Elektrische motorfiets

glenne_13

MF'er
22 mei 2004
66
0
Oostende
Dag iedereen,

Ik zit al een tijdje met een idee in mijn hoofd... het bouwen van een elek. motorfiets.
Benzineprijzen worden belachelijk duur, even tonen dat het anders kan!
Na even surfen op het internet heb ik gemerkt dat er al redelijk wat elektrische DIY bikes bestaan.

Ik heb hier een boek liggen, "build your own elek. motorbike", zeer interessant, staat enorm veel info in.

Het is uiteindelijk allemaal niet zo ingewikkeld, een frame met wielen en remmen (cbf, er, rg)
een hoopje batterijen, elektromotor & stuurmodule.

Mijn vraag is nu:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben op het gebied van elek. motorfietsen bouwen?
waar kan ik elektromotoren kopen?, stuurmodules?
Welk type motor heb ik nodig? Seriemotor?

(ik kan dit eventueel gebruiken als eindwerk hogeschool)

ps: ik ben geen milieu hippie, ik heb mijn R1 nog om lekker mee rond te :]
 
Alleen de rdw gaat het je wel moeilijk maken sinds kort:

RDW

Waarschijnlijk zijn iets te veel mensen op dat idee gekomen om elektrisch te gaan rijden. -O-
 
het is toch ook belachelijk, 500 km voor 2 euro aan brandstof.
En de overheid maar misgrijpen!
 
Laatst bewerkt:
Overigens kan het nog goedkoper, kwa bouw.

Meeste 'moderne' electrische auto's en motoren maken gebruik van een AC motor.
Wisselstroom dus.

Deze motoren zijn welliswaar efficienter in gebruik, mede doordat je ze als dynamo kunt laten gebruiken zodra je je 'gas' dichtdoet.

Echter zijn deze motoren wel duurder, en moeten ze (vind ik dan zelf een groot nadeel) aangestuurd worden met een computer (of curtis controller) ook vrij prijzig.

Je zou ook een DC motor kunnen gebruiken, lekker simpel en degenlijk, en iets goedkoper wellicht.

Is misschien mooier om mee te experimenter als je zelf wat gaat bouwen, afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken.

DC heeft eigenlijk mijn voorkeur, lekker simpel en degenlijk, niet afhankelijk van computers als je wilt rijden, minder electronica :)
 
Overigens kan het nog goedkoper, kwa bouw.

Meeste 'moderne' electrische auto's en motoren maken gebruik van een AC motor.
Wisselstroom dus.

Deze motoren zijn welliswaar efficienter in gebruik, mede doordat je ze als dynamo kunt laten gebruiken zodra je je 'gas' dichtdoet.

Echter zijn deze motoren wel duurder, en moeten ze (vind ik dan zelf een groot nadeel) aangestuurd worden met een computer (of curtis controller) ook vrij prijzig.

Je zou ook een DC motor kunnen gebruiken, lekker simpel en degenlijk, en iets goedkoper wellicht.

Is misschien mooier om mee te experimenter als je zelf wat gaat bouwen, afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken.

DC heeft eigenlijk mijn voorkeur, lekker simpel en degenlijk, niet afhankelijk van computers als je wilt rijden, minder electronica :)

Een dc motor heeft koolborstels nodig wat de motor onderhoudsgevoelig maakt.
De draaistroommotoren hebben geen koolborstel nodig en zijn daarom zeer duurzaam en nagenoeg onderhoudsvrij. De electronica voor de draaistroommotor is tegenwoordig redelijk goedkoop en betrouwbaar.
 
De "goedkope" electrische energie is een zeer tijdelijk overheidsbedrogleid, prijsvervalsing "ter aanmoediging"; energetisch berekend is electriciteit de duurste/verspillendste energievorm en het gedoe en gewicht met accu's etc., maakt dat je meer pk's/kW nodig hebt en minder/moeilijker zitruimte overhoudt.

Betere oplossing zie ik in een direct ingespoten dieselmotor waarbij het koelsysteem benut wordt voor voorverwarming van brandstof PPO die niet per se "eetbaar" hoeft te zijn .... ideaal: 70⁰C .... plus een klein stukje electrische voorverwarming voor koude start (op gemiddelde zomerdag overbodig).

Zelfs met een conventionele voorkamer-diesel (moderner dan de direct-ingespoten diesel die aan het terugkomen is) hebben "sommigen" dat al aardig voorelkaar ....

Wel oppassen dat de hogedruk inspuitpomp Bosch-principe moet zijn want de Lucas-klasse overleeft dit niet.

Hier is zo'n "sommige" al een tijd lang zeer goed bezig, 500cc twin voorkamer-dieseltje .... wel met 4 wielen/wieltjes dan .... ik ben 1 of 2 jaar geleden via Duitsland (geen C9-borden, die bestaan slechts in Nederland) even naar hem toe gereden in Emmer Compascuum voor waardevolle persoonlijke kennismaking:

http://www.45tuners.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=682
 
Laatst bewerkt:
Een asynchrone motor met elektronica moet 2e hands best voor een redelijke prijs te vinden zijn. Dat lijkt me de beste keuze als je iets wil maken dat wat verder gaat dan een beetje prutsen.

Ik heb niet echt een idee wat voor elektronica er gebruikt wordt in machines/voertuigen waar dit soort motoren veel worden toegepast, maar denk er aan dat je bij een beetje fatsoenlijke acceleratie veel vermogen moet leveren in een korte tijd. Iets wat met enkel accu's niet gaat lukken.
 
Interessante info, thx!

Zijn er personen aanwezig die ervaring hebben met het bouwen van een beginners Elek. motorfiets?
Zou tof zijn voor een paar "noob" vragen van me te beantwoorden.

Ik had gedacht om een seriemotor te gebruiken, groot aanloopkoppel, deze motor raden ze aan voor DIY beginners. (Hoge snelheden zal ik niet halen, maar...)
Een DC motor kan toch ook in het generator kwadrant werken? dan wek je gewoon gelijkspanning op.

Ik zie dit volledig project zitten, elek. om me noodzakelijk te verplaatsen, benzine voor de fun :]
 
Laatst bewerkt:
Die link die ik je gaf van L.M.C. zijn DC en kunnen zowel als generator als motor gebruikt worden.
En met de juiste regelaar kan er ook terug geleverd worden aan de accu`s.

Alleen regelaars zijn niet zo erg goedkoop of je moet iets zelf gaan bouwen.
 
Interessante info, thx!

Zijn er personen aanwezig die ervaring hebben met het bouwen van een beginners Elek. motorfiets?
Zou tof zijn voor een paar "noob" vragen van me te beantwoorden.

Ik had gedacht om een seriemotor te gebruiken, groot aanloopkoppel, deze motor raden ze aan voor DIY beginners. (Hoge snelheden zal ik niet halen, maar...)
Een DC motor kan toch ook in het generator kwadrant werken? dan wek je gewoon gelijkspanning op.

Ik zie dit volledig project zitten, elek. om me noodzakelijk te verplaatsen, benzine voor de fun :]
Die 3-fasen-motors zijn, dacht ik toch, ook al meteen voor DC maar hebben ipv koolborstels tyristors of triacs?

Stroom terugleveren lijkt mij met alle typen wel te kunnen, misschien extra electronica nodig bij de borstelloze.
 

Yep, gebruik alleen geen heftruck elektronica, ik heb nu de uitdaging:

2 modules, "computer" gestuurd, die babbelen met elkaar en ik heb een spraakverwarring tussen de 2 componenten...

Waarschijnlijk ga ik een Kelly controller kopen tzt en dan weer verder.

Ik heb al even kunnen rijden, trekt best weg, zuigt wel snel mijn zeer dure accu's leeg...

Als je toch wil spelen, neem een hub motor ( wiel en motor in 1 ), scheelt je een ketting en speciale tandwielen, nog mooier is een kit kopen,
motor, controller en aansturing in 1 pakket !

Kost wel serieus geld maar dan weet je ook dat het allemaal bij elkaar past.

Nog een voordeel van een hub motor, meer ruimte voor accu's !

Experimenten zoals die van mij geven grote uitdagingen, mechanisch en elektrisch !

Grtzzz Simon 8-)
 
@ SVN

Ik heb je volledige topic al gelezen, interessante boel!
Ik zal mijn (eerste) project simpel houden, maar toch een leuke uitdaging :)

Dit moment zie ik een motokader + wielen voor me van een bepaald type moto, elektromotor, sturing en een hoopje batterijen.

Keep it simple, daarom ook mijn keuze voor een compacte DC motor (mijn cursus Elek.Machines zit ver weg...)

Welke soort/type batterijen gebruik je, je vermeldt "speciale, dure" batterijen.


Groeten,
 
@ SVN

Ik heb je volledige topic al gelezen, interessante boel!
Ik zal mijn (eerste) project simpel houden, maar toch een leuke uitdaging :)

Dit moment zie ik een motokader + wielen voor me van een bepaald type moto, elektromotor, sturing en een hoopje batterijen.

Keep it simple, daarom ook mijn keuze voor een compacte DC motor (mijn cursus Elek.Machines zit ver weg...)

Welke soort/type batterijen gebruik je, je vermeldt "speciale, dure" batterijen.


Groeten,

Yellow Top, 2 stuks, prijs met 20% korting; 481€

dit zijn semi tractie accu's, kunnen een diepe ontlading hebben, 4.2L spiral versie ipv de "standaard 3.6 of 3.7

Lees je even goed in voordat je spullen gaat kopen !

Tip: Tell us about YOUR Project

en: EV Photo Album: Our Electric Cars on the Web

en er zijn er vast veel meer !

Grtzzz Simon.

PS mijn eerst volgende stap als ik opnieuw zou beginnen een hub motor !

Kelly Controls, LLC
 
Laatst bewerkt:
zo,n hubmotor is wel erg cool.
ik begrijp geen ruk van elektonica maar volgens mij is het wel de toekomst.

Uit eindelijk wordt het zeker een toekomst..........

of dat accu's of andere cellen worden....

Koop je een pakket dan is het vrij simpel, beschrijving zit erbij.

De hub motor is maar 6KW en kan max 115.9 km/h halen. (72V)

Vmax=73,13 A=14,54 W1=1063 Nm=0,3 Rpm=1347,2 W2=44 Eff=4,1 KM/H=115,9 MPH=72,44
 
Laatst bewerkt:
Schema:

full
 
Hier is zo'n "sommige" al een tijd lang zeer goed bezig, 500cc twin voorkamer-dieseltje .... wel met 4 wielen/wieltjes dan .... ik ben 1 of 2 jaar geleden via Duitsland (geen C9-borden, die bestaan slechts in Nederland) even naar hem toe gereden in Emmer Compascuum voor waardevolle persoonlijke kennismaking:

http://www.45tuners.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=682

HAHAHA.. WAT een gare bak is dat zeg... GEWELDIG! :)
 
De "goedkope" electrische energie is een zeer tijdelijk overheidsbedrogleid, prijsvervalsing "ter aanmoediging"; energetisch berekend is electriciteit de duurste/verspillendste energievorm en het gedoe en gewicht met accu's etc., maakt dat je meer pk's/kW nodig hebt en minder/moeilijker zitruimte overhoudt.

Betere oplossing zie ik in een direct ingespoten dieselmotor waarbij het koelsysteem benut wordt voor voorverwarming van brandstof PPO die niet per se "eetbaar" hoeft te zijn .... ideaal: 70⁰C .... plus een klein stukje electrische voorverwarming voor koude start (op gemiddelde zomerdag overbodig).

Zelfs met een conventionele voorkamer-diesel (moderner dan de direct-ingespoten diesel die aan het terugkomen is) hebben "sommigen" dat al aardig voorelkaar ....

Wel oppassen dat de hogedruk inspuitpomp Bosch-principe moet zijn want de Lucas-klasse overleeft dit niet.

Hier is zo'n "sommige" al een tijd lang zeer goed bezig, 500cc twin voorkamer-dieseltje .... wel met 4 wielen/wieltjes dan .... ik ben 1 of 2 jaar geleden via Duitsland (geen C9-borden, die bestaan slechts in Nederland) even naar hem toe gereden in Emmer Compascuum voor waardevolle persoonlijke kennismaking:

http://www.45tuners.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=682

Wat denk jij wat een HDi van PSA, JTD van de Fiat groep of TDi van VW bijvoorbeeld tegenwoordig doen?

Die techniek wordt al sinds '98 toegepast in personenwagens, alleen hebben die iets meer massa mee te slepen dan dat brommobiel apparaat én worden er wat andere eissen aan gesteld qua "performance".

Met het direct inspuiten van Diesel verhoog je niet alleen de druk maar ook automagisch de temperatuur van de ingespoten Diesel tot boven de temp. van je koelvloeistof.

Wat ik persoonlijk tegenwoordig véél interessanter vind is de "downsizing" van benzine én Diesel motoren middels turbo's en compressoren zodat er uit een "simpele" 1.4 liter genoeg PK's/Nm's geperst kunnen worden om lekker te rijden zoals IK dat gewend ben van motoren met +2,5L inhoud en daar dan ook een redelijk verbruik aan koppelen. Als je dat vermogen er niet persé uit wil halen dan wordt ook zo'n blok zuinig als in 2 á 3 L./100Km. (zie de VW Polo BlueMotion 1,2L bijvoorbeeld, en daar rijd ik dan liever in als in zo'n brommobiel).
 
Laatst bewerkt:
De oudste diesels hadden Directe Inspuiting; hoog rendement viertakt ongeveer 5pk uit een liter brandstof per uur tegen 4pk voor de latere voorkamer-diesel en de gewone benzine-carb-viertakt. De (materiaal-)kwaliteit vooral van de inspuitpomp en de injectors was lang een zwak punt. Ik had in een bgotje ooit een direct ingespoten 8pk 1-cilinder 160cc SABB dieseltje, inclusief vliegwiel erg veel kilo's metaal, 130kg als ik mij juist herinner. Kon door een voldoende sterk iemand ook met een handslinger worden gestart ipv met de dynastart en had boven min-10⁰C geen voorgloeihulp nodig (startsigaretje in een uitdraaidop waar ook een voorgloeiplug in de plaats paste). Dus zowel hoger rendement als makkelijker starten.

TDI brengt de Directe Inspuiting TERUG in de markt en is mooi maar verbruikt een fors deel van het rendement aan opwekking van meer electrische stroom voor het CommonRail-gebeuren.

Het ging mij in mijn voorbeeld niet zozeer om de brommobiel maar om wat iemand vaardig knutselt aan/met een (toevallig kleine) dieselmotor die ondanks of dankzij veel modificaties en experimenten inmiddels bijna 2 ton heeft gelopen.

====
Een totaal andere, mij opwindende, kleppenloze hoog-rendementmotor met mogelijkheden voor alternatieve brandstoffen, gebaseerd op het ooit roemruchte principe van (DKW) Ladepumpe/Kolbenlader:

http://www.6-stroke-engine.com/
 
Laatst bewerkt:
Dit even gelezen... Maar 't lijkt een beetje op een "Wankel" motor die niet écht zuinig is.

Rotatie motor ... mag je het ook noemen. De Mazda RX serie heeft zo'n blok.

Als je de F1 een beetje in de gaten houdt: Volgend jaar gaan ze daar met 1.6L motoren werken (FIA Eis) ...... en daar gaan ze écht niet voor minder "performance" als motorfabrikanten zijnde, en één van de systemen die ze (weer) gaan toepassen is KERS.

F1 met minder vermogen (+/-800Pk)..... onmogelijk ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan