Startprobleem van een ER-5

wijx

MF veteraan
11 jun 2008
2.358
0
Leiderdorp
Facebook
Ik heb een probleem met starten van een Kawasaki ER-5.

Als die koud is start de motor niet. Licht brand, maar de startmotor slaat niet over, tikt zelfs niet.
Als we de motor dan een paar keer naar voren en naar achteren duwen en dan starten, draait de startmotor wel en start ie in 1 keer.

Als de motor warm is na een stukje rijden is er niets aan de hand. Ook tijdens het rijden zijn er geen problemen

Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
 
het naar voor en achter duwen zou geen enkel effect op de startmotor of een ander electrisch deel moeten hebben.
maar misschien klap je wel de zijstandaard in bij het duwen en die schakelaar kan wel effect op het starten hebben.
 
standaard in of uit maakt niet uit bij het starten. Althans het heeft er geen invloed op.

Schakelaar heb ik ook nog kortgesloten om te testen. Had ook geen effect
 
Controleer het benzinekraantje even.
Zit op het machanisme een o-ringetje die versleten kan zijn.
Hierdoor blijft de benzine lopen en kan na een nachtje dit verschijnsel geven.
Klinkt raar, maar heb het ook gehad.
Trek de benzine slang van het kraantje af die op de rechterkant van het kraantje zit en naar de carbs lopen.
Als er benzine uit het kraantje stroomt is het o-ringetje aan vervanging toe.
 
accupolen schoongemaakt. Alles schakelaars gecheckt. Draadbreuk is wat lastiger maar geen gekke dingen gevonden. Het is alleen lastig checken omdat die nu steeds weer gelijk start.

Benzine zal het niet zijn omdat de startmotor niets doet. Zodra die draait slaat ie gelijk aan. Nu heb ik nog eens het electrisch systeem doorgewerkt met behulp van de werkplaatsmanual.

Mijn belangrijkste verdachte is de relais die de startmotor aan en uit schakelt. Omdat ik geen getik hoor als ik de startknop indruk. Tikt die wel als die stuk is?
 
accupolen schoongemaakt. Alles schakelaars gecheckt. Draadbreuk is wat lastiger maar geen gekke dingen gevonden. Het is alleen lastig checken omdat die nu steeds weer gelijk start.
Benzine zal het niet zijn omdat de startmotor niets doet. Zodra die draait slaat ie gelijk aan. Nu heb ik nog eens het electrisch systeem doorgewerkt met behulp van de werkplaatsmanual.
Mijn belangrijkste verdachte is de relais die de startmotor aan en uit schakelt. Omdat ik geen getik hoor als ik de startknop indruk. Tikt die wel als die stuk is?

Je startrelais? Die hoor je alleen tikken als je accu bijna leeg is. Dan is er nét genoeg stroom om hem "om te zetten" maar niet genoeg om hem open te houden.
 
Startrelais tikt 1 keer als de startknop wordt ingedrukt (maakt contact tussen 2 contacten in het relais ;accu en startmotor). Laat je de startknop los, wordt deze verbinding ook weer ontkoppeld.

"Klapperen" van het relais duidt meestal op een redelijk ontladen accu (what"s in a word ;) )
 
Niet geheel onmogelijk: onbetrouwbaar schakeldraadje van starterknop .... ik dacht, meestal naar min/"aarde" .... sowieso verdacht dan als dat min/aarde-punt aan frame/blik zou liggen, checken/reinigen, ook een eventueel boutgat.
 
Laatst bewerkt:
Als je met naar voren en achteren duwen bedoelt dat de motor in de versnelling staat, dan kan het dat de accu of de startmotor te zwak is om de "losbreekkracht" (aanvangsweerstand) van de motor te overwinnen.
 
nee, de motor staat dan in neutraal. Het lastige is dat de motor soms wel gewoon normaal start.
In het kort:
- Soms als het contact wordt omgedraaid gebeurt er helemaal niets, net alsof de kill-switch aanstaat. Startmotor doet dan helemaal niets.
- Beetje de motor naar voren en achter duwen in neutraal dan start ie wel (startmotor doet het en slaat gelijk aan).
- als de motor loopt draait alles als een zonnetje zonder haperingen
- als de motor warm is start ie ook gelijk

Maar alvast thanks voor de opties, vanmiddag zal ik de schakeldraden vervangen.
 
nee, de motor staat dan in neutraal. Het lastige is dat de motor soms wel gewoon normaal start.
In het kort:
- Soms als het contact wordt omgedraaid gebeurt er helemaal niets, net alsof de kill-switch aanstaat. Startmotor doet dan helemaal niets.

- Beetje de motor naar voren en achter duwen in neutraal dan start ie wel (startmotor doet het en slaat gelijk aan).
Hier kun je niet zoveel uit afleiden: het rollen in neutraal doet niks. Achteruit rollen in de versnelling overigens wel; dan geef je de startmotor via de startkoppeling een zetje. Een startmotor met bijna versleten koolborstels wil dan nog wel es aanslaan.
Maargoed, daar is hier geen sprake van.

Het zou kunnen dat je bij het naar voor- en achter duwen de kabelboom rond het balfhoofd beweegt, waardoor een slecht contact of een draadbreuk het opeens wel doet. Kijk in ieder geval goed naar de bedrading rond het balhoofd.

- als de motor loopt draait alles als een zonnetje zonder haperingen
- als de motor warm is start ie ook gelijk

Maar alvast thanks voor de opties, vanmiddag zal ik de schakeldraden vervangen.
Wacht ff, niet zomaar dingen gaan vervangen.
De truc bij dit soort problemen is om op een systematische manier onderdelen van het hele systeem te checken totdat je iets afwijkends vindt. Meten is weten.

Het lastige bij jouw probleem is dat het zich niet altijd voordoet.
Ik zou het ongeveer zo doen:
Motor op de middenbok laten "afkoelen" (?) tot het probleem zich voordoet.

Nu meet je aan het grote startrelais (achter de rechter zijkap) of er stroom (12v) op de schakeldraden komt als je de startknop indrukt.
Meet je 12v? --> Startrelais verder doormeten en testen. Hij moet inderdaad duidelijk hoorbaar klikken als je de startknop indrukt.

Geen 12v? Ok, meet het kleine startrelais en de diode door, die zitten bij de ER-5 naast het grote startrelais.

Als die werken zoals verwacht....dan zou je even kunnen wiebelen aan de kabelboom rond het stuur. Probeer een klein stukje kabel te wiebelen, probeer te starten, etc etc.
Probeer een paar keer de sleutel opnieuw om te draaien - misschien zit het in het contactslot.

Verder kun je nog doormeten/inspecteren en meteen schoonmaken met contactspray:
- startknop
- dodemansknop
- koppelingsschakelaar
- schakelaar zijstandaard
- contactslot. Volgens Haynes zitten de stekkers voor het contactslot in de koplampbehuizing....die kan je dan weer met behulp van het diagram van de kabelboom doormeten.

Het is een apart probleem, maar samengevat: als het niet in de relais of diode zit, dan moet het in de schakelaars zitten...en als het daar niet zit is het de bedrading. Een kabelbreuk is het lastigst te vinden...dus bewaar die optie voor het laatst.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eindelijk gevonden waarom de motor bij m'n zus niet start en bij mij wel. Als je de motor schuin houdt slaat de motor aan. Rechtop gebeurt er niets. Leuk zo'n spookmotor.

Maar rechtop met de paddockstand doet ie het weer wel.

Motor op de middenbok laten "afkoelen" (?) tot het probleem zich voordoet.
check

Nu meet je aan het grote startrelais (achter de rechter zijkap) of er stroom (12v) op de schakeldraden komt als je de startknop indrukt.
Meet je 12v? --> Startrelais verder doormeten en testen. Hij moet inderdaad duidelijk hoorbaar klikken als je de startknop indrukt.
Geen 12v? Ok, meet het kleine startrelais en de diode door, die zitten bij de ER-5 naast het grote startrelais.

Had ik beide doorgemeten en meet goed. Volgens mij is een diode ook stuk of niet. Beetje stuk kan niet.

Als die werken zoals verwacht....dan zou je even kunnen wiebelen aan de kabelboom rond het stuur. Probeer een klein stukje kabel te wiebelen, probeer te starten, etc etc.
Probeer een paar keer de sleutel opnieuw om te draaien - misschien zit het in het contactslot.

Mee bezig geweest zonder duidelijk resultaat

- startknop
- dodemansknop
- koppelingsschakelaar
- schakelaar zijstandaard
- contactslot. Volgens Haynes zitten de stekkers voor het contactslot in de koplampbehuizing....die kan je dan weer met behulp van het diagram van de kabelboom doormeten.

stekkers in de koplamp nog niet geprobeerd. Bij de laatste valpartij (de motor is een ex lesmotor en heeft wat ervaring met vallen) is de cockpit deels geraakt aangezien de snelheidmeter beschadigd is.

Lastige is steeds dat de motor gewoon startte. Morgen ga ik weer een flinke poging wagen. Bedankt voor het meedenken.
 
Ik heb eindelijk gevonden waarom de motor bij m'n zus niet start en bij mij wel. Als je de motor schuin houdt slaat de motor aan. Rechtop gebeurt er niets. Leuk zo'n spookmotor.

Maar rechtop met de paddockstand doet ie het weer wel.
Vreemd :P
Had ik beide doorgemeten en meet goed. Volgens mij is een diode ook stuk of niet. Beetje stuk kan niet.
Voor de duidelijkheid: het probleem deed zich voor (startmotor draaide niet) en het grote en kleine startrelais kregen ook geen stroom? Dan je die idd uitsluiten.

stekkers in de koplamp nog niet geprobeerd. Bij de laatste valpartij (de motor is een ex lesmotor en heeft wat ervaring met vallen) is de cockpit deels geraakt aangezien de snelheidmeter beschadigd is.

Lastige is steeds dat de motor gewoon startte. Morgen ga ik weer een flinke poging wagen. Bedankt voor het meedenken.
Hm, lastig probleem ja. Probeer systematisch alle onderdelen na te kijken en niet te blijven "gokken" waar het probleem zit - dan kan het nog heel lang duren.

Als je wil kan ik wel een scan van het bedradingsschema mailen.
 
Laatst bewerkt:
Ik gok op vuile contacten in de startknop. Even goed doorspuiten met contactspray. Als je dat goed doet hoef je hem niet eens te demonteren.

Ik had een soortgelijk probleem, maar dan het de koplamp. In mijn startknop wordt, als je die indrukt, de koplamp uitgeschakeld. Maar bij loslaten van de startknop wilde hij niet altijd weer contact maken om de koplamp te laten branden. Gevolg: een spook-koplamp. Als ik dan over een drempel reed, sprong hij wel ineens aan of ik deed de motor weer uit en dan weer starten etc. etc.

Contactspray to the rescue *O*
 
gisteren weer bezig geweest. Lijkt steeds meer op een draadbreukje. Had alleen niet het goede gereedschap bij me om alles in orde te maken. Ben toen maar ff met een andere motor verder gegaan.

Het schuin zetten van de motor heeft ook geen nut, alleen als de motor schuin op de zijstandaard staat draait het stuur. Daardoor start ie.

Motor rechtop stuur recht gebeurt er niets, stuur draaien en voila starten :P Alleen raar dat er geen draden strak staan en als ik aan de draden rommel heeft ook geen effect.

Morgen lekker in het zonnetje verder.
 
Bekijk onderwerpen


Goeiedag. Heb problemen met me gsx 1200. Ignition zekering knalt eruit. Heb sluiting gevonden zit in massadraadje die loopt vanaf de accu naar de kabelboom en dan naar koplamp en knipperlichten. Elke x dacht ik het probleem gevonden te hebben maar telkens vertakte die weer verder naar een andere kabel. Het rare is dat het alleen is waneer het koud is. Als die binnen staat. Dus bij kamertemperatuur blijft de zekering heel en loopt die prachtig. Hoop via deze weg een techneut te vinden die mijn zou willen helpen. Bobines zijn goed. Heb alles ingespoten met wd40. Ik zou het echt niet weten verder. Heb ook geen schema omdat ik die gewoon niet vinden kan. Groetjes ben. :?
 
Bekijk onderwerpen


Goeiedag. Heb problemen met me gsx 1200. Ignition zekering knalt eruit. Heb sluiting gevonden zit in massadraadje die loopt vanaf de accu naar de kabelboom en dan naar koplamp en knipperlichten. Elke x dacht ik het probleem gevonden te hebben maar telkens vertakte die weer verder naar een andere kabel. Het rare is dat het alleen is waneer het koud is. Als die binnen staat. Dus bij kamertemperatuur blijft de zekering heel en loopt die prachtig. Hoop via deze weg een techneut te vinden die mijn zou willen helpen. Bobines zijn goed. Heb alles ingespoten met wd40. Ik zou het echt niet weten verder. Heb ook geen schema omdat ik die gewoon niet vinden kan. Groetjes ben. :?
Je kaapt het topic van een ander.
Je kunt voor jouw probleem een eigen topic aanmaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan