Het grote Honda Transalp topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi mensen vast bedankt voor t welkom!
begin een cursus motor onderhoud/zelf sleutelen voor beginners in september. super zin in en brood BROOD nodig ook!

een bekende reed onlangs op mn motor en die zei 'nou die bal-hoofd-kop' is ook flink aan vervanging toe/ofwel de lagers zijn flink versleten: voel je dat zelf nie??

''awel tis mn 1e moto, en dus nee, ik vind die 'wiebel' in het sturen in bochten wel wat vreemd, maar het trof me niet als te cruciaal..?'

nu ga ik 1 augustus met de transalp naar italie, padova(naast venetie) en vroeg ik me af wat jullie er hier van denken? is dat iets wat vervangen moet voor die tocht?
is het een kwestie van gewenning? overdreven?
(ik ben niet zeker of een garagist objectief is, en me niet een beurt aan smeert die evt. niet noodzakelijk is!)

heb namelijk al eens rondgevraagd hier rond leuven of ik mee kijken mocht bij reparaties die uitgevoerd werden, maar kreeg tot 2x toe 'nee' op rekest..

vast bedankt!

Je hebt nog wel wat tijd tot vertrek, dus als ik jou was zou ik zelf wat onderzoeken. Hoeft nog niet te betekenen dat je ook echt gaat sleutelen. Maar het is vrij makkelijk wat inzicht te krijgen in hoe alles werkt en in elkaar zit. Download als eerst het werkplaatshandboek uit de eerste post van dit topic. Daarin staat elk klusje uitgelegd met foto's en achterin is er een 'fault finder'. Daar kan je aan de hand van de symptonen opzoeken waar je naar moet kijken.

Een wiebelend stuur in de bochten heb ik zelf nog nooit last van gehad. Maar volgens het werkplaatshandboek kan het door meerdere dingen komen. Zie pagina 291 onder 'Handlebars shake or vibrates excessively'. Misschien dat je probleem al opgelost is als je een paar boutjes aandraait.

Ga ook zoeken op motor-forum op bijvoorbeeld 'wiebelend stuur in bochten' of 'balhoofdlager'. Zoek ook op het forum van de www.transalpclub.nl.

Als je lagers moet vervangen, zou ik dat zelf misschien laten doen. Zoek eens op youtube onder 'steering head bearing replacement', dan zie je wat je moet doen.

Succes en veel plezier in Italië!
 
Middagje knutselen aan de Alp.

Zoals jullie al gelezen hadden had ik kortsluiting met me dimlicht en dit met noodmiddelen opgelapt.

Maar vandaag toch maar eens het goed gedaan , wat bleek na wat zoekwerk bleek de kabel niet meer goed te zijn. Dus nieuwe kabel er tussen en een nieuwe fitting en klaar.

Tevens ook maar de knipperlichten aangepast :

dsc00443rg.jpg


Branden zachtjes bij contact op aan ( ongeacht de stand van de verlichting ) , en zodra de knipperlichten worden geactiveerd branden ze feller.

Zal hier binnenkort een how-to van plaatsen
 
Hoi mensen vast bedankt voor t welkom!
begin een cursus motor onderhoud/zelf sleutelen voor beginners in september. super zin in en brood BROOD nodig ook!

een bekende reed onlangs op mn motor en die zei 'nou die bal-hoofd-kop' is ook flink aan vervanging toe/ofwel de lagers zijn flink versleten: voel je dat zelf nie??

''awel tis mn 1e moto, en dus nee, ik vind die 'wiebel' in het sturen in bochten wel wat vreemd, maar het trof me niet als te cruciaal..?'

nu ga ik 1 augustus met de transalp naar italie, padova(naast venetie) en vroeg ik me af wat jullie er hier van denken? is dat iets wat vervangen moet voor die tocht?
is het een kwestie van gewenning? overdreven?
(ik ben niet zeker of een garagist objectief is, en me niet een beurt aan smeert die evt. niet noodzakelijk is!)

heb namelijk al eens rondgevraagd hier rond leuven of ik mee kijken mocht bij reparaties die uitgevoerd werden, maar kreeg tot 2x toe 'nee' op rekest..

vast bedankt!
Balhoofdlager kan je zelf vrij makkelijk checken *D
Zet de Alp op de middenbok, zorg dat het voorwiel van de grond af komt (bijvoorbeeld door met je rug naar je alp te staan en tegen de kuip te duwen om de voorkant op te lichten) en haal heel rustig je stuur heen en weer (door het wiel rustig heen en weer te halen), dit moet gewoon soepeltjes gaan zonder hapering ;)
Voel je "iets" tijdens het draaien van het stuur, dan kun je ervanuit gaan dat het je balhoofdlager is :Y

[edit]
En wiebel in het stuur in bochten is eigenlijk ook al een aanwijzing
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Men koppeling grijpt maar aan net op het einde. Als ik dus het koppelingshendel loslaat, koppelt ie pas de laatste halve cm.

Hoe stel ik dit beter af? De kabel strakker zetten (verder uitdraaien of de kabel losser zetten (=strakker aandraaien)?

Heb schrik dat ik men koppelingsplaten ga mollen anders..
 
vlakbij waar de kabel het blok ingaat zit er een stelschroef, die haal je los en zo kan je hem probleemloos instellen!
 
Die stelschroef onderaan bij het blok stelt bij mijn weten niet het aangrijpmoment van de koppelingsplaten, maar is eigenlijk eenzelfde afstelling als bij je koppelingshendel, alleen grover.

Als je de kabel losser afstelt, zal het moment van ontkoppelen wel eerder zijn, maar het verschil tussen gekoppelt en ontkoppelt blijft een miniem verschil.

Enige wat volgens mij oplost zijn nieuwe platen. Daar kan ik je best bij helpen, want ik heb ze al eens vervangen. Vreemde is wel, dat jouw alp nog helemaal niet zoveel heeft gelopen...

Ik heb afgelopen zondag wel je kabel strakker gezet, waardoor het ontkoppelmoment dus ook later is bij het loslaten van de hendel! Het borgmoertje was los en stelde hem net als bij mij transalp af. Draai bij je hendel eens dat stelboutje in en kijk of het weer als de oude aanvoelt.
 
Men koppeling grijpt maar aan net op het einde. Als ik dus het koppelingshendel loslaat, koppelt ie pas de laatste halve cm.

Hoe stel ik dit beter af? De kabel strakker zetten (verder uitdraaien of de kabel losser zetten (=strakker aandraaien)?

Heb schrik dat ik men koppelingsplaten ga mollen anders..
Had ik bij mijn "nieuwe" alp ook last van, dit is opgelost door bij de hendel het kabeltje ietsje losser te draaien, goed opletten dat ie niet te los gedraaid wordt, je moet wel koppel overhouden natuurlijk.
 
Prima!

Motormaat uit brabant komt zo ook langs en rijdt met ons mee. Hij is er alleen nog niet, dus misschien zijn we paar minuutjes later bij de pont. Maar tot straks in ieder geval!
 
Was weer gezellig Marcel! Nog een foto'tje van de plaatselijke kampioenschappen polstokspringen :P .

2011-07-15204144.jpg


We zien elkaar eind augustus weer ;) !
 
Was weer gezellig Marcel! Nog een foto'tje van de plaatselijke kampioenschappen polstokspringen :P .

[afbeelding]

We zien elkaar eind augustus weer ;) !

Vondt ik ook :Y leuk om zo weer wat nieuwe mensen te ontmoeten.

Misschien is het dan leuk om een x een dag weg te gaan met de :] beetje rondt te touren ofzo.

Nog een fijne vakantie en we zien de foto's wel.
 
We kunnen een dagje naar de veluwe :Y . Misschien dat er nog meer mensen van hier dan ook meegaan?

En als je er echt zin in hebt, gaan we met JOOB, waarvan je Nick vanavond hebt ontmoet, weer een nachtje ergens kamperen in augustus of september. Zal wel ergens op een motorcamping zijn in limburg/ardennen. Maar dan kun je gerust mee als je wil :Y .
 
We kunnen een dagje naar de veluwe :Y . Misschien dat er nog meer mensen van hier dan ook meegaan?

En als je er echt zin in hebt, gaan we met JOOB, waarvan je Nick vanavond hebt ontmoet, weer een nachtje ergens kamperen in augustus of september. Zal wel ergens op een motorcamping zijn in limburg/ardennen. Maar dan kun je gerust mee als je wil :Y .


Dat lijkt me ook leuk dagje veluwe. :Y

Kan het vrouwtje ook mee als ze wil, das voor haar ook leuk kamperen zal ze niks vinden

Heb helemaal geen kampeer spullen. :N En te weinig opberg ruimte op de motor om alles mee te nemen, dat gaat het niet helemaal worden denk ik maar klinkt wel leuk.
 
Laatst bewerkt:
Veluwe? Dagje? Wanneer? :)
Als ik kan wil ik graag mee :Y


Ergens tussen de laatste week van augustus en de eerste 2 weken van september dan heb ik eindelijk vakantie. *O* Dus heb ik meer tijd om ook overdag ff lekker te rijden. :Y Gezellig en natuurlijk kan je mee je hoort het nog wel. :Y
 
Mooi, een echte officiële transalptopic-rit ;)

Vandaag nieuwe bandjes, metzeler tourance, er laten opleggen. Wat een verschil met men vierkante dunlop/michelins die er oplagen!
Nu is ie helemaal klaar voor de rit! Enkel nog ketting schoonmaken en smeren, en de alp eens poetsen (voor de eerste keer sinds ik hem heb :X) en we kunnen gaan!
 
Mooi, een echte officiële transalptopic-rit ;)

Vandaag nieuwe bandjes, metzeler tourance, er laten opleggen. Wat een verschil met men vierkante dunlop/michelins die er oplagen!
Nu is ie helemaal klaar voor de rit! Enkel nog ketting schoonmaken en smeren, en de alp eens poetsen (voor de eerste keer sinds ik hem heb :X) en we kunnen gaan!


Dat zal wel leuk zijn. *O*

Heb vandaag me remmen gereviseerd was wel erg nodig zat veel water in en 1 zuiger deed niet mee van de voorste remklauw. ( nu wel )

Ene veel plezier op vakantie dan. *O*
 
Hoi Transalp-kenners,

Ik heb een vraag over de Transalp 650 (bj 2001)
Willen jullie mij vertellen hoe jullie verhouding tussen toeren en snelheid is?
Dus bijvoorbeeld het aantal toeren bij 80km/u. 100km/u en 130/km/u.

En hebben jullie wel eens geëxperimenteerd met afwijkende tandwielverhoudingen?

Alvast bedankt,

Jaap
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan