Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

mocht iemand zich afvragen waarom een VFR800 bezitter hier in het topic zit en zich er mee bemoeit: omdat de VFR waarschijnlijk binnenkort exit is en het welkom ST 1050 zal zijn :]
 
En juist dat irritante zorgt er voor dat je opvalt (in positieve dan wel negatieve zin) en opvallen is nou juist wat goed is voor je veiligheid :Y dus ik zeg: doen ;)

Dat irritante zorgt er eerder voor dat andere weggebruikers zich storen en zich agressiever tegenover motorrijders gaan gedragen.
Ik rijd zelf enorm veel met de motor en het is verschrikkelijk vervelend een tegenligger of een achteropkomer te hebben met zo'n slecht afgestelde xenonpit. Ik krijg dan bij wijze van spreken zin de windbuks boven te halen.
 
Helemaal mee eens. Ik gebruik Xenon after-market ook alleen icm lens koplampen. Dan is het lichtbeeld exact gelijk aan origineel halogeen, echter is de kleur net wat witter en gewoon veel meer. Werkt uitstekend.

Kom helaas ook veel van die after-market rommel tegen icm reflector koplampen. Erg irritant en zou verboden moeten worden.
 
Ik lees de reacties over Xenon verlichting.
Ik krijg nu al erg veel licht signalen als ik op mijn Sprint ST1050 rijdt.
Zeker als er iemand achterop zit. En, inderdaad, ik zie het licht van mijn koplampen ook vaak reflecteren op verkeersborden. Een keer koplamp hoogte afstellen lijkt mij niet overbodig.
Maar deze motor heeft al zoveel koplamp verlichting. Ik heb nog nooit licht gemist als ik in het donker rijdt. Waarom zou je dan voor Xenon verlichting gaan (Duur en soms irritant voor de tegenligger) Alleen om wat extra op te vallen door irritant licht te voeren?
Ik zeg: Standaard verlichting van de Sprint is niks mis mee! Zeker niet met goede halogeen lampjes gemonteerd.
 
Hallo, ik ben nieuw op het forum. Ik ben sinds afgelopen weekend de trotse bezitter van een Triumph Sprint ST 955, bj 2000. Ik heb al wat dingen wat ik wil veranderen aan de motor. Zoals led verlichting aan de achterzijde en xenon aan de voorzijde. Kan iemand mij advies geven waar ik het best kan kijken voor dergelijke dingen. Ik heb natuurlijk zelf al wel gezocht, maar zeker voor de xenon verlichting kan ik zeer weinig vinden.

toegevoegt aan de lijst M-F leden met een Sprint ST of GT alleen wat voor kleur motor?

als voorbeeld
282_0.jpg

1382_0.jpg

https://www.mpartz.nl/led-wit-achterlicht-triumph-sprint-st-955-99-04-p-8404

en als topper
http://www.goparts.nl/onderdelen.as...ten / Knipperlichten&T2= Triumph&D=LED-AL-RAW

als je H4 nodig hebt dan is het goed om teweten welk type H4 xenon lamp je wilt hebben.
bij de H4 xenon lamp kan er veel fout gaan ivm lichtbeeld.
Ik ben niet tegen xenon. Ik heb er zelf 2. Een bak licht waar je U tegen zegt.
En ook nog niet de dure sets. Bij de ST1050 is het simpel, geen probleem met het lichtbeeld door de projectorlampen.
Andere units kunnen wel problemen krijgen met het lichtbeeld. Omdat dan de xenon brandpunt slecht is, daardoor klopt het gewoon niet.
Wel is belangrijk dat je een set neemt met een kleine omvormer. Ivm de inbouw ruimte.

http://www.verlichtingkopen.nl/index.php?route=common/home
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de philips met het oranje lichtbeeld. Schijnt verder als de gewone, verblindt niet en valt door de ietswat oranje schijn heel goed op.
Overigens heeft topic-opener een 955i. deze heeft geen projectorlampen. Dus problemen en irritatie voorgeprogrammeerd.
 
Bedankt voor de informatie allemaal. Ik heb alleen inmiddels wel vernomen dat xenon in verschillende landen verboden is. Dat wist ik niet en geeft stof tot nadenken of ik dan wel xenon moet nemen...
 
Bedankt voor de informatie allemaal. Ik heb alleen inmiddels wel vernomen dat xenon in verschillende landen verboden is. Dat wist ik niet en geeft stof tot nadenken of ik dan wel xenon moet nemen...
Dan kan je altijd nog voor LED lamp gaan.
Zijn nog geen regels voor. Behalve dat het licht beeld moet voldoen.
 
Heeft er iemand een idee voor onderstaande punten?
Dit naarmate ik de tank en de accu los gehad heb... :+
- Tijd klok verzetten... :?
- Benzine tank meting staat op nul, terwijl er nog benzine inzit, hoe kan ik deze resetten? :/

Alvast bedankt!
 
Tijd verzetten: twee knopjes tegelijk vasthouden voor enkele seconden, ik meen de linker twee

Benzinemeting: heb ik ook wel eens gehad nadat ik de motor lomp hard had laten afslaan: geen benzinemeting en geen temperatuurmeting meer. Dat kwam na verloop van tijd vanzelf goed.
 
Tijd verzetten: twee knopjes tegelijk vasthouden voor enkele seconden, ik meen de linker twee

Benzinemeting: heb ik ook wel eens gehad nadat ik de motor lomp hard had laten afslaan: geen benzinemeting en geen temperatuurmeting meer. Dat kwam na verloop van tijd vanzelf goed.
Alvast bedankt voor je reactie.
Bij mij is het puur de benzine meting, de temperatuur meting doet het nog wel naar behoren.
 
Ik ben me aan het oriënteren voor een andere motor *O*

Ik heb mijn Bandit 1200 '03 verkocht, en ben op zoek naar iets anders.
Hierbij is o.a. de Triumph Sprint ST 1050 ABS "in het vizier gekomen" ;) :Y
Veel andere opties zijn al afgevallen i.v.m. de zitpositie e.d.

De resterende kandidaten zijn dus de CBF 1000 F, Triumph Sprint ST 1050 en de Yamaha FZ1 Fazer.

Wat zijn de voor- en , indien aanwezig, nadelen van de Sprint St 1050 ABS ?? :?
 
Dat je de versie met ABS wilt? Ik vond een fiets zonder ABS fijner remmen als je hem wat meer pusht. ABS kwam er redelijk vroeg in. Fijner doseerbaar bij stevig doorremmen een fiets zonder ABS. Dat doen Yamaha en Honda beter dat ABS..

Over het algemeen zijn de Yamaha en Honda meer verkocht en zijn er ook meer van te koop, dus onhandelen is gemakkelijker. Voor een goede Triumph in de gewenste kleurstelling en opties moet je wat meer zoeken. Ikzelf vond de mijne in het buitenland.

Nadelen heb ik tot op heden nog niet kunnen ontdekken. Zelf heb ik er wel stuurverhogers op laten plaatsen (had al het hogere stuur). Nu is het een echte sport-tour fiets, ook geschikt voor de zeer lange afstanden.

Voordelen:
- het blok; zoveel meer trekkracht en karakter als een 4-pitter (had zelf eerst een Honda VFR800 in gedachten).
- weer iets anders als een Japanse fiets
- uitlaat onder het zadel, ideaal!
- dubbele lens koplamp; gaat er eentje stuk geen probleem. Plus ideaal voor xenon die lenzen!
 
Laatst bewerkt:
Dat je de versie met ABS wilt? Ik vond een fiets zonder ABS fijner remmen als je hem wat meer pusht. ABS kwam er redelijk vroeg in. Fijner doseerbaar bij stevig doorremmen een fiets zonder ABS. Dat doen Yamaha en Honda beter dat ABS..

Over het algemeen zijn de Yamaha en Honda meer verkocht en zijn er ook meer van te koop, dus onhandelen is gemakkelijker. Voor een goede Triumph in de gewenste kleurstelling en opties moet je wat meer zoeken. Ikzelf vond de mijne in het buitenland.

Nadelen heb ik tot op heden nog niet kunnen ontdekken. Zelf heb ik er wel stuurverhogers op laten plaatsen (had al het hogere stuur). Nu is het een echte sport-tour fiets, ook geschikt voor de zeer lange afstanden.

Voordelen:
- het blok; zoveel meer trekkracht en karakter als een 4-pitter (had zelf eerst een Honda VFR800 in gedachten).
- weer iets anders als een Japanse fiets
- uitlaat onder het zadel, ideaal!
- dubbele lens koplamp; gaat er eentje stuk geen probleem. Plus ideaal voor xenon die lenzen!

Heb tot nu toe ook geen ABS gehad, maar leek/lijkt me een toegevoegde waarde :Y
Ik kijk ook wel een beetje in het buitenland=> ik woon 3 km van de Belgische - en 35km van de Duitse grens.
Ik had de meer vergevingsgezinde "opvolger" van de VFR 800, Crossrunner 800 , ook in het vizier, en heb er gisteren ff op gezeten, maar de zithouding zint me niet zo=> té rechtop met op den lange duur de neiging om met doorgezakte rug te gaan zitten. En de steps staan gelijk aan de vfr, dus (te) ver naar achteren en naar boven. Ik sprak in die motorzaak ook een ex-berijder van de Crossrunner, die hem na enkele maanden weer heeft ingeruild op een Crosstourer (1200).
Normaliter is de 100pk van de Crossrunner/ FZ8 voldoende om lekker te spelen. Alles boven de 100pk heb je alleen maar nodig om rechtdoor hard te gaan -O-
Zit er in de dubbele lenzen voldoende licht, met een goed lichtbeeld :?
 
Groot nadeel van de FZ1 vond ik dat de power pas bij hele hoge toerentallen vrij komt, veel power maar in de praktijk weinig bruikbaar. De Sprint begint vanaf 3000rpm heerlijk te sleuren.
 
Groot nadeel van de FZ1 vond ik dat de power pas bij hele hoge toerentallen vrij komt, veel power maar in de praktijk weinig bruikbaar. De Sprint begint vanaf 3000rpm heerlijk te sleuren.


Ik heb zojuist op de sprint gereden=> fantastisch blok *O* , goed en handelbare wegligging *O* ,
maaaaaaaaaaaaaaaaaaaar de zitpositie, incl. verhoogd superbikestuur was net niet wat ik wil/nodig heb. -O- '( '(

Dus de Sprint valt helaas af -O- '(

IIG bedankt voor de reactie :}
 
Op welke fiets heb je gereden?

Een superbikestuur is toch juist lager en breder? Je hebt verschillende uitvoeringen van de Sprint1050. Ik heb al het hogere stuur (vanaf 2008 model) en daarnaast ook nog stuurverhogers. Klinkt allemaal erg als een Harley, maar in deze houding perfect om er echt mee te touren. Vergelijkbaar met een CBF100F waar ik ook op proef gereden heb.

Superbikestuur op een Sprint1050 lijkt mij in ieder geval geen optie. Dat is lager en doordat het breder is zit je zelfs nog meer voorover? Zet je handen maar ver uit elkaar bij een push-up, dan zit je lager op de grond als smaller. Kun je niet proefrijden op een ST1050 met correct stuur?

Ik zou bijna zeggen, kom eens proef zitten in Tilburg anders.. Heb hem gisteren net in de winter-modus gezet. Ook staat bij mij de achterkant iets lager als origineel. Doordat er HyperPro voorvering en een volledig instelbare achterdemper op zit. Op wens af laten stellen en toen bleek dat de veervoorspanning achter juist omlaag moest.

Voetsteuntjes zou ik ook nog wel iets omlaag willen plaatsen eigenlijk. Maar nu ik er aan gewend ben zitten ze eigenlijk prima. En goed instelbaar zijn de pedaaltjes.
 
Laatst bewerkt:
Zit er in de dubbele lenzen voldoende licht, met een goed lichtbeeld :?

Kijk naar het lichtbeeld in het hekwerk. Dit is met xenon. Een scherp afgetekend dimlicht.
Dit komt omdat er een schermpje in de unit zit die beeld vormt. De reflector/koplampglas zelf maakt niet het dimlicht beeld.

2008%5C11%5C29%5Cbikepics-1495803-full.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan