Remmen ontluchten, beste manier..

#Wouter

Die hard MF'er
18 sep 2010
673
0
Westland
Ik heb alle dust seals en oil seals in mijn remklauwen vervangen en ben nou bezig met ontluchten.

Hoe ik ontlucht:

Tig duizend keer pompen, rem ingeknepen houden, ontluchtingsnippel open, even wachten tot alle lucht eruit is gekomen, ontluchtingsnippel dicht, en weer pompen...

Ik ben nou al minimaal een half uur aan het ontluchten, maar de zuigers zijn nog geen mm naar buiten gekomen :(

Er komt nou ook bijna geen lucht meer uit, aan het begin wel.

Ik heb nou het idee dat als ik de ontluchtingsnippel open draai dat er ook remvloeistof meekomt.

Het gaat om de 2 voorremklauwen. Moet ik eerst zorgen dat één remklauw ontlucht is (zuigers naar buiten, blokken tegen de schijf aan) voordat ik aan de andere begin?

Is er nog een betere manier van ontluchten? Of moet ik gewoon doorgaan?
Er zijn nou ong. 3 rempotjes doorheen (die op het stuur bedoel ik dan, niet zo een flesje :+ )
 
Laatst bewerkt:
Je doet het op de verkeerde manier, ben er zelf ook ingestonken.

Het beste werkt:

Nippel open
Hendel in
Nippel dicht
Hendel los

En zo doorgaan. Zit er trouwens een t-stuk tussen de leidingen of 2 leidingen op de pomp? T-stuk wil nog wel eens lastig te ontluchten zijn.
 
Ik heb alle

Hoe ik ontlucht:

Er komt nou ook bijna geen lucht meer uit, aan het begin wel.

Ik heb nou het idee dat als ik de ontluchtingsnippel open draai dat er ook remvloeistof meekomt.





Er zijn nou ong. 3 rempotjes doorheen (die op het stuur bedoel ik dan, niet zo een flesje :+ )
Das toch ook een beetje de bedoeling.
 
Je doet het op de verkeerde manier, ben er zelf ook ingestonken.

Het beste werkt:

Nippel open
Hendel in
Nippel dicht
Hendel los

En zo doorgaan. Zit er trouwens een t-stuk tussen de leidingen of 2 leidingen op de pomp? T-stuk wil nog wel eens lastig te ontluchten zijn.

2 leidingen op de pomp.

Ik ga straks die manier die jij beschrijft eens proberen en mocht dat niet lukken die manier van die link die lynx84 gaf (kost wat meer moeite O-) ).

Ik heb alle

Hoe ik ontlucht:

Er komt nou ook bijna geen lucht meer uit, aan het begin wel.

Ik heb nou het idee dat als ik de ontluchtingsnippel open draai dat er ook remvloeistof meekomt.





Er zijn nou ong. 3 rempotjes doorheen (die op het stuur bedoel ik dan, niet zo een flesje :+ )
Das toch ook een beetje de bedoeling.

Ja, maar dan moet er wel druk op komen en dat gebeurd niet...
 
Zorg er ook voor dat het slangetje dat van je nippel komt in de remvloeistof hangt. Anders komt er steeds weer lucht mee terug en blijf je bezig......
Ik neem ook aan dat je dit met z'n tweeën doet? Alleen kun je deze manier van ontluchten nooit doen.
 
Is er nog een betere manier van ontluchten? Of moet ik gewoon doorgaan?
Er zijn nou ong. 3 rempotjes doorheen (die op het stuur bedoel ik dan, niet zo een flesje :+ )
Als klauwen/leidingen helemaal leeg zijn geweest is 3 potjes niets. Heb wel eens bijna een flesje nodig gehad om het helemaal goed te krijgen na een revisie.
Zorg er ook voor dat het slangetje dat van je nippel komt in de remvloeistof hangt. Anders komt er steeds weer lucht mee terug en blijf je bezig......
Ik neem ook aan dat je dit met z'n tweeën doet? Alleen kun je deze manier van ontluchten nooit doen.
Doe het altijd op deze manier en gaat prima alleen. :Y Als je de nippel dicht draait voordat je de rem los laat komt er ook zeker geen lucht terug als je slangetje niet in de remvloeistof hangt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst je hoofdremcilinder ontluchten anders blijf je lucht op en neer pompen.

Hoofdremcilinder?

Zorg er ook voor dat het slangetje dat van je nippel komt in de remvloeistof hangt. Anders komt er steeds weer lucht mee terug en blijf je bezig......
Ik neem ook aan dat je dit met z'n tweeën doet? Alleen kun je deze manier van ontluchten nooit doen.

Jep dat doe ik.

Ik heb nou de manier van die link van lynx84 geprobeerd, maar ik weet niet of het echt geholpen heeft.

Ik kwam na het toepassen van die manier er wel achter dat alle zuigers bewogen.

Vervolgens ben ik het op de manier van MrOi gaan doen en heb inmiddels een paar zuigers tegen de remblokken aangekregen, sommige zijn halverwege, maar sommige zijn ook nog geen mm opgeschoten.

Morgen ga ik weer verder, ben vandaag al 2 uur aan het pompen geweest, nippeltje open dicht etc...

Maar het hoort toch niet zo lang te duren :?
Ik weet dat het bij me schakelbrommertjes wel lang duurde, maar zo lang...
 
doe zelf altijd met een grote injectiespuit de leidingen leegzuigen en vervolgens van onderaf voorzichtig (!) de leidingen weer volpompen. Met de nadruk op voorzichtig, anders spuit de vloeistof het reservoir uit :+
Lucht wil naar boven, dus waarom dan niet een handje helpen door de vloeistof van onderen in het systeem te stoppen?

Ben meestal met 10 minuten klaar met vloeistof vervangen. Zit ook bijna altijd gelijk druk op het systeem.
 
Laatst bewerkt:
Ik neem ook aan dat je dit met z'n tweeën doet? Alleen kun je deze manier van ontluchten nooit doen.

Tuurlijk wel Jan, dat lukt best in je eentje.
Het is alleen af en toe een beetje onhandig.
Als je je linker klauw ontlucht ga je voor je fiets zitten en bij je rechterklauw gewoon naast je voorwiel.

@TS,
Ja, de ouderwetse manier van ontluchten duurt meestal veel langer dan 3 potjes :+
 
Je begint de klauw te ontluchten die de langste leiding heeft.

Je hoeft de ontluchtingsnippel niet steeds dicht te draaien, doe ik nooit (bij auto en motor niet) net zo lang pompen tot je reservoir bijna leeg is, bijvullen en weer pompen, dit doe je net zo lang tot er in de slang aan je ontluchtingsnippel een stroom vloeistof komt zonder luchtbelletjes, dan je nippel zo snel mogelijk dichtdraaien.

Andere klauw doe je net zo..

Succes
 
Laatst bewerkt:
Sjongejonge... Net weer 1,5 uur ontlucht...
De zuigers zitten nou allemaal tegen de remblokken aan en de motor remt ook al heel lichtjes.

Er zit alleen nog lang niet genoeg druk op de remhendel en het lukt ook niet echt om dat erop te krijgen ook...

Er komen nog wel steeds luchtbelletjes uit af en toe.

Ik heb de hoofdremcilinder ook ontlucht, maar dat heeft helaas niet veel uitgemaakt.
Wat kan ik nog meer doen?

Wordt er een beetje gek van, inmiddels al bijna 4 uur lopen ontluchten en de remhendel is nog steeds niet op druk :(
 
Ik werk trouwens in een autogarage waar we voor ontluchten altijd zo een remketel gebruiken.

Zou ik dat ding ook voor mijn motor kunnen gebruiken?
Anders ga ik dat morgen doen, mijn werk is toch 3 straten verderop, dus dan moet ik wel overleven door op de motor af te remmen en achterrem.

Na 3 minuten ben je klaar met een remketel :)

Iemand trouwens een link waar je die remketels kunt kopen? Dit is namelijk de laatste keer dat ik op deze manier ontlucht O-)
 
Ik werk trouwens in een autogarage waar we voor ontluchten altijd zo een remketel gebruiken.

Zou ik dat ding ook voor mijn motor kunnen gebruiken?
Anders ga ik dat morgen doen, mijn werk is toch 3 straten verderop, dus dan moet ik wel overleven door op de motor af te remmen en achterrem.

Na 3 minuten ben je klaar met een remketel :)

Iemand trouwens een link waar je die remketels kunt kopen? Dit is namelijk de laatste keer dat ik op deze manier ontlucht O-)

Ja, waarom niet ? Een remsysteem is een remsysteem. Wat ik overigens zelf gebruik is een oude koelkastcompressor als vacuümpomp en een jampotje. Werkt perfect.
 
Hoeveel vloeistof heb je ondertussen gebruikt? Lijkt me dat je er of niet echt handigheid in hebt of het toch niet helemaal goed doet.

Remketel kan je waarschijnlijk ook wel op je motor gebruiken (is gewoon een vacuümpomp toch?). Wel opletten dat je reservoir niet leeg komt te staan want dat gaat nogal snel met een vacuümpomp in combinatie met een klein reservoir.
 
Laatst bewerkt:
Als alle vloeistof uit je systeem is dan werkt voor de volgende methode: Lange (kleine 2meter) doorzichtige slang op de ontluchtingsnippel. Dan de nippel losdraaien en aan de slang zuigen. De slang hooghouden en doorgaan met zuigen tot de remvloeistof ongeveer een halve meter in de slang zit. (je wilt het niet in je mond krijgen) Als je dat voor allebei de remklawen hebt gedaan ben je al bijna klaar. Maak het af op de door MrOi aanbevolen manier.

Het beste werkt:

Nippel open
Hendel in
Nippel dicht
Hendel los

En zo doorgaan.


Zorg er natuurlijk wel voor dat je rempotje vol blijft..
 
Zorg er ook voor dat het slangetje dat van je nippel komt in de remvloeistof hangt. Anders komt er steeds weer lucht mee terug en blijf je bezig......
Ik neem ook aan dat je dit met z'n tweeën doet? Alleen kun je deze manier van ontluchten nooit doen.
Kan prima hoor Jan... heb het bij mn circuitfiets ook gedaan. Het is wat onpraktisch maar het kan prima en na een paar minuten krijg je er handigheid in en word je steeds sneller.


Overigens heb ik het de laatste keer (achterrem, Fazer) simpeler gedaan. Grote injectiespuit halen (zonder naald) en slangetje dat vrij lang is en op de nippel en de spuit past. Nippel open, spuit uittrekken (langzaam), creëer je vanzelf een vacuüm waardoor het vrij snel lukt.
Is de spuit helemaal uit? Nippel dicht, slangetje los, spuit terug duwen, slangetje aansluiten, nippel open en repeat.

Uiteraard zorgen dat je TEN ALLE TIJDEN ruim voldoende vloeistof in je reservoir hebt (meerdere "potjes" zal je zeker wel nodig hebben, vergeet niet dat je klauwen aardig wat holle ruimte hebben die gevuld moet worden.)
 
ok even een mijn truuk aka "How to " Remmen ontluchten voor beginners


remolie dient af en toe vervangen te worden omdat remolie nu eenmaal vocht aantrekt en dit niet bevorderlijk is voor de remwerking.



ontluchten is en blijft een lastig klusje zeker voor als je geen hulp hebt .


wat heb je nodig om simpel met huis tuin en keuken middelen je remmen snel en efficiënt in je uppie te ontluchten? ( er van uitgaande dat je remsysteem helemaal leeg is )

1 allergrootste injectiespuit ( echt zo'n hele dikke joekel hoe groter hoe beter )
1 lang stuk doorzichtige slang dat precies op de injectiespuit past en goed afsluit en goed op de ontluchting nippel past van de remklauw

ingeval van 2 remklauwen ( wat vaak het geval is ) een extra stukje slang en een T stukje.

de nodige poetslappen en een emmer met water + natte poetslap voor als je evt remolie knoeit zodat je razendsnel dit kunt oppoetsen want het vreet in je lak .

verbind beide remklauwen ( de ontluchtings nippels ) middel de slang met elkaar en in het midden het T stuk

aan het T stuk koppel je de ingeduwde injectiespuit

bij een enkele klauw hang je de spuit rechtstreeks aan de nippel.


gedaan ? goed zo ! *O*

vul het reservoir met remolie ( voorzichtig )

Draai de nippel(s) een slagje open .

Trek nu aan de injectiespuit hierdoor ontstaat een vacuüm en je trekt de olie uit het reservoir het remsysteem in.

remolie niveau in de gaten houden en evt. bijvullen altijd zorgen dat er olie in het potje zit.

eerst trekt je alle lucht zo uit het systeem en op een gegeven moment zie je de remolie in je injectie spuit komen.
ga door met het olie uit het systeem zuigen tot je in je slang geen luchtbellen meer ziet.
vul constant de olie bij want we willen olie in het systeem trekken en geen lucht.

als je geen bellen meer ziet in je slang draai je meteen je nippels weer dicht en gooi je de overtollige olie uit je injectiespuit in een potje dat je bij het chemisch afval in levert .

herhaal je bovenstaande nog 1 keer om zeker te zijn dat alle lucht er uit is en draai de nippels goed dicht.

daarna pomp je een paar keer met je remhendel en je moet dan na een aantal keer pompen / remmen de tegendruk voelen . Vaak is dit niet eens nodig en heb je al meteen druk.


als je dit alles gedaan hebt pak ik altijd een spanbandje en trek de rem er op goed strak ( met beleid ) en laat de rem er een nacht opstaan.
een achter gebleven luchtbelletje komt hierdoor bovendrijven en verdwijnt.
je rem voelt daarna nog strakker aan in mijn ervaring.

Waar haal je die dikke injectie spuit >> even aan een verpleegkundige / dokter vragen of zij een gebruikte spuit niet weg wil gooien maar voor je wil bewaren.
Ik zelf heb de mazzel dat mijn zus verpleegkundige is.
Voor gebruik even goed uitwassen want we willen immers niet zelf ziek worden.
dit formaat en liefst nog groter >>
2hdyzdi.jpg


tot slot een tip >> dek alles af met de poetslappen. ( oude lakens / dekbed overtrekken zijn ideaal )
als je dan wat knoeit dat het dan op de poetslappen valt en niet op de mooie lak van je motor en velgen.

toch geknoeid >> was het met veel water er af. ( vandaar de emmer water ;) )
Better safe then sorry. :Y

bovenstaande methode is ook het principe van de dure setjes die je in de winkel koopt .
aangezien ik niet graag geld over de balk gooi doe ik het al tijden zo en dit werkt echt prima en net zo goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan