Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Hoogste tijd voor een paar nieuwe sloffen voor mijn '99er Sprint. Volgens mijn bandenboer worden op de Sprint meestal Michelins of Bridgestones geplaatst.
Ik was eerste van plan de Michelin Pilot Road 3 te nemen, maar volgens een recente test in Motorrad die ik net gedowloaded heb, komt die maar op de 4e plaats van zes geteste banden.

Als beste kwam de Pirelli Angel GT uit de test.
Ik heb ooit op mijn Kawa GTR Pirelli's gehad en bij nat weer in de bergen was dat eerder schaatsen dan motorrijden, dus was ik in eerste instantie nogal huiverig. Maar volgens de test zou deze Angel GT in regen minstens zo goed zijn als de Michelin, en op droog wegdek zelfs stukken beter.

Heeft iemand ervaring met deze Pirelli's?
Of heeft iemand de nieuwe Michelin Roal Pilot 4 al uitgeprobeerd?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat Ted Pirelli Angel onder zijn Sprint ST heeft gehad, geen idee of dat de GT was en of hij hier nog meeleest waarschijnlijk niet, hij heft de Sprint ingeruild :N)

Ik dacht trouwens dat de Metzeler Z8 die test had gewonnen. Die band ligt er nu bij mij op maar ik heb nog niet het idee dat ik er op vooruit ben gegaan. Ik kan dat niet concreet maken, maar het gevoel is er gewoon niet. Ik ga weer terug naar de MPR2 denk ik, altijd vriendjes mee geweest.
 
Dag heren (en dames *D ??),

Na een klein half jaar afwezigheid keer ik morgen ook weer terug onder de Sprint rijders. Afgelopen weken veel motoren bekeken maar allemaal was het net niet interessant genoeg. Moest een goede woon-werk fiets worden voor weinig geld. Afgelopen weekend naar de motor gekeken en de knoop doorgehakt om hem toch aan te schaffen. Waarom twijfel? De motor heeft schade maar het was onduidelijk hoe erg de schade was.

De motor heeft na een lichte schuiver alleen wat cosmetische schade opgelopen. Slechts de zijkuip, uitlaat, spiegel en stuurgewichtje zijn de beschadigde delen. Gelukkig allemaal punten die wel weer netjes gemaakt kunnen worden. De positieve punten hebben mij overgehaald om hem te kopen. De onderhoudshistorie bekend. Laatste beurt is 5000 km geleden, hij staat op bijna nieuwe banden, heeft nieuwe ketting en tandwielen en heeft hij nog mooie originele Triumph Led knippers die ik op mijn Triumph T595 project 8-) ga gebruiken. Maar bovenal de prijs is ben ik blij mee *O* .

Net als mijn vorige sprint heb ik ook weer wat punten die ik wil ga aanpakken. Ga een op maat gemaakte uitlaat plaatsen. Kuip ga ik eerst bijwerken (hoop ooit tegen een leuke prijs een originele kuip te kunnen krijgen). Spiegels en stuurgewichtjes ga ik ook vervangen maar kan zijn dat er bar-end spiegels op komen. Korte rem- en koppelingshendels zijn mij erg goed bevallen dus ook die komen er weer op.

Zal binnenkort even een foto'tje plaatsen :W .
 
hoi allemaal,

ik ben sinds een paar jaar trotse eigenaar van een sprint st en was nu op zoek naar een andere uitlaat. nu heb ik iets gevonden wat mij wel mooi lijkt alleen was mijn vraag of iemand mij kan vertellen hoe het zit met de db's van deze uitlaat en heeft deze een e-keur.

1050 Triumph Sprint ST

alvast bedankt

Hallo Dikkebakker,

Ik heb deze uitlaat onder mijn motor en ik zou niets anders meer willen. Maar er zijn wel wat bijzonderheden,geen e keurmerk, moeilijk te plaatsen. De decibels zijn afhankelijk of je de db killer plaatst of niet. Mocht je nog verdere vragen hebben mail me maar even.

Mvg Raymond
 
~~
Ik weet dat Ted Pirelli Angel onder zijn Sprint ST heeft gehad, geen idee of dat de GT was en of hij hier nog meeleest waarschijnlijk niet, hij heft de Sprint ingeruild :N)

Ik dacht trouwens dat de Metzeler Z8 die test had gewonnen. quote]~


Effe een poging tot samenvatting. De banden zijn: Bridgestone T30, Continental Road Attack 2, Dunlop Roadsmart2, Metzler Z8, Michelin Road Pilot3, Pirelli Angel GT Bandenmaat getest voor 120/70/17, achter 180/55/17. testmotor Suzuki Bandit 1250S. Testcircuit Goodyear/Dunlop Montpellier.

Landstrasse/ Autobahn maximum aantal punten 150.
Bridgestone 130, Continental 134, Dunlop 127, Metzeler 127, Michelin 121, Pirelli 131

Fahrverhalten Nassstrecke. maximum aantal punten 100
Bridgestone 85, Continental 78, Dunlop 85, Metzeler 88, Michelin 91, Pirelli 91

Eindresultaat op 250 punten
Pirelli 222, Bridgestone 215, Metzeler 215, Continental 212, Dunlop 212, Michelin 212.
 
Ik weet dat Ted Pirelli Angel onder zijn Sprint ST heeft gehad, geen idee of dat de GT was en of hij hier nog meeleest waarschijnlijk niet, hij heft de Sprint ingeruild :N)

Ik dacht trouwens dat de Metzeler Z8 die test had gewonnen. Die band ligt er nu bij mij op maar ik heb nog niet het idee dat ik er op vooruit ben gegaan. Ik kan dat niet concreet maken, maar het gevoel is er gewoon niet. Ik ga weer terug naar de MPR2 denk ik, altijd vriendjes mee geweest.

Hallo ScubaRider,

In de nieuwe motoplus staat een banden overzicht. En testen zijn een leuk gegeven maar je moet het zelf ervaren vind ik .Ik dacht ook naar alles gelezen te hebben. Ik kies voor de Metzeler Z8 m/o (de nieuwere versie). Ik heb nu sinds een maand de Bridgestone T30 en ik vind het een heerlijke band. Het sturen gaat licht en geeft veel vertrouwen in de bochten en bij nat weer. Mijn vorige band was de Dunlop Roadsmart 2.

Mvg Raymond
 
triumph__sprint_st_1050i_single_piece___1_hand_2007_9_lgw.jpg

triumph__sprint_st_1050i_single_piece___1_hand_2007_10_lgw.jpg

triumph__sprint_st_1050i_single_piece___1_hand_2007_3_lgw.jpg
 
Heeft iemand hier wellicht enige kennis van ECU mappings van een Sprint ST 955i?

Regelmatig lees ik op Engelse fora dat men de TOR (Triumph Off-Road) mapping gebruikt en de motor daar beter op loopt. Standaard mappings zouden wat te arm lopen, deze zogenaamde TOR mapping dus niet.

Ik kom hierop omdat ik eindelijk, na maanden zoeken, een originele Triumph sport uitlaat heb gevonden. Deze schijnt dus zoiezo deze mapping nodig te hebben. Normaal zou je zeggen, dan ga je naar je Triumph dealer toe maar daar zit nu eigenlijk net mijn probleem.
Ik ben al eens naar de dealer geweest om te vragen naar deze mapping en of ze deze er in kunnen zetten. Hij kende deze mapping niet, en laad standaard gewoon de meest recente die ze hebben. De monteur zelf zei dat hij ook niet zoveel kennis had van de 955i. Over de dealer zelf verder niets dan goeds, maar vind bovenstaande toch raar en vervelend eigenlijk.

Weten jullie wat over die mapping en of er dealers zijn die er wel kennis van hebben?
TuneECU is natuurlijk ook een mogelijkheid maar heb zelf geen kabels en lijkt mij toch een risico (heb er zelf de ballen verstand van namelijk).


@Bendevanmarx Zelf laat ik binnenkort de Angel GT's er onder zetten. Een kennis van mij heeft deze recent onder zijn Sprint 1050 laten zetten en ze bevallen goed.

@RBS Toch weer een Sprint? Mooi man, een RS ook nog, ziet er goed uit! Heb al even gekeken of ik dat beschadigde kuipdeel kon vinden op internet maar tot dusver nog geen succes.
 
Heeft iemand hier wellicht enige kennis van ECU mappings van een Sprint ST 955i?

Regelmatig lees ik op Engelse fora dat men de TOR (Triumph Off-Road) mapping gebruikt en de motor daar beter op loopt. Standaard mappings zouden wat te arm lopen, deze zogenaamde TOR mapping dus niet.

Ik kom hierop omdat ik eindelijk, na maanden zoeken, een originele Triumph sport uitlaat heb gevonden. Deze schijnt dus zoiezo deze mapping nodig te hebben. Normaal zou je zeggen, dan ga je naar je Triumph dealer toe maar daar zit nu eigenlijk net mijn probleem.
Ik ben al eens naar de dealer geweest om te vragen naar deze mapping en of ze deze er in kunnen zetten. Hij kende deze mapping niet, en laad standaard gewoon de meest recente die ze hebben. De monteur zelf zei dat hij ook niet zoveel kennis had van de 955i. Over de dealer zelf verder niets dan goeds, maar vind bovenstaande toch raar en vervelend eigenlijk.

Weten jullie wat over die mapping en of er dealers zijn die er wel kennis van hebben?
TuneECU is natuurlijk ook een mogelijkheid maar heb zelf geen kabels en lijkt mij toch een risico (heb er zelf de ballen verstand van namelijk).


@Bendevanmarx Zelf laat ik binnenkort de Angel GT's er onder zetten. Een kennis van mij heeft deze recent onder zijn Sprint 1050 laten zetten en ze bevallen goed.

@RBS Toch weer een Sprint? Mooi man, een RS ook nog, ziet er goed uit! Heb al even gekeken of ik dat beschadigde kuipdeel kon vinden op internet maar tot dusver nog geen succes.

Op mijn vorige sprint heb ik aantal sportdempers geplaatst. Bij de Triumph dealer in Groningen hebben ze twee mappings, de normale en voor de TOR's. Meer waren er ook niet. Volgens mij heb ik altijd de TOR mapping erin gehad want voor zover ik mij kan herinneren hield de motor behoorlijk in op de standaard mapping.

Dat kuipdeel is nergens te vinden maar heb hem al bijna weer hersteld. De laatste kleine oneffenheden eruit halen en hij ziet er weer uit als nieuw. Alleen ontbreekt de sticker maar die haal ik er aan de andere kant waarschijnlijk ook af. Van veel RS-en worden ze verwijdert en het staat zeker niet slecht. Ben nu alleen nog op zoek naar een sportdemper, hoeft geen originele te zijn.
 
Heb je al geïnformeerd bij de wat kleinere bedrijfjes voor onderhoud/service? Die niet merk gebonden zijn? Die hebben meestal wat meer wegen om bepaalde onderdeeltjes en randzaken te vinden namelijk.

Bij bevallen de Michelin PR4 tot op heden perfect.

Edit: iemand mag mij toevoegen aan de MF-lijst met een Sprint ST 1050 van 2008 (Antraciet). Woon in Tilburg. Geen idee waar die lijst overigens staat..
 
Laatst bewerkt:
Op mijn vorige sprint heb ik aantal sportdempers geplaatst. Bij de Triumph dealer in Groningen hebben ze twee mappings, de normale en voor de TOR's. Meer waren er ook niet. Volgens mij heb ik altijd de TOR mapping erin gehad want voor zover ik mij kan herinneren hield de motor behoorlijk in op de standaard mapping.

Dat kuipdeel is nergens te vinden maar heb hem al bijna weer hersteld. De laatste kleine oneffenheden eruit halen en hij ziet er weer uit als nieuw. Alleen ontbreekt de sticker maar die haal ik er aan de andere kant waarschijnlijk ook af. Van veel RS-en worden ze verwijdert en het staat zeker niet slecht. Ben nu alleen nog op zoek naar een sportdemper, hoeft geen originele te zijn.

Sportdemper gevonden!!! Zojuist een titanium Leovince demper gescoord, binnenkort even een linkpijpje fabrieken. Als dit en de kuip klaar is zal ik wel een plaatje posten, had ik ook nog niet gedaan.
 
Ik zal Triumph Groningen eens bellen, wellicht kunnen ze het ff tussendoor doen, maak ik er gelijk een weekendje weg van :D

Je kan overigens kuipdelen nog nieuw bestellen he? Wel prijzig uiteraard maar heb dit voor mijn vorige Sprint toch een keer moeten doen omdat die echt niet te herstellen was. En dit was MET stickers er op onder blanke lak, net als origineel dus.

En http://www.worldoftriumph.com/section.php/4379/1/triumph_parts was 100 euro goedkoper dan bij de dealer
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen Zaterdag heeft mijn sprint zijn 100000ste km gereden. _O-
Als kado is hij gisteren omgewaaid :( maar met gelukkig geringe schade, knipperlicht glaasje gebroken, dop op stuur afgebroken, remolie reservoir beschadigd en natuurlijk de onvermijdelijke krassen op de Tupperware.

Alle pedalen en dergelijke zijn gelukkig in orde.
Lampje en reservoir al besteld moet hem weer snel mooi maken.

groet
Stefan
 
Ik zal Triumph Groningen eens bellen, wellicht kunnen ze het ff tussendoor doen, maak ik er gelijk een weekendje weg van :D

Je kan overigens kuipdelen nog nieuw bestellen he? Wel prijzig uiteraard maar heb dit voor mijn vorige Sprint toch een keer moeten doen omdat die echt niet te herstellen was. En dit was MET stickers er op onder blanke lak, net als origineel dus.

En http://www.worldoftriumph.com/section.php/4379/1/triumph_parts was 100 euro goedkoper dan bij de dealer

Nieuwe kuipdelen zijn idd behoorlijk prijzig. Maar heb de kuip inmiddels al opgeknapt, sticker ontbreekt maar dat vind ik niet erg.

Bestel eigenlijk altijd alles bij de dealer. Ze hebben daar goede service en dan maakt een paar euro niet uit. Maar bij een kuip kan het inderdaad wel uit. Kijk vaak even op de site om te zien hoe dingen in elkaar zitten.
 
Uitlaat eindelijk binnen, duurde helaas weer eens wat langer dan verwacht. Daarbij paste hij natuurlijk weer eens niet helemaal. Kleine aanpassing en hij zit er toch op. Nu dus alleen de tune nog :D

2rc1tl3.jpg

2ccwioh.jpg
 
Na wikken en wegen en op advies van mijn bandenboer die zelf ook met de motor rijdt, gisterenavond een setje Pirelli Angel GT's laten plaatsen. Eerste indruk: verdomme ,wat gaat die motor gemakkelijk op zijn oor, waren die Bridgestones dan zo slecht of zover op ? :+

Het verschil is gigantisch, dat wordt dus effe wennen
 
Na wikken en wegen en op advies van mijn bandenboer die zelf ook met de motor rijdt, gisterenavond een setje Pirelli Angel GT's laten plaatsen. Eerste indruk: verdomme ,wat gaat die motor gemakkelijk op zijn oor, waren die Bridgestones dan zo slecht of zover op ? :+

Het verschil is gigantisch, dat wordt dus effe wennen
Vergeet niet dat je oude banden vierkant afgesleten waren. Dit geeft een vertekend beeld.
nieuwe banden rijden dan altijd beter. Zelfs als je dezelfde merken type gebruikt.
 
Die van mij staat op Pirelli Diablo Rosso en rijdt/stuurt daar prima op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan