Honda CB350F

dat is 10.3 bar ofzo en is wel goed !

pas wel op met die automotoroliën in je moto, deze heeft niet de geschikte additieven om je koppeling optimaal te laten functioneren.
Ik had het ook eens gedaan en had last van een slippende koppeling en hij werd een stuk warmer

Ok mooi dan is de compressie in ieder geval goed.

Heb hem trouwens koud getest want ik kreeg hem niet gestart.
En ik heb niet alle bougies er tegelijk uitgehaald maar om de beurt. Kwam in sommige topics tegen dat ze ze wel allemaal eruit haalde en in sommige topics niet. Dus ik weet niet helemaal zeker of dat nog wat uit maakt voor de waardes.
 
compressie is per cilinder. Als je alle bougies eruit haalt draait het alleen wat makkelijker rond. Maar lijkt me onwaarschijnlijk dat het uitmaakt in de gemeten waarden.


Volgens mij is toch zo'n beetje het enige wat overblijft de carburateurs. Vonken komen op tijd en uit nieuwe bobines en puntjes. Compressie goed en met nieuwe bougies loopt het een tijdje redelijk.
 
Ok mooi dan is de compressie in ieder geval goed.

Heb hem trouwens koud getest want ik kreeg hem niet gestart.
En ik heb niet alle bougies er tegelijk uitgehaald maar om de beurt. Kwam in sommige topics tegen dat ze ze wel allemaal eruit haalde en in sommige topics niet. Dus ik weet niet helemaal zeker of dat nog wat uit maakt voor de waardes.

Volgens mij heeft hij een compressie gemeten van circa 7,5 Bar en dat lijkt me wat laag...
 
Je hebt helemaal gelijk.
Maar het nulpunt van de kPa en psi schaal verschilt ook. Beetje dubieuze meter.
 
Ah inderdaad verkeerd gekeken op de meter, de compressie ligt dus tussen de 120 en 130 psi op elke cilinder (koud). Zal van de week nog ff kijken of ik hem weer gestart krijg zodat ik dan ook met een warm blok kan testen.

Maarja dan zit er toch nog iets fout in de carburateurs. Alleen heb ik echt geen idee wat, het merendeel van de onderdelen is vervangen. Heb geen referentiekader behalve me brommer dus ik heb ook geen idee of ik zelf wat fout heb gedaan bij het vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap nu pas de meter. Je hebt 120 psi oftwel 800 kPa gemeten.
Ik vroeg me al af waar het schuine streepje voor diende ;)
 
Dit is overigens wat ik allemaal vervangen heb in de carb's.

$(KGrHqF,!k0FD29R2fM-BRB1)IodGg~~60_3.JPG
 
Laatst bewerkt:
Net ff compressie getest met een warm/semi warm blok, niet gereden maar een minuut of 10 warm laten draaien.

Nu kreeg ik er wel rare waardes uit. Waar het eerst op alle cilinders 120 psi was is het nu:
1: 140 psi
2: 130psi
3: 110psi
4: 140psi

Nummer 3 ben ik niet geheel zeker van of het de hoogste meting is die ik eruit kon krijgen omdat er erg veel in de weg zat o.a. de toerenteller kabel.
Maar een betere meeting met deze meter gaat me niet lukken, het knopje om hem te resetten komt tegen het blok aan dus dan reset hij soms tijdens het meten :P.
 
Net ff compressie getest met een warm/semi warm blok, niet gereden maar een minuut of 10 warm laten draaien.

Nu kreeg ik er wel rare waardes uit. Waar het eerst op alle cilinders 120 psi was is het nu:
1: 140 psi
2: 130psi
3: 110psi
4: 140psi

Nummer 3 ben ik niet geheel zeker van of het de hoogste meting is die ik eruit kon krijgen omdat er erg veel in de weg zat o.a. de toerenteller kabel.
Maar een betere meeting met deze meter gaat me niet lukken, het knopje om hem te resetten komt tegen het blok aan dus dan reset hij soms tijdens het meten :P.
Zo raar is het toch niet. Die buitenste twee hebben volgens mij hoog genoeg compressie dat ik daar met de synchroniseerset een fatsoenlijk uitslag had moeten krijgen.

Mijn gok is dat je gasnaalden te hoog hangen. Maar het zou fijn zijn als een echte monteur eens wat roept. ;)
(in de techniek afdeling zitten er wel soms die daar de echt goeie tips geven)

Carburatie blijft namelijk lastige materie als daar wat mee loos is.
 
Het is geen origineel honda spul, en de gasnaalden zitten in de middelste stand.

Ik zal het verhaal eens in het techniek gedeelte plaatsen, bedankt voor de tip roestendoenze.

Edit; Lees net je post in het grote cb 350 vragen topic. Die ga ik ook even in de gaten houden.
 
Laatst bewerkt:
Nog maar een keer de carb's eraf gehaald vandaag.
Dit werkte trouwens best goed om ze eraf/erop te krijgen : CB400F carb removal Tip.

De vlotterhoogte stond toch hoger dan ik dacht, heb nu via een trucje van sohc forum ze goed afgesteld. Kartonnen ding op de foto:
2vjv37p.jpg


Heb verder nog geprobeerd de hoofdsproeier te meten maar daar kwam ik niet aan uit.
10xvv68.jpg

3480xmg.jpg


Heb em naderhand nog ff gestart om te kijken of er iets anders was. Merkte wel dat er veel minder witte rook (bijna niks) uit de uitlaat kwam als toen ik van de week het blok had laten warmlopen voor de compressie test.
Het blok wordt overigens wel heel snel warm/heet.

Ben er trouwens via een topic in het techniek gedeelte achter gekomen dat de gasnaalden op de juiste hoogte hangen. (in het midden)
 
Laatst bewerkt:
Wat wil je dan meten met die meetlat?

Dat weet ik eigenlijk ook niet helemaal :P , ik wist niet dat er speciaal gereedschap is om sproeiers te meten. Deze week maar weer een keer de carb's eraf halen en de sproeiers na laten meten ergens.

PS: Eergister een cb125t ('83?) opgehaald voor mijn neefje welke ook nog gefixt moet worden. Is 2 jaar geleden rijdend weggezet dus ik verwacht er niet veel werk aan.
 

Nog een keer gecontroleerd en deze stonden op 1,5 slag, dat zou goed moeten zijn.
Zal in het weekend ff proberen of het scheelt als ik ze wat verder open draai.

Heb nog wat verder gezocht naar wat het zou kunnen zijn.
Nu ben ik op sohc forum tegengekomen dat er ook nog "emulsion tubes" zijn, daar heb ik nog niet naar gekeken dus dat wil ik in het weekend ook nog doen.
Ik heb alleen geen idee hoe ik ze het beste kan demonteren en controleren, iemand tips?
Het enige wat ik zo heb kunnen vinden is dat de buis onder de hoofdsproeier zou moeten zitten en dat de gasnaald erin schuift.

Geen idee hoe emulsion tubes in het nederlands worden genoemd, emulsie tubes ofzo?
Wat ik bedoel is de linker buis op dit plaatje:
needle-setjet_big16012333004-01_b379.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ah daar was ik vergeten te kijken, dat schroefding met naald eraan wat tussen de gasnaald en de stationair sproeier ligt zat ook niet in mijn setje.
Weet iemand toevallig wat dat is? Die zie ik niet terug tussen de onderdelen of op de exploded view van cmsnl.

Ik blijf alle opties open houden roestendoenze, heb geen idee wat het anders zou kunnen zijn dus ja :P
Ga in 't weekend toch de carburateurs er weer af halen om ergens mijn sproeiers na te laten meten dus dan kan ik net zo goed meteen ff die naald buizen controleren.
Op sohc forum werd dat (vieze/versleten naaldbuizen) overigens als oplossing gegeven voor iemand met ongeveer hetzelfde probleem als wat ik heb.
 
Het is met die naalbuizen niet een kwestie van 'inslijten', maar van 'verslijten' ongeacht of je een nieuwe of oude naald gebruikt. Omdat dit type een pulse-carburateur is tikt de naald voortdurend in de naaldbuis waardoor deze op termijn ovaal wordt. Maar je moet wel heel veel kms rijden voordat deze slijtage echt effect gaat hebben op je afstelling. Het komt eigenlijk vooral voor bij de grotere fours (cb500/550, cb750) die al meer dan een ton aan kms hebben gereden. Een 350 heeft meestal toch wat minder kms achter de rug (wel weer wat meer toeren gedraaid) Het is wel van belang dat de gaatjes in de naaldbuis goed open zijn, dat zou ik dus wel even controleren en evt schoonmaken. De naaldbuizen kun je uit tikken met een stukje hout (nooit met iets van metaal) vanuit d ekant van de gasschuif.

Afstelling van de luchtschroef voor een cb350f is 7/8 +/- 3/8. Anderhalve slag uit is dus te veel...
 
Laatst bewerkt:
De carb's hebben 49k kilometer gelopen.
Als ik de luchtschroef indraai naar ±7/8 dan zou hij nog rijker afgesteld staan, toch?

De gaatjes van de naaldbuizen schoonmaken is wat er ook op het sohc forum stond.
Als ik het goed heb kan ik dus met een paar tikken op het stuk dat ik heb aangegeven op onderstaande afbeelding de naaldbuis eruit krijgen? Dat komt er dan door de dezelfde buis als waar de hoofdsproeier in zit uit?
iz2hqc.jpg
 
De carb's hebben 49k kilometer gelopen.
Als ik de luchtschroef indraai naar ±7/8 dan zou hij nog rijker afgesteld staan, toch?

De gaatjes van de naaldbuizen schoonmaken is wat er ook op het sohc forum stond.
Als ik het goed heb kan ik dus met een paar tikken op het stuk dat ik heb aangegeven op onderstaande afbeelding de naaldbuis eruit krijgen? Dat komt er dan door de dezelfde buis als waar de hoofdsproeier in zit uit?
[afbeelding]

Ja, je kunt daar gewoon een houten pen op zetten, en daar weer een paar tikken met een hamer op geven. Dan komt ie er uit aan de kant waar de hoofdsproeier zit.

De luchtschroefjes werken precies tegengesteld aan wat je zou verwachten: indraaien betekent armer, en uitdraaien betekent rijker. Deze schroefjes beïnvloeden de druk die op de brandstofkolom in de naaldsproeier staat. Als je de schroefjes verder open draait wordt de opwaartse druk op de brandstofkolom groter, waardoor deze hoger in de naaldsproeier komt te staan, en het mengsel dus rijker wordt. Draai je de schroefjes in, dan wordt de opwaartse druk op de brandstofkolom kleiner, daalt deze, en wordt het mengsel armer...

De schroefjes anderhalve slag open zetten geeft dan dus een te rijk mengsel. Dit geldt overigens ongeveer tot 1/4 gas. Bij meer gas heeft de afstelling van de luchtschroefjes nauwelijks nog invloed.
 
Ah heel erg bedankt CB3504fun, zeer duidelijk zo :Y :}
Zodra ik thuis ben meteen ff de luchtschroeven op 7/8ste slag open zetten.
En dan in 't weekend ff naar de naaldbuizen kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan