje erop zitten, de nieuwe hebben er 3 op zitten. zelfde type en nummer.

Alles is 100% goed aangesloten!!!!!!!!!!!!!

Het lijkt net of ie op 3 poten loopt, maar als ik rij is het wel goed. en wat kan er nu verkeerd gaan als je gewoon 4 bougies vervangt? oude eruit nieuwe erin, en dan slecht lopen? :? ik snap het niet meer. bopugie kabels misschien dan?

Bougiekabels beschadigd?
Oude bougies terugplaatsen en kijken of dit helpt.

Als het enige wat je hebt veranderd je bougies zijn dan zou logica vertellen dat het enige wat voor de hand zou liggen als oorzaak van ontstane problemen...de bougies zijn.

*edit*
Die bougies met meerdere electrodes zien er leuk uit e.d. maar helpen niet bij elek motor.
Als je een zwakke vonk krijgt kan die slecht of niet stationair gaan lopen op zo af en toe mengsel slecht of niet ontsteken (knallen).
Maar ik geef toe dat dit niet gek vaak voorkomt.
Daarnaast kan het ook zo zijn dat door verandering van bougie nu bijv. je kabels doorslaan of bobines problemen geven.
Of je hebt te hard aan de kabel getrokken.

En daarbij, is het handig om zo terug te gaan naar de oorsprong van het probleem en zo stapsgewijs mogelijke oorzaken uit te sluiten i.p.v. in het wilde weg iets te gaan doen of veranderen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Vond het verhaal van de lipjes ook al vreemd.

Je hebt dus niet dezelfde bougies gebruikt maar andere bougies dan die er origineel inzaten.

Dan dus idd nieuwe bougies eruit oude erin en kijken wat het dan doet.

Loopt het dan goed dan de oude bougies vervangen voor hetzelfde type bougie
 
helaas heb ik de oude bougies niet meer :? . maar als de waarde en nummers en type van de oude het zelfde zijn, dan mag je wel aannemen dat als je ze monteerd dat de motor het gewoon moet doen.. :Y

ik denk dat ik een paar nieuwe kabels erop ga zetten en hopen dat het dan goed is.
 
helaas heb ik de oude bougies niet meer :? . maar als de waarde en nummers en type van de oude het zelfde zijn, dan mag je wel aannemen dat als je ze monteerd dat de motor het gewoon moet doen.. :Y

ik denk dat ik een paar nieuwe kabels erop ga zetten en hopen dat het dan goed is.

Nieuwe bougie kan ook stuk zijn :Y
Voortaan eerst kijken of alles goed is en dan pas je ouwe zooi weggooien :Y
 
Het vacuüm slangetje van je benzinekraan vergeten vast te maken (weet ff niet of dat bij zo'n '98-er erop zit) , óf het vacuumslangetje van je emission control valve vergeten aan te sluiten :?
 
heb net nog gekloot aan de zx9r van een maat van me (99 model) en daar liep hij na vervangen bougies op 3 poten (klinkt dan idd ook klote)
de oplossing was alle carbs schoonmaken en nu loopt hij lekker

check of al je uitlaatbochten warm worden....
 
helaas heb ik de oude bougies niet meer :? . maar als de waarde en nummers en type van de oude het zelfde zijn, dan mag je wel aannemen dat als je ze monteerd dat de motor het gewoon moet doen.. :Y

ik denk dat ik een paar nieuwe kabels erop ga zetten en hopen dat het dan goed is.

En toch heeft de ene één elektrode, en de ander drie, als ik het goed begrijp?
 
alle nieuwe bougie's die ik er nu in heb zitten hebben allemaal 3 lipjes. en alle oude die eruit kwamen hadden er maar 1.

Ik heb wel een vonk op alle bougie's en bij het starten op de choke slaat ie meteen aan en loopt ie goed. maar als de choke eraf is loopt ie beroerd en slaat ie af.
Alle slangen die ik tegen kom zitten vast en op de goede plek (kan ook bijna niet fout gaan)
De motor heeft al 9 jaar goed gelopen tot vorige week.
(heb de motor al zo lang haha...)
Misschien maar naar een motoport brengen dan?
 
alle nieuwe bougie's die ik er nu in heb zitten hebben allemaal 3 lipjes. en alle oude die eruit kwamen hadden er maar 1.

Ik heb wel een vonk op alle bougie's en bij het starten op de choke slaat ie meteen aan en loopt ie goed. maar als de choke eraf is loopt ie beroerd en slaat ie af.
Alle slangen die ik tegen kom zitten vast en op de goede plek (kan ook bijna niet fout gaan)
De motor heeft al 9 jaar goed gelopen tot vorige week.
(heb de motor al zo lang haha...)
Misschien maar naar een motoport brengen dan?
daar zou ik hem in ieder geval helemaal niet naartoe brengen _O-
 
geen idee, in het boekje van kawa staat een type en nummer. ik heb precies de zelfde er nieuw weer in gezet. ik ga a.s weekend weer ff kijken en alle uitlaat bochten checken op warmte. :Y
das voor mij nog de enige hoop :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan