Yamaha XS750 1977 Make-over

He, een citroënblok....en een motorfietsliefhebber.....
Ga je soms je eigen BFG maken??? ;)
BFG and MF - a pair of Citroën powered motor cycles using the 1299cc and 652 cc powerplants
Dat onding komt hier niet binnen! Nee, ik doe een gooi naar het bouwen van een vliegtuig.
Ik heb een bouwlicentie verkregen van de ontwerper van dit prototype:
spratt103_vue_arriere2.jpg


We'll see :W Als ik het opgeef of lang met wachten op onderdelen, dan doe ik gewoon verder met zijne Majesteit Drievuldigheid!
 
hoi , renaatxs door hier je forum te lezen heb je me geinspireerd om ook een yamaha xs400 se omtebouwen tot café racer , ben nu een klein jaartje bezig maar het verloopt moeizaam , want het onbeert mij ook een beetje aan het juiste materiaal , er is al wat aan veranderd en het ziet er eigenlijk toch al goed uit voor eigenlijk toch wel een leek op het gebied van ombouwen van motoren. Het is de bedoeling een café racer met half kuipje te maken.
 
hoi , renaatxs door hier je forum te lezen heb je me geinspireerd om ook een yamaha xs400 se omtebouwen tot café racer , ben nu een klein jaartje bezig maar het verloopt moeizaam , want het onbeert mij ook een beetje aan het juiste materiaal , er is al wat aan veranderd en het ziet er eigenlijk toch al goed uit voor eigenlijk toch wel een leek op het gebied van ombouwen van motoren. Het is de bedoeling een café racer met half kuipje te maken.
Je mag me altijd mailen met vragen hoor! Reserve-onderdelen heb ik ook genoeg, al heb ik laatst besloten om voor de zekerheid mijn extra XS400 bovenblok netjes zelf te houden.

Wel jammer dat we elk in een uithoek van het land wonen, ik zit namelijk bijna tegen de kust.

Foto's uploaden doe ik zelf via Tinypic.com; maak er een accountje aan en je kunt je foto's per 5 uploaden in albums etc., en je kan ook het fotoformaat daar aanpassen (800x600 voldoet meestal). Om de foto dan in je post op het forum te krijgen, kopieer je gewoon de link links van je afbeelding ( die met
)
 
hoi,


zelf heb ik ook nog een blok van een 2a2 maar vond een blok van de SE mooier qua vorm , alsook heb ik nog een blok (ligt uiteen) van een xs 360 voor reserve onderdelen.
:) heb ook mijne achterkant verhoogt met 3 cm langere schocks . ik ben alleen nog aant denken om kleinere kilometric en toerenteller te plaatsen , maar de ene keer denk ik och de originele zijn nog goed en mooi en de andere keer zou ik ze veranderen door kleinere. enig probleem dat ik heb is de beugel voor mijn voorspatbord , dit hangt vast aan mijn oude spatbord , dus zal slijpen worden om deze van de originele te krijgen en te monteren op d kleinere nieuwe. 8-)
 
bij deze het triestige laatste nieuws van mijne xs 400 , toen we de motor wilden starten om te zien of deze werkte (heb deze bijgekocht omwille van het SE model ) wilde hij niet aanslaan (maar deed wel ploef ploef) , dan maar kicken dachten we , en toen kwam het dat de kickstarter vast zat ineen keer (20x gekickt en hij deed het , bij de 21ste keer blokkeerde de kickstarter gewoon , we hadden ook geen stroom meer ma wel genoeg batterijstroom , motor zat ook niet vast want we hebben aant vliegwiel gedraaid en de zuigers gingen op en neer) , ook stond hij niet in versnelling , dus rarara wat zou het zijn . OOK IS DE VORIGE EIGENAAR VLOEIBARE PAKKING GAAN GEBRUIKEN OVERAL WANT DEZE WAS VOLGENS MIJ AAN 100% SOLDEN ,DUS OVERAL SPAGHETTI SLIERTEN IN HET CARTER . en nu komt het ikzelf ben een leek erin , mijn schoonbroer kent er wel veel van , maar deze zat ook met zijn handen in het (kortgeschoren ) haar. Zou hier iemand weten wat er scheelt?

:( :( :( :( ;( ;( ;( ;(
 
help mij help mij uit de nood want dieje motor word mijn dood. zit hier maar te rampedampen om dieje motor terug te kunnen laten stampen. ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;( ;(
 
Ik ben nu net terug van mijn werk :Z

Zou je dat reageren in alle XS400-topics met hetzelfde bericht achterwege kunnen laten aub? Een simpel mailtje kan ik ook wel lezen hoor :) En wat je motorblok betreft, als je het ziet zitten om het tot bij mij hier aan de kust te brengen, dan wil ik het best wel nakijken. Totale revisie wil ik ook doen, maar dan zul je geduld moeten hebben... (reken al vlug één maand)
Je kunt ook je eigen topic maken over je eigen moto, kost niets...
 
ah sorry , ik dacht dat alles hier appart werkte héhéhé , alweer iets bijgeleerd merci.
wat vraag je dan voor een revisie?
 
hoi renaat ik heb nu mijn eigen topic , ik hoop dat je hier ook es op kijkt want alle hulp is welkom.
heb nu nog een vraagje weet jij mss iemand die nog een goed dynamo dekseltje van de yam heeft liggen? mijn oogje aan de onderkant is afgebroken en dacht eventueel dit met seconde lijm terug te plakken (gaat dit?) , en een zijkapje (als je op motor zit aan de rechter kant ) is ook een oogje weg (foetsie) afgebroken wss bij vorig eigenaar.
 
Tijd voor een update!

Ork ork ork, soep eet je met een...
25ap2yw.jpg

19qt0l.jpg

... ZXR400 voorvork *O* *O* *O*

(van een sloper (vastgedraaid motorblok), ik heb de vork gekocht incl. clip-ons, en later zal ik waarschijnlijk ook nog de remklauwen en schijven gaan halen... Hij vroeg er 100 euro voor, op zich niet teveel, maar ik stel aankopen graag uit)

Bommabenen - Modelbenen
6id8ow.jpg



De onderkant van de nieuwe balhoofdas is quasi idem aan de oude (lagerzitting buitenkant gelijk), dus dat blijft. Rest me nog de bovenkant van de oude as erop te krijgen...
70djs6.jpg

2lxhu1d.jpg

x27341.jpg

2ljsswy.jpg



Draaibank ontdekt bij een vriend in de straat:
at83k.jpg


16gg3z4.jpg



Dan de twee balhoofdsassen gecombineerd (oude bovenkant wat afgedraaid tot die in de nieuwe paste), en voorlopig gewoon gepuntlast:
drb0h4.jpg

2d7af12.jpg



Zou ik die tweede moer er ook op doen? Ik doe het liever niet om esthetische redenen, maar als iemand me hier zegt dat het echt moét, dan gaat ie er op.
if3o7q.jpg



Kinky balhoofdbout :) (Ondertussen de originele teruggevonden, een bougie op die plaats is wat gevaarlijk voor mn kin bij een noodstop :? )
2chtci8.jpg



Zo ziet het er uit eens gemonteerd:
auedjr.jpg



Dan na 2 uur huisvlijt een handig statief gemaakt voor mn frame:
v58wmu.jpg

dfy5nn.jpg

nwhbv5.jpg

Vlinder met identiteitscrisis?
n2mr1u.jpg


Zo dat was het een beetje voor nu. Straks vertrek ik terug naar mn studentenkot om te studeren voor 3 herexamens van het eerste semester. Wel verbetering op komst, want dit semester was ik voor alle vakken geslaagd, met een gemiddelde van net geen 14/20. Dus volgende zomer misschien eindelijk 3 volle maanden vakantie :)

Ciao :W
 
Maar dan ben je er nog niet. Wat voor velg komt er in? Een 3-spakige ZXR velg. Dan moet je achter ook zoiets er in maken. XJ900 velg schijnt redelijk eenvoudig pas te maken. De originele velg lijkt me het mooiste maar zal niet meevallen. Of misschien ook wel. Ben benieuwd naar de plannen.
 
Laatst bewerkt:
Maar dan ben je er nog niet. Wat voor velg komt er in? Een 3-spakige ZXR velg. Dan moet je achter ook zoiets er in maken. XJ900 velg schijnt redelijk eenvoudig pas te maken. De originele velg lijkt me het mooiste maar zal niet meevallen. Of misschien ook wel. Ben benieuwd naar de plannen.
De originele velg komt er in hoor. Ik mag gratis de draaibanken op school gebruiken, dus dat komt wel goed. Ik ga de oude as gebruiken, maar dan met 2 nieuwe spacers aan beide kanten. En de gaten in de nieuwe voorpoten zijn groter, dus aan de moerzijde maak ik een nieuwe moer die in het gat past en op de as draait. En aan de andere kant een soort van hoes die ik over de kop span. Omdat binnenzeskanten onmogelijk/duur zijn zal het aanspannen gebeuren met een platte gleuf. Klinkt moeilijker dan het is, echt waar!

En een voorvork pas maken kan het eenvoudigst door gewoon die hele balhoofdsas uit de oude vork te persen en die dan in de nieuwe onderste kroonplaat te steken. Die laatste zijn as is meestal dikker, zodat de oude gewoon kan afgedraaid worden en dan in het overschotje as van de nieuwe kroonplaat kan worden geperst + afgelast onderaan (overschotje van nieuwe holle as is ook metaal dus kan prima gelast worden.)
Alleen heb ik niet meteel beschikking over een persbank dus nu heb ik het zo gedaan.

Het zal nu wel een tijdje duren voor er nog een update komt. Motorblok wil ik maar doen in de paasvakantie of volgende zomer in juli... Hij gaat sowieso helemaal open, dus er komen hier weer wat leuke foto's bij :Y
 
Die tweede kroonmoer is vooral een borgmoer voor de onderste en voorkomt dat deze losloopt.
Dus als je de eerste op een andere manier weet te borgen ben je er ook...

;)
 
Ik ben bang van niet: ook dingen die onder spanning (mechanisch) worden gehouden kunnen licht loslopen.
En dat merk je meteen in je stuur-/ vorkspeling.
Maar ik ben geen profeet en kan niet voorspellen wat het in jouw situatie gaat doen.
 
Erg mooie XS850 café hier:
http://www.youtube.com/watch?v=P4T47Wp4e54

xsg.jpg


Zij doen het zonder batterij, maar bij mij komen die Bol d'Or zijkappen er op, dus ik laat de batterij daar lekker zitten. Wel zou ik liever een klein gel-accu'tje steken ivm het weghalen van de startmotor. Ik vind het leuk om met een lichtgewicht motor te rijden, dat gooit lekkerder. Ik zou graag rond de 200 kg zitten, maar gezien het feit dat een XS750 origineel bijna 260 kilo weegt, lijkt me dat een (te) moeilijke uitdaging. We zien nog wel...
 
Erg mooi!

Ik heb er bij ,ijn XS ook een kleine gelaccu ingezet. Werkt goed.
[afbeelding]
Netjes gedaan! Heb je een linkje naar jouw accu? (Moet er iets aangepast worden aan regelaar e.d.?)
Verder heb ik ook mn twijfels bij de "viesplattinees" zoals we dat hier zeggen. Elektronische ontsteking lijkt me een nuttige investering. Maar welke dan? De originele kan ik scoren op eBay, maar je hebt ook recentere ontstekingen van firma's zoals Boyd enzo...
 
hier heb je er een. Ik heb de mijne via dit forum gekocht van iemand die hem toch niet ging gebruiken.
In mijn XS zit een aftermarket ontsteking van Newtronic (dacht ik). Werkt perfect.
 
Terug
Bovenaan Onderaan