Yamaha XS750 1977 Make-over

RenaatXS

Die hard MF'er
:W Hello!

Ik heb vandaag mijn 2de brik-XS-project gekocht. Het is een XS750D driecilinder uit 1977 geworden. Hij ligt al 15 jaar uit elkaar wegens een kapotte versnellingsbak. Op de teller staat 55.000 km...
Alle onderdelen zijn aanwezig, op de tank, nokkenaskettingspanner en uitlaatsysteem na.


Onderdelen gezocht-gedeelte:
Nokkenaskettingspanner XS750
Uitlaatbochten XS750
Balhoofdslagers XS750
USD vork
Honda Bol d'Or Tank + Zijkappen




Totale kosten gemaakt:
€525


Het doel is een stijlvolle naked bike/straatvechter te maken, met een knipoog ;) naar de caféracers. :P De tweede foto verklaart alles denk ik. De Honda Bol d'Or tank en zijkappen wil ik sowieso overnemen, de kleursetting ook. Verder moet en zal er nog een USD voorvork op komen!

axz8t3.jpg


Dit wil ik zo dicht mogelijk benaderen:
CafeRacerDreams-3.JPG


Nog enkele piccies:
2q8yjrq.jpg

wk5iqe.jpg

14ebgja.jpg


En ik moet mezelf beschermen om er niet te vroeg aan te beginnen, dus heb ik het motorblok en alle andere onderdelen netjes op zolder gesleept. Dat motorblok is echt een olifant! Bijna twee keer zo groot als mn XS400!
zkogb9.jpg


Wat mag je hier dus verwachten:
Geregeld de MF-oma, maar dan wel posts met veel foto's en uitleg.
Het hele motorblok wil ik open doen, en op dezelfde manier reviseren als bij mn XS400 (zie link onderaan). Kader aanpassen, stralen en verven, USD vork zoeken en passend maken, tank en zijkappen van Bol d'Or zoeken en passend maken, dashbordje samenstellen, etc....

Deadline: voordat ik afgestudeerd ben (2013 normaalgezien ;) )

Hier linkje naar mn vorige XS400 topic + foto van het ongeveer-eindresultaat
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/264531/0/Yamaha-XS-400-Caf%E9-Racer-1.html
1zt1lz.jpg



Later! :z
 
Laatst bewerkt:
een vriend van mijn heeft er volgens mij nog 3 in onderdelen.

ik heb nog wel een cb750 tank liggen, klik maar op mijn onderschrift
 
een vriend van mijn heeft er volgens mij nog 3 in onderdelen.

ik heb nog wel een cb750 tank liggen, klik maar op mijn onderschrift
Dat is vriendelijk! Die CB750 tank is idd iets dat ik zoek. Heb je toevallig ook nog de zijkappen? (En wat had je willen hebben voor die tank?)
En als die vriend van je nog even geduld heeft tot ik het blok gedemonteerd heb en weet wat vervangen moet worden, dan kunnen we zaken doen :Y
 
hij wil 1 xs opknappen maar hij heeft geen haast.

ik heb geen zijkappen maar wel een goedkoop adres : www.killroymotorparts.nl/

pm mij maar even over de tank.
 
Laatst bewerkt:
Aha, net over je topic gestruikeld.
Zo te zien maar een klein beetje werk aan, nieuwe bougies en gaan! :+
Jammer dat je jezelf verplicht om er nog niet aan te beginnen, ik ben al benieuwd hoe je het gaat aanpakken!

Deze ga ik (natuurlijk) volgen :Y
 
Aha, net over je topic gestruikeld.
Zo te zien maar een klein beetje werk aan, nieuwe bougies en gaan! :+
Jammer dat je jezelf verplicht om er nog niet aan te beginnen, ik ben al benieuwd hoe je het gaat aanpakken!

Deze ga ik (natuurlijk) volgen :Y
Nu kan ik ook eens mee met jouw slogan! (Als je een oogje dichtknijpt tenminste, want het is maar 747 cc in het echt :$ )
 
Dan moet ik mijn oogje ook half toeknijpen, is maar 748cc in het echt...
Alhoewel, ik zit met overmaat zuigers :Y
 
Jihhaaaaaa...weer een Renaat-topic *O*
Ik ga je volgen!!
p.s. die foto met dat blok aan een touwtje, heb je die zelf gemaakt en de zwaartekracht getard of met de zelfontspanner?? :P :W
 
Effe doorklussen en eind van de zomer rijden ? Of ben ik dan iets te optimistisch, waarschijnlijk wel :Y :Y

Maar hoe dan ook, ik blijf dit topic in de gaten houden. Voor de rest veel sleutelplezier.
 
Jihhaaaaaa...weer een Renaat-topic *O*
Ik ga je volgen!!
p.s. die foto met dat blok aan een touwtje, heb je die zelf gemaakt en de zwaartekracht getard of met de zelfontspanner?? :P :W
Hmmm, ik zag het niet meteen zitten om anderhalve keer mn lichaamsgewicht naar boven te hijsen! We hebben in het dak zo'n ratelding hangen waarmee je met verbazend gemak dat gewicht naar boven haalt :) Ik heb nog even geteld en nu telt onze zolder 12 motorblokken :P
 
Zo, dit weekend het bovenblok uit elkaar gehaald om te kijken als alles nog voldoende gezond was. En dat is het *O*

Omdat ik het blok op zolder heb staan, en dat niet zo gemakkelijk weer naar beneden krijg voor dat éne dagje sleutelen, moest het maar op die 35°C hete zolder gebeuren B|
1grt6u.jpg

k509k4.jpg

2u4m26r.jpg


Blokje zet immers 90 kilogram op de weegschaal.
2v9qm40.jpg


Voor de nokkenas ketting heb ik dit tooltje geknutseld *D
10crd5k.jpg


Daarna moest het cilinderblok er af. Dat ging zoals verwacht niet zo gemakkelijk. Rond de voorste stangen zaten namelijk kunststof buisjes om die te beschermen tegen roest, maar die buisjes op zich deden erg moeilijk toen het dikkere draaduiteinde doorheen het cilinderblok moest. Al bij al is het toch nog goed gelukt, geen schade gemaakt enzo :)
oqaek2.jpg


Ondertussen heb ik normaalgezien de vermiste kettingspanner op weg, en ook een Bol d'Or tank zal aankomen :}

Zo, dat was het weer...
Ik ga verder met verzamelen van diverse onderdeeltjes, en hoop in juli alle aanpassingen aan het frame af te hebben. Motorblok doe ik later nog wel.

Ondertussen is vaderlief ook begonnen aan zijn projectje.
24xgwec.jpg

Beetje een minderwaardig lelijk motorblok, niet? :+
 
Ziet er goed uit Renaat!
Ontsteking ziet er zeeeeeer fris uit! Tooltje heb je ook netjes gemaakt :Y

Vaderlief zijn motorblok is prachtig (Ducati koningasser?) :9~
 
Heel herkenbaar :P Heb mijn aantekeningenblok ook altijd vol staan met caferacers, sommige van 15 cm ( lesje van 20 min ) sommigen van 1 pagina groot ( heel lang saai college )
 
Blok moet in verhouding tot frame alleen veel lomper; jij dénkt veel ruimte over te houden volgens je tekening tussen frame en blok, maar da's een utopie...

;)

In Nederland is een voorspattert verplicht trouwens, ik weet niet hoe dat in La Belgique is.
Je wilt dus dezelfde megaton uitlaat onder je fiets als ik onder mijn '77-er heb zitten?
Kan ik je van harte aanbevelen, man wat praat zo'n demper lekker tegen je (en je omgeving...gna!).
 
Die schokbrekers wil ik ook!
Voorspattert verplicht maar dat is een ruim begrip. Een beugeltje kan ook als voorspattert gezien worden. Tenminste dat is wat ik oom agent wijs ga maken dan O-)
 
Zou een voorvorkstabilisator ook als spatbord gelden? 8-)

Nee, er komt wel een kleintje op hoor, maar ik had geen zin om mn passer op te heffen toen ik het wiel tekende, daarom staat er geen spat op. En voor alle duidelijkheid, tis maar een schets waarvan de verhouding niet echt kloppen om het lichtjes uit te drukken :)
 
ge kunt hier toch niet zomaar vrijblijvend wat gaan schetsen in de verkeerde verhoudingen hé! Das vragen om problemen :+

Maar ik heb wel eens gelezen dat je een stabilisator ook als spatbord kunt zien omdat er geen maten gedefineerd zijn. Zelfs niet als de verhouding niet klopt. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan