Aprilia SR Max 300cc

Gewoon in serie met dat kabeltje
draadje ---> weerstand ---> led knipper.


Altijd parallel tussen de 2 draden die er aan een knipperlicht zitten ;)

image.php


image.php


207-025_1.jpg


full17555084_a%5B1%5D.jpg


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Wat voor weerstand heb ik nodig dan?

Ik ga mn witte knipperlichten toch omwisselen voor gele, want mn vriendin vind deze minder zichtbaar.
Dus ik moet t weer ff demonteren.
 
Wat voor weerstand heb ik nodig dan?

Dat is afhankelijk van diverse factoren:
O.a. belasting (wattage) van originele knipperlicht gloeilampjes (vaak maar niet altijd 21 Watt), maar ook het wattage van de nieuwe led knipperlichten.
met die gegevens maak je een berekening.
Deze berekening wordt gemaakt met de natuurkundige wet genaamd 'wet van ohm'

In plaats van simpele weerstanden worden er heel vaak en wel zo veilig vanwegen evt. warmte ontwikkeling de iets duurdere 'Heatsinks' gebruikt,
Dit zijn weerstanden die een hoger wattage aan kunnen en vaak uitgevoerd in een heel mooi goud of zilver kleurig aluminium koellichaam om de warmte af te voeren.

Nog een optie is om gewoon een belastings-onafhankelijk relais te gebruiken, dit is niks meer of minder als een klingelateur die al in één keer geschikt is om led knipperlichten op de juiste frequentie te laten knipperen, kun je bij de meeste moto webshops zo kant en klaar kopen.
Zo'n klingelateur heeft totaal geen last van warmte ontwikkeling die zich bij een weerstand wel voor kan doen, en dat is uiteindelijk wel zo slim.
Enige voorwaarde is dan wel dat je zowel voor als achter led knipper lichten hebt!
Maar waarschijnlijk heb jij alleen achter led dus dan zouden 2 heatsinks voldoende zijn.

Om de complete (formule) berekening hier neer te gaan zetten is denk ik niet nodig, dit omdat dit door menigeen op internet al is gedaan.
Zie b.v. url....: Monteren van LED-knipperlichten

Of Google eens op: "weerstand berekenen led knipperlicht"

Natuurlijk..... kom net tot de conclusie dat er ook hier op MF wel eens over wordt gebabbeld >>
* Weerstand led-knipperlicht?
* LED hitte en aansluiting

Tip:
Heb je eenmaal je getallen paraat dan kun je zelf ook gaan invullen met deze handige online
Wet van Ohm calculator, die ik net even snel op internet heb opgezocht
Url......: Wet van Ohm - Calculator - Faq.tweakers.net > Casemodding & Elektronica

Mvg. Jan.

Edit:
Zelf voor de gein ook even die Wet van Ohm calculator gebruikt.
En dan als b.v. jou ledknipper lichten 2 Watt zouden zijn, en als jou OEM gloeilampen daadwerkelijk 21W zijndan heb je 2 weerstanden nodig van ± 7.5 Ohm en ± 19 Watt.
Hier staan de 25W versies die je dan b.v. kan kopen url...: Shin-Yo Weerstand voor Knipperlichten
Jij kunt dan kiezen uit (8.2 Ohm / 25 Watt) of (6.8 Ohm / 25 Watt)

Hier nog goedkoper ATE Electronics RB25/ Vermogensweerstand 6.8 Ω Axiaal bedraad 25 W 5 % 1 stuks | Conrad.nl
 
Laatst bewerkt:
ferry,
Voor de hitte is 5 - 10 WATT voldoende en die weerstanden zijn te koop bij CONRAD.
Als je dit allemaal te ingewikkeld vin,
neem een normaal gloeilampje 21 Watt en zet deze parallel over de led knipper
Stop dat lampi in een PVC kokertje, zwarte tape er om, klaar.
( dat lampi knipper dan samen mee met de LED maar dat zie je niet )
Past prima daar achterin onder dat kleppi met APRILA sticker.

En de NEXUS 500 zijn er niet meer...... :)

Heeee Jan,
als je de kleurcode van die weerstand op de foto lees
ROOD - VIOLET - BRUIN dan weet je de Ohmse waarde en dat type/model weerstand is 10 Watt
 
Laatst bewerkt:
Die weerstanden heb ik zelf ooit gekocht en aan het snoertje gesoldeerd, het is dan ook een foto van mij zelf in de tuin op de bank.
Maar was voor 10 Watt gloeilampje en geen 21Watt, daarnaast had ik er toen een paar extra led achter knipperlichten op zitten.
Foto zoals ik die ooit heb gemaakt dient er voornamelijk voor om misverstanden t.b.v. serie of parallel schakelen te laten zien, ik heb dan ook nog maar een schema screenshot om de paralel aansluiting te onderstrepen aan dat eerdere bericht toegevoegd.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ferry,
Is dat de 500 van paar jaar terug uit Zoetermeer, die met de knippers in het achterlicht ?
Inderdaad wel de zelfde kleurstelling.

Ferry,
heb jij aan voorkant wel andere remblokken laten monteren ?

We krijgen weer dagen regen, het einde van de zomer .....
 
Ik ken die uit zoetermeer niet.
Lijkt alsof ik achter 2 bolletjes als knipperlicht zie?

Ik weet nog niet wat voor remblokken ik heb, maar ze remmen matig.
Euro-motor zei dat er wel n dubbele rem in kan maar kost geld.
Hij dacht aan n 2de voorvork en daarvan de linker rechts monteren.

Heb jij betere remblokjes dan?
 
Ik had zo setje blokken gekocht.

Toen ik pas had, ben ik er mee bezig geweest met Dealer voor 2e schijf
Alle aansluitingen vd klauw + schijf zijn rechts aanwezig.
Omdat piaggio vaak de zelfde onderdelen gebruikt, hij sprak toen over een rechter remklauw van een X10 of zoiets, maar op gegeven moment is dat verwaterd.
Misschien staat dat verhaal ergens in begin van deze topic... ?

Dan bied je 2000 op die 500cc en koop je hem er bij......

Ik heb 1x proef gereden op een zwarte Nexus 500 met slechts 5000km op teller.
Prachtig mooi ding en was in de nieuwstaat deze was ingeruild bij mijn dealer voor beverly 350 en de vorige eigenaar kwam uit Den Helder
Ben heel erg hard en luid gillend weg gelopen, er was wat met dat ding aan de hand brrrrrr. Als ik gas gaf tot over 120km/h en dan gas los, begon het stuur als een malloot te schudden en dan bedoel ik ook echt vreselijk gevaarlijk heen en weer schudden.
Toen zeg ik tegen de dealer, als dat schudden er uit is, dan koop ik hem, nooit meer iets van gehoord vd dealer ook niet na 2x vragen hoe het er mee was.
( verhaal staat ook ergens op dit forum )
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog niet wat voor blokjes er bij mij inzitten, maar t remmen gaat nu al beter.

Ja mn geld is op, maar die witte 500 uit Italië is echt n plaatje zeg.
Die van marktplaats is aardig, maar niet zo mooi als die Italiaanse
 

2de schijfrem heeft iemand gemonteerd.
In zijn reactie lijkt hij te zeggen dat hij die van n nexus 500 heb gehaald, maar of hij nou de schijf of de poot bedoelt, weet ik niet

Ha ik zie nu dat de originele voorvork er gewoon nog in zit
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gisteravond bezig geweest om de slang in mijn luchtfilter te vergroten.
Maar moet ik het gat bij de ingang ook vergroten of moet de nieuwe slang op de bestaande aansluiting?
Maakt het echt veel veel verschil als ik de voorkant uit het filter frees?
 
Maar moet ik het gat bij de ingang ook vergroten of moet de nieuwe slang op de bestaande aansluiting?

Het gaat om dat plastic luchtfilter huis ?
Want aan die rubber slang wat naar je carburateur loopt, mag je NIETS wijzigen !!!

NEE, gat voorin die luchtfilter kap dat kan zo blijven !
Het gaat om dat stuk rubber slang wat aan 1 kant in dat gat gaat (die rubber TULE) en dan naar achterin het luchtfilter loopt ( 20cm lang +/- )
En dan met name dat gedeelte van die rubber slang in dat gat ( TULE ) vooraan, waardoor dat gat kleiner wordt gemaakt omdat dat rubber er klem in gaat.

Maakt het echt veel veel verschil als ik de voorkant uit het filter frees?

Ik heb dat schuine gedeelte wat origineel naar de carter wijst, helemaal recht weg gevreesd zodat de koele rijwind direct in dat gat kan stromen

Het overige aanpassing of diameter van de slang in dat filter doet niet zo heel veel.

LET OP:
Met de originele rubber slang in dat gat,
heb je meer trekkracht onderin en midden toeren bereik.

Rubber slang vervangen,
heb je meer trekkracht bovenin
maar alleen als je ook een sport luchtfilter gebruikt.
Zonder sport filter heeft deze hele actie totaal geen effect.


Ik test op dit moment de sportpijp met verschillende dB killers
Kom op verrassende en positieve effecten......
 
Foto staan op internet.... :)
Maar ik zal lijken of dat lukt.

Wat ik wel jammer vond, dat de plastic hitte beschermkap niet op deze demper kan, ik moet daar nog eens naar kijken of ik een beugeltje kan maken dit is leuke klus voor de winter.
De klem is standaard RVS, maar ik heb deze carbon gemaakt.
Zwart spuiten kan ook, maar ivm garantie heb ik gekozen voor carbon folie.

Geluidje is wel grappig, wordt flink stuk zwaarder ! en met de dB killer er in dan klinkt beetje als Ducatie 1 pitter.
Zonder dB killer heb ik niet geprobeerd, zal teveel herrie geven.
Door montage van de uitlaat,
heb de power commander welke op de Cunbe300 zat, weer uit de mottenballen gehaald
om te proberen de top snelheid sneller te kunnen bereiken
Stond eerste instantie veel te rijk en kreeg te veel benzine, waardoor de motor bij stationair, afsloeg.
Ben nog klein beetje aan het zoeken welke waarde het best bevalt zowel in trekkracht onder, midden en bovenin.

Met de sportpijp + powercommander
reageert de motor nog beter op de gas reactie in het toeren gebied en bij gas geven voel ik dit in de achterkant. Het achterwiel wordt beetje "springerig" komt nu uit zijn veren....... zeg maar even.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gisteravond bezig geweest om de slang in mijn luchtfilter te vergroten.
Maar moet ik het gat bij de ingang ook vergroten of moet de nieuwe slang op de bestaande aansluiting?
Maakt het echt veel veel verschil als ik de voorkant uit het filter frees?


Slang verwijderen en de schotten waar deze aanzat en naar toe loopt zo groot mogelijk maken.
Daarna een plat stukje plastic op maat maken en deze op de schotten vast maken (montage kit).
Je moet dit afdekken, omdat anders de lucht achter je luchtfilter direct in de motor gaat.

Ik heb er helaas geen foto's van gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Wel weer gelachen hoor met de aprilia.

Na n heerlijk stukje te hebben gereden, waren mn vriendin op dr mp3 en ik bijna thuis.
Staan bij t stoplicht voor rechtsaf op t linkervak van de 2 omdat we meteen daarna linksaf moeten....komt er n motorrijder met zn vrouw achterop naast ons staan, maar op t rechtervak.

Zn vrouw knikt nog vriendelijk, maar hij keurde ons geen blik waardig.
Ik keek mn vriendin al aan want ik weet dat gasten vaak rechts gaan staan, om zo volgas af te steken, rechts in te halen en m er dan voor te zetten.

Nou....dat dacht ik dus niet. Groen, vol op t gas, rechts links en vol erop.....inderdaad ze gingen ook naar links.
Hij probeerde t nog ......jammer joh lol



Bij t stoplicht in soest kwam mn vriendin naast me staan....high five

_O- en dat met n 278 cc en n 400
 
Laatst bewerkt:
Je moet niet te veel kl**ten met die schotten, want dan verander je de lucht circulatie binnenin dat filter huis.
De lucht moet juist goed blijven circuleren om meer frisse lucht = meer zuurstofrijker aan blijven zuigen / mengen
Doe maar gewoon een stuk stofzuigerslang of grote tuinslang er tussen.

Wat ik wel gedaan heb,
is die slang van het klepdeksel los gemaakt en via een carter ontluchting filtertje.
Dan hebbi niet de gloeiend hete lucht uit je cilinder kop in je filter.

De gouden regel:
Meer zuurstofrijke koude lucht, geeft beter verbranding = meer PK

En af en toe gooi ik wat Bio-alcohol van de action of blokker in de tank om RON 100 te krijgen :)
 
Laatst bewerkt:
De slang zit er tussen.
Moet nu nog ff wachten op een racefilter.
De site waar ik bestelde is nu ff dicht en versturen niks tot eind van de maand.
Met de servicebeurt hebben ze een standaard filter geplaatst.
Eind van de maand plaats ik ook een polini vario met 9 rollen.
Ben benieuwd wat dat doet.
 
~
Je moet niet te veel kl**ten met die schotten, want dan verander je de lucht circulatie binnenin dat filter huis.
De lucht moet juist goed blijven circuleren om meer frisse lucht = meer zuurstofrijker aan blijven zuigen / mengen
Doe maar gewoon een stuk stofzuigerslang of grote tuinslang er tussen.

Wat ik wel gedaan heb,
is die slang van het klepdeksel los gemaakt en via een carter ontluchting filtertje.
Dan hebbi niet de gloeiend hete lucht uit je cilinder kop in je filter.

De gouden regel:
Meer zuurstofrijke koude lucht, geeft beter verbranding = meer PK

Argumenten en feiten hierboven slaan kant nog wal. Koude lucht betekent inderdaad dat het meer zuurstof bevat. Maar het argument dat lucht moet circuleren in het filterhuis :') :N
Hoe groter de flow hoe beter het stroomt en minder kans heeft om op te warmen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan