Welke olie in CX500 ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Hallo;

mijn koppeling slipt na het vervangen van de olie.
Er zit nu 10W40 half synthetisch in.

Voorheen liep hij normaal.. maar ik weet dus niet welk type er in zat..
 
CX500?

3675.jpg


Action.. 1,30 euro per liter ( goedkoper dan benzine )
 
Wat ik wil zeggen ( leek mij vrij duidelik ) is dat het totaal geen kwaad kan om de olie die ik noem in die CX500 te gooien, aldaar ( nogmaals ) de motorfiets olie van toen, slechter is dan de olie die ik noem.

En je hoeft ook niet bij te pissen in de tank, maar de motor zou ook prima lopen op benzine van mindere kwaliteit.... net als ( je raad het al ) ik met de olie bedoel..
 
Wat ik wil zeggen ( leek mij vrij duidelik ) is dat het totaal geen kwaad kan om de olie die ik noem in die CX500 te gooien, aldaar ( nogmaals ) de motorfiets olie van toen, slechter is dan de olie die ik noem.

En je hoeft ook niet bij te pissen in de tank, maar de motor zou ook prima lopen op benzine van mindere kwaliteit.... net als ( je raad het al ) ik met de olie bedoel..


Is ook zo.

Soms is het echter niet enkel een kwestie van kwaliteit, maar ook van samenstelling.

En er zijn praktijk gevallen bekend, waarbij een motorfiets niet goed reageerde op auto-olie.

daar wordt hier op gedoeld, meen ik te lezen.
 
Er zijn idd gevallen bekend, echter kan ik geen geval vinden van een oude motorfiets die origineel op "afgewerkte pinda olie" reed, raar zou reageren op moderne auto-olie van de action..
Dat het niet verstandig is om action olie in een nieuwe ducati te gooien snap ik.
Nogmaals, die action ( of gamma/lidl/whatever ) olie, is écht wel beter dan de olie die fabrieksaf in zo'n cx500 ging.
Daarmee wil ik zeggen dat hij er prima op zal lopen, zónder nare gevolgen.
Als je een echte liefhebber bent, dán kan ik me voorstellen dat je bijvoorbeeld 20w50 motorfiets olie er in zou willen kieperen. maar het hoeft niet!
 
TOEN was de benzine ook slechter, moet hij nou bij in de tank pissen bij het tankstation?
Toen was de benzine beter, gewoon met lood, zonder rare additieven om klopvastheid te krijgen, ook gewoon 98 octaan.

Action olie is prima voor een CX.
Een goede kennis van me rijd al jaren Goldwing met zijspan op Action olie. Dubbel zoveel koppel als een CX en 150kg meer vooruit te sleuren.
De paniekverhalen ontstaan bij zenuwachtige fietsen met een te kleine koppeling.
 
Er zijn idd gevallen bekend, echter kan ik geen geval vinden van een oude motorfiets die origineel op "afgewerkte pinda olie" reed, raar zou reageren op moderne auto-olie van de action..

De theorie is dat er in moderne auto-olie allerlei toevoegingen zitten die er vroeger niet in zaten en waar een (oude) motor (met name de koppeling daarvan) niet tegen zou kunnen.
 
Die olie zou op zich goed moeten zijn, maar ja, wel vreemd dat het gekomen is na het vervangen van de olie. Je zou andere olie kunnen proberen, b.v. Motul of Bel-ray, maar daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten. Of de koppeling is versleten of de veren te slap, heeft misschien net op het randje gezeten. Om te controleren kan je de lengte van de veren opmeten.
 
CX500?

[http://www.fiets-o-fit.nl/images/producten/images/3675.jpg (afbeelding)]

Action.. 1,30 euro per liter ( goedkoper dan benzine )
:^
De theorie is dat er in moderne auto-olie allerlei toevoegingen zitten die er vroeger niet in zaten en waar een (oude) motor (met name de koppeling daarvan) niet tegen zou kunnen.
DIe friction modifiers zitten ZEKER niet in die SF olie van de Action.
Iedere oldtimer/newtimer kan daar zonder problemen drie ton op lopen. :P
Of de koppeling is versleten of de veren te slap, heeft misschien net op het randje gezeten. Om te controleren kan je de lengte van de veren opmeten.
:^
[afbeelding]

deze zit er in ..
Doodzonde. _O-
 
Laatst bewerkt:
@ svn, lees onderstaand ( of bovenstaand :P ) bericht nog eens als je wil.
quote:
BolletjeBas schreef op 27 juni 2011 @ 00:04:
CX500?

[afbeelding]

Action.. 1,30 euro per liter ( goedkoper dan benzine )

quote:
tuxracer schreef op 28 juni 2011 @ 18:55:
De theorie is dat er in moderne auto-olie allerlei toevoegingen zitten die er vroeger niet in zaten en waar een (oude) motor (met name de koppeling daarvan) niet tegen zou kunnen.
DIe friction modifiers zitten ZEKER niet in die SF olie van de Action.
Iedere oldtimer/newtimer kan daar zonder problemen drie ton op lopen.

quote:
tuxracer schreef op 28 juni 2011 @ 22:24:
Of de koppeling is versleten of de veren te slap, heeft misschien net op het randje gezeten. Om te controleren kan je de lengte van de veren opmeten.

quote:
Vinnie165 schreef op 28 juni 2011 @ 20:16:
[afbeelding]

deze zit er in ..
Doodzonde.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit met hetzelfde probleem, heb op aanraden van de dealer voor een paar tientjes aan Motul Technosyntese 10W40 in mijn GS550 ('78) gekieperd, maar heb nu beduidend minder koppel als voorheen. Blijkbaar geen curiositeit dus, dit probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan