Yamaha XV Virago topic [deel II]

koolborstels zijn nog goed:


spoel? ziet er ook nog goed uit, kan even


Of moet de startmotor nog verder open?

wat betreft de startkoppeling zie ik ook geen slijtage van niet goed op elkaar aansluitende tandwielen..
 
Afgelopen donderdagavond met de opgeschoonde startmotor gaat het soepel rond. Zelfs met bougies erin, ook zijn er vonkjes en er is benzine. Maar nog geen start, want accu ging te leeg.

Dus morgen verder, evt met auto accu er weer bij.
 
Hi Michael,

Je startmotor ziet er zeker goed uit. Daar zal het niet aan liggen. Hij gaat nu wel beter rond? En volgens mij vertelde je ook dat je een LiPo accu hebt toch? Laad je die wel via een balanced (LiPo) charger met correcte instellingen? Da's wel belangrijk. Uiteraard zou hij ook goed moeten starten met een auto accu, maar toch. Die motor accu moet wel op de juiste manier geladen worden...
 
koolborstels zijn nog goed:
[~[url="http://i1334.photobucket.com/albums/w656/Michael_Bekendam/Mobile%20Uploads/image_zpszqzls6zh.jpeg"]afbeelding~][/URL]

spoel? ziet er ook nog goed uit, kan even
[~[url="http://i1334.photobucket.com/albums/w656/Michael_Bekendam/Mobile%20Uploads/image_zpsngbosxqh.jpeg"]afbeelding~][/URL]

Of moet de startmotor nog verder open?

wat betreft de startkoppeling zie ik ook geen slijtage van niet goed op elkaar aansluitende tandwielen..
Ff anker schoonmaken. Fijn schuurpapiertje.
 
Het zal wel aan mij liggen, maar wat een vreemd start geluid in dat you tube filmpje.
Zo ken ik de Virago niet.
Het is net of de motor niet rondgedraaid wordt door de startmotor.
Als alles werkt wil ik graag nog een filmpje horen, waarbij de motor dan aanslaat.
Succes en helaas heb ik geen tips voor je
 
Ook ik heb je filmpje bekeken en aangehoord.
Ik vrees dat je startkoppeling niet meegenomen wordt. Nu is dat een dramatisch systeem, zeker bij de oude versie. Je motorblok zal aan de linkerkant toch open moeten om te kijken waar het fout gaat.

Ik heb in dit deel of het vorige de oplossing volgens Yamaha op dit forum gezet.
 
Laatst bewerkt:
Je kunt dat best goed testen terwijl je ziet wat er gebeurt (en eventueel mis gaat bij de startkoppeling). Gewoon je motor op z'n kant leggen. Deksel eraf schroeven en het startmechanisme in elkaar zetten zoals hij hoort. Dat een dikke kruiskop schroevendraaier op de middelste pen zetten van de startkoppeling (daar zit ook een mooi kuiltje/gaatje in, alsof het ervoor is gemaakt), stevig vast houden en starten maar!

Er zijn inderdaad meerdere modificaties bedacht op het mechanisme. Ik moet zeggen dat ik met een nieuwe 'clip' (want daar is het meestal om te doen) van CMSNL een prima werkende starter had!
 
Het klinkt nu zo:

Enige wat hier gedaan was de startmotor schoonmaken en anker met schuurpapiertje weer mooi krijgen.

Dus dat klinkt alweer een stuk beter, of zou dit nog beter moeten klinken? Ja, hij slaat idd niet aan, maar dat is een ander verhaal. Iets met in 2 sloten tegelijk lopen:/


Wat betreft de startkoppeling, staat er op viragotech een oplossing, maar die is wellicht alleen voor xv750 en niet voor TR1? ViragoTechForum.com • View topic - The ONLY permanent starter fix. Step 1
Extra clip op asje nadat daarop een sleuf is aangebracht.

Wat ik hier verder gelezen heb is dat de interno memo van Yamaha adviseerd om de de veer (#9) eruit te halen. Eventueel bus (#13) vervangen voor ander exemplaar.


En als ik de startkoppeling verder zou willen controleren is het de schroevendraaier op


Toen de linkerkant open was de tandwielen gecontroleerd, daar zit geen slijtageschade op. Of er ook een extra clip op zit, zoals viragotech adiviseerd weet ik nu niet meer B|. Maar op de foto lijkt er geen clip op te zitten.

Het bak-met-knikkers geluid, had ik vroeger haast nooit, misschien 1 op 30 keer? Dus misschien hoeft er bij mij nog geen clip op, ook omdat de startmotor na schoonmaken nu wel goed de motor rond krijgt.
 
Op pag. 42 staat eea wat Yamaha adviseerd.

Maar als ie weer goed start dan zou ik het voorlopig zo laten. Het blok kan altijd nog een keer open.
 
In deze exploded view is die clip niet van toepassing. Bij het andere startsysteem (van de 700 en 750) zit om tandwiel 7 die clip. Ik denk dat dat voor jouw model niet geldt... Wat je dan voor een modificaties zou kunnen doen weet ik niet. Je tekst aangaande de schroevendraaier is weggevallen. Ik zou hem zeker even proberen te starten met zijkant open. Kun je precies zien wat er wel of niet gebeurt. Wel even met z'n tweeën doen zou ik zeggen.
 
Het onderblok van de 700 en de 750 zijn in principe dezelfde.

Op blz 42 staan verschillende frame nummers gekoppeld aan een oplossing.

Kijk eens of een van de nrs klopt met jouw xv.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heeft die 2x gelopen, maar het is toch niet helemaal lekker dat starten.
Klinkt weer meer als het eerste filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=I-GfQ4bOxBM), dan als het tweede filmpje.

Dus ergens slipt het door. Dus weer de zijkant open gemaakt en met schroevendraaier gekeken, maar alles draait goed. Lijkt dus dan starter clutch assy (#1) niet goed werkt??

Verder toen die open was kwam er benzine vanuit het motorblok in de olie-opvangbak. Motor staat wel wat met de achterkant gelift, om met olie-opvangbak eronder te komen, dus de carb overloop kan dat zijn geweest? Maar dat is ook niet normaal toch? Want zuigerveren zouden dat tegenmoeten houden?
 
Benzine in olie kan gebeuren. Door al die startpogingen en niet aanslaan. Let op dat je de kraan niet in 'Pri' laat staan want dan loopt hij oeverloos door.

Even checklist want ben ook de tel kwijt:
- accu goed opgeladen en heeft hoge cca?
- extra massadraden aangelegd waardoor startmotor vol vermogen kan leveren?
- draadboom verder ook in orde?
- starttandwielen slaan mooi aan?
 
Inmiddels heeft die 2x gelopen, maar het is toch niet helemaal lekker dat starten.
Klinkt weer meer als het eerste filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=I-GfQ4bOxBM), dan als het tweede filmpje.

Dus ergens slipt het door. Dus weer de zijkant open gemaakt en met schroevendraaier gekeken, maar alles draait goed. Lijkt dus dan starter clutch assy (#1) niet goed werkt??

Verder toen die open was kwam er benzine vanuit het motorblok in de olie-opvangbak. Motor staat wel wat met de achterkant gelift, om met olie-opvangbak eronder te komen, dus de carb overloop kan dat zijn geweest? Maar dat is ook niet normaal toch? Want zuigerveren zouden dat tegenmoeten houden?

Nee.
En je moet je carbs in orde maken. Vlotternaald en zitting in orde maken.
 
Nee.
En je moet je carbs in orde maken. Vlotternaald en zitting in orde maken.
En dan nieuwe olie en filter.
Dan bougies er uit, en ff doorstarten.
Let op benzine die in cilinder kan zitten.

Dan bougies er weer in en normaal starten.
 
- Motor heeft vandaag dus voor het eerst in 4 jaar weer gelopen, 2x zelfs. Als die loopt, dan loopt die mooi en rustig.
- Accu is inmiddels te leeg om te starten. Het is een antigravity 12 cell, 12amp, 360cca. Oplader die erbij hoort is een lithiumion acculader, met speciaal programma erin om goed door te laden.
- Extra massadraad is aangelegd vanaf starter naar minpool accu.
- Kabelboom is op orde gemaakt met barebone schema inclusief m-unit.
- Tandwielen van de starter sluiten mooi aan en geen slijtage op de tanden te zien.
- Olie heb ik alweer nieuw gehaald.
- Carbs zijn bij Martell ultrasoongereinigd (2 jaar geleden) daarna heb ik er niet meer naar gekeken en zo gemonteerd eigenlijk.

Vlotter zal ik naar kijken.
Maar het probleem van niet de krukas oppakken en zoveel moeite hebben met rondgaan. zal dat liggen bij de starter clutch assy(#1)? Want het is bijvoorbeeld 1 sec moeite en dan een aantal goede slagen en dan weer moeite.
 
Laatst bewerkt:
Start je wel met (even) choke open? Met 'alles dicht' zuigt hij amper lucht en maakt het heel zwaar voor de machine... Zelfde effect als zonder bougies eruit of gas open starten. Scheelt enorm. Als het alleen die eerste start is kun je ook kort je gashandle open zetten bij eerste rotatie...
 
Choke in het begin niet aangedacht. Later wel met choke een keer geprobeerd, maar volgens mij was toen de lithium accu al te leeg. Daarna met een auto accu geprobeerd te starten, maar die heeft net zoveel moeite, en daarmee niet meer aangegaan. Startmotor was wel erg warm geworden.
 
Eerst accu goed hebben.

Choke wel of niet in gebruik, maakt weinig uit voor weerstand.

Stukje gas geven wel, dat zet n klep open.
 
Okay, goed om te weten van de choke/gas geven wat betreft weerstand.

Lithium accu is met proberen te starten redelijk snel te leeg, misschien al na 15 minuten? En het opladen duurt een aantal uur zo niet een halve tot hele dag. Beetje problematisch dus.

Maar met de auto accu is er hetzelfde geluid tijdens het niet willen starten..

Eerst volgende wordt iig de carbs controlleren.
 
Ja klopt. Ik had dezelfde accu als jij maar gebruikte een heel goede Lipo Balanced charger. Gebruik je ook de speciale kabel om de cellen individueel te laden?

En toch blijf ik neigen naar de bedrading. Met name omdat zowat de hele wereld last heeft van zwakke massa of gewoon slechte doorvoering van de stroom richting de startmotor. Denk zelfs zover aan de dikte van je bedrading. Ook dat maakt veel verschil. Goed iig dat je het barebone schema gebruikt. Heb je al eens overwogen de plus en min zo direct mogelijk aan te leggen aan de startmotor om zo eens te horen of hij niet sneller draait? Temeer omdat hij wel redelijk loopt als hij het doet. Waarom zouden de carbs dan niet goed zijn?
 
Okay, goed om te weten van de choke/gas geven wat betreft weerstand.

Lithium accu is met proberen te starten redelijk snel te leeg, misschien al na 15 minuten? En het opladen duurt een aantal uur zo niet een halve tot hele dag. Beetje problematisch dus.

Maar met de auto accu is er hetzelfde geluid tijdens het niet willen starten..

Eerst volgende wordt iig de carbs controlleren.
Check de carbs op overlopen.

Brandstof in je blok is sowieso niet goed.

Li ion gaat veel langer mee dan lood zuur, maar 15 min starten is sowieso niet goed. Li ion is wel erg snel weer opgeladen.

Blijkt ook dat er met de accu an sich niks is, want met andere accu gelijk resultaat.
 
Ja klopt. Ik had dezelfde accu als jij maar gebruikte een heel goede Lipo Balanced charger. Gebruik je ook de speciale kabel om de cellen individueel te laden?

En toch blijf ik neigen naar de bedrading. Met name omdat zowat de hele wereld last heeft van zwakke massa of gewoon slechte doorvoering van de stroom richting de startmotor. Denk zelfs zover aan de dikte van je bedrading. Ook dat maakt veel verschil. Goed iig dat je het barebone schema gebruikt. Heb je al eens overwogen de plus en min zo direct mogelijk aan te leggen aan de startmotor om zo eens te horen of hij niet sneller draait? Temeer omdat hij wel redelijk loopt als hij het doet. Waarom zouden de carbs dan niet goed zijn?
Goede volle accu, startkabels, en direct op starter.
Dan sluit je wel of niet bedrading naar starter uit.

2 min werk
 
Start ook zeker niet 15 minuten aan een stuk. Maar meer dat je dan 15 minuten alles bij elkaar opgeteld startpogingen kan doen.

Deze charger: OPTIMATE TM-291 LITHIUM CHARGER – Antigravity Batteries

Op cmsnl.com kan ik trouwens niet specifiek mijn model motor vinden. Het is een TR1 (kettingaandrijving) uit 1981. Ook niet als ik zoek op XV1000 (allemaal cardan). Welk modelnummer denken jullie dat het is?

Wat betreft een eerdere vraag van mij over de starter clutch assy (#1 in blowout), dit kan niet het moeizame geluid geven?

Thanks voor de tips weer!
 
Start ook zeker niet 15 minuten aan een stuk. Maar meer dat je dan 15 minuten alles bij elkaar opgeteld startpogingen kan doen.

Deze charger: OPTIMATE TM-291 LITHIUM CHARGER – Antigravity Batteries

Op cmsnl.com kan ik trouwens niet specifiek mijn model motor vinden. Het is een TR1 (kettingaandrijving) uit 1981. Ook niet als ik zoek op XV1000 (allemaal cardan). Welk modelnummer denken jullie dat het is?

Wat betreft een eerdere vraag van mij over de starter clutch assy (#1 in blowout), dit kan niet het moeizame geluid geven?

Thanks voor de tips weer!
Een XV920RH of XV1000RH of TR1, die hebben ketting in vetbad.
Yamaha%20TR1.jpg


Vertragingskast (nr 1), heb je zo los, en zo gecontroleerd.
Die moet idd soepel gaan. Splines van as controleren, gaat ook ratelen als de tandjes over elkaar heen poetsen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan