HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Prima verwoord, al heet de Bridgestone BT023 i.p.v. BT032......
En ik verwoord het wat milder dan jij: de kans dat het niet lekker rijdt is vrij groot. Ik wil niet met zekerheid zeggen dat het niet goed gaat.

Maar wat moet ik me erbij voorstellen? Het rijdt niet lekker? Het gaat niet goed?
Toen ik de gixx kocht zaten er een BT003 (voor) en een Road Attack (achter) op. Dit is ook geen combi als ik de topics zo lees maar ik heb er zelf nooit iets aan gemerkt.

Probeer eens duidelijk uit te leggen wat er kan gebeuren of hoe dit het rijden beinvloed :)
 
Maar wat moet ik me erbij voorstellen? Het rijdt niet lekker? Het gaat niet goed?
Toen ik de gixx kocht zaten er een BT003 (voor) en een Road Attack (achter) op. Dit is ook geen combi als ik de topics zo lees maar ik heb er zelf nooit iets aan gemerkt.
Probeer eens duidelijk uit te leggen wat er kan gebeuren of hoe dit het rijden beinvloed :)

Er zitten heel wat aspecten aan je vraag.

Als eerste: de fabrikant zal altijd proberen om de voorband iets meer grip te geven dan de achterband. Je wilt liever dat de achterband een stapje opzij zet bij het vegen dan dat je voorband alle grip verliest. Die achterband die een stapje opzij zet is vrij makkelijk te corrigeren en geeft ruimschoots op tijd een waarschuwing dat de grip minder wordt. Een voorband die meteen wegschuift betekent meestal dat je onderuit gaat. Een achterband met veel grip en een voorband met minder grip is dus een minder goed idee.

Als tweede: banden hebben allemaal een andere opbouw, een ander profiel en een andere vorm. Dat een band zich anders gedraagt als hij een erg stijf karkas heeft dan een band die veel meer "flext" lijkt me logisch.
Daarnaast verschillen banden van vorm, soms zie je een band heel vloeiend in een halfronde vorm verlopen, soms loopt de band al vrij snel in een soort punt uit. Daardoor kunnen banden heel anders insturen en ook heel anders aanvoelen.
Ook zachter of harder rubber geeft grote verschillen, daarnaast speelt de samenstelling van het rubber (bv. meer of minder silica er in) een rol.
Het profiel kan ook sterk verschillen. Itt wat veel mensen denken, is dat profiel er vooral voor het opwarmen van de band en veel minder voor het afvoeren van water. Ook in het profiel zie je grote verschillen. Een zachtere band zal bv. vaak minder profiel hebben, die warmt van zichzelf al sneller op. De ene band heeft daarom ook meer tijd nodig om op te warmen dan de andere.
Je begrijpt dan al dat verschillende merken/types banden soms grote verschillen kunnen geven, ook/zeker tussen de voor- en achterkant van je motor.
Stel dat je voor een stijve band hebt met weinig grip en een halfronde vorm. Zo'n band zal er voor zorgen dat je motor niet heel makkelijk instuurt, maar wel stabiel aanvoelt. Heb je achter een band met slapper karkas, veel grip en een spitse vorm, dan wil de motor aan de achterkant makkelijker kantelen bij het insturen maar ook wat minder stabiel aanvoelen.
Je motor wil bij zo'n bandencombi aan de voorkant dus anders reageren dan aan de achterkant. Dat kan een nerveus gevoel/ onbalans in de motor geven en dat voelt niet erg prettig. Bij het remmen kan dat nog erger worden, sommige banden willen zich oprichten onder het remmen, waar andere dat niet of minder doen. De motor kan gaan stuiteren en in een extreem geval oncontroleerbaar worden. Bij glad weer kan ook het verschil in grip/opwarming een probleem zijn.
Maar.... de ene motor is daar veel gevoeliger voor dan de andere. Ook een berijder die wat minder sportief rijdt zal vaak weinig merken van die onbalans, omdat hij ver van de grenzen vandaan blijft. Sommige merken banden gaan ook vrij goed samen, een stijve halfronde band merk X zal weinig problemen geven met een stijve halfronde band merk Y. Neemt niet weg dat je het mengen van banden zoveel mogelijk moet voorkomen en in ieder geval moet proberen ongeveer hetzelfde type band te mengen.

Zo een beetje duidelijk?
 
Laatst bewerkt:
Ik neig na ook naar de MPR2 na wat meer tests te hebben gelezen op het internet, de grootste meerwaarde zou zitten in het rijden in de regen, nu rijdt ik de motor puur voor de lol en probeer ik regen zoveel mogelijk te mijden als dat kan. Nu is compleet mijden onmogelijk, maar voor de enkele bui die ik ga zien is de MPR2 genoeg.

De band (MPR2) ligt er inmiddels op, en na amper 20 kilometer kan ik zal zeggen dat ik het een verademing vind ten opzichte van de vierkante BT-020 die er op ligt. Het geheel voelt beter te controleren en lijkt meer zijn lijn vast te houden (icm MPP2ct voorband).

Edit: Dank voor de suggesties en tips!
 
Laatst bewerkt:
De band (MPR2) ligt er inmiddels op, en na amper 20 kilometer kan ik zal zeggen dat ik het een verademing vind ten opzichte van de vierkante BT-020 die er op ligt. Het geheel voelt beter te controleren en lijkt meer zijn lijn vast te houden (icm MPP2ct voorband).
Edit: Dank voor de suggesties en tips!

Dat gevoel is de eerste kilometers áltijd zo als je een nieuwe band laat monteren, zelfs als je er een nieuwe BT020 op had laten zetten.....

Je gaat na zo'n honderd kilometer pas echt het verschil merken met je oude combinatie.
In jouw geval is dit een véél betere combi, daarnaast is de MPR2 een veel betere band dan de BT020.
Geen stapjes opzij meer, geen gripverlies als het even kouder of natter wordt.
Wat je mogelijk wel gaat merken is dat de Michelin in strakke bochten een beetje "flext". Het voelt alsof de motor nog even iets verder doorknikt. Niet schrikken, hij blijft écht z'n grip houden, maar de eerste keer dat je dat voelt heb je even iets van: wazda????
 
Wat is hier dan weer het effect van. Betekent meer Silica dan weer een hoger slijtage of hoe moet ik dit zien.
Nee, juist niet.
Silica is het basisbestanddeel van o.a. zand en glas, dat toegevoegd wordt aan modern bandenrubber om ze slijtvaster te maken. Vroeger was dit niet/slecht toepasbaar, men kreeg o.a. de banden niet meer uit de mal.
In zijn algemaanheid gan banden met meer silica langer mee, en doen ze het beter in de regen. Het is wel vrij duur, dus dit soort banden zijn niet goedkoop!
 
meer silica dus slijtvaster en meer kilometers, gaat dit ten koste van de grip?
Het blijft een compromis, dus in circuitbanden zal je ze niet snel zien.
De straatwaardige Pirelli Corsa Rossi II heeft iets minder grip droog ten faveure van een beetje beter nat. (theoretisch wel eerder grip koud dan het voorgaande type)

Proefschrift silica reinforced tyre rubbers. :)

En na onderstaand document moet ik aan de band van Rossi denken. :+

Non black fillers.

252665_10151871190420158_840468603_n.jpg


Dat natuurrubber sterker, veerkrachtiger en homogener is dan synthetisch rubber met diverse extra componenten. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er nu "Michelin Pilot Road 3" banden opliggen. Voelen in het begin beetje raar aan, maar eens je ze gewend bent voelen ze goed. Op droge baan alvast dik in orde. Na een eerste ritje van 35km was de achterband al ontdaan van zijn schaamranden. Op natte baan gaat het ook al iets beter dan mijn vorige banden, maar durf nog steeds niet door te gaan op natte baan. Komt denk ik omdat ik al wat teveel schuivertjes gemaakt heb met mijn cont's, waarbij tweemaal tegen de vlakte. Tweede keer was gelukkig de graskant in. En dat ik daardoor nog wat te onzeker ben. Hoop dat ik dat laatste eruit krijg. Maar voorla ben ik nu benieuwd hoe lang ze meegaan.
 
Op mijn GSXR600 zitten momenteel 016pro's, maar de achterband is bijna op. Zit nu te kijken naar een S20 achterband. Zal dat een beetje samengaan met mijn 016pro voorband?
Ja.

Ik heb er nu "Michelin Pilot Road 3" banden opliggen. Voelen in het begin beetje raar aan, maar eens je ze gewend bent voelen ze goed. Op droge baan alvast dik in orde. Na een eerste ritje van 35km was de achterband al ontdaan van zijn schaamranden. Op natte baan gaat het ook al iets beter dan mijn vorige banden, maar durf nog steeds niet door te gaan op natte baan. Komt denk ik omdat ik al wat teveel schuivertjes gemaakt heb met mijn cont's, waarbij tweemaal tegen de vlakte. Tweede keer was gelukkig de graskant in. En dat ik daardoor nog wat te onzeker ben. Hoop dat ik dat laatste eruit krijg. Maar voorla ben ik nu benieuwd hoe lang ze meegaan.
Regenrijden is niet puur afhankelijk van je banden, maar ook vertrouwen. Oefening baart kunst, aan deze banden zal het niet liggen :)
 
Ja.Regenrijden is niet puur afhankelijk van je banden, maar ook vertrouwen. Oefening baart kunst, aan deze banden zal het niet liggen :)
Geloof ik best ;) Maar ga uiteraard niets forceren, 't zal beetje bij beetje wel beteren :Y

Wat de levensduur van de banden betreft, als ze minimum 15K meegaan ben ik al tevreden. De kwaliteit is mij immers belangrijker, en trouwens, een vroegere bandenwissel betekent ook weer een extra factuur om van de belastingen af te trekken :}
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan