Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 6

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jack66

MF veteraan
Donateur
9 nov 2008
2.442
566
Alkmaar
Welkom bij het Grote Yamaha XT660Z Ténéré topic deel 6.

Dit is de motor waar het hier over gaat:

full


Interessante links

MF: Ténéré deel 1
MF: Ténéré deel 2
MF: Ténéré deel 3
MF: Ténéré deel 4
MF: Ténéré deel 5

MF: XT in al zijn 1-cilinder-varianten topic deel 9 (onze broertjes en zusjes zeg maar)
Het Grote XT 550 topic
MF: 750 Super Tenere (deel 8) grote broer oude generatie
MF: XT1200Z Super Ténéré topic nog grotere broer van onze generatie
MF: Allroad topic (niet type gebonden) deel 1 & 2
MF: Marokko - een populaire bestemming bij Tenere-rijders

Kalender:
  • 3 september xtz meetz dr, omgeving Eindhoven link

Technische tips
  1. Stekker spanningsregelaar en foutcodes: link
  2. Kentekenplaat: meerdere mensen hebben hun kentekenplaat al verloren. De plaat trilt uit de plastic houder. Zet hem vast met een bout + moer tegen het trillen en het verliezen.
  3. Breather: de breather van de 2008-modellen werkt niet goed. Het slangetje onderaan het blok loopt dan vol en vervuilt uiteindelijk het luchtfilter. Vanaf 2009 is dit opgelost met een andere breather, bij 2008-modellen is dit een aanpassing onder garantie.
  4. Balhoofdslager: Yamaha is erg zuinig met vet bij het balhoofdslager.
  5. Achterbrug: ook hier is Yamaha erg zuinig met vet in de lagers. Als je toch bezig bent met het vervangen van de ketting zou je het linksysteem eens goed kunnen controleren.
  6. Rubberen transmissiedempers in achterwiel krijgen door slijtage te veel speling, oplossing met stukjes binnenband: link
  7. Banden: deel 2 start met een heel mooi bandenoverzicht link
  8. Tegen turbulentie: de WindKam: http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/12795796#12795796
  9. How-to van SV_Patrick voor het uploaden van foto's naar MF (via ImageShack): http://www.sairbrush.nl/uploadenfoto.docx (how_to (docx-bestand))
 
Laatst bewerkt:
Filmpjuuuh van de MS1000!!! :)

:
(GoPro staat iets te laag merk ik...)


En zo is ie nu voor 4 dagen MS1000 bagage....VEEL BETER!!! 11kg+5kg gereedschap ed.
Zat er met 10 minuten op!! :}

scaled.php

scaled.php


Ketting is weer gangbaar (kruipolie en S100) O2 Eliminator en KevMod op iets voor 9 uur...pakt nog mooier op onderin. Het stotteren onderin is weg nu. *D

Morgen vroeg mijn bedje uit en op naar de camping van dag 3. Pilletje en GAAN!!! 8-) })
Regenpak aan..... B| ;) En gewoon rustig aan. :X O-)
Anders ben ik echt het hele jaar chagerijnig.... :+


Gr. Johan.
 
Laatst bewerkt:
Filmpjuuuh van de MS1000!!! :)

:
(GoPro staat iets te laag merk ik...)


En zo is ie nu voor 4 dagen MS1000 bagage....VEEL BETER!!! 11kg+5kg gereedschap ed.
Zat er met 10 minuten op!! :}

[http://desmond.imageshack.us/Himg269/scaled.php?server=269&filename=20110617122705.jpg&res=medium (afbeelding)]
[http://desmond.imageshack.us/Himg593/scaled.php?server=593&filename=20110617122718.jpg&res=medium (afbeelding)]

Ketting is weer gangbaar (kruipolie en S100) O2 Eliminator en KevMod op iets voor 9 uur...pakt nog mooier op onderin. Het stotteren onderin is weg nu. *D

Morgen vroeg mijn bedje uit en op naar de camping van dag 3. Pilletje en GAAN!!! 8-) })
Regenpak aan..... B| ;) En gewoon rustig aan. :X O-)
Anders ben ik echt het hele jaar chagerijnig.... :+
:o

Gr. Johan.
Gaaf filmpje! :P Aardig tempo :] , ga ik je niet nadoen.

Gr. Patrick

Succes zaterdag :W
 
Filmpjuuuh van de MS1000!!! :)

:
(GoPro staat iets te laag merk ik...)


En zo is ie nu voor 4 dagen MS1000 bagage....VEEL BETER!!! 11kg+5kg gereedschap ed.
Zat er met 10 minuten op!! :}

[http://desmond.imageshack.us/Himg269/scaled.php?server=269&filename=20110617122705.jpg&res=medium (afbeelding)]
[http://desmond.imageshack.us/Himg593/scaled.php?server=593&filename=20110617122718.jpg&res=medium (afbeelding)]

Ketting is weer gangbaar (kruipolie en S100) O2 Eliminator en KevMod op iets voor 9 uur...pakt nog mooier op onderin. Het stotteren onderin is weg nu. *D

Morgen vroeg mijn bedje uit en op naar de camping van dag 3. Pilletje en GAAN!!! 8-) })
Regenpak aan..... B| ;) En gewoon rustig aan. :X O-)
Anders ben ik echt het hele jaar chagerijnig.... :+


Gr. Johan.
al doende leert men ;)

snelheid heb je genoeg, je zal meer winst halen in het vloeiender navigeren ;)
 
Rij aardig accuraat moet ik zeggen, met dank aan de Oregon! In het filmpje zijn nou net de stukjes die fout gaan.... :P
Veel met een ouder systeem gaan veelal de fout in wat ik zag. :Y

Heb nu ook waterdichte Sidi Crossfire.....bus impregneerspray, keukenfolie, ducktape en delen van een autobinnenband... _O- Kijken of het werkt. ;)

Zit al te loeren op de Sidi Adventure Gore laars.....NICE!!!! :9~ :} Crossfire raken een beetje op....


Gr. Johan.
 
heb die laarsjes ook op't oog, eerst es passen en zien naar dat prijskaartje.
iemand ervaring met onderkledij dat zweet doet verdampen enzo? toen dat ik met Kemizz omgeving vilvoorde onveilig aan het maken waren, zweette ik me kapot in mijn "marcelleke" en t-shirt.

@ johan: op tijd in bed é. hoop op een goede morgend voor je! :]
 
Laatst bewerkt:
Rij aardig accuraat moet ik zeggen, met dank aan de Oregon! In het filmpje zijn nou net de stukjes die fout gaan.... :P
Veel met een ouder systeem gaan veelal de fout in wat ik zag. :Y

Heb nu ook waterdichte Sidi Crossfire.....bus impregneerspray, keukenfolie, ducktape en delen van een autobinnenband... _O- Kijken of het werkt. ;)

Zit al te loeren op de Sidi Adventure Gore laars.....NICE!!!! :9~ :} Crossfire raken een beetje op....


Gr. Johan.

ik heb de sidi adventure GORE,

nu jaar en half dagelijks gebruikt , en geloofmij , die zijn waterdicht, autostrade ritten van 3 uur in hevige storm en gietbuien, geen druppel erdoor
kwa onderhoud doe ik er niets aan, echt niets, gewoon af en toe eens afkuisen met een spons

1 ding moet je wel rekening houden , en das slijtage van de zolen, nu ja dat komt mss door in de bochtjes onverhard soms de voet bij te zetten ...
maar het is dus een compromi laars , bescherming van een cross laars en onderkant van een tourlaars
 
Laatst bewerkt:
Hey Johan , Stuurden je vanochtend nog een sms hoe het ging op de ms1000 , heb niet op MF gezetten dus wist helemaal niet dat je was afgehaakt , mooi balen man :( :(

Was vet honden weer hier dus dacht al als dat maar goed gaat met johan :X , hopen dat je morgen dan nog een daggie mee kan pakken .

tempo toch iets lager houden als je het einden maar haalt toch :) .

Ziet er kicken uit man dat filmpje snap waar je naar uit kijkt het hele jaar :]

groet dpd
 
Laatst bewerkt:
iemand eigenlijk hier al ervaring met de dna stage 3 airbox filter ? je vind hier heeel weinig van terug , niet op xt660 , niet op andere fora ...

blijkbaar zou deze toch wel een vrij drastische verbetering geven kwa power , maar weinig mensen gebruiken hem daar mensen schrik hebben om hem offroad te gebruiken

dus ik voel mij beetje een proefkonijn, normaal zit hij straks in de bus , ben benieuwd naar de power , maar vooral benieuwd wat er gebeurd als je hiermee door modder etc rijd ...,
na elke rit filter kuisen mss ? ik weet het niet , maar zal het wel rap te weten komen, alleszinds mijn bevindingen poot ik hier neer
 
iemand eigenlijk hier al ervaring met de dna stage 3 airbox filter ? je vind hier heeel weinig van terug , niet op xt660 , niet op andere fora ...

blijkbaar zou deze toch wel een vrij drastische verbetering geven kwa power , maar weinig mensen gebruiken hem daar mensen schrik hebben om hem offroad te gebruiken

dus ik voel mij beetje een proefkonijn, normaal zit hij straks in de bus , ben benieuwd naar de power , maar vooral benieuwd wat er gebeurd als je hiermee door modder etc rijd ...,
na elke rit filter kuisen mss ? ik weet het niet , maar zal het wel rap te weten komen, alleszinds mijn bevindingen poot ik hier neer

Je zou 'm open kunnen maken en behandeld filterfoam voor het filter plaatsen?
En je zit met spatwater bv plassen rijden. Zuigt ie zo naar binnen.

Word aangegeven om met jou filter de KevMod op 8-9 uur te zetten....dat rijd voor mij ook het fijnst met de OTR filter. :Y
 
Meen me te herinneren dat de DNA filters(en ook K&N) meer voor weggebruik zijn en de uitwasbare(Unifilter en Twin-Air e.d.), zoals die van Johan, meer voor offroad. Erik(Biking) heeft ervaring met de DNA's, toen hij nog Tenere reed en was er voor offroad werk niet zo over te spreken, geloof ik.
 
heb die laarsjes ook op't oog, eerst es passen en zien naar dat prijskaartje.
iemand ervaring met onderkledij dat zweet doet verdampen enzo? toen dat ik met Kemizz omgeving vilvoorde onveilig aan het maken waren, zweette ik me kapot in mijn "marcelleke" en t-shirt.

@ johan: op tijd in bed é. hoop op een goede morgend voor je! :]

Ik heb een speciaal setje lange broek en lang shirt wat warn blijft en wel vocht afvoert. Droogt ook supersnel. Maakt het een stuk aangenamer. Spul is wel prijzig....ben de naam effe kwijt...erruuug goed spul. *D

En een hoop van Craft en Helly Hansen voor vrieskou tot bloedheet. Ideaal! :Y

T-Shirt word kletsnat en koud...en een Marcelleke...geen idee?
Speciale kleding is de investering echt waard. :}


Gr. Johan.

Ps: Jacco! Toppie voor het aanmaken van deel 6!!!! :Y :W
 
Gebruik al jaren Odlo sportondergoed(in verschillende gradaties), in combinatie met een wielrenners-short(met zeem) en Bridgedale Trekker sokken. Alles via Bever(ook bij andere buitensport-, fiets- en motorzaken te krijgen). Bevalt prima! Voor de nek een Buff(zomer en winter uitvoering). Verder gewoon in lagen werken, meer of minder afhankelijk van de temperatuur. Oh en ook niet te vergeten: altijd met oordoppen.
Greetz, Hans.
 
Laatst bewerkt:
En hoe bevalt je Beemer? Mis je de Tenere niet?


Nee om eerlijk te zijn mis ik de Tenere niet.

Dit rijd veel makkelijker met gewicht, op de snelweg en in bochten.
Hij is wat zwaarder, maar het gewicht ligt laag dus je merkt het niet.
Offroad lever je wel in, maarja na de crashes was de lol er ook wel af.
Het offroad wat ik nu nog doe kan prima met de BMW.

De grootste voordelen vindt ik nog de betere kwaliteit van de materialen en de ABS.
Je kan er ook makkelijker aan sleutelen, al heb ik daar niet zo veel verstand van _O-


PS) Hij heeft ook nog ABS III (integraal) hierdoor remt je achterwiel meteen mee zodra je de voorrem gebruikt.
Hij remt echt idioot hard en dankzij de telelever duikt hij ook niet in de vering.

Kan er een aantal extra lampen e.d. aanhangen, 4 extra mistlampen is geen enkel probleem (niet dat ik het wil, maar het kan).
 
Meen me te herinneren dat de DNA filters(en ook K&N) meer voor weggebruik zijn en de uitwasbare(Unifilter en Twin-Air e.d.), zoals die van Johan, meer voor offroad. Erik(Biking) heeft ervaring met de DNA's, toen hij nog Tenere reed en was er voor offroad werk niet zo over te spreken, geloof ik.

denk dat het te zien is wat voor een offroad werk , dna claimt dat de filter tegen water kan en geen stof doorlaat dus ben benieuwd , ik ga zeker en vast de filterkast regelmatig checken ,

maar jenny morgen reed er de heroes legend mee en er kwam geen spikkeltje stof door , dus het zal we goed zitten,

zo een offroad ga ik nu ook niet rijden en als ik ook plan van met de tenere sahara toestanden te doen dan gaat de kist aan de zijkant gewoon effe terug dicht

en dan nu een test rit ! boel zit net in mekaar
 
zo ! , dat ding trekt echt nu tot 6500 als een trein !

met de stage 2 had hij meer power onderin, maar nu boven de 4000 gaat hij echt hard omhoog

en dat geluid ! jongens jongens hij brult echt nu

effe rustig eens gas gegeven om de buurt niet te veel te storen

http://youtu.be/PUPvKdqCzEc?hd=1

5842731729_4439c77c77_o.jpg


5843277144_d85cc4706e_o.jpg
 
@kemizz...
tevreden van je ohlins?
kunnen we niet es afspreken? wil wel eens samen rijden.
(kan ik tegelijk eens zien of je met een ohlins daadwerkelijk beter door de putten gaat ;)
 
@kemizz...
tevreden van je ohlins?
kunnen we niet es afspreken? wil wel eens samen rijden.
(kan ik tegelijk eens zien of je met een ohlins daadwerkelijk beter door de putten gaat ;)

jaja heeel content van , tis toch zo een schoon kleureke eh :)

nee maar echt bevalt mij goed, binnekort zal ik pas het verschil merken als ik terug origineel rijd, deze is barst in de verf in ik krijg een nieuwe ,

jaja moete we zeker doen , en die tenere 3 daagse , klinkt goed! moete we het es over hebbe!
 
;( ....Blijf thuis. Toch meer last/pijn dan ik dacht....niet verstandig dan om het op te gaan zoeken.
Kom de motor ook haast niet op....he bah!

160km heen, 320km Ms route en 200km terug.....word te gek zoals het nu aanvoelt. '(
Volgend jaar beter! :Y

Maar de Safaririt is ook al over 2 weken *D ...... *O* }) :] Erruuuug leuk ritje!

En kan altijd nog de MS route narijden.... O-)


Gr. Johan.

Ps: 3 daags Tenere ritje...heb nog wat routes in Brabant eventueel.... O-) ;)
 
;( ....Blijf thuis. Toch meer last/pijn dan ik dacht....niet verstandig dan om het op te gaan zoeken.
Kom de motor ook haast niet op....he bah!

160km heen, 320km Ms route en 200km terug.....word te gek zoals het nu aanvoelt. '(
Volgend jaar beter! :Y

Maar de Safaririt is ook al over 2 weken *D ...... *O* }) :] Erruuuug leuk ritje!

En kan altijd nog de MS route narijden.... O-)


Gr. Johan.

Ps: 3 daags Tenere ritje...heb nog wat routes in Brabant eventueel.... O-) ;)


spijtig maar toch goeie beslissing Johan, ikzelf zou het er ook moeilijk meehebben en ze zouden mij ook aan men bed moeten ketenen , maar uiteindelijk is dat he beste

genezen die rug! komen nog mooie ritten en MS'en genoeg!
 
Routes en tracks genoeg... maar dan wel in Vlaams Brabant.
Wanneer willen jullie komen rijden???

Prik maar een datum... moet ik enkel weten of jullie de avond voordien al afzakken.
Overnachten/camperen kan worden geregeld ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan