"How To - Dubbele koplampen op sommige Honda Modellen

Der Haas

Die hard MF'er
21 jan 2006
944
0
Hallo,

Ik ergerde me al een tijdje aan de enkel brandende koplamp van mijn Honda Africa Twin RD07. Erger nog was het flitsen van auto's en de opmerkingen van leken, "hé, je lamp is stuk!"

Gister op de MFMM 2011 Voorjaarseditie was het nog zo:

5700396156_bb1e037eec_o.jpg

(Ben, nogmaals bedankt voor de foto)

Op de Africa twin is het zo dat er twee gelijke lampen aanwezig zijn met beide dezelfde functies. Echter de rechter lamp (normaal licht) is niet standaard aangesloten. Bij de latere RD07A is dit wel het geval.
Ik weet het niet zeker maar volgens mij is dit voor meerdere Honda modellen het geval.

Heb je dus een normaal licht en een groot licht? Dan is deze How To niets voor jou.

Benodigdheden:
  • Normale gereedschapsset
  • H3/H4 fitting (verkrijgbaar bij zaken als: Brezan, Automat, etc)
  • Isolatietape (Zo vies en kleverig mogelijk, hoe vuilere handen jij krijgt hoe beter het vocht buiten houdt)
  • Stukkie droad (stukje draad)
  • Loc-tide (Frame kuipbouten moeten weer goed vast)

Kosten zijn:
€6-10 euro.

Demonteer eerst het gehele topkuipwerk zodat je overal goed bij kunt.
Bij de twin een kwestie van 3 kuipboutjes en twee frame kuipbouten.
cimg0061x.jpg


Demonteer beide koplampen.
3 maal een bout met een veer voor elke lamp.
cimg0054y.jpg


Zoals te zien in het Werkplaatshandboek electro diagram (waaraan je trouwens ook kunt zien of deze "How To" voor jou werkt) is alleen op de linker koplamp het normale licht aangesloten. In dit geval de witte draad, deze draad is in de tekening met rood geaccentueerd. De blauwe draad is wat wij gaan doen:
electrodiagram.jpg


Nu je beide lampen hebt gedemonteerd en de witte draad in de linker H3/H4 lamp fitting/aansluiting hebt gevonden zie je dat er een vrouwlijke connector in de rechter fitting mist. Deze fitting haal je uit je eerder aangeschafte fitting. Deze kun je er uit los klicken (wat vaak moeilijk is en gepaard gaat met een schroevendraaier door je handpalm) maar je kunt hem er ook voorzichtig uit knippen:
cimg0055d.jpg

Standaard zit er al een mooi draadje aan het schoentje (die dikke witte):
cimg0056w.jpg


Deze witte draad knip je op een SLIM punt door. Hiermee wordt bedoeld een plek waar je genoeg ruimte hebt voor een connector en genoeg om de boel weer dicht te tapen.
Bevestig een connector aan de witte draad met aan 1 van beide zijden een extra draad die naar de rechter lamp wordt geleid:
cimg0058mc.jpg


Bij de rechterlamp sluit je de draad aan op het stukje draad dat standaard op het nieuwe schoentje zat. Denk eraan dat je eerst alle rubbers die om het draadje moeten gemonteerd hebt.... anders kan de hele boel weer los!
cimg0059v.jpg



Controleer nu even of alles het doet.

Om alles even goed en af te maken pak je nu je rolletje isolatieband en wikkel je alles netjes in. Denk er aan om de connectors minimaal twee lagen te geven. Zo ook andere oneffenheden in je werkstuk:
cimg0060l.jpg


Het resultaat dat je nu krijgt is dit:
cimg0064s.jpg






Veel plezier en groeten,

// Haas
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook geen elektrowonder, maar nu loopt dus de dubbele hoeveelheid stroom door dezelfde draad die eerst maar 1 lamp van stroom voorzag? Is dat wel handig :? Meestal doen ze zoiets met een nieuwe plusdraad en schakeling via een relais.
 
Ik ben ook geen elektrowonder, maar nu loopt dus de dubbele hoeveelheid stroom door dezelfde draad die eerst maar 1 lamp van stroom voorzag? Is dat wel handig :? Meestal doen ze zoiets met een nieuwe plusdraad en schakeling via een relais.


De witte draad komt pas na het relais + zekering, niks aan de hand dus.

En voor als je het heel zeker wilt weten.
Bij het groot licht zit het fabrieksaf hetzelfde in elkaar, draden zijn van dezelfde dikte en hebben dezelfde zekering.

Kijk je werkplaatshandboek er maar op na, en het is ook te zien in het schematje dat in de SP zit.
 
Laatst bewerkt:
Handig gebruik van een aanwezige H4-gloeidraad, zou ik ook gedan hebben, maar...

...ben ik nou de enige die wat verschillen opmerkt tussen de twee koplampglazen? Haas, ben je er zeker van dat de verblinding door de "nieuwe" dimlamp door de wat minder aanwezige strooiribbels binnen de perken blijft (zeker 's avonds)?
 
Ja, daar ben ik redelijk zeker van.

Beide lampen zijn apart afstelbaar, ik heb daarom de rechterlamp (vanuit zitpositie) iets naar beneden gedraaid. Gewoon voor de zekerheid.
Ook zonder die extra zekerheid vond ik het niet verblindend, de lamp focust het licht slechts een fractie meer maar raakt netjes de grond.

Wanneer ik onverhoopt toch gesignaleerd ga worden door medeweggebruikers draai ik mijn lamp gewoon iets verder naar beneden.
 
Die rechter lamp is niet geschikt voor dimlicht, het glas/reflector zijn enkel voor groot licht.
Bij de xtz750 van yamaha is dit net zo, ik geloof dat wat hier is gedaan maar in enkele landen binnen de EU is toegestaan en Nederland is daar geen van.
 
Ik denk dat je bovenstaande reactie moet lezen. Het gat in de reflector kan wel een H4 lamp worden ingebouwd, maar dat zegt nog niet dat de lamp (glas/reflector) hiervoor geschikt is.

Op het glas staat duidelijk H4, de lamp is duidelijk H4.
Op de Honda Africa Twin RD07A is alles exact hetzelfde alleen is de kabel daar fabriek af al wel geïnstalleerd.
 
De witte draad komt pas na het relais + zekering, niks aan de hand dus.

En voor als je het heel zeker wilt weten.
Bij het groot licht zit het fabrieksaf hetzelfde in elkaar, draden zijn van dezelfde dikte en hebben dezelfde zekering.

Kijk je werkplaatshandboek er maar op na, en het is ook te zien in het schematje dat in de SP zit.
Achso, wel handig. Maar dan had Honda het net eigenlijk zo goed zelf kunnen doen :P
 
Achso, wel handig. Maar dan had Honda het net eigenlijk zo goed zelf kunnen doen :P

Dat klopt, maar het is in een aantal landen tot 1997 niet toegestaan geweest om meer dan een bepaalde hoeveelheid dimlicht te hebben of om twee lampen binnen bepaald aantal centimeters van elkaar te hebben. (of zoiets)

De modellen vanaf 1997 hebben dus wel gewoon beide aangesloten ;)
 
Ik heb de zelfde truc op mijn tiger toegepast. de lenzen zijn gelijk, en de stroom is ook geen probleem. *O*


Ik via relais op de XTZ. Maar de massa van de XTZ is niet zo goed en de plusdraad van de kabelboom ook niet. Met tussenkomst van ralais wordt het klusje ongeveer 5X uitgebreider met het verwijderen van de tank e.d.
Ik heb trouwens niet alles met isolatietape dichtgeplakt omdat het allemaal 12 volt is. Toch nog efkes doen misschien vanwege indringend vocht ofzo?
 
Ik via relais op de XTZ. Maar de massa van de XTZ is niet zo goed en de plusdraad van de kabelboom ook niet. Met tussenkomst van ralais wordt het klusje ongeveer 5X uitgebreider met het verwijderen van de tank e.d.
Ik heb trouwens niet alles met isolatietape dichtgeplakt omdat het allemaal 12 volt is. Toch nog efkes doen misschien vanwege indringend vocht ofzo?

Absoluut doen, is een 5 minuten 50 cent klusje.
Het ziet er veel netter uit, geen kabelgepruts gevoel en vocht komt anders altijd je kabelboom binnen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan