Het algemene zijspan topic

Weet iemand hier of er speciale regels gelden voor A2-rijbewijs bezitters m.b.t. zijspannen? Ik zie op één website staan dat ik maar tot 15kW mag rijden bij driewielers. Website van de rijksoverheid wordt ik niet veel wijzer van.

Ik kan een leuke Royal Enfield Bullet 500 + watsonian bak overnemen van een familielid, maar ik heb nog een beperkt rijbewijs (A2).

Dan nog een leuk probleem: tot nu toe heb ik alleen nog maar zijspanrijscholen gevonden met zware motoren (35kW+) en daar mag ik dan ook weer niet op rijden :') Of kan ik dan een rijbewijs A les erop nemen? _O-
 
Die 15kW is uit de lucht gegrepen, ik ken geen wet tekst waar dat in voorkomt. Een Bullet 500 is volgens mij onder de 35kW, daar mag je dus gewoon op rijden met A2.
Ik weet niet hoe nieuwsmotor aan die wijsheid komt, het zou netjes zijn als ze aan bronvermelding doen. Het is net als die site van die rijschool die zo wijs doet maar met verouderde en onjuiste informatie komt.

Natuurlijk mag je niet met een zwaardere motor de weg op. Maar voor rijles zou ik gewoon de rijschool even bellen. Mijn vermoeden is dat ze er geen punt van zullen maken.
 
Die 15kW is uit de lucht gegrepen, ik ken geen wet tekst waar dat in voorkomt. Een Bullet 500 is volgens mij onder de 35kW, daar mag je dus gewoon op rijden met A2.
Ik weet niet hoe nieuwsmotor aan die wijsheid komt, het zou netjes zijn als ze aan bronvermelding doen. Het is net als die site van die rijschool die zo wijs doet maar met verouderde en onjuiste informatie komt.

Natuurlijk mag je niet met een zwaardere motor de weg op. Maar voor rijles zou ik gewoon de rijschool even bellen. Mijn vermoeden is dat ze er geen punt van zullen maken.

Bedankt! Ga ik er eentje in de buurt eens bellen :] De motor is inderdaad redelijk ver onder de 35kW dus dat zit wel snor.

Heb in het verleden al "les" gehad van de meneer zelf (huidige eigenaar), maar was 1 van de voorwaarde om hem over te nemen: neem eerst fatsoenlijk les.
 
zit zelf onder de 35 pk ....

28-30 pk 25-28 pk volgens mij. Hij is lichtelijk gekieteld om comfortabel 80 te rijden.

Rob Teffer kan mij helaas niet helpen totdat ik mijn A heb, jammer! Ik ga nu Koops in Assen proberen. De rijscholen haal ik van deze site. Heeft iemand anders misschien nog een idee of rijschool die daar niet vermeld staat? Het is natuurlijk een nieuwe/vreemde situatie waar ik in zit.
 
Laatst bewerkt:
Zijspanrijden kan je ook leren zonder rijschool......
De zijspanrijders die ik ken hebben er geen van allen les voor genomen.
Spreek eens wat af met een spanrijder die je kent, ga eens wat oefenen op een grote lege parkeerplaats, of een industrieterrein in het weekend.....
Rustig beginnen, leren sturen in de bochten ipv inleunen, en dan ga je het heel snel beheersen!
Vooral als je met een wat kleiner span begint, met niet teveel vermogen, is het makkelijk.
M'n vriendin indertijd, heen naar de parkeerplaats reed ik, en zat zij in de bak.
Na een haf uurtje oefenen, waarbij ze ook al eens de bak van de grond kreeg zonder schrik, reed zij terug met mij in de bak. En had ik geen schrik.
Dat was met een MZ 250 met bak.
Daarna, met een Yamaha Suup 750 met bak, hetzelfde verhaal, na 5 minuten reed ze alsof ze haar hele leven al die Yam had gereden.
Zou je meteen op zo'n grote zware combi willen gaan rijden, genre BMW 1150 of Japanse 4-cyl van 1000 cc of meer, dan zou het misschien nuttig kunnnen zijn om 1 of 2 lessen te nemen.
Maar zelfs dan, als je rustig begint, niet meteen vol gas, oefenen met remmen, acceleren en bochten, zodat je voelt wat de masjiene doet.....
Belangrijk: Sturen! Niet inleunen.
En bij het wegrijden uit stilstand wil de motor om de bak draaien, dus beetje naar links sturen voor je de koppeling loslaat.
Bij remmen op rechte weg, wil de motor naar links, dus sturen!
Als je een geremd zijspan hebt gaat dit weer wat anders, oefenen.
Als je al motor rijdt, en ook auto, dan ben je toch al gewend om anders te rijden met een andersoortig voertuig.
In de bochten zijn er 2 bekende problemen in het begin:
In een bocht naar rechts, als het span rechts zit, gas bijgeven, zodat de motor ahw om het span draait.
Dus kan het nodig zijn om wat te remmen voor de bocht, zodat je gas kunt bijgeven.
In de linkerbocht, gas terug, eventueel wat remmen op achterwiel en/of voorrem, zodat de bak om de motor wil draaien, In beide gevallen helpt de bak jou in de bocht.
Afhankelijk van de combi, kun je in een wat scherpere linkerbocht, halverwege de bocht gas geven, zodat de kont van de motor wat naar rechts uitbreekt, en je heel mooi haaks de bocht om kunt, maar dit hangt heel erg af van de motor, het gewicht in de bak, (waar zit dat gewicht? Achterin, dan wil ze mooi uitbreken) en van de weg.....
Als het voorwiel geen grip heeft lukt dit kunstje niet, dan gaat het voorwiel de buitenbocht in, en moet je heel snel gas dicht draaien, stuur goed vasthouden, eventueel voor of achterrem gebruiken....
Plezier gegarandeerd!
Veel succes ermee, en vooral veel zijspan plezier toegewenst!
Doei,
Doudou
 
Laatst bewerkt:
Doudou, heel erg bedankt voor je uitleg! Ik heb al een halve dag mogen rijden erop: achtjes draaien, op twee wielen rijden, remmen, enzovoorts. Super leuk was dat! Daarna heb ik een stuk over de openbare weg mogen rijden: 50 weggetje door de polder en wat straten binnendoor. Ging allemaal prima.

Ik wilde eigenlijk vooral les voor de wat hogere snelheden en het plots moeten remmen. Bijvoorbeeld wat je moet doen op een klaverblad op de snelweg want daar ontkom ik niet aan als ik de rivier hier wil oversteken.

Maar je hebt gelijk denk ik, het zal waarschijnlijk ook best zijn als ik veel oefen (ik woon afgelegen, dus dat kan) en het familielid, waar de combinatie vandaan komt, eens voorstel of hij niet meer lessen kan & wil geven. Zo niet dan zal ik hier eens een draadje aanmaken of iemand dat tegen een vergoeding wilt doen.

Bedankt allemaal en tot ziens!
 
Hoi Tijmen.
Dat klinkt goed!
Vooral veel rijden, dat is altijd, steeds weer, oefening, al zou je al 20 jaar spanrijden, het blijft steeds nieuw en leerzaam!
Doei,
Doudou
 
Zo zou ik het ook doen. Ik heb zelf ook nooit les gehad. Gewoon langzaam proberen en een beetje inlezen. Mijn zoon is ook zo begonnen met zijspanrijden. Met de MZ rustig op het industrie terrein rondjes en achtjes draaien en dan steeds sneller en de gewone weg op. Met een Enfield met span zal het gebrek aan acceleratie en topsnelheid de grootste uitdaging zijn op een snelweg rotonde. Je zult goed vooruit moeten plannen, kansen pakken en je niet aan de kant laten drukken.
 
Inderdaad, halflive.
Gebrek aan topsnelheid en acceleratie, dat heeft mijn MZ ook, en daar kan je mee werken.
(Bekende grap, zo'n bord 90 of 100 langs de weg, dat is met de MZ geen beperking maar een uitdaging!)
Vooruit plannen, bij een rechterbocht van te voren minderen, zodat je in de bocht nog kunt gassen...
Eerder had ik een Dnepr met span, dat ging niet veel sneller dan m'n MZ nu, daarna heb ik nog een BMW R50 gehad met een 750/5 blok, en dat had al wat meer te vertellen.
Klaverbladen zijn erg leuk met laag vermogen, dat moet je plannen, zodat er gas overblijft, en verder maar je billen aaneenknijpen, sturen, en de bocht om gaan.
En als de bak van de grond komt, beetje gas terug, en je zult toch weer moeten bijgassen voor de rest van de bocht. Of de bocht maken met de bak van de grond,vriend E. kan dat prachtig.
Er zijn zo van die bochtjes in de Ardennen (En daar woon ik dichtbij, Maastricht,) die knijpen, worden steeds nauwer, daar ben ik al eens vlak voor een tegemoetkomende auto links een parkeerplaats opgevlogen.
Da's schrikken, en da's leren!
Nu ja, nog nooit een ongeluk gehad met het span, het gaat steeds goed.
Vooruitzien, inderdaad, vooruitdenken.
En genieten.
Groeten,
Doudou
 
Tijmen pas op met die gasten hierboven. Dat zijn fanaten Ik ook trouwens.
Het grootste gevaar van zijspanrijden is dat je het echt leuk gaat vinden. Dan kan het zelfs voor gaan komen dat file rijden lachen wordt. Je kunt zo afstappen en op de vangrail een biertjefrisje drinken en de koekblikkers zitten dan afgunstig naar jou te kijken LOL
 
Ik heb ook leren zijspanrijden op een MZ (de jouwe Doudou 8-) )...eerste wat ik leerde was rijden op 2 wielen zodat je weet dat je niet zomaar om kan vallen ... daarna slalomen en andere figuren op 2 wielen...
Belangrijkste is dat je goed reageert in noodsituaties dus bochten en remmen...
Klapperende sturen op andere combinaties zonder stuurdempers vond ik ook wel spannend maar ondertussen met mijn huidige Beemer zijkspan moet ik nog steeds de demper monteren en ben er al aan gewend..
Dus idd veel rijden en de Ardennen is ook een fijne oefenruimte..en net als op de solo rij niet boven je kunnen!
 
Ik heb mezelf zijspanrijden geleerd. Na een maand gelijk al 4500 km door Engeland en Schotland.... Na een jaar ging Frau Enigma voor een zijspanles, heb voor mezelf toen ook gelijk een les gedaan. Na een jaar toch nog heel veel geleerd! Zoals de zijspaninstructeur (Jan Schilder) toen zei "Je leert met een les niet goed rijden, dat doet de ervaring. Maar je leert wél wat je in noodsituaties níet moet doen!" En zo is het. Het zijn juist de onverwachte situaties waarbij het mis kan gaan.
 
ik ben ook volledig zonder ervaring begonnen te rijden. Sterker nog; ik had nog nooit op een span gereden voor ik mijn eerste zijspan had gebouwd...

full


dit was mijn allereerste stukje wat ik ooit op een span heb gereden... Heel raar, maar het is nooit meer goed met me gekomen idd, want het is zwaar verslavend idd.

En na een paar jaar oefenen heb ik ook pas een VRO plus cursus in lelystad gedaan en daarna heb ik echt wel een sprong gemaakt in rijniveau, dus het kan zeker geen kwaad toch eens een cursusje te doen, want je bent nooit te oud....

en hoewel het met weinig vermogen prima zijspan rijden is, vond ik het een ware openbaring nadat ik mijn GL1000 blok had vervangen door een GL1200 exemplaar; Dat maakte het rijden toch weer een stukkie leuker. Dan kan je ook gewoon meer gas geven zodat de bak niet zo snel omhoog komt in rechter bochten.
 
Laatst bewerkt:
Sterker nog; ik had nog nooit op een span gereden voor ik mijn eerste zijspan had gebouwd...

Ik heb m'n span gebouwd voor ik zelfs ooit een andere schwenker in real life gezien had.

Maar heel erg ingewikkeld was dat nou ook weer niet.

Kortom, de algemene tendens hier is: Vooral gewoon doen en niet te zwaar beginnen. En wordt nooit overmoedig..
 
Ik heb m'n span gebouwd voor ik zelfs ooit een andere schwenker in real life gezien had.

Maar heel erg ingewikkeld was dat nou ook weer niet.

Kortom, de algemene tendens hier is: Vooral gewoon doen en niet te zwaar beginnen. En wordt nooit overmoedig..

Nee dat doen wij wel :+
 
:P

Gaat lukken! Krijg nog een extra les van de oud eigenaar en dan gewoon lekker uurtjes maken. Binnenkort zijn het niet alleen de oudjes die met 40 over de dijken slakken :+
 
Haha, overmoedig, nee dat niet vaak.
Maar wel herinner ik me m'n eerste rondje zijspan, met de Ural van m'n broer, indertijd in Delft.
Vooral sturen! zei hij, en dat ging goed, eerste bocht, 2e bocht, 3e bocht.....
Heel goed...
Dan 4e bocht, ik moest even wachten op een fietser die rechtdoorging, en daarna ging ik, triomfantelijk, ook rechtuit, de trappen van een bank op, omdat ik vergat te sturen.
Net voor de deur stil gestaan, en het was een Ural met achteruitversnelling, dus wel netjes weer de trap af gereden.
Toen heb ik geleerd, en daarna nooit meer vergeten:
Met een span moet je sturen, niet leunen (Behalve misschien met een Schwenker).
Dat was m'n eerste zijspanervaring, en daarna heb ik niet altijd span gereden, maar dat virus ben ik nooit meer kwijtgeraakt!
Nu rij ik veel solo, een beetje minder maar toch wel leuk, span, vooral voor de winter en voor het EGT.
Ik heb een cursus in Tongeren, en als het vies wordt in de winter, pak ik mooi weer het span, mooi glijden en slippen, en niet omvallen!
Doei,
Doudou
 
Terug
Bovenaan Onderaan