Iemand ervaring met de Koso DB-02 ?

michel631970

Die hard MF'er
9 apr 2008
896
0
Hellevoetsluis
Ik ben van plan een digitale dash op de fiets te zetten.
Nou zag ik deze op ebay. :9~

Iemand ervaring met deze teller :?
full
 
Ik heb deze net op m'n Suz tl1000s gezet. Het is te doen, maar het is beslist geen plug+play.
Wel een erg mooi apparaatje als alles werkt !
Wil je hem op de trapfiets of op de motorfiets zetten? ;)
 
Laatst bewerkt:
tis wel kleiner dan ik verwachtte, maar ik ben er happy mee. Display is goed afleesbaar, ook in de zon en 's nachts. Ik heb er zo'n houder bij met extra lampjes, maakt het wel completer.
Ik zal wel ff een filmpje maken
 
filmpje klaar, hoop dat het duidelijk is
http://www.youtube.com/watch?v=ciouxGMMT3M
Bekijk 'm in HD dat is het duidelijkst

Probleem: de toerenteller doet maar wat.... :(

@Auspuffblende: Hoe heb je de toerenteller aangesloten ? Ik heb deze eerst op de oude signaalkabel aangesloten. Daarna een soort spoeltje gemaakt om één van de bougiekabels. Beiden hebben hetzelfde (ongewenste) effect.

Enig idee wat ik fout doe ??
 
Probleem: de toerenteller doet maar wat.... :(

@Auspuffblende: Hoe heb je de toerenteller aangesloten ? Ik heb deze eerst op de oude signaalkabel aangesloten. Daarna een soort spoeltje gemaakt om één van de bougiekabels. Beiden hebben hetzelfde (ongewenste) effect.

Enig idee wat ik fout doe ??

Toerenteller heb ik aangesloten op de bobine van mijn voorste cilinder. Er zitten allerlei kabeltjes bij het klokje, 1 kabel kun je naar een bobine leiden, haal je de plus van de bobine af, toerenteller kabel erop, en dan kun je de originele kabel van de bobine er weer op zetten, zodat deze doorverbonden is. Kijk in je werkplaats handboek welke kabel de plus ingang van de bobine is. Bij mij was het een witte kabel..(suzuki tl1000S)
Dan instellen op het klokje hoeveel cilinders je hebt. Bij het aansluiten op de bobine is belangrijk hoeveel cilinders door de bobine aangestuurd worden. Ik heb een v-twin, maar elke cilinder heeft z'n eigen bobine, dus het klokje moet ingesteld worden op 1 cilinder 4 takt (code 0.5 zo uit m'n hoofd) Heb je een 4 cilinder, en 2 bobines, dan moet je dus instellen als 2 cilinder, 4 takt. Je ziet het wel aan de stationair toeren als de motor aan gaat. 3000 toeren bij stationair is duidelijk geen goede instelling :)

De gebruiksaanwijzing van het klokje is niet goed, ik heb ook zitten puzzelen
 
Laatst bewerkt:
ik heb deze ook op mijn busa, maar trekt vlug mijn accu leeg bij niet rijden. heb jij dat ook bij uw tl ?

Hoe vlug is vlug? Ik heb hem een paar dagen uit gehad, geen enkel probleem...
Midden in het seizoen staat mijn motor niet wekenlang stil gelukkig :]

Belangrijk is dat maar 1 aansluiting op de permanente stroom zit, alle andere kabels, ook de + van de oliedruk en neutraal die door de massa worden geschakeld, moeten op de + die door het contactslot aangaat..
 
Laatst bewerkt:
Hoe vlug is vlug? Ik heb hem een paar dagen uit gehad, geen enkel probleem...
Midden in het seizoen staat mijn motor niet wekenlang stil gelukkig :]

Belangrijk is dat maar 1 aansluiting op de permanente stroom zit, alle andere kabels, ook de + van de oliedruk en neutraal die door de massa worden geschakeld, moeten op de + die door het contactslot aangaat..

5 a 6 dagen in de garage,en plat is de accu. accu is getest en perfekt inorde,kdenk dat het de permanente stroom van de klok is .
 
Toerenteller heb ik aangesloten op de bobine van mijn voorste cilinder. Er zitten allerlei kabeltjes bij het klokje, 1 kabel kun je naar een bobine leiden, haal je de plus van de bobine af, toerenteller kabel erop, en dan kun je de originele kabel van de bobine er weer op zetten, zodat deze doorverbonden is. Kijk in je werkplaats handboek welke kabel de plus ingang van de bobine is. Bij mij was het een witte kabel..(suzuki tl1000S)
Dan instellen op het klokje hoeveel cilinders je hebt. Bij het aansluiten op de bobine is belangrijk hoeveel cilinders door de bobine aangestuurd worden. Ik heb een v-twin, maar elke cilinder heeft z'n eigen bobine, dus het klokje moet ingesteld worden op 1 cilinder 4 takt (code 0.5 zo uit m'n hoofd) Heb je een 4 cilinder, en 2 bobines, dan moet je dus instellen als 2 cilinder, 4 takt. Je ziet het wel aan de stationair toeren als de motor aan gaat. 3000 toeren bij stationair is duidelijk geen goede instelling :)

De gebruiksaanwijzing van het klokje is niet goed, ik heb ook zitten puzzelen

Ik had 'm eerst op de oude aansluiting van de toerenteller gezet. Ook hier niet stabiel. Daarna op één van de 2 draden van mijn bobine's: Hetzelfde.

Daarna heb ik de draad 20x om de kabel van de 3e cilinder gedraaid, maar weer is het resultaat hetzelfde.

Probleem is dus dat bij constant toerental de aanwijzing + of - 50 % fluctueert. En dat de meter soms bij ongeveer 10.000 rpm maar 5.000 aangeeft om dan vervolgens weer in het rood te belanden.....

Morgen maar weer wat proberen :(
 
Probeer het nog een keer..eerst de oude RPM aansluiting, dat is het mooist, dan bobine, als laatste redmiddel de wikkel. Doe dan de motor aan en probeer verschillende settings, naast de cil/takt code kun je ook nog een positief/negatief signaal selecteren. Probeer die ook. Laat je motor gewoon stationair lopen tijdens het instellen. Er is altijd wat fluctuatie, maar een verkeerde setting in het klokje kan dat versterken en het resultaat geven wat je nu hebt.

Houd voordat je gaat testen beide knoppen van het klokje even tegelijk in, dan laat hij ipv de km/uur de RPM als digitaal getal zien.

Succes !
 
Laatst bewerkt:
Probeer het nog een keer..eerst de oude RPM aansluiting, dat is het mooist, dan bobine, als laatste redmiddel de wikkel. Doe dan de motor aan en probeer verschillende settings, naast de cil/takt code kun je ook nog een positief/negatief signaal selecteren. Probeer die ook. Laat je motor gewoon stationair lopen tijdens het instellen. Er is altijd wat fluctuatie, maar een verkeerde setting in het klokje kan dat versterken en het resultaat geven wat je nu hebt.

Houd voordat je gaat testen beide knoppen van het klokje even tegelijk in, dan laat hij ipv de km/uur de RPM als digitaal getal zien.

Succes !

Heb nu bijna alles gedaan.... Eerst de originele aansluiting van de toerenteller.... daarna ongeveer 30 strak om een bougiekabel gewikkeld. Om een idee te geven wat de toerenteller doet heb ik hier een filmpje van het resultaat... Hier zit de teller aangesloten op de signaalkabel van één van de 2 bobines... De aanwijzing varieert op gevoel van ongeveer - 50% tot +200%.

Als je geluid aan zet hoor je dat de aanwijzing niet strookt met het toerental..... :(

Hoe kan ik een positief of negatief signaal selecteren :?
 
Kijk in de gebruiksaanwijzing..na de RPM pulse setting waar je een code moet ingeven die overeenkomt met jouw cilinder aantal en takt komt een volgende setting: deze heet negative impulse. Het is een keuze die je kan maken tussen "HiAct" en "LoAct" Probeer deze eens te wijzigen. De RPM pulse setting zou 1 of 2 moeten zijn, probeer ze allebei
 
Laatst bewerkt:
Ben momenteel ook aan het kutten met een Koso (DB-01)
Toerenteller en benzinemeter lukken nog niet echt. Binnenkort type R (resistor) bougies proberen, schijnt volgens mijn IM te kunnen helpen.
 
Kijk in de gebruiksaanwijzing..na de RPM pulse setting waar je een code moet ingeven die overeenkomt met jouw cilinder aantal en takt komt een volgende setting: deze heet negative impulse. Het is een keuze die je kan maken tussen "HiAct" en "LoAct" Probeer deze eens te wijzigen. De RPM pulse setting zou 1 of 2 moeten zijn, probeer ze allebei

Ziehier het filmpje....

Volgens mij kan ik dat niet instellen :N .... Of zie ik iets over het hoofd :?
 
probleem opgelost ?

Nee nog niet... maar dat ligt meer aan mij want ik heb 3 weken in zuid frankrijk rondgedwaald 8-)

Laatste reactie die ik kreeg, was:
I was at Bike show friday to Monday, do not connect to ground but to negative wire of the coil directly then set it up like guide above. do not ground out the wire you will lose signal.

You are connecting the wire with the bullet connector on the end of it?


Hier kon ik niet zoveel mee dus ik heb hem vandaag gemaild of hij iets explicieter wilde zijn... O-)
 
Hoe vlug is vlug? Ik heb hem een paar dagen uit gehad, geen enkel probleem...
Midden in het seizoen staat mijn motor niet wekenlang stil gelukkig :]

Belangrijk is dat maar 1 aansluiting op de permanente stroom zit, alle andere kabels, ook de + van de oliedruk en neutraal die door de massa worden geschakeld, moeten op de + die door het contactslot aangaat..



probleem opgelost, ik had 2 kabels op de permanente stroom,dank u voor de reactie auspuffblende
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan