Bandit 600 van Carb naar Injectie met Megasquirt ECU

Cha0z97

MF'er
9 aug 2008
138
0
Leusden
Toch maar een topicje voor geopend. Ben al een tijdje bezig met het bouwen van een injectiesysteem. Het is de bedoeling deze op mijn oude, vertrouwde Bandit te monteren. Ik heb vaak de vraag te horen gekregen : "But why?" en eerlijk gezegd kan ik er geen ander antwoord op geven dan : "Omdat het vet is".

Maar goed, iedereen kent wel het adagium 'bezint eer ge begint'. Nu is het bij mij zo dat ik dat meestal andersom deed, en daarom het andere adagium 'van fouten moet je leren' een hoop eer aan heb gedaan. Maargoed, dit keer wel een plan getrokken en tot het volgende gekomen:

1) Eerst een testopstelling bouwen waarop alles gemonteerd en getest kan worden en dan
2) Het verwijderen van de carbs en overige rommel van de Bandit en het monteren van het systeem.

Zo kan ik toch zo lang mogelijk door blijven rijden en toch met het project bezig zijn.

De basis is de normale Bandit 600 cylinderkop met daarop GSX600R gasklephuizen en injectoren. De brandstofpomp komt uit een R1 uit '07 en de verschillende sensoren komen of van de GSX-R of ik weet het niet. Zowel de inspuiting als de ontsteking wordt verzorgd door de Megasquirt 2 ECU.

Ik zal gaandeweg berichten over de voortgang met het project en hier en daar wat foto's posten.
 
27zvk3c.jpg


Cylinderkop met gasklephuizen gemonteerd. Het meest rechterrubber ontbreekt op deze foto, omdat het een bitch was dit rubber te vinden. Inmiddels wel gelukt, en tevens gemonteerd. Bovenop zelfgemaakte (*D) brandstofrail.

rm3c53.jpg


2555j0g.jpg

Linkerzijde brandstofrail

jaxfz6.jpg

23t1thh.jpg

Nu met plug

2m43jns.jpg

Het geheel gemonteerd. De MAP sensor bungelt er eenzaam bij.


2441bpi.jpg

De ECU PCB naast scoopie, de oscilloscoop.

Excuses voor de belabberde kwaliteit van de foto's. Ik heb per ongeluk mijn camera gemold, en ben nu genoodzaakt mijn foto's met mijn telefoon te nemen. Weet trouwens iemand een beter alternatief voor tinyurl? Eentje waarbij een batch kan uploaden?
 
Een nokkenaspositiesensor heb ik niet nodig, want ik heb een 2 coil wasted spark setup. De krukaspositie wordt bepaald door een 36-1 tooth triggerwheel op de krukas en uitgelezen door een VR sensor.
 
[afbeelding]

Cylinderkop met gasklephuizen gemonteerd. Het meest rechterrubber ontbreekt op deze foto, omdat het een bitch was dit rubber te vinden. Inmiddels wel gelukt, en tevens gemonteerd. Bovenop zelfgemaakte (*D) brandstofrail.

[afbeelding]

[afbeelding]
Linkerzijde brandstofrail

[afbeelding]
[afbeelding]
Nu met plug

[afbeelding]
Het geheel gemonteerd. De MAP sensor bungelt er eenzaam bij.


[afbeelding]
De ECU PCB naast scoopie, de oscilloscoop.

Excuses voor de belabberde kwaliteit van de foto's. Ik heb per ongeluk mijn camera gemold, en ben nu genoodzaakt mijn foto's met mijn telefoon te nemen. Weet trouwens iemand een beter alternatief voor tinyurl? Eentje waarbij een batch kan uploaden?

Photobucket.com .....
 
Laatst bewerkt:
Interesant

Ben in de toekomst ook van plan een megasquirt op mn motortje te bouwen
Ga jij Suzuki sensors of GM sensors gebruiken?

Heb jij 2 of 4 bobine drivers of gebruik je de bosch 0 227 100 124? Bosch 0 227 100 211 Ignition Control with MegaSquirt-II
(ik zelf dacht aan stickcoils omdat er dan meer ruimte is achter het balhoofd voor bv een benzine pomp)

Ga je ook een wideband o2 sensor monteren? (zijn lekker betaalbaar nu)

Wat voor VR sensor ga je gebruiken en waar en hoe ga je die plaatsen? (ik was van plan de originele suzuki HAL sensor te gaan gebruiken net als alle andere sensors van suzuki)

Waar heb jij jouw triggerwheel vandaan? (2" van triggerwheels.com?)

Hoe heb jij de megasquirt op zn werking getest? heb jij de megastim printen?

En zo heb ik nog wel 100 vragen


Ik was ook van plan om geen nokkenassensor te gaan gebruiken ik zie geen voordelen hier van in anders dan dat er stationair een iets schoner mengsel is
 
@harry
Ga jij Suzuki sensors of GM sensors gebruiken?
De TPS en (I)AP Sensor zijn van suzuki. Ik weet alleen nog niet of ik de IAP sensor van de megasquirt als IAP ga gebruiken, of die van suzuki. Van de IAT en CLT weet ik niet waar ze vandaan komen. Die GM sensoren hebben amerikaanse maten en ander draad. Geen zin om voor een paar sensoren nieuw gereedschap aan te schaffen.

Heb jij 2 of 4 bobine drivers of gebruik je de bosch 0 227 100 124? Bosch 0 227 100 211 Ignition Control with MegaSquirt-II
Ik gebruik 2 bobine drivers. Een zat er al in, de ander heb ik bijbesteld. Type weet ik niet zo uit mijn hoofd.

Ga je ook een wideband o2 sensor monteren?
Zekers :)

Wat voor VR sensor ga je gebruiken en waar en hoe ga je die plaatsen? (ik was van plan de originele suzuki HAL sensor te gaan gebruiken net als alle andere sensors van suzuki)
Ik ga de standaard VR sensor gebruiken die op mijn Bandit zit. Wat voor motor heb je dan dat er een HAL sensor op zit? Ik heb dit namelijk ook overwogen, maar dit leek me makkelijker.

Waar heb jij jouw triggerwheel vandaan? (2" van triggerwheels.com?)
Precies. Ik heb vooralsnog getest met een te grote (68mm geloof ik), maar ik heb het eens opgemeten en kwam op 50mm uit. Het luistert best nouw, dus ik denk dat ik stukkie van de sensor afhaal.

Hoe heb jij de megasquirt op zn werking getest? heb jij de megastim printen?
Ik heb de JimStim 1.4 destijds gekocht, ik geloof omdat je daar meerdere triggerwheels mee kon
simuleren tov de megastim bordjes. De PCB van MS is van hoge kwaliteit, dus erg makkelijk te solderen. Ik heb dan ook geen hardware fouten (koude lassen) meegemaakt. Alleen dingen die niet werkten omdat ik niet begreep hoe het zou moeten werken. Verder is scoopie van onmisbaar belang geweest bij het testen van de triggerwheel input

En zo heb ik nog wel 100 vragen
Laat maar komen. Ik heb zelf nog veel te leren, maar wil je best helpen waar ik kan.

Ik was ook van plan om geen nokkenassensor te gaan gebruiken ik zie geen voordelen hier van in anders dan dat er stationair een iets schoner mengsel is
Deze sensor is wel van belang als je 4 bobines sequentieel aan wil sturen, althans dat lijkt me de bedoeling als je stick coils wil gebruiken. Anders weet de ECU niet of een cilinder aan zijn arbeidsslag of aan zijn inlaatslag begint en dus niet wanneer hij moet ontsteken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het grote oudere/nieuwere broertje van jouw blokje (GSXR 1100)

Ik heb begrepen dat de krukaspositie sensor standaard in een suzuki een HAL sensor is en die wou ik gaan gebruiken......Het standaard triggerwheel van een olie gekoeld blok is 50mm en dat is bijna het zelfde als 2"

Ook stickcoils kan je gebruiken in wasted spark maar je moet 1 (bosch) driver per coil gebruiken dus als je 4 stickcoils gebruikt heb je 4 drivers nodig of het bosch kastje uit mn vorige post (voordeel is dat je van de bobines af bent en op die plek kan je dus iets anders plaatsen)

Suzuki sensors (nipon-denso) zijn gewoon heel goed en dus leek het mij om het makkelijk te houden een goed idee om die sensors te gebruiken

Waar ga jij de olie temp meten ivm koudstar (heb wel eens gezien dat met in de kop de olie temp meet)

Dusssssssssss als ik een bouwpaket aanschaf en in elkaar soldeer zou jij mij kunnen helpen met testen van de megasquirt II ?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor wideband O2 ga je gebruiken? Techedge inovate of een ander?
Ik lees verschillende dingen over de inovate lc1.....dan weer dat ze niet goed zijn (bs-autotune wil ze niet meer verkopen en zo zijn er meerdere bedrijven.....kan ook zijn dat ze er niets aan kunnen verdienen) en dan weer dat ze juist wel weer heel goed zijn en een hele hoge snelheid hebben ......een lc1 is wel lekker betaalbaar (150 euro)
Deze is misschien ook iets om te overwegen:
http://14point7.com/SLC-OEM.php

Topic met wel leuke en goede info imho (even door de onzin heen lezen) info:http://www.oldskoolperformance.com/forum/viewtopic.php?f=6&t=1664

Op het infoboard van oldskoolsuzuki (forged induction ) is ook het 1 en ander te vinden over ecu's op motorfietsen (er is een topic van een olie gekoelde GSXR 750 turbo met een ECU en dat is bijna het zelfde blok als jij gebruikt)

Is jouw vr sensor wel olie bestendig?......achter de deksel waar de ontsteking zit komt veel olie als de motor draait......triggerwheel van 60mm geeft je weinig ruimte voor een sensor en misschien is een ander triggerwheel (2" en de standaard sensor) een makkelijkere oplossing

Ik zat te denken: ori triggerwheel afdraaien en een 2'" op de zelfde maat uitdraaien en dan op de goede positie aan elkaar vast lassen (BDP 4 tanden voor de missende tand en de fijn afstelling regelen met de software)



Mijn plan was/is om de verbouwing in kleine stappen te doen
Eerst kijken of ik de ontsteking via megasquirt voor elkaar kan krijgen en dit schijnt best lastig te zijn bij een motorfiets ( lichte en dus niet eenparig draaiend krukas maakt het lastig voor de ECU om te voorspellen in welke positie de krukas zich bevindt)

Daarna de injectie met een losse brandstofpomp en drukrelaar (op de plek van de bobines) voor elkaar krijgen

En als dit gelukt is een klein turbotje (hier heb ik de losse brandstofpomp en benzinedrukregelaar bij nodig)

En dan de volgende stap een MS III

Ook zat ik te denken aan een microsquirt maar ben daar toch maar van af gestapt en zit nu te bedenken waar ik de MS II/III kwijt kan op mijn motortje
 
Welke O2 meter ik ga gebruiken weet ik nog niet. Ik heb die innovate idd voorbij zien komen, en gezien de prijs is het zeker een kanshebber. De VR sensor is standaard, dus lijkt me olie bestendig :) Het 2" triggerwheel is al onderweg vanuit engeland, gisteren besteld. Ik hoop dat ik het probleem dat ie de eerste tand na de gap niet meer ziet op hoge toeren hiermee heb opgelost, anders zal ik ergens iets aan moeten passen op het bord. Ik had al gelezen, of weerstand toeveoegen of condensator aanpassen.

Waarom wil je het ori triggerwheel behouden? Wat je wil moet gewoon kunnen, maar ik zie zo gauw ff niet waarom.

Eerst kijken of ik de ontsteking via megasquirt voor elkaar kan krijgen en dit schijnt best lastig te zijn bij een motorfiets ( lichte en dus niet eenparig draaiend krukas maakt het lastig voor de ECU om te voorspellen in welke positie de krukas zich bevindt)
Hier kan ik (nog) niks over zeggen, want (nog) geen ervaring, maar het ori triggerwheel heeft 4 tanden en dat gaat ook prima. Maar dit is wel de reden dat ik een 36-1 triggerwheel heb. Zo heb je elke 10 graden een trigger, wat makkelijker interpoleren is dan 90 graden.

Kleine stappen zijn goed, anders wordt het te groot en intimiderend en gaat de lol eraf.

Hier wat pics van de pomp die ik ga gebruiken:

Fotos-0016.jpg

Fotos-0015.jpg

Fotos-0014.jpg


Stukje kabelboom :
Fotos-0011.jpg
 
ziet er goed uit.
Ik heb bij mij de beugel waar de gaskleppen mee worden aangestuurd verbouwt, zodat de aansturing van boven komt.
Dit scheelt zeker 75 cm kabel en een veel soepelere loop.

Ben ook nog bezig geweest met het hele zooitje te centreren maar daar is geen ruimte voor helaas.
Ik heb gewoon de standaard rail gebruikt en er een stuk tussen gelast, de secondaire rail is zo'n beetje hetzelfde als de jouwe.

Hier kan je mijn vorderingen volgen, dit forum is denk ik heel geschikt voor jou hier is veel over efi te vinden.

http://forum.oldskoolsuzuki.info/cgi-bin/Yabb/YaBB.pl?num=1169471877/315
 
Laatst bewerkt:
Gaaf project!

Batch uploaden kun je trouwens ook direct naar het MF doen! Gewoon je fotos in een zipje mikken (foto's zelf mogen niet groter dan 200kb per stuk zijn dacht ik), en dan kun je het geheel bij (http://www.motor-forum.nl/forum/list_documents -> document toevoegen) in 1x uploaden. Als je het zo doet weet je zeker dat je foto's het blijven doen, want als de foto's niet meer laden dan is het MF zelf waarschijnlijk ook ftuk :P
 
Laatst bewerkt:
@Proffie: Tnx. Jij hebt ook niet stil gezeten zie ik. Het zal ff duren voor ik alles gelezen heb.:) @harry, bedankt voor de link, ik zal er eens naar kijken. De centen zijn alleen op momenteel, dus kan ff niks meer bestellen. Maarja, deze maand vakantiegeld he :D
 
Dat betekent dus ook dat de inspuiting parallel gaat, en niet sequentieel. Ik weet niet of dit het vermogen ten goede komt...

Dat is waar, maar dit is een beperking van het systeem. MS2 kan maar 2 injectorbanken aansturen. Ik geloof dat MS3 wel support heeft voor sequentiele injectie en ontsteking, maar toen ik wilde beginnen was MS3 nog niet in productie.
 
Zo, weer een dagje geklust. Vandaag ben ik bezig geweest met de ontsteking. De MS2 heeft standaard de mogelijkheid om 1 spoel(bobine) aan te sturen. Met een beetje tweaken en modden kan je er ook 2 aansturen. Uiteindelijk is dit de bedoeling omdat ik er twee heb :) Eerst maar eens de eerste bobine, volgende week de tweede.

Picas:
Fotos-0027.jpg




Scoopie kenden jullie al, hieronder ook nog superbout, het soldeerstation:
Fotos-0026.jpg


Megasquirt screen:
Fotos-0025.jpg


Fotos-0023.jpg


Videootje van onsteking:
 
Terug
Bovenaan Onderaan