Het grote Triumph Sprint ST & GT Topic - deel 2

Na 10 trouwe jaren in binnen en buitenland is vandaag toch de Sprint ST 1050 ingeruild voor een gloednieuwe Explorer.
Het lichaam had behoefte aan iets minder sportiefs.

Dus bij deze; *O*
 
Ik ga binnenkort proefrijden op een sprint st 955 van 2004 (of '05, not sure), heb al veel goede verhalen gelezen maar ben benieuwd of er nog specifieke zaken zijn waar ik bij deze motor op moet letten.
Ik wil de motor ook af en toe voor woon werk gaan gebruiken en ben dus ook wel een beetje benieuwd naar het verbruik en of er goed zelf aan te sleutelen valt. Hoop dat jullie wat antwoorden voor me hebben
 
Slijtagedelen natuurlijk (banden, ketting, koppeling, remschijven, remblokken, voorvorkkeerringen, etc)
Onderhoudshistorie met bonnetjes? (kleppen moeten netjes periodiek zijn gesteld)
Bij een lage kilometerstand mag hij best grof schakelen
Hij mag ook wat rauw lopen onderin, als het stationair toerental maar mooi laag en stabiel is.
Drukpunt van de voorrem kan wat onvoorspelbaar aanvoelen, dat is niet erg, rem moet wel mooi hard zijn: er zitten staalomvlochten leidingen op.
 
Wat is het interval voor kleppen stellen? Km stand is dacht ik rond de 25k dus naar mijn mening vrij laag. Verder bullet proof deze motor? Onderhoud goed zelf te doen.?
Kan iemand wat zeggen over het verbruik?
 
Bij mijn 955i zijn de kleppen gesteld bij 21000, volgens de factuur zijn er meerdere shims vervangen dus blijkbaar was het nodig. Je hoort bij sommige Honda wel eens dat het voorkomt dat er na 40000 nog niets gesteld hoeft te worden, maar dat is bij deze triumphs niet het geval.

Verbruik is naar mijn mening erg laag. Hangt van de tune af, standaard staat hij behoorlijk arm afgesteld. Ik had afgelopen week 1 op 18,5 gehaald met aardig gas geven. 1:20 is makkelijk te halen. Ik heb heb hem iets rijker afgesteld.

Olieverbruik is bij mij marginaal, klein slokje toegevoegd na 5000 km.

Betreft een Sprint RS uit 2000, blok vanaf 2002-modellen is iets anders.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen stellen hangt 100% af van de rijstijl van de eigenaar af.
Wie zuiver toeristisch rijdt moet deze nooit bijstellen. Wie sportief tekeer gaat wel. Beetje monteur hoort het zelfs aand e motor of het nodig is.
Verbruik van 1: 20 is netjes. Reed ik ook. Motor moet vanaf laag toerental goed oppikken. Anders deugt je mapping niet
 
Kleppen stellen hangt 100% af van de rijstijl van de eigenaar af.
Wie zuiver toeristisch rijdt moet deze nooit bijstellen. Wie sportief tekeer gaat wel. Beetje monteur hoort het zelfs aand e motor of het nodig is.
Verbruik van 1: 20 is netjes. Reed ik ook. Motor moet vanaf laag toerental goed oppikken. Anders deugt je mapping niet
een beetje monteur haalt de klepdekesel eraf en neemt de voelermaten ter hand. meten is weten, niks gokken.
 
Meerdere keren gezien dat mijn monteur gelijk had. Hij zal ook altijd het kleppendeksel eraf halen. Maar zijn prognose of het nodig is klopte wel altijd
 
Klepspeling (ST1050) heb ik vorig jaar nog gecontroleerd. Alles binnen de limieten.
Volgend jaar weer. Maar dat wordt dan wel weer even flink wat onderdelen demonteren voordat je er bij kan.
Niet vergeten het luchtfilter te vervangen. Dat zit meestal behoorlijk verstopt! En even nieuwe bougies monteren.
 
een beetje monteur haalt de klepdekesel eraf en neemt de voelermaten ter hand. meten is weten, niks gokken.
Ik denk dat dit vooral afhangt van de monteur z'n ervaring...
(En aan de scherpte van z'n gehoor uiteraard O-) )
Maar uiteraard gaat er niks boven "meten is weten".

Klepspeling (ST1050) heb ik vorig jaar nog gecontroleerd. Alles binnen de limieten.
Volgend jaar weer. Maar dat wordt dan wel weer even flink wat onderdelen demonteren voordat je er bij kan.
Niet vergeten het luchtfilter te vervangen. Dat zit meestal behoorlijk verstopt! En even nieuwe bougies monteren.
Ik vervang nooit mijn luchtfilter :P
Ik laat 'm altijd reinigen... wordt anders een beetje duur, iedere keer een nieuwe K&N filter erin... :+
 
Wat is de frequentie van kleppen stellen bij een st 1050 van bijv 2007?

kleppenspeling corrigeren gebeurt in de regel niet. klepspeling controleren elke 20.000km (bij oneven 10duizend km )
 
Laatst bewerkt:
Zondag proef gereden, ondanks het weer een prima ritje gemaakt. Moet wel nodig een beurt hebben maar daar is de prijs ook (heel erg) naar. Over 1,5 week ophalen en dan maar es kijken wat ik er allemaal aan ga doen. Heb het idee om 'm misschien te laten spuiten (wat krassen en vind de kleur niet de mooiste) en misschien nog wat te 'pimpen' (uitlaatje, etc.) iemand goede ideeën daarvoor?
 
Mijn Sprint heeft gisteren een ander baasje gevonden. Ikke dus vanaf nu officieel ex-Sprint bezitter. Mijn knie heel blij, ikzelf met gemengde gevoelens. Was, is en blijft een superfijne motor. Als het niet voor mijn knie was had ik hem nooit weggedaan.
Hopelijk heeft zijn nieuwe baasje er ook veel en lang plezier van.
 
ff OMA aan de kant zetten.

01212_lD1UKU6dxky_600x450.jpg


00d0d_b93LPJlUVBk_600x450.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Heb er ook weer eentje (na eerder ooit een ST955 en recenter ST1050) een leuke opgehaald, heeft veel km gelopen maar oogt, rijdt, loopt en schakelt als een nieuwe....

Rijden heerlijk die 'dingen'!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan