André's FJ1200

VFAndre

MF veteraan
Donateur
22 jul 2005
2.065
81
Oldenzaal
Tja, het moest er weer eens van komen want het kriebelde alweer een tijdje.
Dus toen ik op MP een 92er FJ1200 voor weinig pekunia's meer dan waar je een wrak voor koopt zag, die ook nog eens in een mooie kleurstelling was en in ABS uitvoering, heb ik ja gezegd en de brommert opgehaald. Ik heb een FJ1200 altijd al een mooie motor gevonden, dus dat maakte de beslissing nog wat gemakkelijker :)

Voor dat geld loopt ie ook nog, maar omdat er een knipperlicht ontbrak, de Fj een paar jaar stil heeft gestaan en er ook nog een los rek met topkoffer bij zit heb ik toch maar besloten om 'm met een aanhanger op te halen:

Foto-SHQ8KICN-D.jpg

Foto-MYZQCMUX-D.jpg


Natuurlijk is er wel het een en ander wat er aan mankeert, maar degenen die mijn andere topics gevolgd hebben weten dat ik een beetje sleutelen niet echt uit de weg ga.

Wat er zo aan mankeert is het volgende:
- 2 zo goed als versleten banden
- accu (is al nieuw exemplaar voor binnen)
- knipperlicht li achter (is ook al een ander exemplaar voor binnen)
- Chokehevel moet worden vervangen.
- Blok moet nieuwe olie, filters, bougies.
- Nieuwe remblokken
- Her en der moeten er wat onderdelen zwart bijgespoten worden en wat alu gepolijst.
- barst in het voorspatbord
- de motor loopt veel te langzaam stationair (bijstellen) , Nokkenasketting rammelt behoorlijk.(kan aan synchroon stellen te maken hebben misschien)


Goede zaken zijn:
Blok start onmiddelijk, loopt verder als een naaimachine
ketting en tandwielen kunnen nog een tijd mee.
Uitlaten zijn in prima keiharde conditie, ook de collector.
Pas 83000 km op de teller.
Volgens de vorige eigenaar (blauwe ogen en geloven enzo...) verbruikt de Fj geen olie. :')


De chokehevel is vervangen door een soort van inbuskopje oid, werkt wel overigens:
Foto-F83MD4CR-D.jpg



De knipperlichtsteun links is afgebroken en zal moeten worden vastgelast.
Hier zit even op een alternatieve manier het knipperlicht vast, je wilt tenslotte toch rijden nietwaar? :Y
Foto-EJQHNBM6-D.jpg


Een paar foto's met wat poets- en een beetje spuitwerk:
Foto-M3CJCXGJ-D.jpg

Foto-IZZSGBOT-D.jpg

Foto-IDE7LQAT-D.jpg

Foto-XL4M3AHH-D.jpg


En als laatste de barst in de voorspatterd (waar ook een paar bevestigingsoogjes de eeuwige jachtvelden hebben opgezocht.. '(
Foto-UUPAYAXV-D.jpg


Enfin, de eerste 20 kilometerrit is achter de rug en dat ging natuurlijk erg rustig om alles even uit te proberen, maar de basis is iig goed!
 
Dank voor jullie reacties. Wat je zegt klopt helemaal, Gijs, ben al jaren een trouwe fan van je topics. En zeker ook een prutser! Nog een weekje, ben ik weer thuis en kan Ik verder knutselen. :)
 
Stationair iets opschroeven, dan ben je ook van die klapperende ketting af. Voorveren vervangen, stuurt ie een stuk beter van. En dan kilometers maken.

Bij koud blok wil het olielampje wel eens gaan branden als je plat de bocht door gaat na optrekken. Geen zorgen om maken, hij meet nl geen oliedruk maar olieniveau en dat wil wel eens wegzakken na zo'n manoeuvre.

Check ook even de achterbrug, als er nog een stalen exemplaar in zit wil die wel eens knap rot zijn aan de kant van de ophanging. Bij mij vielen de gaten erin, heb er uiteindelijk een alu exemplaar ingezet. Op de kop getikt via www.woesthoff.nl.

Heb er ook zo een gehad, zelfde kleurstelling (maar geen ABS). Prima motor! :)
 
Bij mij is het choke knopje ook verloren gegaan. Zat een houten knopje aan, maar die spleet na een half jaartje in 2en. :o
Zit nu een elektriciteits draadje door het schroefgaatje en daar dan een lusje van gemaakt. :P

Brommer ziet er uit als goeie basis voor een Andre project. ;)
 
Mooie fiets.
Ga het topic volgen.

Ik ga er in februari 2012 een kopen. De huidige eigenaar gaat dan een fjr kopen. Zelfde kleurstelling en ook ABS.

Op de middenbok op een aanhanger is overigens verboden op mijn aanhanger. :N Dat kost je je bodemplaat.
 
Mooie fiets.
Ga het topic volgen.

Ik ga er in februari 2012 een kopen. De huidige eigenaar gaat dan een fjr kopen. Zelfde kleurstelling en ook ABS.

Op de middenbok op een aanhanger is overigens verboden op mijn aanhanger. :N Dat kost je je bodemplaat.

Ik denk dat je er veel plezier van gaat hebben, ze rijden heerlijk :Y

Vwb de aanhanger: Is van de baas van een vriend. Gepantserde aanhanger, kan alles hebben. :+

Zonder gekheid, ik weet niet waar je dat op baseert, een goede bodemplaat van fatsoenlijke dikte moet dat echt kunnen hebben. Ik heb diverse motoren opgehaald met een tandemasser met huif, die heeft bij wijze van spreken er geen krasje van opgelopen.
 
Mooie fiets.
Ga het topic volgen.

Ik ga er in februari 2012 een kopen. De huidige eigenaar gaat dan een fjr kopen. Zelfde kleurstelling en ook ABS.

En Erik, ben je er nu al van overtuigd? Je hebt er nog geen meter op gereden! Maar is inderdaad wel een fijne motor.

Gr. Vincent
 
En Erik, ben je er nu al van overtuigd? Je hebt er nog geen meter op gereden! Maar is inderdaad wel een fijne motor.

Gr. Vincent

Ik had kunnen weten dat jij dit topic ook zou volgen. Tussen nu en straks kan nog een hoop veranderen maar de jouwe is wel een serieuze optie.
 
Op de middenbok op een aanhanger is overigens verboden op mijn aanhanger. :N Dat kost je je bodemplaat.

Die bodemplaat kan het wel hebben, vraag is of je frame het wel kan hebben. Heb bij een xj900 eens het frame opengescheurd door de motor op de middenbok op de kar te zetten. Toen ie eenmaal van de kar af was kon ie niet meer op de middenbok, scharnieren van de bok waren "enigszins" verbogen. De lassen van de scharnieren waren sterker dan het frame, er zaten 2 gaten in het frame van een cm breed.....
Dus ik zet nooit meer een fiets op de middenbok op een kar.
 
Ik had kunnen weten dat jij dit topic ook zou volgen. Tussen nu en straks kan nog een hoop veranderen maar de jouwe is wel een serieuze optie.

Je hebt nu een Bol 'd Or? Ook mooie fietsen, heb een 750F en een 900F2 gehad. :Y
 
Je hebt nu een Bol 'd Or? Ook mooie fietsen, heb een 750F en een 900F2 gehad. :Y

Heb nu een bol d´or en een cbr1000f en heb ook een 750f en een 900f2 gehad. Ik wissel nogal eens en heb meestal meerdere motoren. Ik heb ruimte en die belastingvrije bol d´ors kosten niet zoveel. ;)
Maar de bol d´or die ik nu heb gaat nooit meer weg. Dat is mijn eerste motor die ik in 1993 verkocht heb en een paar jaar geleden weer terug heb kunnen kopen.
 
Hé André :W :W

alles goed daar in het oosten?

FJ1200, hetzelfde blok als mijn XJR, daar kan je nog aardig mee sturen :] :]

succes, we spreken elkaar :W
 
Inderdaad Oma, het is een behoorlijke tijd geleden....
Toch maar even het topic fatsoenlijk afsluiten, was eigenlijk nog niet helemaal af..
De FJ waar het boven over gaat is door omstandigheden vrij snel naar een vriend van me verhuisd die er heden ten dage nog op rond rijdt met veel plezier.

Het bloed kroop toch waar het niet gaan kon en een paar jaar geleden toch nog weer een FJ gekocht in een vlaag van... eh, wat eigenlijk :? Verstandsverbijstering? Ik zeg: :N vriendin zegt: :Y
Ik vind de FJ's gewoon mooie machines en zo kwam het voor dat ik een paar winters terug een kouwe klauwen rit had op een net aangschafte FJ1200 ABS, precies hetzelfde model als de vorige en ook hetzelfde bouwjaar:

full


Ja, mooie brommert, moest wel wat aan gebeuren. ABS met foutmelding en veel poetswerk. Wel een FJ die goed bijgehouden was bij de dealer/garage.

Zo, die was binnen..

full



Met veel plezier op rondgereden dat seizoen, totdat tijdens een rit in het Sauerland de uitlaat wel heel veel lawaai ging produceren. Bleek dat de linker demper los voor de collector hing.



full
 
Laatst bewerkt:
Daar maar eens mee aan de slag geweest:

full

Grote bende roest ellende. Kwam me akelig bekend voor van mijn VF1000F die ik een aantal jaren geleden opgeknapt had. die collectoren leveren alleen maar een berg roest op...

full


dus een RVS collector en goede dempers op de kop getikt. Vooral die dempers lijken wel van goud, wat een prijzen men daar voor durft te vragen... '(

full


De dempers kwam ik achter waren ook niet al te best meer... :X
full


Uiteindelijk zat het spul eronder en ik kon weer...

full



full
 
dus paar jaar geleden?

en hoe toen verder?

Of ben ik te ongeduldig en ben je net een boel opknap foto's aan het uploaden? O-)



ja dus... _O-
 
Laatst bewerkt:
Begin van het volgende seizoen ging de Fj ten onder aan zijn eigen succes, maw, omdat ie zo goed beviel ben ik gaan zoeken naar zijn opvolger en deze kwam naast de FJ te staan:

full


Uiteindelijk stond de FJ dus te veel stil en kwam het plan om 'm te verkopen. Dat voelde het apparaat aankomen, want ineens zag ik dit: '(

Voorvorkkeering die de geest gaf..
full

Remleiding lekte..
full


Ondanks het feit dat de banden beide zo'n 2,5 mm hadden....
full


leverde een advertentie niet al te veel succes op. Dat vond ik toch wel jammer, want ik wist dat de FJ geen slechte motor was, maar alleen een paar kleine dingetjes had.

Dus 'm uit de verkoop gehaald en begonnen met opknappen.
beurtje gegeven, K&N luchtfilter schoongemaakt en ingeolied, rem- en koppelingvloeistoffen vervangen.


full


Carbs gesynchroniseerd..

full


Contactslot en tankdop hadden verschillende sleutels. Daar kan ik me echt aan ergeren.. :r
Dus ook die vervangen..

full


full


Verder ook de remleidingen en de ABS sensor voor vervangen. Dat was degene die zo nu en dan het alarm triggerde van het ABS. Draadbreukje.. :') :')

Natuurlijk ook de voorvorkkeerringen vervangen.
full


Honda CBR1000f spiegels gemonteerd, de originele leveren een fantastisch beeld van je ellebogen op.. :Y 8-)
full


Daarna de kuip repareren omdat na zoveel jaar spontaan 2 bevestigingsoogjes afbreken.. :( :(
full

Gerepareerd met M.E.K. fantastisch spul, het lost plaatstelijk het ABS op en na stolling is het weer een geheel geworden, dus niet gelijmd, maar echt weer een geheel. Dezelfde sterkte als voor het breken. Prachtig spul. Wel buiten of goed geventileerd verwerken, anders blijkt het resultaat nadat je uit je roes bent bijgekomen er misschien toch wat anders uit te zien als je bedoeld had... ;)

Voor de rest veel poetsen.. B|

full


full

full

full

full



full


Nog een paar nieuwe banden laten monteren:
full

full



En nu wordt het tijd om er afscheid van te nemen... ;(

http://www.motor-forum.nl/motorshop...kend-onderhouden-Yamaha-FJ1200-ABS-1991.html

Nou, ik geloof dat dit het topicje wel compleet maakt.. :)
 
Er is er weer een FJ in de familie bijgekomen. Stond bij een demontagebedrijf die 'm te mooi vond om te demonteren. En ik ook, dus opgehaald met aanhanger, motor loopt niet na 4 jaar stilstand. Heeft 59k op de teller, van de eerste eigenaar. Een paar kleine zaken zoals een beurtje, slavecilinder koppeling reviseren en de remmen ontluchten (en de remvloeistoffen vervangen. Maar eerst de carbs schoonmaken, op remmenreiniger loopt ie, dat was een hoopvol begin! :Y
Voordat ik aan de fj begin heb ik nog wat opfris/opknapwerk aan de cb450s van mijn zoon, dus ik moet nog even geduld hebben voor de FJ.
Een paar foto's:
13.jpeg

14.jpeg
15.jpeg
23.jpeg
IMG_20200728_142259.jpg
IMG_20200728_142220.jpg
 
Mooie reddingsactie. :)
Dat vond ik ook, zonde om te slopen. :Y
Zeker weten! Die FJ is veel te mooi om te slopen.:)
Helemaal mee eens, ik zal hier wel wat voortgang laten zien. Maar ik moet eerst de cb450s ff klaar maken voor de verkoop.
Ook wat carburateur issues, lekkage van benzine en valse lucht, dus dat wordt weer een benzine adventure de aankomende tijd.
Verder een paar knipperlicht rubbers vervangen en een beurtje. Houdt me van de straat! ;)
 
Geweldige motoren, die zware FJ's. Ga je het achterwiel ook vervangen voor een 17inch exemplaar, of zijn de plannen nog niet zo ver gevorderd?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan