Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

vbgarage.php


http://www.sprinter-forum.net/vbgarage.php?do=view&id=64
 
Hi Bemdevanmarx,

sorry voor de late reactie.

"
Wat voor een ongelooflijk k*tregel is dat nu weer in Nederland. Dus als ik het goed begrijp zal de verzekering, wanneer de DADER onder de 14 jaar, is maar 50% betalen?"

Hoewel ik begrijp dat je voetgangers goed moet beschermen snap ik de regel ook niet. Waar ze nu op aansturen is dat je dus beter dan iemand kan aanrijden om de schade te beperken. Het is typisch Nederlands om dan een regel te verzinnen waar iedereen slechter van wordt dan dat ze de echte boosdoenders ( die iemand op het zebrapad aanrijden) aan te pakken.
Ik ben al een beetje over de klap heen en rij nu al weer een paar weken op een BMW K1200 RS. Wat me opvalt is dat je nog voorzichtiger rijdt en iets "banger" bent geworden voor verkeer rechts van je ;(. (hoop dat dat gaat sluiten)
Het verschil BMW k1200 en Triumph Sprint is enorm. Moest echt wennen aan het verschil ( maar had dan ook meer dan 60k op de sprint gereden) . Wat ik het meest mis is toch wel het geluid. Bij de BMW zie je aan de toerenteller dat de motor aan staat. Maar de BMW is wel een stuk luxer ( is de prijs ook naar als je hem nieuw koopt) Deze heeft ABS, Telelever, rembekrachtiging en remkracht verdeler, electrisch verstelbare ruit, koffer setje ,valbeugels en ook handvat verwarming.
zoals je ziet is het dus wel een stukje saaier geworden maar wel comfortabeler.

groet
Stefan
 
in NL zijn voetgangers, kinderen en fietsers een beschermt diersoort.
ongeacht of je als motorvoertuig bestuurder wel of niet het had kunnen voorkomen.
in sommige gevallen ook een prima uitgangs beginsel. maar uiteindelijk ben je als mvt-bestuurder altijd (mede-) schuldig.
 
Beste allemaal.
Vandaag heb ik mij aangemeld bij dit forum.
Sinds enkele weken de trotse bezitter van een Triumph Sprint ST 1050 ABS.
In de caspian bleu uitvoering uit 2006.
Een trotse eigenaar die de staat van de motor nog wat wild verbeteren en hoopt met jullie kennis en ervaring wat mee te kunnen doen.
Groeten, Robbert.

P.S. Foto's komen deze week (samen met de eerste vragen ;) )
 
Hoi leden,

Heb mij al een tijd geleden voor gesteld, maar denk niet dat ik al op de lijst aanwezig ben van eigenaren van een Sprint ST 1050 2008?

Heb gisteren een set GenMar risers besteld. Hoop die er op te kunnen zetten zonder de remleiding te moeten te vervangen.

Op aanraden vanuit een ander topic zou ik hierbij even mijn verhaal willen doen om zo meer te weten te komen of dit exemplarisch is, of een kenmerk van deze fiets. Wat hakerig schakelen van 1 naar 2 als de motor (olie) warm is.

Sinds een klein half jaar rijdt ik een Triumph Sprint ST 1050 van 2008. Begin dit jaar geïmporteerd vanuit de UK en kort na importeren heeft de motor een uitgebreide beurt gehad (Caramba te Tilburg, hier natuurlijk wel bekend: Martell). Daar werd opgemerkt dat de motor idd nodig toe was aan beurt. Zeer fijne garage!

De laatste tijd merkte ik wanneer er wat langer gereden werd, in ieder geval wat verder als 10-15km, dat schakelen van de 1e naar de 2e versnelling wat stroever ging. Overige versnellingen hebben hier geen last van. Kan een iets te hoog oliepeil dit hakerig schakelen van 1 naar 2 met warme olie veroorzaken?

Daarop ben ik aan het spelen geweest met de koppelingskabel wat strakker te zetten op het stuur dmv de stelring. Tot dat ik op het moment aan kwam dat hij te strak stond en bij stevig acceleren het toerental niet lineair meer omhoog ging met de motor, maar sneller > slippende koppeling. Daarop de afstelling van de koppeling weer wat terug gezet, slippende koppeling treed niet meer op. Probleem van soms hakering schakelen van 1 naar 2 bleef zich echter soms voordoen.

Nu heb ik wat langere tijd er al meer gereden en het is echt alleen van 1 naar 2. In zijn vrij krijgen vind ik ook niet zo fijn gaan, maar schijnt wat inherent te zijn aan het type motor/bak. Het schijnt vooral op te treden als het wat warmer weer is en vooral wanneer de olie dus warm is. Bij de laatste beurt is er Castrol RS 10W40 in gegaan. Dat lijkt mij de correcte olie voor de motor en bak in ieder geval. Of zijn er gevallen bekend dat de combinatie van deze olie en deze motor een plakkende koppeling geven? Triumph zelf geeft op dat er 10W40 of 15W50 (maar die laatste is dikker, dus zou nog meer moeten plakken?) van Mobil 1 4T in gaat.

Optie is om de olie (en nieuw filter) te (laten) vervangen door bijvoorbeeld Motul 5100. Zou dat verschil kunnen geven? Of is het gewoon de motor eigen dat van 1 naar 2 soms stroef verloopt? Voor grofweg €50,- heb je natuurlijk verse olie en filters, maar gaat dit wat brengen? Zou bijvoorbeeld de huidige olie al vervuild kunnen zijn, omdat het lange tijd geleden was dat de fiets echt onderhoud heeft gehad?

Als ik de olie peil zit het exact op de streep waar het moet staan, dus niet te veel en niet te weinig. Dat peil ik wel op de middenbok met koude olie.

Alvast bedankt voor de meningen!

ps. Heb al lopen zoeken in de zoek-functie, maar van een plakkende koppeling bij alleen van 1 naar 2 icm een warm blok vind ik eigenlijk niets..
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik een weekje vakantie en wil mijn Sprint ST 1050 2006 eens grondig schoonmaken.
Dus ook de kuip ect demonteren.
Is er een instructie of beschrijving of eventueel een video in welke stappen ik de kuip kan demonteren?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Robbert
 
Hey Guys/Gals,

Ik wil op zeer korte termijn de overstap maken van mijn VN800 Vulcan naar een Sprint ST uit 2000.
Nu heb ik er een gezien, maar een beetje een "too good to be true" deal. zeer weinig km's (12.000), volledige koffer set, over het algemeen in goede staat. (volgens de foto's), hij is alleen erg.....rood rood. Dat is niet mijn ding, dus ik ga hem over laten spuiten, indien het een aankoop wordt. (racing green? :-))

Hebben jullie nog verder tips om te checken bij de proef rit?
Ik heb al gekeken naar recalls, maar de links naar de triumph website op het forum werken niet meer.
Dus ik kan niet op het VIN nummer zoeken of er nog wat moet gebeuren. Ik weet niet hoe ik op het oog kan zien of er al iets is uitgevoerd. (foto's iemand?)

was benieuwd of jullie nog tips hebben, want hij is te sexy om te laten staan :-)

greetz,
Eric
 
Hey Guys/Gals,

Ik wil op zeer korte termijn de overstap maken van mijn VN800 Vulcan naar een Sprint ST uit 2000.
Nu heb ik er een gezien, maar een beetje een "too good to be true" deal. zeer weinig km's (12.000), volledige koffer set, over het algemeen in goede staat. (volgens de foto's), hij is alleen erg.....rood rood. Dat is niet mijn ding, dus ik ga hem over laten spuiten, indien het een aankoop wordt. (racing green? :-))

Hebben jullie nog verder tips om te checken bij de proef rit?
Ik heb al gekeken naar recalls, maar de links naar de triumph website op het forum werken niet meer.
Dus ik kan niet op het VIN nummer zoeken of er nog wat moet gebeuren. Ik weet niet hoe ik op het oog kan zien of er al iets is uitgevoerd. (foto's iemand?)

was benieuwd of jullie nog tips hebben, want hij is te sexy om te laten staan :-)

greetz,
Eric
dank voor de opmerking, OP aangepast/link verwijderd.
waarschijnlijk wil Triumph het niet meer aan de grote klok hangen.
gewoon bij de Triumph dealer navragen.

12.000km is idd erg weinig. maar kan wel waar zijn. kijk vooral naar slijtage plekken bij de hielstukken bij de voetstepjes, contactslot omgeving op veel krassen.
mocht je de motor toch aanschaffen, wel gelijk een volledige servicebeurt erop los laten.
 
Laatst bewerkt:
Nu heb ik een weekje vakantie en wil mijn Sprint ST 1050 2006 eens grondig schoonmaken.
Dus ook de kuip ect demonteren.
Is er een instructie of beschrijving of eventueel een video in welke stappen ik de kuip kan demonteren?
Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,
Robbert

kijk eens in de OP voor service manual/werkplaatshandboek
 
Hoi leden,

Heb mij al een tijd geleden voor gesteld, maar denk niet dat ik al op de lijst aanwezig ben van eigenaren van een Sprint ST 1050 2008?
je staat er nu bij. alleen nu nog de kleur van de motor.



Heb gisteren een set GenMar risers besteld. Hoop die er op te kunnen zetten zonder de remleiding te moeten te vervangen.
standaard zijn de kabels en remleidingen aan de korte kant. 1cm hoger is al lastig.
de 2008 heeft al de hogere handelbars met de daarbij horende langere kabel set.


Op aanraden vanuit een ander topic zou ik hierbij even mijn verhaal willen doen om zo meer te weten te komen of dit exemplarisch is, of een kenmerk van deze fiets. Wat hakerig schakelen van 1 naar 2 als de motor (olie) warm is.

Sinds een klein half jaar rijdt ik een Triumph Sprint ST 1050 van 2008. Begin dit jaar geïmporteerd vanuit de UK en kort na importeren heeft de motor een uitgebreide beurt gehad (Caramba te Tilburg, hier natuurlijk wel bekend: Martell). Daar werd opgemerkt dat de motor idd nodig toe was aan beurt. Zeer fijne garage!

De laatste tijd merkte ik wanneer er wat langer gereden werd, in ieder geval wat verder als 10-15km, dat schakelen van de 1e naar de 2e versnelling wat stroever ging. Overige versnellingen hebben hier geen last van. Kan een iets te hoog oliepeil dit hakerig schakelen van 1 naar 2 met warme olie veroorzaken?

Daarop ben ik aan het spelen geweest met de koppelingskabel wat strakker te zetten op het stuur dmv de stelring. Tot dat ik op het moment aan kwam dat hij te strak stond en bij stevig acceleren het toerental niet lineair meer omhoog ging met de motor, maar sneller > slippende koppeling. Daarop de afstelling van de koppeling weer wat terug gezet, slippende koppeling treed niet meer op. Probleem van soms hakering schakelen van 1 naar 2 bleef zich echter soms voordoen.

Nu heb ik wat langere tijd er al meer gereden en het is echt alleen van 1 naar 2. In zijn vrij krijgen vind ik ook niet zo fijn gaan, maar schijnt wat inherent te zijn aan het type motor/bak. Het schijnt vooral op te treden als het wat warmer weer is en vooral wanneer de olie dus warm is. Bij de laatste beurt is er Castrol RS 10W40 in gegaan. Dat lijkt mij de correcte olie voor de motor en bak in ieder geval. Of zijn er gevallen bekend dat de combinatie van deze olie en deze motor een plakkende koppeling geven? Triumph zelf geeft op dat er 10W40 of 15W50 (maar die laatste is dikker, dus zou nog meer moeten plakken?) van Mobil 1 4T in gaat.

Optie is om de olie (en nieuw filter) te (laten) vervangen door bijvoorbeeld Motul 5100. Zou dat verschil kunnen geven? Of is het gewoon de motor eigen dat van 1 naar 2 soms stroef verloopt? Voor grofweg €50,- heb je natuurlijk verse olie en filters, maar gaat dit wat brengen? Zou bijvoorbeeld de huidige olie al vervuild kunnen zijn, omdat het lange tijd geleden was dat de fiets echt onderhoud heeft gehad?

Als ik de olie peil zit het exact op de streep waar het moet staan, dus niet te veel en niet te weinig. Dat peil ik wel op de middenbok met koude olie.

Alvast bedankt voor de meningen!

ps. Heb al lopen zoeken in de zoek-functie, maar van een plakkende koppeling bij alleen van 1 naar 2 icm een warm blok vind ik eigenlijk niets..

heb ooit met de motul 5100 gedraaid, maar wat experimenten ben ik op Procycle® 10W-50 syn. 4
http://www.motozoom.nl/webshop/meer...refix=EZ&SID=21076996&SToken=7ED6D27B7776D3FB gekomen. dat is perfect goedje voor de motor en versnellingsbak. beter als 10w40 en motul 5100

ja het schakelen van 1->2 gaat iets hakerig maar met de juiste olie gaat het ietsje beter.
wat wel opvallend is dat als je de motor koud start en daarna in de 1 zet gaat dit zonder klak. eenmaal een paar meter gereden gaat het alleen maar met geluid.
gewoon oliepijlen met de motor op de middenbok. de ondergrond moet dan wel netjes waterpas horizontaal zijn. wel pijlstok/vuldop volledig indraaien bij oliepijlen.
 
Kleur van de motorfiets is antraciet. Zonder koffers.



Gisteren een stuk wezen touren (80km), merk tot op heden geen verschil met de 10W40, tov de Motul 5100 die er nu in zit. Van neutraal naar 1 gaat altijd met een ferme tik overigens. Ik loop de motor achteruit de garage uit, dus in 1 zetten zonder een meter te rijden weet ik eigenlijk niet of dat met of zonder tik gaat. Die tik van neutraal naar 1 was ik al gewend van de vorige motorfiets, een Yamaha.

Vanmiddag nog even warm laten lopen en opnieuw olie peilen. Als dat in orde is zal het wel een kenmerk moeten zijn van deze bak. Enige wat ik nog kan (laten) doen is de ketting en koppelingskabel even na laten kijken. Maar die functioneren prima en de ketting ziet er ook prima uit, ook qua spanning. Dat zal nihil verschil geven.

10399989_778316975541496_5586483688758884809_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
dank voor de opmerking, OP aangepast/link verwijderd.
waarschijnlijk wil Triumph het niet meer aan de grote klok hangen.
gewoon bij de Triumph dealer navragen.

12.000km is idd erg weinig. maar kan wel waar zijn. kijk vooral naar slijtage plekken bij de hielstukken bij de voetstepjes, contactslot omgeving op veel krassen.
mocht je de motor toch aanschaffen, wel gelijk een volledige servicebeurt erop los laten.

btw, deze link is ook dood in de OP:
Triumph PAINT CODES. http://www.triumph.co.uk/uk/2046.aspx
 
Zojuist thuis gekomen van een flinke tocht. Geweldig vakantie hebben met dit weertje!

Geen eens meer aan gedacht om het oliepeil, de ketting en de koppeling(skabel) na te kijken.. Ook niet meer tijdens het rijden, want hij schakelde eigenlijk prima nu!

Terug komende op mijn eigen post van de oliewissel van (Castol RS) 10W40 naar (Motul 5100) 15W50: aanrader! De bak schakelt vooral tussen de versnellingen 2 t/m 6 trefzekerder. Het afdruk moment is beter voelbaar wanneer hij er in valt als je bijvoorbeeld vlug door de versnellingen gaat. Het waar het om te doen was, het stroeve schakelen van 1 naar 2 is een stuk minder stroef geworden. Het is absoluut niet weg, maar een stuk beter als eerst. Het kan per motor, zelfs van hetzelfde merk, type en bouwjaar, verschillen onderling hoe een fiets op bepaalde olie reageert is mij op het hart gedrukt. Maar voor mij blijft er voorlopig niets anders als deze die er nu in zit als verse lading in komen.
 
Laatst bewerkt:
Zojuist thuis gekomen van een flinke tocht. Geweldig vakantie hebben met dit weertje!

Geen eens meer aan gedacht om het oliepeil, de ketting en de koppeling(skabel) na te kijken.. Ook niet meer tijdens het rijden, want hij schakelde eigenlijk prima nu!

Terug komende op mijn eigen post van de oliewissel van (Castol RS) 10W40 naar (Motul 5100) 15W50: aanrader! De bak schakelt vooral tussen de versnellingen 2 t/m 6 trefzekerder. Het afdruk moment is beter voelbaar wanneer hij er in valt als je bijvoorbeeld vlug door de versnellingen gaat. Het waar het om te doen was, het stroeve schakelen van 1 naar 2 is een stuk minder stroef geworden. Het is absoluut niet weg, maar een stuk beter als eerst. Het kan per motor, zelfs van hetzelfde merk, type en bouwjaar, verschillen onderling hoe een fiets op bepaalde olie reageert is mij op het hart gedrukt. Maar voor mij blijft er voorlopig niets anders als deze die er nu in zit als verse lading in komen.
Verwijs ik graag naar mijn eerdere reactie.
de 10W tov 15W is van belang bij koud in winter. En misschien ook de prijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook wat schakelprobleempjes gehad met mijn Sprint ST1050. Bij mij was het vooral heel erg lastig om de bak in neutraal te krijgen. Verder vond ik de bak ook een beetje stug schakelen (Ik kom ook van een Yamaha af)
Het schakel probleem gebeurde bij mij tijdens de garantie periode (bij een Triumph dealer).
Die heeft er toen Castrol Power RS 5W-40 vol synthetische olie in gedaan, en toen ging de Sprint veel beter schakelen.
Vol synthetische olie 5W-40 is geschikt voor de Sprint, een goede maar helaas ook wel wat prijzige optie om schakelproblemen te verbeteren.
 
Dus je dealer week af van de voor geschreven 10w40 of 15w50, apart.. Vele wegen leiden naar Rome dus.
Nee, de dealer deed zijn werk juist prima. Niet hersenloos half-syntheet 10w40 er in flikkeren.
over het moto 'olie is olie'.
 
Dat zeg ik toch? Luisteren wat de klant wil en buiten het boekje denken?

:Y Hulde voor een dergelijke dealer.

Overigens ben ik niet iemand die op de fiets stapt als het onder de circa 5 graden komt. Als er kans op vorst aan de grond is, pak ik de winterfiets wel: een Suzuki Alto met winterbandjes. 10W50 is wel een tip met kouder weer idd. Heb je goede ervaringen mee?

Wie heeft er ervaring met after-market koffersets op zijn Sprint ST? Vind de OEM wel erg ver uitsteken tov de breedte van het stuur en daarmee kun je wel een voor verrassingen komen staan in druk verkeer? De simpele Givi E21 sprak mij wel aan. Laden vanaf de bovenkant en lekker smal, zonder onpraktisch te zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Hepco&Becker Xplorer koffers op mijn Sprint St zitten (in het zwart). Dit zijn bovenladers van 30 L. Prima stevige koffers waar veel in gaat (zeker in vergelijking met de OEM koffers).
Ik kan hiermee nog prima tussen de files doorrijden!
 
Laatst bewerkt:
Dealer heeft zijn werk toen inderdaad goed gedaan, want het probleem werd opgelost.
Overigens is hij daarbij niet afgeweken van de voorgeschreven olie volgens mij.
In het instructie boekje staat:

Gedeeltelijk of volledig synthetische 10W/40 of 15W/50 motorolie voor motorfietsen, die voldoet aan specificatie API SH (of hoger) en JASO MA.

Castrol Power RS 4T 5W/40 voldoet daar volledig aan.
Maakt niet uit, de Sprint loopt (en schakelt) er prima op. :]
 
5W40 is nog steeds geen 10W40 of 15W50 natuurlijk. Vooral het 5W is dunner bij een koude start en daarmee wijkt hij af, in jou voordeel van de voorgeschreven viscositeit.
 
Tegenwoordig is API- SL en SM al gebruikelijke normen die je kan verkrijgen.
Jaso-ma is al weer een oude aanduiding wat tegenwoordig onderverdeeld is in ma1 en ma2.
Ma2 is voor de natte koppeling geschikt. Maar deze kwalificatie is een ruim begrip, want ma2 loopt van API-SH t/m SM.
De hoeveelheid anti wrijving dopes wil je maximaal hebben, alleen moet je aan de koppeling denken.
Maar voor een lekker schakelende bak moet de koppeling wel lekker kunnen slippen. Daarvoor heb je dan weer die anti wrijving dopes nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan