Alleen op motorvakantie in Scandinavie, wie gaat ook in Aug?

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Goedemorgen! ;)

Heb vanochtend de knoop doorgehakt. Ik ga alleen op motorvakantie richting het noorden.
Er is nog een hoop wat ik uit moet zoeken, maar een paar basic zaken staan wel vast.
Ik wil de maand augustus ervoor uittrekken en ik wil zoveel mogelijk kamperen.

Vandaar maar eerst de vraag. Zijn er MF'ers die in Aug ook richting het noorden gaan, of daar zitten? En die het wellicht leuk vinden om 1 of 2 dagen samen op te rijden?

Dit wordt de eerste keer voor me dat ik dit alleen ga doen, en ook de eerste keer dat ik met een tentje ga. Een maand in mn uppie is best lang, dus ik dacht ik doe hier een poging, en wellicht vind ik nog wat tijdelijke gezelligheid straks in aug.

- Verder ben ik niet van plan een route uit te stippelen, dus ben erg flexibel.
- De noordkaap, bijvoorbeeld in 1 week omhoog, en in drie weer naar beneden, is een idee, maar geen idee hoe haalbaar dit is in Aug?
- Ik wil mn bandit in deze als pakezel bestempelen.
- Ik heb nog niet besloten of ik met een ferry of al rijdend naar boven trek.

Uiteraard zijn tip, visies en meningen welkom. Absolute to do's en dont's ook.
Ik moet nog op zoek naar een goede maar kleine en vooral snel op te zetten tent.
Een goed kofferrek voor op de bandit
Een goede slaapzak.
 
Leuke trip, Noorwegen staat ook nog op mijn verlanglijstje. Als je de zoekfunctie gebruikt op MF, dan kun je een apart tent, kampeer, noorwegen topic vinden. Je zou eens binnen kunnen lopen bij de Perrysport, decathlon.nl, etc. Een echte Outdoor winkel kan ook, meestal nog betere spullen (die je in de zomermaanden niet altijd nodig hebt) maar ook duurder.
 
Topic even in de favorieten gezet, ik ga ws begin augustus een weekje toeren met startpunt Zuid-Zweden :Y
 
Topic even in de favorieten gezet, ik ga ws begin augustus een weekje toeren met startpunt Zuid-Zweden :Y


Nou wie weet idd!

Ik zal de boel iig updaten. Heb alvast wat ferry's uitgezocht, morgen maar even bellen want kon niet online geregeld worden.
Waarschijnlijk ook al een goed tentje geregeld (2,5 kg).
Morgen de verlofdagen maar ff aanvragen.
 
Heeej dennis met matthijs ik had die tour laatst met je gedaan met dat heerlijke stuk snelweg aan het einde :P Tof dat je het toch gaat doen man want je had het erover dat je het miss wou gaan doen. Je idee is echt geweldig alleen ga ik het kwa kosten gewoon weg niet redden gok ik.
Ik heb geen idee wat het kost? Schatting miss iemand? die al geweest is. Maar ik neem aan als je een maand gaat best wel wat :P en ik heb nog helemaal geen bagage spul ook voor me nieuwe fiets dus dat moet er dan ook nog is komen B| Dus ik zie de kans klein in helaas :(
Moct je nou zoiets in je hoofd voor volgend jaar hebbe let me know ;) hou ik me hand op de knip...
 
Laatst bewerkt:
Heeej dennis met matthijs ik had die tour laatst met je gedaan met dat heerlijke stuk snelweg aan het einde :P Tof dat je het toch gaat doen man want je had het erover dat je het miss wou gaan doen. Je idee is echt geweldig alleen ga ik het kwa kosten gewoon weg niet redden gok ik.
Ik heb geen idee wat het kost? Schatting miss iemand? die al geweest is. Maar ik neem aan als je een maand gaat best wel wat :P en ik heb nog helemaal geen bagage spul ook voor me nieuwe fiets dus dat moet er dan ook nog is komen B| Dus ik zie de kans klein in helaas :(
Moct je nou zoiets in je hoofd voor volgend jaar hebbe let me know ;) hou ik me hand op de knip...


Hoi Matthijs,

Jep, ik ga het gewoon doen. Wat kosten betreft is het nog allemaal een schatting.
Koffers heb ik al, alleen nog een bagagerek. 200.-
Klein beurtje voor de motor voor vetrek, nieuwe bandjes heb ik al in huis.
Tent, zo'n 2 sec uitvouw ding wil ik toch maar bestellen. 70,-
Al het andere spul, slaapzak, pannetjes, brander, zaklamp etc etc, ik gok op 250.-
Overtocht ferry, 100,-
Dat zijn zaken die ik van te voren zo allemaal een beetje bij elkaar moet regelen.

Dan benzine zo'n 700,- denk ik
En dan alle andere dingen, snacks, tol, overnachting her en der (ook gratis wild kamperen), eten etc. Denk ik nog zo'n 1000 euro.

Maar natuurlijk is het allemaal maar een beetje gokken, ik laat me graag voorlichten door anderen! Kom maar op! ;)
 
Ga begin augustus daar ook heen alleen met de auto. Voor mij ook onbekend en ga denk ik niet met de boot, rij wer wel even omheen
 
Ik heb een licht fietstentje gekocht en vorig jaar meegenomen op mijn reis naar de noordkaap.
Jammergenoeg veel te vroeg om moeten draaien omdat mijn vader ernstig ziek werd. Nu gaat het beter met hem en ga ik opnieuw de reis proberen te maken. Ik vertrek half juli en hoop begin augustus met een ferry vanuit Helsinki in Gdansk aan te komen. Waarschijnlijk lig ik dus een stuk voor op jouw schema.
Een tip: Goede (nieuwe) banden! Want die slijten flink op de noorse wegen.
En zelf alcohol meenemen voor de eerste dagen....
 
Beetje naar tentjes gekeken, en eigenlijk deze 2 gevonden;

http://tente.quechua.com/en/tent/r-8,a-30,2-seconds-ii.html

http://www.perrysport.nl/wildebeast-basecamp-shinga_822003.html


Zijn er mensen met ervaringen van 1 van deze 2 tenten?

Hey Dennis,

zelf heb ik die bovenste, nog nooit met de motor meegenomen, vooral omdat het een nogal onhandige vorm is voor op de motor... Het is een ronde schijf van Ø60-80 cm en 5-10 dik, wat in de auto heel makkelijk wegstopt, maar op de motor naar mijn mening niet echt handig is. Of er moeten hier mensen zijn die daar weer een goed idee voor hebben.
Ik heb een keer geprobeerd om hem nog een keer kleiner op te bergen, maar dat lukte mij iig niet...

Suc6!
 
Hey Dennis,

zelf heb ik die bovenste, nog nooit met de motor meegenomen, vooral omdat het een nogal onhandige vorm is voor op de motor... Het is een ronde schijf van Ø60-80 cm en 5-10 dik, wat in de auto heel makkelijk wegstopt, maar op de motor naar mijn mening niet echt handig is. Of er moeten hier mensen zijn die daar weer een goed idee voor hebben.
Ik heb een keer geprobeerd om hem nog een keer kleiner op te bergen, maar dat lukte mij iig niet...

Suc6!


Bedankt voor de feedback. Ik zag wel dat er verschillende maten zijn, ook wat opberg/inpakmaten betreft. Ik heb bewust deze gekozen vanwege het volgende:

'Cover : Flat disc, 55cm in diameter. The most compact of the whole 2 Second range'

Ik denk dat ik 55 cm wel boven of onder mn bagagerol krijg. Kun je misschien nog iets zeggen over de kwaliteit van de tent? Ervaringen? Ik denk eigenlijk dat dit hem gaat worden,

Alvast bedankt!
 
Geboekt! *D

Heenreis: Hirtshals naar KristiansandVertrek: donderdag 28. jul. 16:45
Aankomst: donderdag 28. jul. 19:00
Schip: HSC Fjord Cat
Voertuig: 1 Motor, Kentekennummer: MX-29-XR

Het idee is om woensdagnacht te vertrekken, en de 1000 km naar Hirtshals te rijden.
De Ferry op, lekker bijkomen en goed eten. Heb de luxe plekken en het buffet erbij genomen.
Daarna de Ferry af, uurtje rijden richting het westen, tent opzetten en laaaaang slapen! :z
Dan kan ik dus de 29e al beginnen met mn trip naar de noordkaap :]
 
Leuk plan hoor! Ben vorig jaar al naar Noorwegen geweest, wil dit jaar naar Frankrijk, waarschijnlijk ook alleen.

Noorwegen:
*ik heb heen de boot kiel-goteborg gepakt en terug alles gereden. Ik was 's morgens in Goteborg maar de E6 is niet zo spannend om te rijden. Ben niet verder gegaan dan Kristiansund
*neem thermokleding en winterhandschoenen mee! Ik was ook in augustus, als je redelijk hoog zit in de tunnels kan het soms echt goed koud zijn. 's Nachts ook (paar graden boven 0)
*pluspunt: je mag wildkamperen. Campings zijn meestal goedkoop (behalve rond oslo) en hebben bijna allemaal een volledig ingerichte keuken met servies en pannen wat je kunt gebruiken.
*creditcard meenemen, bij veel tankstations kun je alleen daar mee betalen. Ik ben niet zo noordelijk gegaan als jij wilde, maar bijv. Jotenheimen was een enorm uitgestorven gebied en soms langs een weg 100km geen tankstation, dus tanken als 't kan
*hut huren kan ook, die zijn er in overvloed (hytte) en hebben wij 1 nachtje gedaan. Fijn als je even je spullen wilt laten drogen. Kost volgens mij zo'n 30-40E per nacht voor 2 persoons
*Voor komende zomer zoek ik ook koffers, maar vorig jaar ging het ook heel goed met 2 zijtassen van oxford, die klik je op een paneel wat je over het zitje schuift. Tentje er bovenop met spin.
*Aanraders: Lysebotn, Trollstigveien, Geiranger, ...
*tomtom heb ik helemaal niet gebruikt, kaart mee. 's Morgens bij het ontbijt route ongeveer uittekenen, als je uitgereden bent camping opzoeken, beviel me prima
*Noren spreken over het algemeen heel goed engels en zijn vriendelijke/ behulpzame mensen!


Heel veel plezier, het is echt een prachtig land
 
Als ik dit stukje van Cin lees krijg ik weer enorm veel zin om te gaan.
Moet alleen nog wel even ruim 2 maanden wachten......
 
Echt leuk om al die verhalen te lezen. Ik krijg er steeds meer zin in!
Ik moet ook eens wat van die bezienswaardigheden op gaan schrijven, wil natuurlijk niet straks terugkomen en te horen krijgen dat ik alles gemist heb :9
Aan de andere, dat is dan weer een mooie reden om terug te gaan!

Ik heb gisteravond een heleboel spullen bij elkaar gezocht op motozoom en vergeleken met louis. Ik ga zo bestellen. Ik gooi de lijst hier ffies neer, wellicht heeft iemand er nog wat aan...

full
 
Kun je voor die spullen niet beter naar een fatsoenlijke camping winkel gaan? Is denk ik goedkoper en je kunt voelen/proberen wat je koopt, dan weet je ook zeker dat het goed is.

Niks zo bagger als een brandertje hebben wat niet werkt zoals jij het wil of een slaapzak die net 5cm te kort is.

Verder een super plan, lijkt me echt relaxed lekker gaan en staan waar je wil, alleen van te voren wel een route plannen lijkt me, zodat je niet doelloos gaat rondrijden
 
Laatst bewerkt:
Kun je voor die spullen niet beter naar een fatsoenlijke camping winkel gaan? Is denk ik goedkoper en je kunt voelen/proberen wat je koopt, dan weet je ook zeker dat het goed is.

Niks zo bagger als een brandertje hebben wat niet werkt zoals jij het wil of een slaapzak die net 5cm te kort is.

Verder een super plan, lijkt me echt relaxed lekker gaan en staan waar je wil, alleen van te voren wel een route plannen lijkt me, zodat je niet doelloos gaat rondrijden

De tent en het luchtbed/matras/mat ga ik in een kampeerzaak uitzoeken.
De overige dingen thuis uitproberen en als het niet bevalt stuur ik het terug. kost eigenlijk niets extra, en ik heb nog nooit gehad dat ze hier moeilijk over deden.

Ik heb ook naar de prijzen bij kampeer winkels gekeken, maar dat is helaas echt niet goedkoper. Maar ik wil ook niet met troep op pad, dus als het niks is als ik het binnen krijg, dan gaat het zoals gezegd terug, en dan maar wat duurders aanschaffen. Maar ik vind het ook wel prettig dat ik gewoon alles in 1 keer zeg maar binnen krijg dan, en niet zo hoef te zoeken.

Verder neem ik uiteraard een kaart mee, en heb ik een navigatie. Ik kijk 's ochtends waar ik ongeveer naartoe wil. En natuurlijk zet ik een paar rode kruisjes op de kaart voor de must see's!
 
tip luchtbed: perrysport
en waarom klokjes? je gaat toch op vakantie voor je rust.
 
tip luchtbed: perrysport
en waarom klokjes? je gaat toch op vakantie voor je rust.

Bij Perrysport ga ik idd ffies kijken, was toevallig mn idee om daar nu naartoe te gaan.
Dat klokje is met name zodat ik straks niet in t donker mn tentje hoef op te zetten, en ook zodat ik nog enig idee van de tijd heb als ik helemaal in het noorden zit.
Dat tempklokje is gewoon omdat me dat wel leuk leek.

Verder heb je wel gelijk hoor! Vakantie is voor rust, ik denk ook niet dat de wekker gezet gaat worden ;)
 
Jep, ik ga het gewoon doen. Wat kosten betreft is het nog allemaal een schatting.
Koffers heb ik al, alleen nog een bagagerek. 200.-

Ben twee jaar geleden ook naar Noorwegen geweest, vorig jaar ook, maar die laatste keer zonder te kamperen, dus die reken ik even niet.
Die 200,- heb je zo uitgespaard, ging bij prima met drie snelbinders over het zadel, of beter gezegd 2,5, twee met vier haken en één met twee haken. Motorchick onderweg oppikken zit er dan wel niet meer in :N
s720

Tent hoeft ook niet hoogintelligent (lees: duur) te zijn. Heb hier een katoenen iglo bij, is toch al een kilo-tje of 8. Slaapzak is die grote groene rol, ook niet echt het toonbeeld van ruimtebesparing. Zaklamp bij, echte dikke maglite, coleman benzinebrander (kun je bijna alles ingooien). Camping pannensetje van een 10-20 euri, basic kookgereedschap en gerei (olie, kruiden). Essentieel kookgereedschap bij (lees: koffiezetter en koffie). Geen duur matje meegenomen, gewoon een opblaas strandbed, echt waar, goedkoop, licht en compact, wel niet op scherpe dingen leggen.
Had wel navi bij, met informatie van benzinestations. Met een tankinhoud van 11,5 liter is dat wel iets om rekening mee te houden.
Noorwegen is leuk rijden, maar blijf liever wel op het verhard, en veel vangrails is motorviendelijk, betonnen muurtje, het zijn niet vaak 'eiersnijders'.
Kamperen houd op veel plaatsen na augustus op, maar de bush-bush is altijd open.
Veel plezier! :]
 
Ik heb laatst een lichtgewicht slaapzak gekocht bij sidscampstore.nl voor 45 Euro en deze vorig weekeind uitgeprobeerd in een schuurtje (snachts ongeveer 2 graden buiten).
Was met thermisch ondergoed aan prima te doen en dat ding neemt maar een 3e ruimte in van mijn normale slaapzak.
Het is wel made in China dus het zal geen jaren meegaan.
Danny :W :]
 
O ja en om ff on topic te blijven ik hoop van 26/07 t/m 13/08 Denemarken/Zweden/Gotland aan te doen. :Y
Danny :W :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan