problemen koppeling gsxr 1000 k5

RSVredliner

MF'er
16 aug 2004
95
0
Beste MF-ers

Na jarenlang op mijn RSV te hebben gereden heb ik afgelopen weekend een Suzuki GSXR 1000 K5 aangeschaft. Rijdt helemaal super op 1 dingetje na.... ;(
Af en toe bij normaal wegrijden vanuit stilstand pakt de koppeling niet lekker. Ik hoor een vreemd geluid (beetje zoemend) en de motor schiet met schokken vooruit, net alsof de koppeling doorslaat of zo. Vooral vervelend wanneer het gebeurd als ik ergens moet keren of zo want dan is ie niet echt lekker te hanteren. Iemand enig idee wat dat kan zijn??

grtzzz..

Ronald
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb je ook het bekende euvel van de k5. Ik moet altijd voorzichtig wegrijden anders gaat de motor bokken. Ik zou eerst beginnen met koppelingskabel checken dat je ong. 1 cm speling hebt. Dan staat van je koppelingsplaten etc.
Als laatste kan je het verhelpen met een kleine modificatie:
http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=136907
Kort samengevat:
Het is al voldoende om de koppelingsplaten eruit te halen, koppelingsring te vervangen met een 750 model en dan je slip afstellen.
Ik heb trouwens alles gedaan, maar ben tegen een ander probleem aangelopen.
 
Nou hier is een mod voor, het schijnt normaal te zijn bij de koppeling van een k5 1000cc,
Als je de koppeling openmaakt en je haalt alle platen eruit kom je bij een koppelingsveer, das een ring ter grote van je koppelingsplaten en deze ligt weer op een andere ring, als je die ring vervangt voor die van een ik geloof k8 750cc dan moet het overzijn, de mod staat op gixxer.com geloof ik,
Daar staat ook het onderdeel nummer bij, ze raden ook aan je koppelingskorf in te boren voor meer olie op je koppeling, maar de ring alleen is al voldoende om de clutch chatter tegen te gaan, het was volgens mij zo dat de ring orgineel te straks was, en dat het zooitje daardoor gaat klapperen

Ps. Ik moest er ook erg aan wennen, wegrijden met hogere toeren is gewoon niet mogelijk zonder de
mod.

En ik moet de mod ook nog doe, :p
 
Nou hier is een mod voor, het schijnt normaal te zijn bij de koppeling van een k5 1000cc,
Als je de koppeling openmaakt en je haalt alle platen eruit kom je bij een koppelingsveer, das een ring ter grote van je koppelingsplaten en deze ligt weer op een andere ring, als je die ring vervangt voor die van een ik geloof k8 750cc dan moet het overzijn, de mod staat op gixxer.com geloof ik,
Daar staat ook het onderdeel nummer bij, ze raden ook aan je koppelingskorf in te boren voor meer olie op je koppeling, maar de ring alleen is al voldoende om de clutch chatter tegen te gaan, het was volgens mij zo dat de ring orgineel te straks was, en dat het zooitje daardoor gaat klapperen

Ps. Ik moest er ook erg aan wennen, wegrijden met hogere toeren is gewoon niet mogelijk zonder de
mod.

En ik moet de mod ook nog doe, :p

De originele ring is 0.5 mm dikker dan die van de 750 en heeft een andere eigenfrequentie en minder last van resonantie, wordt er gezegd... :P
Ik zou ook meteen die gaten boren, gaan je koppelingsplaten langer mee. Gewoon stofzuiger ernaast. Heb met accu boormachine gedaan, eerst met 2mm dan met 4mm.
 
Hey

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik moet zeggen dat het me best tegen valt voor een Jap. Ik dacht een Jap te kopen omdat ik die fratsen met mijn Aprilia beu was... maar helaas.

Heeft iemand enig idee wat een dergelijke modificatie gaat kosten bij de dealer? Is het schadelijk om er nog even mee door te rijden want heb mijn laatste centen uitgegeven aan dat ding. '(
 
Beste MF-ers

Na jarenlang op mijn RSV te hebben gereden heb ik afgelopen weekend een Suzuki GSXR 1000 K5 aangeschaft. Rijdt helemaal super op 1 dingetje na.... ;(
Af en toe bij normaal wegrijden vanuit stilstand pakt de koppeling niet lekker. Ik hoor een vreemd geluid (beetje zoemend) en de motor schiet met schokken vooruit, net alsof de koppeling doorslaat of zo. Vooral vervelend wanneer het gebeurd als ik ergens moet keren of zo want dan is ie niet echt lekker te hanteren. Iemand enig idee wat dat kan zijn??

grtzzz..

Ronald
hey :P

bekende hier, ja dat is een bekend iets van de K5
relatief simpele ingreep heb ik begrepen dus zou het wel laten doen, verder stana ze bekend als bere sterk :)

ik ben nog ana het zoeken naar een dikke pupe voor je, (weet je wel van jazz a dellic ;))
 
Hey

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik moet zeggen dat het me best tegen valt voor een Jap. Ik dacht een Jap te kopen omdat ik die fratsen met mijn Aprilia beu was... maar helaas.

Heeft iemand enig idee wat een dergelijke modificatie gaat kosten bij de dealer? Is het schadelijk om er nog even mee door te rijden want heb mijn laatste centen uitgegeven aan dat ding. '(

Kan geen kwaad, zolang het niet erger wordt.
Bij de dealer zou het max 2 uur werkloon moeten kosten. +-100e
Als je ook gaten laat boren, zullen ze denk ik, veel geld vragen. Durf niet te zeggen hoeveel.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je wel ermee helpen.
 
hey :P

bekende hier, ja dat is een bekend iets van de K5
relatief simpele ingreep heb ik begrepen dus zou het wel laten doen, verder stana ze bekend als bere sterk :)

ik ben nog ana het zoeken naar een dikke pupe voor je, (weet je wel van jazz a dellic ;))


Hey

Ja ik ben het nog niet vergeten.... je naam is me wel ontglipt... 8-)

MOcht je leuk uitlaatje tegen komen dan moet je het maar ff laten weten! Ikz it wel wat krap bij kas maar voor iets leuks moet ik de reserves (mijn vriendin) maar ff aanspreken... gege....
 
Kan geen kwaad, zolang het niet erger wordt.
Bij de dealer zou het max 2 uur werkloon moeten kosten. +-100e
Als je ook gaten laat boren, zullen ze denk ik, veel geld vragen. Durf niet te zeggen hoeveel.

Ik weet niet waar je woont, maar ik kan je wel ermee helpen.

Hey

Ik zal van de week eens ff informeren bij de motorzaak hier in Terneuzen. Ook zal ik dan vragen wat het kost om de gaten groter te boren. Ik zit dus helemaal in het onderste stukje van zeeland. Ver weg van z o'n beetje alles... haha
 
Motor is weggeweest voor koppelingsmodificatie, was bekend bij suzuki en het is opgelost. Ik heb nog maar 20 km gereden maar heb het niet meer gemerkt.

Er is een andere ring in de koppeling gezet en ik was slechts 85 euro kwijt dus ben weer blij!

;-)
 
Hey Sjors,

Ik heb het laten doen bij motortotaal in terneuzen. Milan, de hoofdmonteur, die heeft voor mij contact opgenomen met Suzuki nederland en die wisten hem zo te vertellen dat er een modificatie voor is. Ik was nog geen 100 euro kwijt en ik heb nu al 2 seizoenen zonder problemen gereden.

Op internet is er ook wel het een en ander over te vinden
http://www.bikes.me/forum/index.php?topic=10655.0

Ook allerlei sites te vinden van gasten die gaten gaan boren om de olietoevoer te verbeteren maar daar zou ik niet gelijk aan beginnen.

Ik zou even contact opnemen met motortotaal.

groet,

Ronald
 
Beste mede gixxerrijders,

Ik heb afgelopen winter de modificatie uitgevoerd (zonder boren). Toen vol syntheet olie erin, en geen probleem meer gezien.
Tot voorkort.. nu heb ik weer dezelfde problemen..

Ik ben van plan toch de gaten te boren.. iemand dezelfde ervaring gehad?

De problemen zijn trouwens ongeveer gestart toen ik olie heb bijgevuld (half syntheet), maar lijkt onwaarschijnlijk dat het hier aan ligt.

Bedankt voor de reactie alvast
Max
 
Beste mede gixxerrijders,

Ik heb afgelopen winter de modificatie uitgevoerd (zonder boren). Toen vol syntheet olie erin, en geen probleem meer gezien.
Tot voorkort.. nu heb ik weer dezelfde problemen..

Ik ben van plan toch de gaten te boren.. iemand dezelfde ervaring gehad?

De problemen zijn trouwens ongeveer gestart toen ik olie heb bijgevuld (half syntheet), maar lijkt onwaarschijnlijk dat het hier aan ligt.

Bedankt voor de reactie alvast
Max
Ik lees net dat het alternatief, een modificatie bij een motorzaak, nog geen 100 euro kost.

Welke afweging heb jij gemaakt?
 
Beste mede gixxerrijders,

Ik heb afgelopen winter de modificatie uitgevoerd (zonder boren). Toen vol syntheet olie erin, en geen probleem meer gezien.
Tot voorkort.. nu heb ik weer dezelfde problemen..

Ik ben van plan toch de gaten te boren.. iemand dezelfde ervaring gehad?

De problemen zijn trouwens ongeveer gestart toen ik olie heb bijgevuld (half syntheet), maar lijkt onwaarschijnlijk dat het hier aan ligt.

Bedankt voor de reactie alvast
Max
waarom gooi je half syntheet bij vol systheet ?
Had je dat niet gedaan dan had je het bijvullen van de olie als het probleem uit kunnen sluiten.
 
@Martell: Er was een terugroepactie tot een bepaalde datum. Die is allang verlopen. De dealer deed niks meer dan ook de ring vervangen. Nymax heeft dus dezelfde modificatie uitgevoerd alleen dus zelf.

Snap alleen niet dat hij wel ze koppeling uitelkaar weet te halen, maar dan vervolgens wel twee verschillende oliën door elkaar pleurt.
 
Ik heb 8 jaar en 45dkm met een K5 gereden en heb 1x last gehad van iets dergelijks.
Het was alsof de koppeling slipte, je voelde een soort resonantie waarna hij meteen oppakte aansloeg. Het probleem deed zich voor na een beurt bij de dealer.
Het bleek de olie te zijn, daarna nooit meer last van gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan