Pan European Topic! deel 2

versnellingsindicatie heb je op de 1300 niet nodig, staat je toerental meter gelijk met je snelheidsmeter, (qua hoek vanaf het midden) dan staat hij in drie. Staat je toerental meter iets hoger staat hij in 2, iets lager in 4, scheelt het meer staat hij in 1 of 5.. Dus een indicator is leuk maar niet nodig. Meeste motoren hebben het nog altijd niet. Valt bij mij onder gadgets die ik niet nodig heb :)

verbruik, huidig en gemiddelde heeft de st1300 ook. radio niet standaard, dat is een weinig verkochtte optie op de 1300. ipod was er nog niet bij de bouw van dit type :) Traction controle had mn 1100 ook maar nog nooit nodig gehad in de 2,5 jaar dat ik een st1100 of 1300 gereden heb. (en ja ik kan ook wel eens circuitrijstijlen toepassen op bochtige wegen)

Om heel eerlijk te zijn heeft het voor mij een hoog gadget gehalte.

Maargoed, als ik de kans krijg maar eens gaan proefrijden, pas dan weten we echt waar we over praten denk ik. :)
 
Laatst bewerkt:
........ en dat er nog altijd te weinig ruimte is voor de knieen............
ik snap dit gezeik dus echt niet. ben 205 centimeters lang, met enorme stelten, en het past meer dan prima.
ik weet geen andere tourbak met zoveel beenruimte. al eens een r1200rt geprobeerd; max lengte 1.85, anders past het echt niet!
 
wellicht heb je een ander zadel, of gewoon een andere zithouding dan ik, maar ik zit met mn knieen wel tegen de kuip aan. en op zowel de nieuwe als de oude gtr en de fjr had ik hier geen last van.
op de gtr1000 overigens met standaard zadel en corbin zadel. Dit punt tref ik echt specifiek bij de pan aan (bij de 1100 wel in meerdere mate dan bij de 1300)
 
Walter, vrienden van mij zijn bijna 2 meter, die passen net wel... Misschien relatief langere benen. Maar op zich kan het prima voor hen, ik heb niemand ooit gezien bij wie het gewoon echt niet ging. Misschien heel toevallig net de persoon die de motor testte...
 
wellicht heb je een ander zadel, of gewoon een andere zithouding dan ik, maar ik zit met mn knieen wel tegen de kuip aan. en op zowel de nieuwe als de oude gtr en de fjr had ik hier geen last van.
op de gtr1000 overigens met standaard zadel en corbin zadel. Dit punt tref ik echt specifiek bij de pan aan (bij de 1100 wel in meerdere mate dan bij de 1300)
mijn ervaring idem dito, 1300 heeft net iets meer ruimte... kleine japannertjes.
 
Walter, vrienden van mij zijn bijna 2 meter, die passen net wel... Misschien relatief langere benen. Maar op zich kan het prima voor hen, ik heb niemand ooit gezien bij wie het gewoon echt niet ging. Misschien heel toevallig net de persoon die de motor testte...

Met m'n 1,87 m. pas ik ronduit perfect op de ST1300!
Misschien zijn mijn benen relatief kort t.o.v. de rest van m'n lijf?

Pas bij heel hard remmen schuif ik (natuurlijk) 'n klein beetje naar voren.
Maar wel zo, dat mijn bovenbenen op de kuip komen te rusten.
Eigenlijk voor mijn verhoudingen perfect, want zo kan ik het gewicht van m'n naar voren schuivende lichaam op m'n benen afsteunen en zodoende mijn bovenlijf (sturende armen!) vrij houden.

Een paar noodstops geprobeerd en nog nooit ging dat zo gemakkelijk, vertrouwenwekkend en gecontroleerd als op de Pan.
Dus daarom; als ik ooit weer eens 'n paar duizend euro over heb om aan motoren uit te geven: Dit wordt de opvolger van m'n huidige Honda.

:Y
 
ik snap dit gezeik dus echt niet. ben 205 centimeters lang, met enorme stelten, en het past meer dan prima.
ik weet geen andere tourbak met zoveel beenruimte. al eens een r1200rt geprobeerd; max lengte 1.85, anders past het echt niet!


Eigenlijk best wel geinig als je weet dat de 1100 voor een groot deel door Honda-duitsland in ontworpen.
 
Pas bij heel hard remmen schuif ik (natuurlijk) 'n klein beetje naar voren.
Maar wel zo, dat mijn bovenbenen op de kuip komen te rusten.
Eigenlijk voor mijn verhoudingen perfect, want zo kan ik het gewicht van m'n naar voren schuivende lichaam op m'n benen afsteunen en zodoende mijn bovenlijf (sturende armen!) vrij houden.
O-) NB: Als je een leren broek hebt hoef je niet een schuivend lichaam af te steunen! Maar "goretex" rijders zijn maar moeilijk te overtuigen dat met een leren broek vaster in het zadel zit, waardoor je ook je motor beter kan sturen met je lichaam............... maar dat terzijde.

Het belangrijkste punt wat hier aangekaart wordt is namelijk de zitpositie!

Iedereen zit namelijk anders op de motor. De 1 bijna bovenop de tank en de ander er iets vanaf. Ik, met mijn 1,75 bovenop de tank..... dan zit het iets minder comfortabel als dat ik iets van de tank af zit. Tel je daarbij het verschil van 1 cm meer of minder in lengte van de ledematen dan komen er weer andere dingen naar boven.

Zo zie je maar. Alles moet je relatief zien en nuchter bekijken, geldt trouwens ook m.b.t. de tests ;)
 
Bij voorkeur rij ik in m'n 2-delige lederen rompertje van Alpinestars, omdat ook ik heb gemerkt dat dat fijner rijdt / plakt dan m'n waterdichte textielen pak.
En op de Sicherheitstrainingen in Grevenbroich hebben ze me geleerd hoeveel beter het is om tegen de tank aan en met de ballen (van de voeten!) op de steps te rijden. Afklemmen gaat zo veel gemakkelijker. Maar bij een noodstop beweeg je nou eenmaal iets naar voren.
Ach... blablabla... als ik ooit weer eens veel geld over heb of een heel interessante okazie vind, dan haal ik me wel zo'n Pannetje.

:)
 
Laatst bewerkt:
O-) NB: Als je een leren broek hebt hoef je niet een schuivend lichaam af te steunen! Maar "goretex" rijders zijn maar moeilijk te overtuigen dat met een leren broek vaster in het zadel zit, waardoor je ook je motor beter kan sturen met je lichaam............... maar dat terzijde.

Daarvoor heb ik Holleder op de kont van m'n goretex broek :o
Nu is het wel zo dat een textielbroek altijd wat ruimer zit zonder wintervoering, dus het is net geen echte leren broek wat betreft plakken, maar komt een heel eind ;)

Gr. Vier

PS. nee, ik kon geen plaatje vinden van de "stadler dragon II" achterkant... ;(
 
Laatst bewerkt:
De nadelen van de pan waren dan weer dat de klokkenwinkel niet zo informatief is, dat de koffers geen bruikbaar formaat hebben en dat er nog altijd te weinig ruimte is voor de knieen.
Om over de BMW koffers maar te :X zwijgen...... Ik moet de 1e BMW nog zien die even snel door de file heen gaat met " 2 " koffers aan beide zijden! En dan bedoel ik niet harder door de file. Daarom rijden ze altijd met een topcase..........

Geen bruikbaar formaat, maar wel altijd 70ltr bagageruimte bij je, :W dag BMW...........
 
door de file heenrijden is psychisch 8-)
op mn gtr had ik aan elke kant een givi e45 koffer hangen, en ook dat gaat prima, in de stad moet je iets vaker een stoepje pakken, maar filerijden gaat prima :+
de pan prop je wel echt overal tussen :Y
 
:Y Precies, het is best een goed gevoel dat als je spiegels "passen" dat ook je motorfiets erdoor kan. De BMW rijder kijkt toch links of rechts door de spiegels (alleen bij 2 koffers dan) Daarom rjden die mannen altijd / vaak met maar 1 koffer en /of een topcase.

Trouwens bij de GTR lagen dekoffers toch ook bijna in de stroomlijn?
 
de standaardkoffers wel idd, maar ik had iets grotere koffertjes :+

van achter:
large


en recht van voor ziet dat er zo uit:
large
 
stimt :Y

maar ik was er nogal aan gehecht, ik heb ze als zijkoffer gebruikt op 7 verschillende fietsen en uiteindelijk met de laatste gtr meeverkocht. ideaal! er passen twee helmen in, en als k mn 52L topkoffer erbij deed ging de volledige motorkleding van 2 man erin.
 
hahahaha 52L topkoffer :o

nou ja, ik heb de pan met een 46L topkoffer, maar ik hoef dan ook nooit met twee man op stap...
Dus ik kom wel uit hoor :P

maar damn... 144L bagageruimte... da heb een corsa nog niet eens...

gr. Vier
 
da probleem ken ik :P
mn laatste 2 auto's hadden beide minder bagageruimte dan mn motor (AW11 en 126p) :+

in vol ornaat ziet mn pan er zo uit:
large
 
hahaha, dat probleem ga ik ook hebben met m'n auto,
ik ga namelijk een fiat rijden uit het bouwjaar van die 126, in de stijl van de toyota, ra ra welk model ;)

ik hoop trouwens wel dat ik daar in net zo veel ruimte heb als op de motor ;)
zal iets meer zijn, maar minder praktisch, zo verdeeld over twee kofferbakken (1 voor, 1 achter)

(dat witte kapje, wordt nog gespoten in motorkleur?? )

Gr. Vier

PS. owja... motor-forum... pan topic... uhm....
 
Laatst bewerkt:
n X1/9 }) gaaf :Y

bij mn toyota had ik iets meer bagageruimte als ik ipv n volwaardig 5e wiel een thuiskomertje monteerde :+

overigens gold die vergelijking nog uit de tijd dat ik n gtr reed met 3 givi-koffers.
de 126 daarentegen is echt huilen qua bagageruimte.
gelukkig hadtie n dakrekje :P

223897_10150731826755545_516210544_19513740_8034891_n.jpg
 
owja, dat kapje, dat zou ik idd gaan doen, maar daar is het nog niet van gekomen. ik ben begin dit jaar begonnen met een nieuwe opleiding, dus heel veel tijd over heb ik niet :X
it's still a work in progress..... :+
 
Als de vriendin op haar blade meegaat, dan is die ene aantrekkelijke liftster toch ook niet meer van belang???
Ben bang dat de blade dan heeel hard wegrijd nadat je vriendin je een klap in je gezicht heeft gegeven....
(of houd ze daar wel van :? )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan