Zelf banden monteren

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark
 
Ik monteer mijn banden zelf. En even voor je beeldvorming, ik ben een meid van 24 en redelijk a-technisch. Met andere woorden: Als ik het kan... dan jij ook.

Ik moet er wel bij zeggen dat het mij niet uitmaakt hoe mijn velgen eruit zien. Momenteel dragen de spaakvelgen van mijn XF650 trotse sporen van de eerste pogingen van het banden wisselen.

Momenteel lukt het me aardig netjes, maar echt 'rendabel' is het nog niet, gezien ik bij het demonteren van de buitenband nog wel eens mijn binnenband sloop. Zo'n geintje kost me twee tientjes. (speciaal voor kevinblade: is ook weer goed voor de middenstand, dat banden wisselen) Eén keer is het me zelfs gelukt om drie binnenbanden lek te prikken. Uiteindelijk heeft me monteur me geholpen en goed laten zien hoe je het het beste kunt doen. Sindsdien gaat het (afkloppen) goed.
Toch vind ik het leuk om te kunnen en wie weet heb ik er met het offroad rijden onderweg ooit iets aan het oefenen thuis, mocht ik lek rijden.

Ik als beginnend bandenwisselaarster adviseer je wel om DRIE bandenlichters te kopen. Met twee is het goed te doen, maar met drie ben ik een stuk handiger.


Als jij dat zelf doet; RESPECT ! !

Er zijn trouwens ook kunststof bandenlichters.

8-)
 
zeker met een binnenband is beginnen bij het ventiel verstandiger


Bij het ventiel beginnen is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord!

Moet je eens proberen met de hieldrukker van een bandenapparaat om bij het ventiel te beginnen. Druk je meteen het ventiel aan gort. (mits binnenband gemonteerd) Dus, tegenover het ventiel beginnen met losdrukken.

Bij Tubeless banden maakt het helemaal niets uit.
Ben 7jaar service monteur geweest in een bandenbedrijf, dus weet wel waar ik het over heb.

8-)
 
Bij het ventiel beginnen is de grootste onzin die ik ooit heb gehoord!

Moet je eens proberen met de hieldrukker van een bandenapparaat om bij het ventiel te beginnen. Druk je meteen het ventiel aan gort. (mits binnenband gemonteerd) Dus, tegenover het ventiel beginnen met losdrukken.

Bij Tubeless banden maakt het helemaal niets uit.
Ben 7jaar service monteur geweest in een bandenbedrijf, dus weet wel waar ik het over heb.

8-)

Ik heb het ook zeker niet bij het losdrukken. Maar bij het monteren..... maar als jij als geleerde zegt dat het niet hoeft, prima.
 
Hier heb ik een 3tal foto's tussenstaan over hoe de RWP zijn bandjes wisselt. Ff doorsnijden, met een schop losmaken van de velg en dan hard trekken. Velg/bandrand insmeren met iets vettigs en dan erop gaan staan/duwen zodat hij in je velg komt te zitten.

Dutch Stunt Forum • Toon onderwerp - ff wezen buurten bij die gasten.

Dan 25min kutten met een voetpomp en erachter komen dat hij lucht lekt en dus alleen opgepompt kan worden met een compressor bij het plaatselijke tankstation :o
 
Dat is waar. Vorige week met m'n bandje van 10 euro naar de motorzaak om de hoek, waar ik in het veleden 3 keer ben geweest met een los wiel en mijn eigen aangeleverde bandje. "Nee meneer dat doen we niet, nooit gedaan."

WAT?! :X Ben naar een ander gegaan die wel m'n geld (35 euro :X ) wilde aannemen.

Wat martell zegt, investering is snel terug.. maar tis wel een behoorlijk bedrag.

Ik vraag me wel af hoe jullie de banden denken te balanceren. Iemand? Ik heb toch het idee dat statisch niet afdoende is.

Mijn banden zijn gewoon statisch gebalanceerd, geen problemen mee gehad en ik neem ze vaak 200+
 
Dat is waar. Vorige week met m'n bandje van 10 euro naar de motorzaak om de hoek, waar ik in het veleden 3 keer ben geweest met een los wiel en mijn eigen aangeleverde bandje. "Nee meneer dat doen we niet, nooit gedaan."

WAT?! :X Ben naar een ander gegaan die wel m'n geld (35 euro :X ) wilde aannemen.

Wat martell zegt, investering is snel terug.. maar tis wel een behoorlijk bedrag.

Ik vraag me wel af hoe jullie de banden denken te balanceren. Iemand? Ik heb toch het idee dat statisch niet afdoende is.

Banden van Rossi worden ook zo gebalanceerd !! Schijnt zelfs nauwkeuriger te zijn dan met een balanceermachine :Y .

Wat mijn banden betreft. Aangezien ik race moet ik erg veel banden wisselen. Heb het geluk dat mijn achterbuurman zo`n machine heeft :} . Op het circuit kost banden wisselen (aanleveren los wiel) in Assen €10,- per wiel.

Edit: deze banden op het circuit worden ook statisch gebalanceerd ;) . Heb daar nog nooit een balanceer machine gezien.
 
Laatst bewerkt:
Jij wisselt geen meegebrachte banden dus we moeten wat he :P


Daarom respect voor de volhouders :Y .

Een jaar of 2 geleden waren ze nog dankbaar dat je zelf meegenomen banden wilt monteren, nu zijn ze verbolgen dat ze er voor moeten betalen en dat je niet direct je werk laat vallen om hun bandjes te gaan monteren, zo zie je maar dat het publiek snel kan veranderen. :X
 
Daarom respect voor de volhouders :Y .

Een jaar of 2 geleden waren ze nog dankbaar dat je zelf meegenomen banden wilt monteren, nu zijn ze verbolgen dat ze er voor moeten betalen en dat je niet direct je werk laat vallen om hun bandjes te gaan monteren, zo zie je maar dat het publiek snel kan veranderen. :X
Haha oke.
Kan me best voorstellen hoor dat je er geen zin in hebt om meegebrachte bandjes te monteren voor mensen die je daarna nooit meer terug ziet met minimale winst en maximaal gezeik...

Zelf doe ik t liever zelf omdat ik niet graag afhankelijk ben. En zoveel werk is t ook niet om t semi met de hand te doen. Daarbij balanceer ik toch niet dus maakt t niet zoveel uit.
 
Haha oke.
Kan me best voorstellen hoor dat je er geen zin in hebt om meegebrachte bandjes te monteren voor mensen die je daarna nooit meer terug ziet met minimale winst en maximaal gezeik...

Zelf doe ik t liever zelf omdat ik niet graag afhankelijk ben. En zoveel werk is t ook niet om t semi met de hand te doen. Daarbij balanceer ik toch niet dus maakt t niet zoveel uit.


Ach in mijn racetijd had ik een vaste klem waar ik mijn velg kon inspannen en met 2 bandijzers en bandenvet was het zo gepiept en idd alleen statisch balanceren voldoet prima.
Ik ga nu een tool maken waar ik 6,5 inch minibike wielen zelf kan wisselen en balanceren voor mijn zoontje.
 
Ach in mijn racetijd had ik een vaste klem waar ik mijn velg kon inspannen en met 2 bandijzers en bandenvet was het zo gepiept en idd alleen statisch balanceren voldoet prima.
Ik ga nu een tool maken waar ik 6,5 inch minibike wielen zelf kan wisselen en balanceren voor mijn zoontje.

is het nuttig om tijd te maken om een minibike wiel te balanceren ?
 
Waarom niet? Als een band goed statisch gebalanceerd is, hetzij handmatig hetzij met een apparaat, ga je mij niet vertellen dat er ook maar iemand is die er iets aan merkt met rijden.
Absoluut wel!
Ik heb hier meerdere velgen voorbij zien komen die statisch 100% gebalanceerd waren, maar dynamisch nogasl een onbalans hadden. Met een achterwiel merk je dat (bijna) niet, maar bij een voorwiel manifesteerd zich dat als een slinger in het stuur, met name bij ca. 80 km/u (en een veelvoud daarvan) voor een 17 Inch velg.
 
Kun je het niet gewoon met de hand doen met behulp van 3 lepels en je zijstand om de band van de velg los te breken?
je kunt je nieuwe band als "werkbank" gebruiken om je velg niet te beschadigen bij het erafhalen en omgekeerd.
 
Laatst bewerkt:
100km?? Vet!! Hoe oud is je zoontje dan?? Zijn moeder gaat dan zeker niet mee kijken ;)


Hij is net 11 geworden en rijdt Nederlands Kampioenschap juniuren B.
ook zijn moeder gaat vaak kijken
full
 
Kun je het niet gewoon met de hand doen met behulp van 3 lepels en je zijstand om de band van de velg los te breken?
je kunt je nieuwe band als "werkbank" gebruiken om je velg niet te beschadigen bij het erafhalen en omgekeerd.

Zo heb ik het (soms) gedaan, vorig jaar nog wel.
Als het bandje een beetje stug is dan heb je wel stevige knuisten nodig. Zo'n bandje vliegt er dan niet zomaar op. Dat is zweten.

Bij soepele banden gaat het een stuk eenvoudiger.
Het zijn wel banden met binnenband.

Voor tubeless moet je toch bij de bandenboer zijn, die moet er tenslotte ook van leven.
 
Ik heb het 1x volledig zelf gedaan (RWP style) en dat was me een partij gezeik zeg... Gelijk geen zin meer in voor die paar euro. Laat het lekker doen nu, wel losse wielen dan is de montage vaak gratis, en dan zit er in een keer niet zo veel meer in...
 
Terug
Bovenaan Onderaan