3e keer een nieuwe achterband : telkens niet rond

Bmannetje

MF'er
24 aug 2007
171
1
Weert
Hoi

Ik heb in november 2010 de voor- en achterband van mijn CBX laten vervangen. Toen zijn er Brigestone op gekomen, die er ook op zaten en geadviseerd worden. Toen bleek dat de motor bij 50 en 110 km p/u een hobbel vertoond, alsof je op een hobbelpaard zit :r. Het loopvlak van de band (in de draairichting van de band) was niet 100% rond.
Terug naar de leverancier, andere band gekregen en wederom hetzelfde probleem. Zij zeggen dat het aan de band ligt en de velg zuiver rond is.

Ik heb toen de motor op de bok gezet en in z'n 1 het achterwiel laten draaien en met een laserpen vanaf de zijkant op het loopvlak van de band geschenen en je ziet duidelijk het rode stipje van de laser even van de band af gaan op de achtergrond verschijnen. Doe ik dit op de rand van de veld, dan blijft het lichtpunt op de rand van de velg schijnen, de velg wijzigd niet van hoogte. Weer terug naar de leverancier en ze hebben een andere band, nu een Metzeler Lasetec erop gelegd. Wederom hetzelfde probleem :( . Met de laserpen heb ik de voorband ook gecontroleerd, die is ruiver rond.

Ik had dit probleem niet voordat ik de nieuwe banden op liet leggen, maar ik weet nu niet meer waar ik het probleem zoeken moet. De banden zelf lijkt mij uitgesloten, 3 x een niet zuiver ronde band krijgen lijkt me onmogelijk. Iemand een idee waar ik het zoeken moet ? Ik ga in ieder geval proberen aan een andere velg te komen zodat ik dat kan proberen.
 
Zat ik ook al aan te denken maar omdat de ronddraaiende band telkens een dip liet zien als de motor op de bok staat, dan denk je daar toch als eerste aan. De CBX heeft luchtdrukvering (ProLink) dus nu eerst maar eens kijken hoe het met de druk van de vering is.
 
Heel misschienis de velg op een bepaalde plek wat samengedrukt, of juist uit elkaar gedrukt.

Als je velgbreedte niet overal hetzelfde is, is de bolling van de band ook niet overal hetzelfde.

Zou je kunnen meten met een soort van zelfgemaakte schroefmaat.
 
Heel misschienis de velg op een bepaalde plek wat samengedrukt, of juist uit elkaar gedrukt.

Als je velgbreedte niet overal hetzelfde is, is de bolling van de band ook niet overal hetzelfde.

Zou je kunnen meten met een soort van zelfgemaakte schroefmaat.

Volgens mij kun je de breedte van de velg niet veranderen smaller of breder, zonder de rondheid te veranderen, en dat heeft hij gecontroleerd met een laser...
 
In plaats van een laserpen kan je ook een krijtje gebruiken.
Dan markeert hij het punt waar de hobbel zit.

Vervolgens de band leeg laten lopen en de velg in de band een halve slag draaien.
Band weer oppompen en weer met het krijtje testen.
Zit het krijtstreepje op dezelfde plek dan ligt wel het aan de band.

Je remschijf is wel recht en loopt niet aan?
 
Dan heeft de vering het werk al voor je gedaan tijdens het rijden, die heeft ws. de vlakke stukken in de banden veroorzaakt. Die luchtdrukvering is ruk, ik heb die ook op de CBX750F gehad en constant problemen.

Daar geloof ik niet in als de band opgelegd is, ik weg rij en ik binnen 200 m het probleem al weer heb en dat 3 keer, dan is er echt nog geen slijtvlak ontstaan.

Dat de vering niet optimaal is ben ik met je eens, ik zou progressieve veren in de voorvork kunnen laten zetten en achter een nieuwe mono-shock. Dat schijnt heel wat te verbeteren.

Maar feit blijft dat ik probleem eerst niet had en ik nu duidelijk een dip in het loopvlak van de band zie, zelfs zonder laserpen (als extra hulpmiddel als "bewijs" voor de dip in het loopvlak) gewoon met het blote oog.

@Raymond W, met het krijtje is idd nog een optie om te proberen.
 
Klinkt alsof ie bij het monteren niet goed in de velg valt. Heb ik ook wel eens gehad. Veel bandenvet gebruiken, binnenkant van je velg goed schoonmaken (zit nog wel eens oud vuil enzo op de rand waar je oude band heeft aangelegen vast gekoekt) en goed aandrukken. Eventueel een poosje op hoge druk laten staan.
 
Heb ooit een RD350 gehad die al verdacht veel lood op het voorwiel had . Bij vervanging was de nieuwe voorband niet te balanceren. Toen ik goed naar de velg keek was deze wel rond maar slecht afgedraaid want er zat een veel bredere velgrand op een bepaald stuk van de velg. Lekker dus!

Ooit ook wel is een nieuwe Yokohama achterband gehad die merkwaardig genoeg ging hobbelen als je een rechterbocht nam. Ik kreeg gelijk een nieuwe Yokohama achterband van Roelof Thijs.
 
Ik zou de band demonteren, de velg in een balanceerbokje zetten en dan controleren. Als je de velg goed inspant, kan je elke afwijking aan de velg zien. Eventueel met een laser erbij kan je hoogteslag en slingeringen perfect zichtbaar maken. En het velgbed goed op rotzooi controleren, als de monteur daar wat over het hoofd ziet, zet de band zich niet goed.
 
Vandaag weer een aardig stukje gereden, v.n. binnenwegen. Het rare is dat als ik met veel moeite langs mijn kuip af kan kijken naar de voorband en zo'n 50 rij, ik de voorband zie veranderen van vorm. Ik bedoel daarmee dat de band zich aanpast (aan de glooiing van het wegdek ?) en breder en weer smaller wordt. Of dat nou een gevolg is van de achterband die lijkt de hobbelpaard effect te veroorzaken en daarmee de de hobbel via de gehele motor overbrengt naar de voorband ??? Dat zou de vering toch op moeten vangen. De vering, welke zowel voor als achter op luchtdruk is, vandaag gecontroleerd en deze is binnen de opgegeven waarden dus dat zou goed moeten
zijn. De voorband op zich lijkt (gecontroleerd met de laserpen) 100% rond. Maar ja, beide banden zijn tegelijk vervangen ......

@bok001, ik voel geen onregelmatig loopvlak anders dan de hobbel die er op andere snelheden dan 40-60 en 110 niet is.

[Edit] Nogmaals de druk voor en achter gecontroleerd. Als ik lucht uit de voorvork laat ontsnappen komt er olie mee en dat kan nooit de bedoeling zijn. Misschien dat het daar iets mee te maken heeft :( [/Edit]
 
Laatst bewerkt:
Tja oma, het heeft lang geduurd maar het probleem van het hobbelpaard is opgelost.

Eind vorig jaar heb ik voor nieuwe progressieve vering van Wilbers erin laten zetten en achter een nieuwe mono-vering van Bitubo. De vering leek op zich beter te zijn, voor mijn gevoel onvoldoende, ik verwachtte er meer van. Maar ik had er ook een probleem bij: zodra ik een drempel af reed of een kuiltje in het wegdek tegen kwam veerde mijn voorvork veel te snel uit elkaar met als gevolg klappen van metaal op metaal omdat de totale voorvork te snel op z'n maximale lengte kwam (en dan heb ik het over normale snelheden natuurlijk).

De wanhoop nabij uiteindelijk dit najaar dan maar met een kennis de voorvorken zelf weer uit elkaar gehaald en alles nagelopen. Hoeveelheid vorkolie bleek de voorgeschreven standaard hoeveelheid van 345 ml te zijn. Echter de veren die eruit gekomen waren bleken ook al niet origineel te zijn (lineair) want er kwamen progressieve uit. Wel bleken de nieuwe progressieve 2 cm langer te zijn. Navraag leerde dat de lengte bij Hagon hetzelfde was, dus geen fout als zijnde verkeerde Wilbers veren. Wel bleek de hoeveelheid olie meer te moeten zijn, en wel zo dat de luchtkamer nog maar 14 cm was. Deze was oorspronkelijk dus hoger door minder olie.

Uiteindelijk zat er in 1 vork ook nog wat speling dus zijn de glijbussen in beide vorken vervangen, speciale iets stroperigere vorkolie die bij deze veren hoort, de achter veer strakker gesteld en op meer demping ingesteld. Dit op advies van HK Suspension BV die aangaf dat het hobbelpaard probleem wellicht een combinatie van voor- en achtervering zou kunnen zijn. Ook waren de ringen die de keerringen op z'n plaats houden verschillend van dikte (2 en 3 mm dik) met als gevolg dat we een seeggering er bijna niet terug in kregen, dus die zijn ook vervangen en had er dus al iemand in het verleden al aardig mee lopen te rotzooien.

Het stuurde trilde ook als je deze losliet tijdens het rijden en de balhoofdlagers waren deze zomer voelbaar dus die zijn ook vervangen.

Het heeft lang geduurd maar eindelijk heb ik nu dan de vering / demping die je mag verwachten met de techniek van 35 jaar oud en bijna 300 kg motor. Drempels kunnen normaal genomen worden en een kuiltje of hobbel in het wegdek is ook geen probleem meer. Het hobbelpaard effect is verdwenen en het stuurt trilt niet meer als ik deze loslaat tijdens het rijden.

Het probleem was dus een combinatie van
- eerst een versleten mono-veer achter
- later een nieuwe te zwak ingestelde veer achter
- te weinig olie voorzijde
- waarschijnlijk niet de goede olie (die er nu in zit doet stroperiger aan dan wat er uit kwam)
- versleten glijbussen.

@ bok001, je had het meteen goed maar ja, de kosten hé. Voor en achter de vering vervangen zijn geen grappen maar ja, dat is alle onderhoud aan zo'n CBX niet. :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan