Welke olie in CX500 ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Hallo;

mijn koppeling slipt na het vervangen van de olie.
Er zit nu 10W40 half synthetisch in.

Voorheen liep hij normaal.. maar ik weet dus niet welk type er in zat..
 
Ik zit met hetzelfde probleem, heb op aanraden van de dealer voor een paar tientjes aan Motul Technosyntese 10W40 in mijn GS550 ('78) gekieperd, maar heb nu beduidend minder koppel als voorheen. Blijkbaar geen curiositeit dus, dit probleem.

Ik heb momenteel dezelfde olie in mijn cx 1978 zitten, daarvoor had ik belray olie.
Maar ik heb tot nu toe nog geen problemen mee gehad, en ik rij er toch al 11 jaar met deze motor.
 
een "slecht" voorbeeld, oudere motoren blieven graag dikkere olie, en 5w30 is "waterdun" slecht voor de smerende eigenschappen, en slecht voor je olieverbruik.

:$

Zoals ik al zei, ik gebruik altijd 10w40 in mijn motor.
5w30 gooi ik in mijn auto, zodoende dat ik dit als voorbeeld gaf.
Gaf ook aan dat ik niet zeker was of dit goed was. ;)
En er zijn er altijd wel die er meer vanaf weten die mij corrigeren. :P
 
Misschien enigszins off topic maar:
Ik rijd al 3000KM op de action 10W40 halfsyntheet zonder problemen. Naar mijn mening inderdaad beter dan de beste olie die beschikbaar was bij het uitkomen van mijn model motor, maar niet voldoende smerend om de koppeling te laten slippen.
On topic: Probeer het eens. Is in ieder geval een goedkope manier :') .
 
HO... stop! :P

Even aan TS, wel 15w40 ( mineraal ) halen bij de action voor jouw brikkie ( zoals op de foto )

die 10w40 is een ( zoals gezegd ) ten eerste een halfsyntheet ( schijnen oude brikken die altijd op mineraal hebben gelopen niet echt fijn te vinden ) en ten tweede is 10w40 dunner dan 15w40.
Jij kan in je CX wel lekker dikke olie gebruiken. :) 15w40 dus van de action :Y
 
Laatst bewerkt:
HO... stop! :P

Even aan TS, wel 15w40 ( mineraal ) halen bij de action voor jouw brikkie ( zoals op de foto )

die 10w40 is een ( zoals gezegd ) ten eerste een halfsyntheet ( schijnen oude brikken die altijd op mineraal hebben gelopen niet echt fijn te vinden ) en ten tweede is 10w40 dunner dan 15w40.
Jij kan in je CX wel lekker dikke olie gebruiken. :) 15w40 dus van de action :Y


Het zou dus best wel kunnen dat er minerale heeft in gezeten.

ik heb hier nog wel 20W50 staan, anders die eens proberen ?
 
HO... stop! :P

Even aan TS, wel 15w40 ( mineraal ) halen bij de action voor jouw brikkie ( zoals op de foto )

die 10w40 is een ( zoals gezegd ) ten eerste een halfsyntheet ( schijnen oude brikken die altijd op mineraal hebben gelopen niet echt fijn te vinden ) en ten tweede is 10w40 dunner dan 15w40.
Jij kan in je CX wel lekker dikke olie gebruiken. :) 15w40 dus van de action :Y

Bedankt dat je dit nog even meldt. Anders had ik zonder pardon "dat spul uit dat grijze kannetje" erin gekieperd :+
 
Nee 10w40 synthetisch was het. Ik haal morgen wel even het juiste goedje op. Wil mijn motor graag heel houden, maar zo zuinig hoef ik er nou ook niet op te zijn - proberen kan dus geen kwaad op dit brik. Als goedkope action olie werkt ben ik tevreden. Zit ik alleen wel met 2,5L Motul. Wie maakt me los?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt dat je dit nog even meldt. Anders had ik zonder pardon "dat spul uit dat grijze kannetje" erin gekieperd :+
De grijze kan, ja dat is inderdaad de 10W40 SJ kwaliteit. :P
Heb hem hier staat voor de auto van mijn vriendin. Zelf heb ik de volsyntheet 5W40 in zhe car. :Y

Pas nog wel iemand ter plaatse van het kopen van het zwarte15W40 kannetje afgehouden, echt modern kan je dat SF spul niet meer noemen.
Maar het is perfect voor de oudere motorfietsen. *O*

Vandaag vier liter van het gele flesje gekocht.
Gaat bij mij volgende week in het brik.
Alles voor de wetenschap. :')

(ze hebben bij de Action dus zwart, grijs en geel :+ )
 
Laatst bewerkt:
?????

Als je het toch moet kopen, koop dan de 15w40 mineraal..
dikker, én mineraal ( beide beter voor je CX )
Of worldbeater heeft totaal niet meegelezen, óf hij loopt me echt ontzettend te stangen. :P

Ik heb geen CX, maar een GS Soes :P. Ik heb inderdaad nog dat grijze kannetje, maar ik haal vanmiddag ook nog even zo'n mineraal 15w40 op. Die probeer ik eerst, en als dat geen vooruitgang betekent gaat als nog de 10w40 erin. Als het dan nog niet klopt ga ik nadenken.... *D
 
Er zijn idd gevallen bekend, echter kan ik geen geval vinden van een oude motorfiets die origineel op "afgewerkte pinda olie" reed, raar zou reageren op moderne auto-olie van de action..
Dat het niet verstandig is om action olie in een nieuwe ducati te gooien snap ik.
Nogmaals, die action ( of gamma/lidl/whatever ) olie, is écht wel beter dan de olie die fabrieksaf in zo'n cx500 ging.
Daarmee wil ik zeggen dat hij er prima op zal lopen, zónder nare gevolgen.
Als je een echte liefhebber bent, dán kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld 20w50 motorfiets olie er in zou willen kieperen. maar het hoeft niet!

Die afgewerkte pinda olie werd gebruikt als brandstof en niet voor de smering. :+

Misschien voor de cilinder/zuiger maar zowiezo niet de lagers e.d. :P
 
Als ik de TS was, zou ik toch echt die koppeling eens nakijken en voor de zekerheid het een en ander vervangen. Daarmee bedoel ik tenminste de koppelingsveren (kost haast niets) en beter ook de frictieplaten. Die laatste zijn ietwat sponzig en kunnen dus vuil of een additief wat het slippen eventueel heeft kunnen veroorzaken, vasthouden. Stel dus dat je motul (10 euro de liter) er inpleurt zou je mogelijk met dezelfde klachten kunnen blijven staan. Zonde van de dure olie.

FF opgezocht bij www.japparts.nl :

  • EBC Heavy duty Koppelingveren set 6 Veren CSK41 €12.00
  • EBC Koppelings platen set CK1146 €55.00

Daarnaast alle stalen plaatjes inspecteren of ze nog wel recht zijn. Dit kan door ze op een vlakke ondergrond te leggen, bijvoorbeeld een spiegel, dan zie je het vanzelf (maar beter is dus van niet. :9 )
 
Terug
Bovenaan Onderaan