Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
hey, nx rijders.

lees al een tijdje mee hier,onlangs ook maar een nx gekocht,gelijk maar 2
leuk rijden zo'n motortje en zuinig
1 voor woon/werk en 1voor terrein hobbelen
zoek daarom een xl250/350 velg 17 inch iemand wat liggen,oja zoek ook nog 2 plastic tank kappen

gr
 
Even een vraag over een nx. als hij koud is en stationair loopt hoor je een heel lichte tik, onregelmatig, paar seconde ertussen. kan dit kwaad?
En afslaan bij afremmen met koppeling, koppeling lijkt niet te plakken, wat kan zoiets zijn, iets met carb?
 
Het eerste lijkt me in principe niet normaal, maar is wat lastig te beoordelen. Heb je een handmatige naks in je NX?

Het afslaan kan komen doordat je stationair misschien te laag afgeregeld staat. Met een warm blok moet hij rond de 1500 rpm zitten.
 
nee automatische spanner. misschien dat het de ketting is.

afslaan had ik van de week weer, afremmen voor kruising, sloeg ineens af. start wel gewoon weer.zit al een nieuwe cdi in overigens.
 
Te lage stationair kan een rol spelen, ik had dat ook, bij koude motor, en ze heeft wel even nodig om op temperatuur te komen1!
Nu ongeveer 1500 bij warme motor, en ze slaat niet meer af.
Bedankt voor de tip, Silverarrow.
Doei,
Doudou
 
Ja kan allemaal wel ergens aan liggen, zorg dat je carb goed schoon is ! Om te beginnen, afstelling goed ?vlotterhoogte.. Niet te arm mengsel, heb diverse 1 pitters gehad met dergelijke problemen, lag uiteindelijk aan de carb afstelling
 
ik denk aan 3 dingen..

Stationair toerental is het laagste toerental dat hij nog vloeiend soepel in zijn vrij rond loopt. Bij koud klinkt het altijd ruw en heeft hij gewoon wat choke nodig, dat is normaal.

Een tik om de paar seconden? (meerdere)?
Onder het rijden of stilstaand..
boven uit de cylinderkop of lager.
Het kan immers erg veel zijn.
stationair een tik, je koppeling intrekken, verandert het dan?

Afslaan bij afremmen.
Dus hij heeft een grote stroom benzine op gang, je gooit de boel dicht (arm mengsel) en dan slaat hij af....
Stationair toerental goed, carburateur schoonmaken, kijken welke sproeiers er in zitten en er in horen.
Liefst op de rollenbank controleren.
 
Laatst bewerkt:
En nog een vraag.
Vanaf volgend jaar wordt in Belgie de super 95 vervangen door E10, die leuke brandstof met ethanol, waar afdichtingen zo blij mee zijn.
Jullie zien de vraag natuurlijk al komen:
Verdraagt de NX 250 E10, of doe ik dan beter super 98 te tanken, die blijft nog gewoon bestaan in Belgie.
Ik tank vaak in Belgie, want goedkoper en ik kom er sowieso vaak.
Doei,
Doudou
 
Dat kun je misschien beter op het Duitse forum vragen, daar wordt dat spul al jaren verkocht. Dus ze hebben al wat ervaring.
Ik heb in elk geval nog niet gehoord over problemen ermee.
Zit er trouwens niet sowieso al 5 of 10% in euro 95?
 
ik denk aan 3 dingen..

Stationair toerental is het laagste toerental dat hij nog vloeiend soepel in zijn vrij rond loopt. Bij koud klinkt het altijd ruw en heeft hij gewoon wat choke nodig, dat is normaal.

Een tik om de paar seconden? (meerdere)?
Onder het rijden of stilstaand..
boven uit de cylinderkop of lager.
Het kan immers erg veel zijn.
stationair een tik, je koppeling intrekken, verandert het dan?

Afslaan bij afremmen.
Dus hij heeft een grote stroom benzine op gang, je gooit de boel dicht (arm mengsel) en dan slaat hij af....
Stationair toerental goed, carburateur schoonmaken, kijken welke sproeiers er in zitten en er in horen.
Liefst op de rollenbank controleren.
Afslaan lijkt nu voorbij met stationair op 1400 ipv 1100.
Hoe starten jullie op de choke trouwens? De choke zet ook de gasschuif hoger dus meer toeren, ik start hem en schuif de choke dan wat terug zodat hij op een normaal toerental draait ipv 3 a 4 duizend toeren koud, lijkt me ook niet goed.

En het tikken is weg met warme motor, ik denk toch de spanner of ketting. wellicht de "fix" werkt door de spannner handmatig te maken. Koppeling intrekken maakt geen verschil trouwens.
 
Laatst bewerkt:
Ja, als je start met choke zit ze meteen op zo'n 5000 toeren, mijn NX toch, dus meteen de choke wat terug zetten. Hoge toeren, koude motor, dat wil ik niet.
Veel Japanse motoren hebben die hoge stationair op de choke. Nog wat terugzetten, dan merk ik dat ze op 2000 blijft, nog wat terug zetten.
Dan komt ze op temperatuur, en kan ik de choke dicht schuiven, en moet dan nog even handmatig wat gas erop houden bij de stoplichten, anders wil ze nog afslaan.
Daarna gaat het beter, en omdat ik dan meestal al de stad uit ben, kan ik de choke helemaal dichtzetten.
Met de CX500 indertijd, wist ik dat ze 15 minuten nodig had om op temperatuur te komen.
Daar zat een temperatuurmeteretje op het dashboard.
Het lijkt dat de NX dat ook nodig heeft, zo'n 15 minuten.
Nu ja, dan ben ik de stad uit, en mag ze weer gaan.
Het is toch een leuk beestje, en met gebruiksaanwijzing!
Ik ben er wel heel blij mee, dat gaat machtig pittig, en zo fijn bestuurbaar.
Hiervoor reed ik MZ ETZ 250, eerst solo, nu met span, (En die blijft natuurlijk erbij voor de winter) dan Yamaha DT175MX (stuurt ook machtig fijn!) en Honda TL125 met een XL125 motor. Heel fijn en wel wat lui....
De NX is dan weer iets heel anders, en voelt meteen goed aan.
Groeten,
Doudou
 
Beste Leden,

Is er iemand die mij kan helpen aan een startmotor voor een Honda NX 250 ? :)

Groeten,

Ruben

Naar wat voor startmotor ben je op zoek? Eentje die nog honderd procent in orde is of is een opknapper ook al ok?

Ik heb er één liggen, maar die kan wel een revisie gebruiken. De afdichtingsringen van de behuizing zijn ook doorgescheurd.
 
Deze winter wil ik de remmerij van m'n NX vernieuwen. De meeste spullen heb ik inmiddels besteld (nieuwe remschijf, remblokken, remschoenen achter, etc.), maar ik ben nog op zoek naar een goede manier om m'n NX met beide wielen van de grond te krijgen. Heeft er iemand ervaring met bijv. een minilift o.i.d. voor een NX250?

Evt. tips voor upgrades, zoals staal omvlochten remleidingen of betere rempompen, zijn ook welkom.
 
Staalomvlochten leiding voor een NX650 zoeken, die is net wat langer en dan kun je ook een hoger/breeer stuur gebruiken (los van elektra bekabeling, daar moet je dan sowieso pielen.)

Een stevig kratje van bv frisdrank onder het blok doet wonderen als bok, mits je beetje kunt tillen natuurlijk. En eerst even de plastik kap onder het blok uit. Eerst met voorwiel van grond, daaraan werken, kratje beetje naar achter manouvreren en dan achterwiel van de grond. Beide wielen tegelijk eruit kan, maar dan moet je of bokken op de assen zetten of iets verzinnen dat je de hele motor richting plafond vastmaakt want alleen iets onder het blok is niet genoeg. Dat heb ik in 1997 al geprobeerd met m'n eerste NX250 en omdat de zwaartekracht intussen niet veranderd is hoef je dat experiment niet te herhalen ;-)
 
Zo'n kratje heb ik vast nog wel ergens liggen, dus dat moet lukken. Je experiment zal ik idd maar niet herhalen :+ . In de schuur hangen vrij dikke balken onder het dak, eens kijken of daar een spanbandje overheen kan. Bedankt!
 
Als ik beide van de grond wil gebruik ik m'n Paddock stand en een krik onder het blok. Zo staat het prima. De bouten of moeren welke ik los wil hebben en die erg vast kunnen zitten Geef ik al wel eerst een slagje als de motor nog stabiel op de grond staat. Gewoon voor de zekerheid.
 
Zo het tikken met koude motor is weg, heb de fix toegepast door een m6 boutje erin te draaien handvast. :)
 
fcmfzl.jpg


NX is nog steeds te koop voor €400,-
Er zit werk aan: voorvorkkeerringen vervangen, kettingset, uitlaat rot.

Nieuwe accu, nieuwe achterband en nieuwe achterwiellagers.

De achterschokdemper is al geswapt. Voorband is nog goed.
Originele voorspatbord krijg je er bij + een bougie + kleppendeksel pakking.
Net geen 70.000 op de km-teller.

Voor whatsapp/bellen: 06 253 821 09
 
Hallo vanaf gisteren ook eigenaar van NX250 domi.
Ziet er goed uit.
Maar ik krijg hem niet in stuurslot en graag had ik de vering achter iets straffer of hoger gezet.
Kan iemand me hier wat tips voor geven?
 
je bedoeld de pen gaat niet in het gat ? Of is je slot kapot ?
Wat vering betreft : zoekwoorden ; vering nx250.
Er is hier al zoveel over gezegd...
 
Stuurslot gewoon niet gebruiken. Is te zwak en als het op slot blijft steken ipv los dan is dat verdomd onhandig. Je kunt de boel wel forceren zoals bij diefstal wordt gedaan maar de vraag is of je iets anders kapot maakt en of het slot toch zomaar opeens inschiet tijdens rijden.

Achtervering: GSF600 schokker is de beste optie.
 
[afbeelding]

NX is nog steeds te koop voor €400,-
Er zit werk aan: voorvorkkeerringen vervangen, kettingset, uitlaat rot.

Nieuwe accu, nieuwe achterband en nieuwe achterwiellagers.

De achterschokdemper is al geswapt. Voorband is nog goed.
Originele voorspatbord krijg je er bij + een bougie + kleppendeksel pakking.
Net geen 70.000 op de km-teller.

Voor whatsapp/bellen: 06 253 821 09
Wat voor achterschokdemper zit er nu op?

En in welke regio / stad/ dorp woon je?
 
Bedankt voor jullie feedback.
Vind het toch jammer dat ik hem niet kan sluiten met het stuurslot is toch handig als je hem ergens kort parkeert.

Volgens mij zit er de originele achterschokdemper op.
Het het graag wat hoger gehad. Zal wel met mijn 98kg te maken hebben dat hij zover doorzakt.
Sint-Truiden Belgie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan