Marokko: foto's, informatie, adviezen, updates

pbuitelaar

MF'er
9 aug 2009
113
0
Ouarzazate
Regelmatig zal hier nieuws en foto's geplaatst worden over Marokko.
Waarom? Wellicht is het bruikbaar, mooi, interssant, bijdragend, indrukwekkend of gewoon leuk voor diegenen die van plan zijn dit prachtige land te bezoeken.
-
full
 
De piste tussen Ouarzazate en Tazenakhte (65km) is helemaal verbreed en het eerste gedeelte vanaf Tazenakhte is inmiddels ook al geasfalteerd. De route op zich is er qua uitzichten natuurlijk niet minder mooi door geworden.
Pas op bij de betonnen rivierdoorwadingen... door de algvorming is de bodem spekglad geworden. Geen gas geven en zeker ook niet remmen.
-
full
 
Verhalen gehoord over moeilijke grensformaliteiten?
Dat is verleden tijd.
Gewoon de boot van Algeciras of Tarifa naar Tanger Med nemen. Je wordt er netjes behandeld en je krijgt alle hulp die je wenst bij het invullen van de benodigde papieren (paspoortformaliteiten en tijdelijke invoer van je motor).
Tenzij je in het hoogseizoen reist, anders ben je in no-time de grens over.

Je kunt ook thuis al een en ander regelen... log in op de website van de Marokkaanse douane... www.douane.gov.ma en kijk bij D16ter. Alles wijst zichzelf maar is wel in het Frans.
-
full
 
Verhalen gehoord over moeilijke grensformaliteiten?
Dat is verleden tijd.
Gewoon de boot van Algeciras of Tarifa naar Tanger Med nemen. Je wordt er netjes behandeld en je krijgt alle hulp die je wenst bij het invullen van de benodigde papieren (paspoortformaliteiten en tijdelijke invoer van je motor).
Tenzij je in het hoogseizoen reist, anders ben je in no-time de grens over.

Je kunt ook thuis al een en ander regelen... log in op de website van de Marokkaanse douane... www.douane.gov.ma en kijk bij D16ter. Alles wijst zichzelf maar is wel in het Frans.
-
[afbeelding]
Dat ziet er geweldig uit. Heel verschil met Algeciras - Ceuta, die ik in 1995 of zo eens gedaan heb.
 
En als je de boot pakt naar Tanger Med en je volgt de weg naar Chefchaouen, dan kom je op een prachtige slingerweg dwars door de bergen terecht. Helaas gereden in een gehuurde Clio, maar hopelijk ooit eens op twee wielen.....
 
Mooie plaatjes!! En ook een mooie site trouwens Peter. Hoop er met een jaartje naar toe te kunnen. Eerst nog even sparen.....

Blijf vooral mooie kiekjes posten!
 
Regelmatig zal hier nieuws en foto's geplaatst worden over Marokko.
Waarom? Wellicht is het bruikbaar, mooi, interssant, bijdragend, indrukwekkend of gewoon leuk voor diegenen die van plan zijn dit prachtige land te bezoeken.
Echt een leuke topic, en prachtige foto's heb je daar ook.
Ik ben onmiddellijk verkocht :)
 
Ik ga er volgend jaar, in het voorjaar naar toe. De Tenere Club bestaat dan 25 jaar, en met de club gaan we er dan een week rijden.
 
Ziet er verbluffend uit hoor. Ook goede sloten meegenomen? (Niet lullig bedoeld, maar het zijn nu eenmaal ondingen om op zo'n verre reis mee te nemen)..
 
Ja, je moet overal (en ook in NL) een beetje op je spullen letten.

Zit ook met het idee om dit jaar naar Spanje / Marokko te rijden, mits ik reisgenoten kan vinden (hier loopt een ander topic voor). Ben er nog niet helemaal over uit of ik zo'n trip met de Versys of de XT wil maken. Als ik zo de foto's zie is het wel leuk om ook van de weg af te gaan en daar is de XT meer geschikt voor. De XT is weer minder geschikt voor de heen / terugreis. Heb ook al wat zitten kijken naar de autozug, veerboten (bijv. vanuit Frankrijk) en transporteurs. Iemand ervaring?
 
Als je met de XT gaat kan je ook nog een heel stuk de trein nemen. En dan lekker binnendoor verder gaan, lekker genieten.
 
Die autotrein is inderdaad een prima optie. Spaart vele km's snelweg door Frankrijk uit.
Eten drinken slapen... overal is voor gezorgd onderweg. En je komt fit in zuid europa aan.

Ook zijn er diverse motortransportbedrijven die je motor tot Malaga brengen. +- 550 euro retour.
Zelf vlieg je... bij gunstig boeken soms slechts 50 euro voor een retourtje naar Malaga.

Diefstal?
In het noorden van Marokko is het raadzaam om je motor niet onbeheerd achter te laten.
Pas vooral op in het zuidelijke deel van Marokko daar is het risico erg aanwezig dat...
je voor de thee wordt uitgenodigd. Super vriendelijke mensen daar.
-
full
 
Deze Japanner had vanwege zijn lengte een speciale truck om op te stappen; motor starten, in de 1 zetten wegrijden met 1 voet op het pedaal en al rijdende het andere been over het zadel en weg was ie. Stoppen/afstappen? Naast de motor springen (bij net stilstand)
Dat ie overall een goede rijder was getuigd deze foto... hij wheelyde de zandduinen op.
-
full
 
Nog steeds laten veel motorrijders zich van alles wijsmaken over reizen naar en door Marokko.
Zo zou het door "alle formaliteiten" lastig zijn om zonder hulp de grens te passeren, de wegen zijn slecht, tankstations schaars, benzine kwaliteit laag, diefstal, het eten is niet te vertrouwen.
Allemaal onzin, Marokko is even veilig als Europa maar dan net iets beter qua vrijheid van rijden en benzine kost er maar 0.95 euro.
In geval van onoplosbare pech bel je gewoon de ANWB (als je lid bent en de IRK verzekering hebt) je geeft je gegevens en GPS coordinaten door en gratis hulp komt gelijk naar je toe.
Zeker als je voor een off-road vakantie naar Marokko gaat zul je ervaren welk een paradijs het is.
-
full
 
Nog steeds laten veel motorrijders zich van alles wijsmaken over reizen naar en door Marokko.
Zo zou het door "alle formaliteiten" lastig zijn om zonder hulp de grens te passeren, de wegen zijn slecht, tankstations schaars, benzine kwaliteit laag, diefstal, het eten is niet te vertrouwen.
[afbeelding]

Marokko is een prima land om vakantie in te vieren. Kom er vanwege familie regelmatig en wat ik zelf in de loop van de jaren heb gezien:
Een hoop wegen zijn de afgelopen jaren verbeterd en er zijn nieuwe snelwegen bij gekomen, tankstations zijn er genoeg en voor wie geen zin heeft in Arabisch eten kan bijna altijd wel Spaanse of Franse gerechten krijgen. Blijft over diefstal: dat is niet meer of minder dan in Amsterdam of zo. Wees voorzichtig, parkeer je motor (vooral in de grote steden!) altijd bij een hotel op de binnenplaats of garage en er is weinig meer te vrezen.
En trouwens, denk niet dat omdat je in een islamitisch land bent dat er weinig te feesten valt. Als je 's nachts op stap gaat op de boulevard van Tanger om maar iets te noemen, dan kun je daar stappen zoals je dat waarschijnlijk nog nooit hebt gedaan. In de zeer positieve zin. :) Uitstekende tijd gehad daaro! :)
 
Zo is het maar net Naba. Bedankt voor je positieve woorden. Marokko is GREAT!
Ik kom er al 33 jaar en woon er nu 8 jaar, vanwege mijn familie.

Dat er steeds meer pistes geasfalteerd worden is natuurlijk erg fijn voor de locale bevolking en jammer voor de off-roaders onder ons, maar... er zijn nog vele vele 1000den km's pistes over en dat zal voorlopig wel zo blijven.

Dat er s'nachts genoeg te stappen valt in grote steden als Tanger Casablanca Marrakech ed is waar . Maar de meeste motorrijders zullen toch liever de prachtige natuur van de bergen en woestijn willen ervaren. Marokko is vanuit Nederland gezien het meest veilige land waar je zandwoestijn kunt vinden. 3000km rijden en je zit midden in de 150m hoge zandduinen van Erg Chebby.
 
Trouwens, even iets anders: is die rit van november 2010 naar Timboektoe/Dakar nog doorgegaan of wegens veiligheid toch maar geannuleerd?
 
Tot nader bericht geannuleerd.
Om met een makkelijke prooi (we zijn tenslotte touristen) van 10 bikers en twee 4x4's door Mauretanie Senegal en Mali te rijden is niet verstandig gezien de huidige situatie.

En los van de onveiligheid; op teveel plaatsen wordt je het leven zuur gemaakt. Zowel door dieven, douane en zelfs politie. Ik heb verhalen genoeg gehoord van Bikershome bezoekers die op de terugweg hun verhaal deden. Niet stimulerend voor mij om die kant op te willen met een groep.
Natuurlijk kan alles goed gaan maar het risico voor een groepsreis is mij te groot.
Marokko, prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan