Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Grrr, vorige week vastgesteld dat mijn knipper links achter hangt te wiebelen, omdat het rubbergedeelte bijna helemaal is afgescheurd.
Een standaard achter richtingaanwijzer voor de Sprint 955i kost blijkbaar tussen de dertig en vijfendertig euro per stuk.

Voor een twintigtal eurootjes heb je twee veel mooiere halogeen richtingaanwijzers.

Wie iemand hoe dat zit met het knipperrelais? Ik weet dat je dit moet vervangen, wanneer je je richtingaanwijzers vervangt door LED exemplaren.
Maar hoe zit dat, wanneer je alleen je twee achterrichtingaanwijzers van 10W vervangt door halogeenlampjes van 6 W of 21 W ?
Er bestaan blijkbaar richtingaanwijzers met 6W en met 21W lampjes.

grtz
Herman

als je de achter knippers (21w) voor lampen van 10 of 6W dan zal de knipper automaat sneller knipperen.
het totaal vermogen moet een minimale waarde hebben om met de juiste frequentie te kunnen werken.
Meestal zijn de std. automaten 2x 21w/4x 21w.
last onafhankelijke automaten aka LED automaten hebben hier geen last van.

Nb bestel een automaat die de zelfde vorm en aansluitingen heeft als de OEM, scheelt een hoop ellende en werk.
 
moet je voor de test eens de achterknippers los koppelen en dan de RAW aan zetten (li of re). als de de automaat sneller gaat knipperen dan is het nog de oude. blift het tempo gelijk kan je gewoon lampjes veranderen.
 
De automaat slaat op hol. dat worden dus nieuwe ledknippers en een relais dat belastingonafhankelijk is.

Helaas is samen met mijn handboeken voor de Honda ook mijn manual voor de Triumph gejat. Weet iemand van buiten waar dat knipperrelais zit bij een Sprint 955i ST van 1999? Kwestie van niet alles af te moeten breken
 
De automaat slaat op hol. dat worden dus nieuwe ledknippers en een relais dat belastingonafhankelijk is.

Helaas is samen met mijn handboeken voor de Honda ook mijn manual voor de Triumph gejat. Weet iemand van buiten waar dat knipperrelais zit bij een Sprint 955i ST van 1999? Kwestie van niet alles af te moeten breken

daarvoor heb ik op de OP de links naar de diverse WPH's. *O*
http://members.iinet.net.au/~vine/Triumph Sprint ST RS 955 Service Manual 1999.pdf pagina 388 voor de relais

tip. koop een relais dat qua vorm en aansluiting 1 op 1 past.
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk simpeler opgelost. Een setje ledknippers, voorzien van de nodige weerstandjes. Dus eenvoudig "plug and play". Zeker zonder koffers is dit wel een upgrade voor het kontje van de Sprint. Want die standaard richtingaanwijzers zijn toch wel erg "ouderwets".
Kan ie er weer even tegen.
Nog een jaartje of zo en dan eens kijken voor een leuke Tiger 1050. Ik vind ze tweedehands nu nog net iets te duur. Tegen dan ben ik met pensioen en misschien rijp voor een iets rechtere zithouding, en volgend jaar staat een trip in de planning via Helsinki naar de Noordkaap en zigzaggend via Zweden en Noorwegen weer zuidwaarts.
 
Sinds kort heb ik ook een Triumph gekocht.
Het is een Sprint RS geworden van 2002, modeljaar 99-02 dus de 110 pk.
Ik heb haar goedkoop kunnen kopen maar heeft dan ook wat aandacht nodig.
Zo heb ik de claxon en knipperlichten alweer gefixt, zit er nu een carbon superpole demper op en zijn er nog wat onderdelen onderweg voor een grote beurt met iridium bougies en k&n filter.
Momenteel stottert de motor en ploft af en toe in de uitlaat en ik hoop dat ik daar de oorzaak van gevonden heb in een lekke luchtslang vanaf de stationair regelklep.
als dat allemaal klaar is kan die naar de dealer voor de juiste software.

30c0oar.jpg


een andere zadel is vermoedelijk ook al geregeld.
verdere upgrades tzt led knippers, skidplates opknappen.
en voor de winter zullen we eens kijken of we delen kunnen demonteren om opnieuw gespoten te worden.
verder is de motor bij roke motoren in onderhoud geweest en heeft ie nu 92dkm gelopen.
 
Ik been sinds donderdag ook in het bezit van een gele sprint rs, net als die van kww. Verschil is dat de mijne in uitstekende conditie verkeert en nog maar 22000 km heeft gelopen. Wel loopt hij stationair ietsje onrustig en hapert hij heel lichtelijk bij constant gas. Ik ga er voor nu vanuit dat het vervulling is door te veel stil staan. Volgens de verkoper zat de benzine er vanaf augustus nog in. Eerst maar eens kilometers maken en wat injectiereiniger erbij gooien, voordat er gesleuteld gaat worden.

Andere kettingwielen (18/44 ipv 19/43) zijn besteld, evenals iets hogere clipons van de sprint ST, tweedehands. Op termijn eens langs hyperpro om de voorkant aan te pakken.

Hebben jullie nog tips en is het de moeite waard om zelf aan de slag te gaan met tuneECU?
 
Grr, de eerste keer pech, en dat net voor de grote vakantietrip.
Bij regulier onderhoud bleek er verticale speling te zitten op de schakelas. En de veer is gebroken. Stukken zijn besteld. Hopelijk komen ze snel genoeg binnen.
Iemand dit ooit al eens gehad?
 
Hier een foto van vanavond, ff een toer van 100 km gemaakt om haar (hem?) een beetje te leren kennen. Schaamranden op de achterband zijn eraf *O* 8-)


Inlaatgeluid valt me trouwens iets tegen, wat is daaraan te doen?
 
Laatst bewerkt:
Ik been sinds donderdag ook in het bezit van een gele sprint rs, net als die van kww. Verschil is dat de mijne in uitstekende conditie verkeert en nog maar 22000 km heeft gelopen. Wel loopt hij stationair ietsje onrustig en hapert hij heel lichtelijk bij constant gas. Ik ga er voor nu vanuit dat het vervulling is door te veel stil staan. Volgens de verkoper zat de benzine er vanaf augustus nog in. Eerst maar eens kilometers maken en wat injectiereiniger erbij gooien, voordat er gesleuteld gaat worden.

Andere kettingwielen (18/44 ipv 19/43) zijn besteld, evenals iets hogere clipons van de sprint ST, tweedehands. Op termijn eens langs hyperpro om de voorkant aan te pakken.

Hebben jullie nog tips en is het de moeite waard om zelf aan de slag te gaan met tuneECU?

Mogelijk helpt het nog op je bougies even te vervangen.

@alle sprint rijders hier; ik zit te kijken om een proefritje op een Sprint ST te gaan maken. Ik ben aan het kijken naar een vervolg motor op mijn huidige Z750, met iets meer windbescherming voor woon-werk en iets meer vermogen, maar bovenal een iets grotere motor vanwege mijn lengte van 1.95m.

Nu is mijn vraag, is een Sprint ST dan een goede optie voor mijn lengte?
De Sprint GT is me nog wat te duur (moet te doen zijn op marktwaarde van mijn Z750 ABS uit 2007). De Z1000sx vind ik ook fantastisch, maar ook nog te duur.
 
Ik heb sinds april een sprint ST (2008) en ben 1.93 lang. De motor bevalt mij perfect qua afmetingen en souplesse. Vorig weekend van half 8 smorgens tot 18:00 savonds onderweg geweest. motor VRO gedaan (leuke en nuttige ervaring!) na al die uren nog prima comfortabel en nergens last van behalve dat ik gewoon moe werd :]
 
Ik ben ook maar 1.91m. Maar zit prilma. Zelfs bij dagritten van + 1000 km.
Hangt denk ik vooral van je beenlengte af. Mijn stelten zijn wel relatief lang.
 
Mogelijk helpt het nog op je bougies even te vervangen.

Ik heb de factuur van de laatste beurt gekregen van de vorige eigenaar, bougies zijn nog maar 2000 km geleden vervangen.

Vanavond lekker gesleuteld, de hogere clipons van de Sprint ST zitten er nu op. Dat ging ontzettend makkelijk trouwens, volgens internet zouden de gaten voor de besturingselementen niet overeenkomen, maar dat doen ze dus wel. Helemaal uitwisselbaar. Iemand nog interesse in Sprint RS-clipons?
 
Laatst bewerkt:
Bump: vanavond is het mee ook gelukt het voorste kettingwiel te vervangen, nu 18 tanden in plaats van 19. Ik denk dat het me wel gaat bevallen.
 
Ben wel benieuwd naar het resultaat. Iets minder toeren voor de zelfde snelheid kom je dan toch op uit? Zou zelf graag allee. De 6e versnelling wat langer maken, rest mag wel gelijk blijven. Alleen 6 aanpassen is alleen niet makkelijk denk ik
 
Nee, juist andersom. Ik stoorde mij eraan dat het bijna niet te doen was om binnen de bebouwde kom lekker in de tweede versnelling te kunnen rijden. Die versnellingen zijn echt lang en ook trek je niet lekker weg in de 1. Mijn CB-1 rijdt 9000 rpm bij 120 km/h in de zesde versnelling, maar trekt wel lekker vinnig op dankzij een korte eerste versnelling en dat ben ik gewend. De Sprint is bijna tegenovergesteld: gericht op hoge snelheid en een lag benzineverbruik. Vandaar andere tandwielen. Ik heb er vandaag mee getreden en het bevalt me prima! Mag van mij zelfs nog wel korter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb sinds kort een Tomtom rider 400.

Ik heb een ram-mount kogel op de stuurkogelmoer (de alu afdek moer op de stuur pen) bevestigd, gat er in geboord en een bout er doorheen, locktite en klaar, simpel en strak vond ik zelf.

Nu moet ik nog een geschakelde voeding aanleggen.
Iemand nog tips? Waar kan ik die het beste vandaan halen? Ik heb gelezen dat er een constante GPS voeding fabrieks-af gemonteerd zit ergens maar ik heb liever een geschakelde voeding.
De motor heeft (al van de vorige eigenaar) een Gipro versnellingsindicator, die gaat ook uit als de motor uit is, wellicht kan ik het daar bij aansluiten.
Ik heb de kappen er nog niet eerder gedemonteerd. Ik ben vrij handig dus moet er wel uit komen maar mochten mensen nog een paar tips hebben of een filmpje / how to om de kappen en dergelijke er af te halen dan spaart dat vast tijd uit.

alvast bedankt voor de tips :)

oohja, het gaat om een sprint st 1050 van 2008 :]
 
Nee, juist andersom. Ik stoorde mij eraan dat het bijna niet te doen was om binnen de bebouwde kom lekker in de tweede versnelling te kunnen rijden. Die versnellingen zijn echt lang en ook trek je niet lekker weg in de 1. Mijn CB-1 rijdt 9000 rpm bij 120 km/h in de zesde versnelling, maar trekt wel lekker vinnig op dankzij een korte eerste versnelling en dat ben ik gewend. De Sprint is bijna tegenovergesteld: gericht op hoge snelheid en een lag benzineverbruik. Vandaar andere tandwielen. Ik heb er vandaag mee getreden en het bevalt me prima! Mag van mij zelfs nog wel korter.
Ik weet niet in hoeverre de RS een andere gearing heeft als de ST. Ik heb met mijn ST absoluut geen probleem met rijden aan lage snelheden of stadsverkeer.
 
Gisteren de ST afgegeven bij de dealer, om de veer van de versnellingsas te vervangen en de as zelf vast te zetten.
Als vervangmotor kreeg ik een nieuwe ( of toch bijna) Tiger Explorer mee. :) Qua zithouding een fijne motor. Maar het standaardscherm is bagger en bij lage toeren is de gasaanname klote. De combinatie injectie en ride by wire is echt geen fijne combinatie. tenminste niet bij lage toerentallen. Zo zenuwachtig als een ADHDtiener voor zijn examens.
Ik denk niet dat dat mijn volgende model wordt :? :?
 
Ligt niet aan de ride bij wire, maar aan de afstelling (door Triumph). Ik heb op een duke 690 gereden met ride by wire en dat was vlekkeloos, ondanks dat het een een-cilinder is.

Wat betreft de gearing, met het originele tandwiel kwam je al snel onder de 2500 toeren terecht in de tweede versnelling, bijvoorbeeld op rotondes, dan begint het blok tegen te sputteren. Ook met wegrijden moet je veel koppelingslip gebruiken vanwege de sportief lange eerste versnelling. Nu met 18 tanden is het sputteren een stuk minder, maar hij wordt er zeker niet zenuwachtig door.
 
Terug
Bovenaan Onderaan