Motor slaat af als je gas geeft

eli900

Rookie
27 mei 2011
11
0
Soest
Ik heb het volgende probleem met een Kawasaki Eliminator ZL 900. Starten met choke gaat goed, motor slaat vlot aan en toerental schiet even door naar 4 á 5000 toeren en valt daarna terug naar max 3000 toeren wat veel te laag is. Als ik de choke een stukje terugschuif zakt het toerental ook maar daalt al snel onder de 1100 toeren waarna de motor afslaat. 1100 toeren was vroeger ongeveer het stationaire toerental. Als ik de gashendel ook maar een klein beetje draai dan slaat de motor direct af.

Vorig jaar een reparatie gehad aan een hangende vlotternaald, sindsdien heeft de motor nooit echt goed meer gelopen.

De bougies aan de buitenkant (dus niet bij de ontsteking) zijn ook nat als ik ze los maak, een soort bruine dikkege vloeistof. De bougies aan de binnenkant (bij de ontsteking) zijn een beetje zwart (maarja, motor heeft al een tijd niet fatsoenlijke stukken gereden)

Alle ideeën zijn welkom, heb zelf nagenoeg geen ervaring met sleutelen aan een motor ;-(
 
Die hoge toeren met de choke hebben meer òudere kawa`s last van .
Hoort er eenmaal bij.

Ik zou zeggen blijf er verders vanaf en laat de carburateurs eens flink reinigen en synchroniseren.
 
Hartelijk dank voor de snelle reacties.

Ik neem aan dat de carburateurs gereinigd zijn toen de garage de reparatie van de hangende vlotternaald heeft uitgevoerd.

Vacuumslang kan ik nakijken. Zou het afslaan van de motor dan het gevolg zijn van te weinig brandstof? of trek ik nu de verkeerde conclusie?

Deodorant-proefje zegt me even niets, graag meer uitleg, eehhh...had ik al gezegd dat ik nagenoeg geen ervaring met sleutelen aan een motor heb.. ;-)

Het hoge toerental bij een volledig open choke had ik ook verwacht, wat ik niet had verwacht is dat het toerental terugvalt naar de 3000 toeren en ook als je de motor even stationair laat draaien dat het toerental niet meer omhoog gaat. Dit was in het verleden, vooral bij een koude start, wel het geval en leek me ook normaal.
 
Met de deodorant proef word bedoeld dat je met deodorant je inlaat rubbers inspuit als de motor loopt. Als het toerental dan oploopt weet je dat je inlaat ergens valse lucht trekt.
 
Regel aan warmGEREDEN motor (dus na minstens 30km) eens opnieuw het stationair-toerental in.

Flesje reiniger-additief toevoegen in de tank haalt vrij vaak vage storingen weg; ongeveer een tientje aan de pomp.
 
Regel aan warmGEREDEN motor (dus na minstens 30km) eens opnieuw het stationair-toerental in.

Flesje reiniger-additief toevoegen in de tank haalt vrij vaak vage storingen weg; ongeveer een tientje aan de pomp.
Doe dat tientje maar maal 1,5 of haal 100 ml kersosine voor een fractie van de prijs. :)
 
Laatst bewerkt:
Hmmz, kerosine is vluchtiger dan diesel, maar minder vluchtig dan benzine (distillatiekolom). En ik weet van de vorige maal dat ik zon blikje carb cleaner gebruikt heb dat de inhoud zeer vluchtig was, veel meer dan benzine. Dus waarom zou kerosine dan gebruikt worden in zulke producten? Je zou verwachten dat vluchtigere stoffen een groter oplosvermogen van residuen hebben toch? :?

image015.jpg
 
Flesje reiniger additief heb ik in huis, al eerder eens gebruikt dus dat zal ik eens doen.

Deodorant-proef snap ik nu ook, bedankt voor de uitleg.

Stationair toerental opnieuw instellen met een warmgereden motor zou ik graag doen maar de motor rijdt niet dus dat wordt wat lastig.

Bedankt in ieder geval weer voor de tips en uitleg.

Ik kreeg van iemand anders de tip om in de benzine aanvoer de benzine kraan en filter eens over te slaan. Het idee was dat het probleem mogelijk veroorzaakt zou worden omdat de motor te weinig benzine zou krijgen. Zou hier wat in kunnen zitten?
 
Stationair draaien kan de motor rustig een aantal minuten volhouden, tot nu toe ongeveer 5 minuten geprobeerd. De choke rustig terugdraaien heeft echter bijna direct het gevolg dat de motor uitvalt. In het verleden ging de motor ook op de choke steeds hogere toeren maken naarmate de motor warm werd. Dat is nu ook echt niet het geval. Starten -> uitschieten naar 4 á 5000 toeren (niet langer dan 2 seconden) -> dan terugvallen naar 2 á 3000 toeren en niet meer stijgen -> gasgeven betekent dat direct de motor uitvalt, choke terugdraaien betekent ook dat (bijna) direct de motor uitvalt.

@Ducktape: hoewel er in de vlotterkamer genoeg benzine zit om de motor te laten draaien kan je geen gasgeven (niet veel en ook niet een heel klein beetje) zonder dat de motor uitvalt.

@x7: heb inderdaad ook og geen verklaring voor de vettige bougies.
 
Dat snap ik, ik wilde duidelijk maken waarom de benzinekraan en -filter het probleem niet kunnen zijn.

Als hij met pijn en moeite op de choke blijft draaien, loopt hij om een of andere reden veel te arm (choke = rijk). Dus er komt of ergens teveel lucht door (valse lucht --> deoproef), of te weinig benzine (stationairsproeier?).
 
@ducktape: deoproef uitgevoerd, de motor ruikt nu wel lekker maar het toerental veranderde niet. Mag ik nu de conclusie trekken dat de vacuüm rubber goed zijn of is dat alsnog te voorbarig?
Ik zal morgen eens gaan draaien aan de stationairsproeier. Vorige keer slechte ervaringen mee opgedaan, te veel zitten draaien en toen wilde de motor helmaal niet meer starten.

@acat: wat het toerental betreft snap ik ook niet goed waarom de motor hetgeen doet wat ik zie.

- Als ik voor het starten de choke niet open zet dan start de motor niet
- Als ik de choke vol open zet dan start de motor wel, het toerental loop even ( ong 2 sec) op tot 4000 rpm en zakt daarna af tot ong 2000 rpm en blijft daar op hangen ook als je dit ong 5 minuten zo laat draaien. Dat is voor deze motor absoluut niet normaal te noemen, voorheen kon je na even choken deze rustig terugdraaien of uit draaien en bleef de motor met ong 1100 rpm stationair draaien
- Als ik de choke terug draai zakt het toerental tot ong 1100 rpm en daarna slaat de motor af
- Als ik het gas ook maar een klein stukje opendraai dan slaat de motor af.
 
Heb je je bougies wel goed zuivergemaakt voordat je ze terug schroefde?
Check ook je electrode afstand eens.

Haal (of laat) je carbs anders een los en maak deze grondig zuiver, kijk alles zorgvuldig na en zet alles op de basisinstelling terug. Vast wel ergens op internet te vinden.
Mocht ie dan lopen, zie dat je bij een motorboer terecht komt die je carbs fatsoenlijk af kan stellen, te arm mengsel is slecht voor je motor!
 
Laatst bewerkt:
@Franco P: bougies zijn wat vochtig maar dat lijkt me niet gek als de motor allen maar op dc choke loopt. Had verwacht dat de motor slecht zou lopen als de bougies niet goed waren. Ik dacht dat het probleem meer in de hoek zou liggen van brandstof, wellicht ook eens kijken naar de ontsteking.
 
Terug
Bovenaan Onderaan