Achterveer VF 1100 Sabre kapot? Zwakke plek?

Villyman

MF'er
2 feb 2009
82
0
Eeklo
Ik heb enkele VF 1100 's staan: 1 om zelf mee te rijden, een 2de goede als "reserve" en enkele voor onderdelen.

Bij de "reserve" was de achterveer blijkbaar defect als ik die kocht. Die veerde zeer moeilijk uit alsof er overmatige demping op zat. Ik heb de veer dan gewisseld met een andere en het probleem was van de baan. Het linksysteem zat mooi los maar ik heb het toch wat ingevet.

Nu ben ik met de mijne een toertje gaan maken naar de Zwitserse grens (kleine 2000 kms) en op de snelweg terug vond ik de moto achteraan nogal hobbelen. Thuis bleek dat ook mijn achterveer hetzelfde symptoom had: inveren ging vlot maar de moto kwam traag terug omhoog. Ik had de luchtdruk bijna maximaal ingesteld en reed met de demping in de hoogste stand om toch wat door de bochten te kunnen. De laatste dag hadden we regen en zette ik de demping op de 2de (middelste) stand omdat er toch niet sportief kon worden gereden en zo had ik wat meer comfort.

Ik reed 5 jaar met een VF 750 Sabre en NOOIT had ik problemen met de achterveer. (5 keer met zware bepakking en duo voor 4 weken naar Spanje, dus het veertje heeft wel wat moeten werken)
Iemand een idee of de achterveren bij een 1100 Sabre gevoelig zijn voor storingen of heb ik gewoon pech?
 
Waarschijnlijk bedoel je je schokbreker? Die zorgt er namelijk voor dat de veer rustig terugkomt.
Ook een schokbreker heeft op een gegeven moment een revisie nodig.
 
De vering van de 750 is ook niet om over naar huis te schrijven (zie mijn linkse pink en ringvinger), die op je 1100 heeft het altijd redelijk uitgehouden tot ie nu echt de geest heeft gegeven. Is na 25 jaar en ?? duizend km ook niet echt verwonderlijk. Wilbers heeft als een van de weinige schokdemperfabrikanten een vervanger voor de VF 1100 S / V65 Sabre.
 
De motoren werden enkel in 1984 en 1985 gemaakt dus zijn al vrij bejaard.
Ik had met "de mijne" nog maar 200 kms gereden voordat ik de trip aanvatte (en er niet volledig gerust in was!). Ik had bij "de reserve" nog maar de schokdemper (inderdaad betere benaming) vervangen en na ongeveer 2000 kms was de mijne er ook aan: dat viel me nogal op, en ook nogal tegen.

Ik hou het dan maar op "normale slijtage" en zal vol verse moet nogmaals een wissel doorvoeren.
Is zo'n revisie zelf uit te voeren? De schokdemper lekt niet.
Moet ik het defect in een verstopte olieboring zoeken?
 
Als je nog in alle gezondheid verder wilt leven moet je vooral niet zelf gaan knooien aan de schokbreker. Bel eens HK suspension in Tiel op, misschien kunnen ze je verder helpen. Niet alle schokbrekers kunnen gereviseerd worden.
 
De schokdemper van de VF is afaik niet reviseerbaar. Is imho ook niet de moeite, kost al gauw 150 euro oid en dan nog blijft het een oude schokdemper met de techniek anno 1984.

Kan het zijn dat de schokdemper van een motor kwam die al een tijd stil stond? Komt namelijk vaker voor dat een schokdemper die een flinke tijd niet bewogen heeft (motor in de hoek of demper als reserve op het schap) na montage even aardig werkt en dan de pijp helemaal aan Maarten geeft.

Voor meelezers die de motor de hele winter niet gebruiken dan ook de tip om die af en toe even liefdevol op z'n kont te duwen zodat de olie door de demper beweegt. Er op gaan zitten en broem broem mompelen mag ook, als de vering maar beweegt ;)
 
Vorig jaar is mijn demper alweer geblokkeerd. Nu zit er een aangepaste White Power op en die heeft de laatste trip overleefd. De eerste keer dat ik met een werkende achterdemper terugkeer. Nogal wat moeten aanpassen om die passend te krijgen maar ik ben er tevreden over!
 
Terug
Bovenaan Onderaan