Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb je de vlotter leeg laten lopen, met de benzinekraan open? Na hoe lang stopte het eruit lopen? Als het goed is stopte het niet, totdat de tank leeg raakt tenminste haha.

Ik ben er nog niet van overtuigd dat je benzineleidingen etc goed doorlopen, de tank vervangen door de spuit (goede creatieve oplossing trouwens) vertelt alleen iets over tank en benzinekraan. Gewoon in stappen alles volgen tank -> kraan -> leiding -> vlotterbak -> sproeiers + kanalen.

Laat de vlotterbak eerst eens leeglopen met de spuit erop, of trek de benzineleiding van de carb en kijk of het nu wel doorloopt allemaal. Als dat goed gaat, dan is de carb de verdachte. Als het niet doorloopt dan de leidingen beter controleren.

Als je zeker weet dat het de carb is en niet de kraan en etc, is het tijd om de carb eruit te halen: Vergaserausbau leicht gemacht -
Begin als je hem los hebt maar eens met de vlotterbak er vanaf te halen en schoon te maken. Dat is het meest voor de hand liggende. Als die schoon is de carb weer erop en motor starten (eventueel even zonder luchtfilter etc.)

Als het probleem toch blijft kun je dan verder met alle kanalen en zo in de carb, daarvan kun je wel een algemenen omschrijving vinden op internet. Ga niet aan schroefjes en zo liggen draaien, dan gooi je met een beetje pech de instellingen door elkaar en ben je verder van huis.

Sneaky remark: en als je genoeg begint te krijgen van je NX kun je altijd een ruil met mijn Transalp overwegen, ben je meteen klaar voor je reis ;-)

O, nog een stomme opmerking: toen je met tanks bezig was, heb je de benzineleiding toen dichtemaakt met tape of propje of zo? Zo nee kan er iets in zijn gevallen, zo ja kan die prop er nog in zitten :-)
 
Mijn complimenten voor deze bijzonder creatieve opstelling!

A) Revisiesetje voor de carburateur halen.
B) Carb. dag in een bakje lampolie of Diesel laten weken.
C) Carb. schoonmaken met een (oude) tandenborstel.
D) Alles weer in elkaar zetten.
C) enz.
E) enz.
F) enz.
 
1054.jpg

Ik ben echt next level retarted.


Ik heb het namelijk voor elkaar gekregen om de benzineleiding aan te sluiten op het rood omcirkelde uitsteeksel, in plaats van het goede uitsteeksel. Ik kreeg het door nadat ik op het linkje van Clement had geklikt, en daarna het gevoel kreeg dat het er bij mij iets anders uitzag.
5PgoBOs.jpg


Nadat ik de benzineleiding op het goede uitsteeksel had aangesloten, startte hij weer binnen 5 seconden :D :D :D.


Volgende stap: rechtbuigen van het cockpitframepje.
 
Houston, we have a liftoff!

Goed man dat het opgelost is! En ja, ik gniffel nu toch wel een beetje om je plaatje en dat het inderdaad in de leidingen zat zoals ik al dacht ;-) De storing ontstaat waar de monteur het laatste is geweest of zoiets. Bij mij klopt dat in elk geval meestal wel!
 
Laatst bewerkt:
Nu man, zo leren we het allemaal.
Ik zal niet de enige zijn, jij ook niet, die eens rare sleutelfouten maakte.
Ik heb er vele gemaakt, en ik weet nog van mijn toenmalige buurman in Groningen, dat hij op een gegeven moment boutjes linksom wou vastdraaien.... Hij was moe, het was laat.
Mooi dat ze weer draait., daar gaat het om
Nu weer veel bollen met het beestje he!
Doei,
Eduard
 
Mooi gezegd, DeClement,de storing ontstaat waar de monteur het laatste is geweest.
Mijn meest spectaculaire misser was lang geleden, op een BSA zijklepper.
Ik had de ontsteking mooi afgesteld, wou de motor starten, en de vlammen sloegen uit de carb (geen luchtfilter, dus geen doving)
Jaja, ik was 2-takten gewend, dan is BDP altijd goed, de 4-takt kent 2 BDP's, dan is er een met alle kleppen open..... en daar een vonk.
Het leuke is dat ik dat 2 jaar geleden nog eens heb gehad, op m'n Honda TL/XL
Alles mooi afgesteld, niet starten.
Jaja, als je dan eens naar de kleppen kijkt op het moment van de vonk......
Weer 360 graden ernaast
Je kan een oude aap misschien geen nieuwe kunstjes leren, maar deze oude aap had wel een oud foutje herhaald!
Doei,
Doudou
 
Mensen, ik ben helemaal vergeten te melden dat ik alweer 2 weken weer een NX heb!
Het is de Ralleyversie die Timy lang geleden gebouwd heeft en via een paar anderen bij Yke's (schoon?)broer terecht is gekomen.
Hier in goede tijden:

Maar helaas zijn die tijden voorbij. In de loop der jaren zijn er een stuk of 7 eigenaren geweest en die hebben hem flink gebruikt. De laatste drie jaar is hij met een kapot startrelais aan de kant gezet. En nu is hij vies, afgeragd en aardig versleten.

Het wil me niet lukken met foto's vandaag, die moeten ergens anders geparkeerd worden toch? Dat komt binnenkort.

Afijn, vandaag eindelijk tijd gehad om er eens naar te kijken. En hij loopt weer na carb schoonmaken. Hij loopt niet mooi, het toerental gaat alle kanten op en hij ratelt als een wilde. Dus de boel helemaal nalopen en kijken wat we vinden. Het meest maak ik me zorgen dat hij wel heel gemakkelijk door de compressie heen gaat; in z'n twee kan ik er gewoon mee lopen zonder dat de noppenband doorslipt. Ik hoop dat het niks ernstigs is.

Als dat nu allemaal goedkomt heb ik weer plannen, de ralleykuip waarschijnlijk weer herstellen. En de vering aanpakken, een KTM USD voorvork en WP instelbare schokdemper achter. Allebei zijn te lang, dat wordt passen en meten. Maar goed, eerst rijdbaar voordat ik veel tijd/moeite/geld erin ga stoppen.
 
Gefeliciteerd met je nieuwe fiets! En gelijk mooie plannen voor de vering.

Wel apart dat hij weggezet is met enkel een kapot startrelais. Kost letterlijk 10 minuten om te vervangen en voor 3 dollar bestel je er één uit China.
 
Hij was weg gezet omdat hij niet meer gebruikt werd. Dat startrelais werkte al een tijd niet meer en werd als hij wel gebruikt werd gewoon overbrugd met een schroevendraaier.
 
Vandaag eindelijk tijd gehad om de klepspeling te meten:

EXT | IN
0.24 | 0.235
0.23 | 0.26

Ik had dit nog nooit eerder gedaan, dus ik heb elk van de vier spelingen drie keer over gemeten en met elkaar vergeleken. Heb er nu genoeg vertrouwen in dat dit klopt :) .

Één van de inlaat kleppen zit op het randje van de tolerantie, maar aangezien ik nu toch bezig ben en het weinig moeite kost wil ik ze allemaal op +/- 0.23 hebben. Zodra de shims binnen zijn de boel weer monteren en daarna zo snel mogelijk weer rijden :] .

Weet iemand trouwens hoeveel speling er op de nokkenasketting hoort te zitten? Ik heb een handmatige spanner en zet de boel liever meteen op de juiste spanning tijdens het monteren.
 
Ik gok dat je hiermee vooruit kunt:

Voor Doudou en anderen die de nokkenaskettingspanner manueel willen stellen hier nog eens de omschrijving: http://www.davesworld.nl/nx250/cam_chain_fix.txt

Highlight: hoe te stellen:

Motor stationair laten lopen.
Bout ietsje terug halen om te kijken of het erger wordt, dop op lange steel aan te bevelen ivm hete uitlaatbocht ;-)
Bout indraaien totdat je voelt dat er wat weerstand komt, dan span je de veer aan
Als het goed is verdwijnt het geratel als je de bout een heel klein beetje verder aandraait als hij tevoren zat.
En dan de truuk: zonder de bout te bewegen op z'n plek houden terwijl je de motor uitzet en vervolgens de moer aandraaien om de boel te fixeren.

Bye, Clement!
 
Laatst bewerkt:
Die methode ken ik inderdaad. Werkt op zich goed, maar ik vroeg me af of je de ketting ook af kan stellen op de speling tussen de nokkenassen (APE schrijft dat bijv. voor). Het spul moet straks toch weer gemonteerd worden en op die manier scheelt het me later weer een hoop geklooi met steeksleutels, warme uitlaten etc. Ik ga nog even verder zoeken, als ik wat vind dan post ik het hier.
 
Daar zit ook wat in, er moet inderdaad een manier zijn die op z'n minst een beetje wetenschappelijk verantwoord is :-)
Ik zou ook verwachten dat Honda een nettere manier heeft. In het Honda werkplaatshandboek staat er niks over, daar wordt alleen gezegd bij monteren van de nokkenassn dat je de spanner even moet ontspannen. Dan installeren en met het handvat van een schroevendraaier een tik geven (ja, serieus dat staat er.) En dan moet alles goed zijn. Verder zie ik niks bij onderhoud of revisie. Blijkbaar vertrouwen ze gewoon op de spanners. Als je ergens iets kunt vinden dan graag, ik moet ook de kleppen gaan stellen en ben dus benieuwd.
Wie of wat is APE? Is vast een noob-vraag ontstaan door hiaat in mijn kennis :-S
 
APE is een bedrijf dat handmatige NAKS maakt. Ze werken met hetzelfde principe als een eigenbouw handmatige NAKS volgens mij. Terwijl ik m'n vraag typte realiseerde ik me ook dat ik de speling voor het demonteren even had kunnen opmeten... Goed idee voor de volgende keer :) .

Dat van die originele NAKS verbaasde mij trouwens ook, vooral als je ziet hoe panisch er soms met het instellen van een handmatige NAKS om wordt gesprongen.
 
Hoi,
Vandaag hebben we de tellerkabel eens losgemaakt bij het voorwiel en het nylon wieltje dat het kabelwormwieltje aandrijft is helemaal op.
Weten jullie of dat onderdeel nog los te koop is?
 
GEAR,SPDMT, fits NX2502 DOMINATOR 1990 (L) FRANCE MK - order at CMSNL 20,50€
Maar als je eens op het partnummer 44806-KW3-000 (of gewoon aan elkaar zonder de streepjes) zoekt is ie vast goedkoper te vinden. Gebruikt is meestal slecht plan omdat deze nu eenmaal wil verslijten.
EDIT: O, en controleer natuurlijk ook je kabel en meter zelf of die soepel lopen, als dat niet zo is zal het volgende wormwiel het ook niet lang volhouden. Zo heb ik met mijn eerste NX650 2 nieuwe kabels opgeknabbeld voordat ik snapte dat de meter zelf vast zat.

Bye, Clement!
 
Laatst bewerkt:
Kabel en meter lijken okee.
We hebben de kabel een tijdje gedraaid met een schroefbitje in de accuboor, (linksom) en de teller ging.
Kabel wou ook makkelijk uit en in de binnenkabel.
THX weer DeClement!
Doei,
Eduard
 
Vreemd, ik had gisteren hier nog een antwoord gezet, waar is dat naartoe :?

Soit, het gaat CMS zeker niet worden, veel te duur met die portkosten en BTW er nog bij! Voor die prijs en waarschijnlijk minder kan ik het wel via een Honda dealer hier in de buurt krijgen en dan heb ik nog een vriendelijk gezicht gezien. (Guido Broux of Motorhuis Thijs)
Goedkoopste wat ik vond op internet was 16$, maar dat was dus in de VS...
 
Hier in Heerlen bij Cycle shop kun je ook originele honda parts (en veel afternarket) krijgen. Vorige keer op de alp zon nylon tandwieltje nodig en dat kon gewoon. Bel ze anders eens zou ik zeggen.
 
Hmm, ik ben eens gestopt met lui zijn en heb de gebruiksaanwijzing eens gelezen. Je kunt dus wel foto's op het forum parkeren.

Hier is dan de Ralley, in alle vergane glorie haha.
full

full

full


Het zijn maar een paar, de andere komen nog wel.

Wel alvast een tipje van de sluier qua aankomende plannen:
full

Okee, die schokdemper van een KTM 600GS gaat nooit passen maar een Wilbers die net te lang is vast wel. De vork gaat wel na eventueel aanpassen van de lengte. Plus ik heb er rem en wiel en zo ook bij.

full

full

En een 18 liter Acerbis tank, voor een LC4. Past van voren gewoon, achter de tabjes voor de kuip van het frame halen en de kranen wat draaien en go.


Maar goed, eerst de Ralley lopend krijgen en dan zien we weer. Intussen start hij beter en met het luchtfilter etc weer erop loopt hij ook netter. Hij maakt wel nog te veel kabaal, kleppen controleren etc dus. In elk geval heb ik tenminste een rondje kunnen rijden door de achtertuin, het voelde goed!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan