Zelf banden monteren

dropkikker

MF veteraan
27 jun 2005
1.048
62
Lichtenvoorde
Ik weet dat deze vraag wel vaker gesteld is, maar de topics die ik daarover kan vinden zijn vaak al een hele tijd oud..
Ik ben dus op zoek naar een goedkope oplossing om zelf je banden te monteren, want de motorzaak in mijn buurt vraagt er 25 euro per wiel voor namelijk en aangezien ik veel rij lijkt het me makkelijker en goedkoper om hetzelf te doen.

Ik ben niet op zoek naar een elektrische monteer apparaat aangezien deze ook 2e hands nog teveel kosten, maar ik zie her en der wel van die monteer dingen van nog geen 100 euro, maar of dat wat is?

Graag had ik jullie mening en ervaring hierover gehoord :)

Groeten Mark
 
Wat voor problemen kun je krijgen als je een band niet balanceert?

Trillen en/of schudden. Meestal bij een bepaalde snelheid.

Kan ook gewoon helemaal goed gaan (vaker niet dan wel). Hangt ook van soort ban/wiel/motor/rijstijl af.

Je kunt ook een setje bolletjes kopen, en die via je ventiel in je band knikkeren. Balanceert zichzelf.

Setje van die bolletjes is echter nog niet zo goedkoop dat het goed rendeert tegen balanceren (met bokje of machine).


Die doehetzelfthuis dingen werken wel een beetjes, bij enigszins afwijkende banden gaat het al niet meer. Ik zie het meer als iets voor cross en enduro wereld.

Als ik al bedenk hoeveel krachten er soms op mijn machine staan, ga ik niet meer pielen met lepeltjes en een rekje.
 
Motorbanden wissel ik met een paar bandenlepels en een stel velgbeschermers ondanks dat ik ook een proffesionele demonteermachine heb. De machine gebruik ik wel om even de banden vd velg te drukken, voor de rest vind ik de machine (voor autovelgen) eigenlijk te krachtig voor sommige motorvelgen.

Voor het balanceren gebruik ik een bokje van No-Mar met verschillende adaptors, eenmaal gewend aan de werking van het apparaatje gaat het best snel en nauwkeurig, ik heb in al die jaren dat ik er mee werk alleszins nog geen klachten gehad. ;)
 
ff een schopje, zijn er ook mensen die gebruik maken van Datona of Powerplustools. Ik ben wel benieuwd of die apparatuur een beetje handig is:

http://www.powerplustools.eu/motorf...d/868?osCsid=6a19729e0f2e2c31c3011b222c349c80

http://www.powerplustools.eu/motorf...d/869?osCsid=6a19729e0f2e2c31c3011b222c349c80

Statisch balanceren heb ik in het verleden ook wel gedaan en gaat prima.

Op deze vraag is nog geen echt antwoord geweest en ik ben ook wel nieuwsgierig of het met deze apparaten (goed) lukt. En dan met name het banden demonteer apparaat. Krijg je er daarmee ook weer erop of alleen eraf, aangezien er "demonteer" staat...
 
ff een schopje, zijn er ook mensen die gebruik maken van Datona of Powerplustools. Ik ben wel benieuwd of die apparatuur een beetje handig is:

http://www.powerplustools.eu/motorf...d/869?osCsid=6a19729e0f2e2c31c3011b222c349c80

Statisch balanceren heb ik in het verleden ook wel gedaan en gaat prima.

Heb ervaring met het balanceer apparaat van Powerplustools.

Prima apparaat voor die prijs , en werkt naar mijn mening goed.

Je kan op de site van powerplus tools ook loodjes bestellen , mijn advies doe dat ook.
Er zitten wel een aantal loodjes bij de balanceerder , maar niet voldoende om meer als 2 / 3 keer te belanceren ( en je bespaart op de verzendkosten )

Heb met dit apparaat het achterwiel van een Honda Silverwing ( motorscooter ) gebalanceerd.

Helaas past die niet goed op de conussen , daar zal je dus een ander model voor moeten maken / draaien.

Zou je gewone motorvelgen met lagers er tussen doen , dan gaat het prima.

mocht je nog vragen hebben , dan hoor ik het wel
 
Statisch balanceren is zeker voldoende, en ook heel precies, dynamisch is alleen 500x sneller.
Mooiste wat ik ooit heb gezien is op een waterpas, dat is echt 100 %

Waarom dynamisch sneller :?
Omdat het apparaat het juiste gewicht uitrekent?

Als je ervaren genoeg bent heb je snel genoeg in de gaten hoeveel gewicht er geplaatst moeten bij statisch balanceren.

Ik (de)monteer mijn banden ook altijd zelf (bij een bevriende eigenaar van een motorzaak) op een apparaat, thuis kan ik dan statisch balanceren.......
 
Absoluut wel!
Ik heb hier meerdere velgen voorbij zien komen die statisch 100% gebalanceerd waren, maar dynamisch nogasl een onbalans hadden. Met een achterwiel merk je dat (bijna) niet, maar bij een voorwiel manifesteerd zich dat als een slinger in het stuur, met name bij ca. 80 km/u (en een veelvoud daarvan) voor een 17 Inch velg.


Is bijna standaard.

Als ik de machine na statisch balanceren op dynamisch zet, en nog een rondje laat draaien, kan ik nagenoeg altijd bijplakken.
 
Wat voor problemen kun je krijgen als je een band niet balanceert?

Hier nog nooit problemen, en heb al heel wat ongebalanceerde banden versleten.

Let wel, dit is met een fiets met korte kettingwieloverbrening waarmee ik met voorkeur niet op de snelweg kom (lukt goed hier in de Achterhoek). Als ik wil de autobahn op moet is het vaak ff de 160 aantikken en dan met 100 verder pendelen, en dat wil prima.
 
ik wissel zelf ook mijn banden met lichters. kan gewoon zonder de velg te beschadigen je moet namelijk aan de binnenkant zitten met die dingen niet aan de buitenkant ;)
ook balanceren doe ik zelf en dan gewoon statisch.

om een indicatie te geven van het spul, honda 600 LM (enduro) achter noppenband + binnenband met rimlock en tegenoverliggend lood met een gewicht van 160gr. }) en ik kan gewoon 140 rijden, max wat voor die banden toegelaten is zonder gekke trillingen. natuurlijk trilt het, is dan ook een 1 cil met noppen. 8-)

wat ik wil zeggen is dat het wel degelijk goed te doen is om je banden te zelf te demonteren en monteren zonder je velg te beschadigen, ook het balanceren is easy te doen. zelf doe ik dat gewoon in een oude achterbrug met een stukje tape.
gewoon niet bang zijn en even proberen het is echt makkelijk en je hoeft er nergens voor heen.

emile
 
Terug
Bovenaan Onderaan