Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik denk altijd maar zo, Meer lucht hoeft echt niet beter te zijn (kan zelfs slechter zijn, als in te arm gaan lopen) Als Honda vond dat ie meer lucht nodig had, hadden ze wel een grotere inlaat/filter/doorgang gemaakt.

:+

Ik snap dat meer lucht niet altijd beter hoeft te zijn. Maar om nu te zeggen dat Honda 'm wel een hoger inlaatdebiet had gegeven als ze vonden dat'ie meer lucht nodig had is ook weer wat kort door de bocht. Met alle modificaties die er voor motoren te koop zijn lijkt het me onwaarschijnlijk dat het allemaal op niks gebaseerd is en dat er met wat tweaken meer uit te halen is.

Met m'n Marving uitlaat die de boel iets af lijkt te knijpen en de informatie uit deze post leek een wat vrijer inlaattraject me geen verkeerd idee. Ik ben vooral op zoek naar gebruikerservaringen. Als een andere luchtfilter bij de NX betekent dat de sproeiers e.d. aangepast moeten worden, dan is dat zeker welkome informatie.
 
Als het filter inderdaad veel verschil maakt in doorstroming moet je ook naar de carburateur gaan kijken en eigenlijk ook naar je uitlaat. Je Marving heeft nu eenmaal een erg kleine doorlaat op het einde, daar zou ik ook eens naar kijken. In een ideale wereld zou je op een rollenbank moeten om te kijken waarmee hij het mooist rijdt (en wil je dan pk, koppel of zuinig?)

Vroeger heb ik er op de NX een beetje gespeeld ermee door bv zonder luchtfilter te rijden en met meer open of net gesloten uitlaat. Ook heb ik wel eens een sproeier gewisseld. Maar eerlijk gezegd, zonder veel goede kennis en meetapperatuur is het zinloos. Naar mijn menig loopt hij het mooist met de standaard spullen. Haal voor de lol eens die snorkel uit het luchtfilterhuis en kijk hoe bagger hij gaat lopen in midden tot hoge toeren, Honda heeft de boel aardig goed uitgewerkt kan ik je zeggen :-)

Ik heb een beetje ervaring met DNA omdat er een op m'n Transalp zit. Het voornaamste dat ik kan melden is dat ze heel vies en ondoorzichtig kunnen worden maar dat het met een sopje weer helemaal schoon wordt. En dan kun je er doorheen kijken dus gegarandeerd meer luchtstroom dan met papieren filter. De Transalp wil op het moment niet boven de 120 lopen, ik hoop dat het na de beurt beter is en anders ga ik óf naar rollenbank óf terug naar OEM (luchtfilter, sproeiers en utlaat zijn niet origineel.)

Het schijnt dat DNA voor offroad een betere keuze is dan K&N ivm tegenhouden fijn stof en zand.
 
Na wat speurwerk heb ik wat positieve ervaringen gelezen, genoeg om me te overtuigen om het eens te proberen. Niet geschoten is altijd mis. Zodra hij gemonteerd is, laat ik m'n bevindingen hier even weten :) .
 
Nog niet zeker
full
 
Na wat speurwerk heb ik wat positieve ervaringen gelezen, genoeg om me te overtuigen om het eens te proberen. Niet geschoten is altijd mis. Zodra hij gemonteerd is, laat ik m'n bevindingen hier even weten :) .

Gemonteerd en werkt prima *O* . De motor liep van te voren duidelijk te rijk, bij volgas in het midden van het toerengebied reageerde hij wel, maar zeer traag. Waarschijnlijk deels omdat de oude filter z'n beste tijd wel gehad had, deels door de uitlaat. De nieuwe DNA filter gemonteerd en de NX loopt weer een stuk beter :] .
 
@Silverarrow.
Ik heb indertijd op een Yamaha DT175MX, en nu op een Honda XL125, imitatie K&N filters gezet.
Ook al eerder op een Yam DT125LC.
En dat ging steeds mooi, zonder aanpassing aan de sproeiers of de afstelling.
Of zover ik weet, je gaat de brommer dan toch eens warm draaien, eventueel stationairsproeier wat draaien, bougie bekijken.. Maar hoofdsproeiers met rust gelaten.
Op de Honda XL zit ook een wat kleinere carb, ik weet zo niet uit het hoofd hoeveel mm verschil met standaard, was een tip van vriend R van de Klassieke trial, gaat heel mooi, koppel vanaf lage toeren. Dat is weer leuk in de trial, het is net of het motooke ook in de 2e versnelling wat mooier bergop gaat, wat meer puf heeft, zoals (Andere vriend) R van de Klassieke trial zegt, je kan dan in de 2e wat langer bergop gaan, zonder afknijpen.
Dus inderdaad, er valt soms wat te winnen.
We moeten dan natuurlijk geen wonderen verwachten, en in het geval van mijn XL is het inlaatgeluid wel sterker geworden, gelukkig hebben we geen TUV in Nederland!
Experimenteren, als je het voorzichtig doet, kan de moeite zijn.
Maar pas op voor te arm mengsel, daar heb ik eens op de Sanglas 400E een uitlaatklep mee verbrand
 
Thanks, ik hou het even in de gaten. Binnenkort gaat er een nieuwe bougie in, dan kan ik gelijk even kijken hoe die er bij staat.

Het gaat me overigens niet per sé om winst. Zolang hij goed loopt, vind ik het al prima. Een aftermarket uitlaat is tegenwoordig vrijwel de enigste keuze als de originele verrot is. Die keuze is al helemaal beperkt als je een plug & play oplossing zoekt, de Marving uitlaat is dan de enigste optie. Helaas lijkt die de boel af te knijpen en vanaf daar ben ik gaan zoeken naar een alternatief voor de luchtfilter. Het geheel loopt nu wel een stuk rustiger en soepeler, dus al met al ben ik blij met m'n investering. Nu op naar het volgende project :) .
 
Laatst bewerkt:
En ze hebben tot nu toe genoten van hun vacantie!
Waar zijn ze allemaal geweest... Col de la Slucht, Col du Bonhomme, Ballon d'Alsace, Col de la Grosse Pierre, Col de Basseng, Col d'Oderon, Hohneck, Markstein, Grand Ballon, en waar al niet.


Super gaaf Doudou! Toevallig heb je mij nog om de weg gevraagd naar het Lac des Corbeaux (liep met gezin en kinderen). Waren de weginstructies juist? Zij jullie boven gekomen? :P
Wat een top omgeving om te toeren..

Later die middag zagen we je weer rijden maar toe zat ik op onze rode Honda GL1100 (Goldwing) zijspan :P
Leuk dat je terug zwaait!! (doet niet iedereen naar zijspannen)
 
Laatst bewerkt:
Nu Timy, dat zal jij geweest zijn, bij het industriegebiedje...
We zijn boven gekomen, prachtig baantje, en hebben heerlijk gezwommen, en daarna nog een leuke rit achterom gemaakt, en via de Col de Brabant weer naar la Bresse.
En vandaar naar de camping, Les Myrtilles, Le Bas en Rupt of zoiets, tussen La Bresse en Gerardmer
Wij zwaaien altijd naar spannen, rijden zelf ook vaak span.
(Suuptenere 750 mijn vriendin, MZ250 ETZ ik).
De Vogezen waren een enorm plezier met de NX'jes, bijna alle schaamharen van de banden afgereden!
Als jullie eens in de buurt van Maastricht zijn, bel me dan.
telefoonnummer versleuteld: 0630 vier een 7 1 drie 9 om misbruik te voorkomen.
En spanrijden is leuk he, we zijn afgelopen weekend naar het EGT in Weisswampach, noorden van Luxemburg, geweest, altijd feest!
Heel leuk om je reactie te lezen, altijd welkom in Maastricht!
Groeten,
Doudou
 
Hoi Timy.
Nog een vraag.
Als ik me goed herinner waren jullie met 4-en?
2 volwassenen, 2 kinderen?
Ik miep graag over grote spannen, zware motoren.
Klein is fijn, en zo.
Die luxe heb ik, m'n vriendin rijdt haar eigen span, ik mn'n MZ.
Maar met 4, dan is een Wing met een grote bak geen luxe!
Waar wonen jullie in NL?
Groeten,
Doudou
 
Ha wij hebben nog getwijfeld om naar Weiswampach te gaan. Kwamen bij toeval erachter dat het was. Helaas moesten wij zaterdag al in NL zijn en was het te kort dag.
Volgend jaar gaan wij proberen wel aanwezig te zijn.

Ik liep met mijn vrouw en dochter maar ook zwager en schoonzus (+kinderen).
Wij verplaatsen ons dus met z'n 3-tjes in de zijspan. Dat gaat prima :)
Daarnaast nog een aanhangertje erachter dus dan kan je echt allerlei onzin meenemen O-)
full


Nu weer terug ontopic naar de NX-jes! :Y
 
Laatst bewerkt:
Iemand toevallig tips/een beschrijving voor het vervangen van de bougie? Klopt het dat de tank eraf moet?

Ik dacht net "even" de bougie te vervangen, maar dat viel tegen. Honda lijkt het allemaal zo geconstrueerd te hebben dat je de halve motor moet ontmantelen om erbij te kunnen. Van de zijkant kom ik er in ieder geval met geen mogelijkheid bij.
 
Zijkap en tank eraf, geen keuze zover ik weet.
En ach, bij de NX is het maar eentje, bij de Transalp zijn het er vier; twee kun je vanaf de zijkanten goed aan, maar voor de andere twee heb je een hele lange bougiesleutel nodig en moet je óf speleoloog óf gyneacoloog zijn :-)
 
Haha ok, valt me toch licht tegen. Je zou zeggen dat ze het ook anders hadden kunnen ontwerpen. Bedankt, binnenkort maar eens op de juiste manier proberen :).
 
Ach hoevaak moet je erbij moet je maar denken. Bij de alp moet je inderdaad de radiator lossen en wegduwen om bij de voorste te komen.. :)
 
Ondertussen nieuwe rvs uitlaat gemaakt met laser demper, loopt zeer goed, geluid best mooi, niet te loud 😃 Tandwiel 45 erop nu 120 km trekt zeer goed door. Die restrictor zit er nog in (carb insulator)
 
Laatst bewerkt:
Knap gedaan die uitlaat!

Vandaag met onze NX'jes in het mulle zand en modder gereden, viel wat tegen voor mij, geen grip en zwiepen van links naar rechts :o
Bij Doudou ging het wel goed, want die was altijd eerder dan ik bij de zones.
We waren op Landgraaf (een hele grote zandgroeve waar een trialclub zit) een Nederlands kampioenschap trial gaan fotograferen en filmen.
We hebben weer geweldig mooie acties gezien !
(Doudou heb jij een foto van onze NX'en daar?)
 
Laatst bewerkt:
Hey allemaal,

Ik ben opzoek naar een nx250 maar merk dat ze vrij dun bezaaid zijn? Iemand een tip toevallig? dank!
 
Voor degene die nog wat extra pk's zoeken, uitlaat wrappen loont ! Hoe heter de uitlaat gassen afgevoerd worden in het begin traject van de uitlaat, des te sneller is de doorstroming ! Zelf ondervonden..!
 
Nu, dat is een leuk idee.
Al heb ik niet te klagen over de NX, ze wil wel gaan!
Ik hou ze graag rond 4000 toeren, voor rustig rijden, bergop, bergaf... en als je dan wilt inhalen, gas openschroeven, en dan komen er nog best wat peerden uut de stal!
Soms 1 terugschakelen, dan zit je meteen op 5000, gas en gaan.
Heel levendig motooke!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan