Yamaha XV Virago topic [deel II]

Mijn tr1, vandaag weer willen starten 3 jaar? Maar starten en lopen is er helaas niet bij.

Startmotor gaat wel rond en er is compressie met spanning op de bobine's. Maar het rond gaan gaat heeeeel moeizaam, tussen mijn kleine accu of auto accu is er wat dat betreft geen verschil.

Wat kan dit zijn?

Overigens hoeveel ampere accu's gebruiken jullie?
 
Laatst bewerkt:
Hè Michael. Bekend verhaal. Feit dat hij met een auto accu net zo zwak start zal het je massa zijn. Wat heel verstandig is om een rechtstreekse massadraad te leggen van je accu, naar je frame en dan door naar de onderste bout van je startmotor. Je ziet (of weet) dat de achterkant van de startmotor op je blok zit gemonteerd met twee bouten. Schroef de onderste los, schuur het deel van de behuizing goed op en monteer daar je nieuw aangelegde massadraad op. Die moet je ook gewoon permanent laten zitten daar. Je kunt hem mooi onder je blok wegwerken langs dezelfde weg als je plusdraad van je startmotor. Volg die maar eens. Neem wel een lekker dik en flexibel draad want de XV staat bekend om dat hij een heel slechte massa heeft. En zeker je startmotor heeft het nodig! Dit helpt dat een beetje oplossen. Bij mijn project heb ik gewoon diverse draden aangelegd op het frame en naar de accu om het frame goed in contact met min te laten. Die van mij start als een zonnetje.

Dan je accu. Als je van plan bent lang te rijden met je motor of hem goed wil laten starten moet je eigenlijk niet besparen en een Lipo of Li-ion accu nemen. Bijvoorbeeld van Ballistic. Het gaat bij Twins om de CCA's of cold cranking amps die een accu kan leveren. Dat is het vermogen wat een accu kan leveren in een koude 'burst' Je hebt voor goed starten van dit soort twins 240 of 260 cca's nodig. Ik geloof dat ik van beide zaken wel wat foto's en info heb op mijn Facebook page. Facebook/Chiefpep.

Laat weten of het heeft gewerkt!
 
Thanks voor de snelle info. Massa was uiteindelijk zelfs met een startkabel gedaan.

Accu die er nu in zit is een antigravity lithiumion 12cell met 360 CCA's. Die zou dus goed moeten zijn. Zie nu wel dat er eigenlijk 20ampere in een TR1 hoort en deze 12cell is 12ampere.

Zal nu ff je facebook bekijken.
 
Laatst bewerkt:
Het gaat erom dat je die massa op je startmotor uit laat komen. De startmotor trekt die massa namelijk niet voldoende via de behuizing tegen het blok. Probeer het maar eens. Dag en nacht verschil. Kun je eventueel ook rechtstreeks met die startkabel doen maar zorg dan wel dat hij goed contact maakt. Eventueel kun je zo ook de motor proberen te starten door telkens een ander plus vertrekpunt te pakken om uit te zoeken waar eventueel de zwakke plus schakel zit. Die massa moet namelijk hoe dan ook rechtstreeks op de startmotor (immers, hij krijgt in originele staat zijn massa permanent via het blok. Wat dus matig werkt bij dit type).

Deze kabel gebruik ik Caliber 25mm2 massakabel per meter
 
Mijn tr1, vandaag weer willen starten 3 jaar? Maar starten en lopen is er helaas niet bij.

Startmotor gaat wel rond en er is compressie met spanning op de bobine's. Maar het rond gaan gaat heeeeel moeizaam, tussen mijn kleine accu of auto accu is er wat dat betreft geen verschil.

Wat kan dit zijn?

Overigens hoeveel ampere accu's gebruiken jullie?
Als je zeker weet dat de hulpaccu goed is, het volgende.

hulp accu er naast
startkabels er aan.
min startkabel op behuizing starter
plus op aansluiting op de starter (let op, vonken)

Zo test je meteen de massaverbinding van de starter. En de starter zelf.

Ga trouwens niet te lang proberen te starten, ik heb er asjes van de starter op zien sneuvelen...
 
Dit is wat er nu te horen is:

Nieuwe massa van accu naar startmotor, maakt wel beetje verschil, maar niet voldoende. Starter krijgt em nogsteeds niet lekker rond.

Bougies vonken. Zonder bougies gaat die makkelijk rond zonder gekke geluiden. En doorslaande startmotor die kenmerkend is voor de XV eigenlijk maar een aantal keer gehoord. Geen verschil met extra auto accu.

Nu olie eruit om de startmotor eruit te halen. Dan kan die ergens gecontroleerd worden.

Verder is de kabelboom echt rot en veel mee geklooid helaas. En een relay lijkt gaar.
M-unit nog niet aangesloten, want dat wordt helemaal een hels karwij als de fout onbekend is.

Thanks voor de tips so far.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je koolborstels niet meer goed zijn. Rotor op je startmotor moet ook even schoon. Is op zich niet ingewikkeld, als je een beetje gevoel hebt voor electra althans en er niet 'bang' voor bent. Schaam je er niet voor als je een hekel hebt aan electra. Veel lui die juist super goed zijn met techniek en hebben weer niets met electra. En andersom.

Als je electra/draadboom verrot is of een puinhoop is het wellicht juist een mooi moment om die ook maar gelijk beet te pakken. Gewoon een barebone schema van maken (vind je op viragotechforum). Zeker als je toch ook al een M-unit gebruikt! Hoef je feitelijk alleen nog maar je tci aan te sluiten.
 
Dit is wat er nu te horen is:

Nieuwe massa van accu naar startmotor, maakt wel beetje verschil, maar niet voldoende. Starter krijgt em nogsteeds niet lekker rond.

Bougies vonken. Zonder bougies gaat die makkelijk rond zonder gekke geluiden. En doorslaande startmotor die kenmerkend is voor de XV eigenlijk maar een aantal keer gehoord. Geen verschil met extra auto accu.

Nu olie eruit om de startmotor eruit te halen. Dan kan die ergens gecontroleerd worden.

Verder is de kabelboom echt rot en veel mee geklooid helaas. En een relay lijkt gaar.
M-unit nog niet aangesloten, want dat wordt helemaal een hels karwij als de fout onbekend is.

Thanks voor de tips so far.
Nou hoor ik toch gewoon een ronddraaiende starter, die heel erg wordt tegengehouden door iets (weerstand).

Ik denk dat je starter nog werkt, maar je startkoppeling stuk is.

Beide in ieder geval controleren.
 
Startmotor is er in ieder geval al uit. Startkoppeling zal ik nog even bekijken.

Deze week helaas niet zoveel tijd meer.
 
Startmotor is er in ieder geval al uit. Startkoppeling zal ik nog even bekijken.

Deze week helaas niet zoveel tijd meer.
En, hoe doet die het?

Het komt voor dat asje in de vertragingsbak bovenop de starter afbreekt. Geeft hetzelfde geluid.

Jij hebt deze, toch?

yamaha-xv1000-virago-1985-f-usa-starting-motor_bigyau0900c-5_4e51.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nummer 8 en 7 zijn de koolborsteltjes. Wat voor een kleur hebben die? En zit er nog 'vlees' op of zijn ze al heel kort? Waar die tegenaan zitten is de rotor. Die kun je heel voorzichtig met een fijn schuurpapiertje opschuren. En de gleufjes op die rotor met een tandenstoker ontdoen van opgehoopte viezigheid. Verder kan het dat de startmotor het wel doet, maar omdat je zegt dat hij heel zwak is (en dat hoor je ook in je filmpje) zet me aan het denken dat dat contact, binnenin de motor dus, niet goed is.
 
Yes, die lijkt het te zijn. De lange versie dus.

Plaatje voor de makkelijk. Maar zoals gezegd tot het weekend waarschijnlijk geen tijd en er is dan wind, dus waarschijnlijk wordt dat kitesurfen ipv sleutelen :X


Wellicht had de startmotor wel los kunnen komen zonder de sidecover eraf te halen/olie eruit, zie ik nu met de blowout tekening. Maar die lange bouten zitten muur vast en zijn kruiskoppen, dus dat wordt ook nog even klooien.
 
Laatst bewerkt:
Let op als je die lange bouten uit je startmotor haalt die de boel bij elkaar houden gelijk vervangt voor Inbus varianten. Die kruiskoppen zijn drama en kun je nooit goed aandraaien (als de koppen niet al stuk zijn). En het is belangrijk dat die bouten het voorste kleine 'versnellingsbakje' met sataliet tandwieltje goed strak houdt. Je kunt die bouten online bestellen bij RVS paleis.
 
Beiteltje op de rand van de kop zetten en zo terwijl je los tikt vreet hij zich in de kop. Lukt wel. Eventueel vooraf wat Imal spuiten bij schroefdraad. Niet eens een poging wagen met kruiskop. Wordt alleen maar meer drama.
 
Top, was al van plan nieuwe bouten te halen, maar dit is helemaal handig.

Overigens hoor/lees ik vaak iets over kopervet met boutjes in het blok, maar dat heeft bij rvsbouten op alu dan weer niet de voorkeur? Op rvspaleis staat anti-seize te koop:
Weicon Anti-Seize pasta 120gr

Eigenlijk nooit kopervet of anti-seize gebruikt in al die tijd sleutelen aan scooter of nu motor. Welke heeft jullie voorkeur?
 
Top, was al van plan nieuwe bouten te halen, maar dit is helemaal handig.

Overigens hoor/lees ik vaak iets over kopervet met boutjes in het blok, maar dat heeft bij rvsbouten op alu dan weer niet de voorkeur? Op rvspaleis staat anti-seize te koop:
Weicon Anti-Seize pasta 120gr

Eigenlijk nooit kopervet of anti-seize gebruikt in al die tijd sleutelen aan scooter of nu motor. Welke heeft jullie voorkeur?
Kopervet is inmiddels al jaren achterhaald.
Zelf gebruik ik keramisch vet. Doet hetzelfde, maar voorkomt reageren van de verschillende metaalsoorten onderling. En is niet verboden in werkplaatsen ;)
 
Keramisch vet voor bouten en moeren? Die kende ik nog niet. Standaard in mijn werkplaats maar dat gebruik ik voor permanent draaiende delen...
 
Mag keramisch vet ook tussen alu blokdelen en rvs? Of dan toch liever die weicon anti-seize?

Ik neem aan dat rvspaleis wat betreft rvs en montage wel verstand van zaken hebben.
 
Mag keramisch vet ook tussen alu blokdelen en rvs? Of dan toch liever die weicon anti-seize?

Ik neem aan dat rvspaleis wat betreft rvs en montage wel verstand van zaken hebben.
Ja. Daar is het voor.
En natuurlijk verkoopt rvspaleis.nl graag t spul dat ze zelf leveren.

Koop een potje bij de automaterialen zaak, kwastje bij de action, gaatje in deksel, en je kunt jaaaren vooruit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan