Hoogtemeter

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
Ben op zoek naar een hoogtemeter voor de motor/auto, vind het leuk om te weten als ik in de bergen rij om te weten hoe hoog ik rij. Bij de trapfietsenzaak zijn ze te koop maar met een schaalverdeling van 1000 meter, maar ik wil het liefst een met een schaalverdeling van 100 meter of nog minder.

Wie weet ?

En nee, de barometer van huis meenemen gaat niet.
 
Garmin Nuvi 550 heeft deze functie ook.

Analoge hoogtemeters moet je vaak op nul zetten of calibreren op de juiste hoogte.
Dat houdt verband met de luchtdruk.
Dus als de luchtdruk verandert klopt de hoogte ook niet meer.

Kijk maar eens op Conrad.nl voor een mooi digitaal apparaat.
 
Laatst bewerkt:
Elke GPS kan uitrekenen wat de hoogte is, misschien niet op de meter nauwkeurig maar als je de berg opgaat nauwkeurig genoeg, zelfs de gratis software op m'n telefoon kan dat.

Dus je kan altijd nog een bluetooth gps muis halen, software op de telefoon zetten en die gebruiken.

mvg

db
 
Een hoogtemeter op een motor! _O- _O- _O-
Leuk idee voor als je bergen gaat rijden.
De hoogtes die in navigatie apparaten worden aangegeven lijken me tevoren bepaald, samen met de overige informatie die in zo'n ding zit.
Het lijkt me niet dat er een echte hoogtemeter in zit.
Als zo'n TomTom of dergelijk ding zelf hoogtes bepaalt zal dat wel niet met de gewenste nauwkeurigheid zijn (het is tenslotte niet de hoofdfunctie); het werkt dan op satelietmeting en niet op verschil in luchtdruk.
Heeft men bij duitensportwinkels, o.a. Bever sport, niet iets, met de gewenste nauwkeurigheid?
 
Een hoogtemeter op een motor! _O- _O- _O-
Leuk idee voor als je bergen gaat rijden.
De hoogtes die in navigatie apparaten worden aangegeven lijken me tevoren bepaald, samen met de overige informatie die in zo'n ding zit.
Het lijkt me niet dat er een echte hoogtemeter in zit.
Als zo'n TomTom of dergelijk ding zelf hoogtes bepaalt zal dat wel niet met de gewenste nauwkeurigheid zijn (het is tenslotte niet de hoofdfunctie); het werkt dan op satelietmeting en niet op verschil in luchtdruk.
Heeft men bij duitensportwinkels, o.a. Bever sport, niet iets, met de gewenste nauwkeurigheid?


Ik heb met mijn Garmin Nuvi 550 in Italië gereden en de hoogte die de navigatie aangeeft klopt wel degelijk met de borden die af en toe langs de weg staan.
 
Een hoogtemeter op een motor! _O- _O- _O-
Leuk idee voor als je bergen gaat rijden.
De hoogtes die in navigatie apparaten worden aangegeven lijken me tevoren bepaald,

Dat maakt toch niks uit? Zolang hij de gebaande paden niet verlaat klopt die hoogte gewoon +/- een paar meter.

Een hoogtemeter zoals die in vliegtuigen gebruikt wordt moet idd aangepast worden aan de heersende luchtdruk. Hoe wil je dat dan gaan doen onderweg?
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt toch niks uit? Zolang hij de gebaande paden niet verlaat klopt die hoogte gewoon +/- een paar meter.

Een hoogtemeter zoals die in vliegtuigen gebruikt wordt moet idd aangepast worden aan de heersende luchtdruk. Hoe wil je dat dan gaan doen onderweg?


Mij lijkt het dat de hoogte bepaald kan worden door de gps satelliet en niet perse door de luchtdruk.
 
Toen ik in Zwitserland was had ik een analoge hoogtemeter van Eschenbach op mijn motor gemonteerd met tyrewraps. De hoogtemeter is eigenlijk een luchtdruk meter met aangepaste schaalverdeling, 's ochtends als je ging rijden ff op nul zetten (relatieve meting) en dan klopt het redelijk goed met de borden die je langs de weg ziet staan.
Ik vond het wel leuk dat je de meter zag stijgen naar 2000m en weer naar 0m.

Voor de liefhebbers een plaatje:

hoogtemeter.jpg


De hoogtemeter zit links boven, zit ook een termometer in, dus dat is ook wel handig.
 
Laatst bewerkt:
als je een Iphone of Android telefoon hebt, kun je met gratis software (o.a. Mytracks) de actuele hoogte aflezen, met behulp van de GPS satelieten. dus geen internet voor nodig.
GPS is horizontaal (rijdend) tot ongeveer 10 meter nauwkeurig, in de hoogte is die iets minder nauwkeurig
 
Een hoogtemeter op een motor! _O- _O- _O-
Leuk idee voor als je bergen gaat rijden.
De hoogtes die in navigatie apparaten worden aangegeven lijken me tevoren bepaald, samen met de overige informatie die in zo'n ding zit.
Het lijkt me niet dat er een echte hoogtemeter in zit.
Een GPS bepaald je positie op aarde, in lengte, breedte en hoogte. Dus als in de software de mogelijkheid zit om hoogte af te lezen dan kan je die ook zien. De enige onnauwkeurigheid zit in de afwijking van de meting, meestal een paar meter (maar dat kan in de bergen soms oplopen tot enkele tientallen meters omdat het signaal gestoord wordt door omringende bergen).

full

Voorbeeld vande weg naar Lysebotn in Noorwegen waarbij de GPS het hoogteverschil registreerde.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in Zwitserland was had ik een analoge hoogtemeter van Eschenbach op mijn motor gemonteerd met tyrewraps. De hoogtemeter is eigenlijk een luchtdruk meter met aangepaste schaalverdeling, 's ochtends als je ging rijden ff op nul zetten (relatieve meting) en dan klopt het redelijk goed met de borden die je langs de weg ziet staan.
Ik vond het wel leuk dat je de meter zag stijgen naar 2000m en weer naar 0m.

Voor de liefhebbers een plaatje:

[afbeelding]

De hoogtemeter zit links boven, zit ook een termometer in, dus dat is ook wel handig.

Lijkt mij wel goed, wat is de schaalverdeling en welk type of nr is deze ? (bvd)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het geld eerder in een goede satnav steken, die ook de hoogte aangeeft, zoals de Garmin. Dan heb je twee voor één geld. Bovendien is een satnav veel nauwkeuriger dan een hoogtemeter.
 
Ik heb een Garmin zonder hoogtemeter. Echter haalt hij informatie over de hoogte uit het kaartmateriaal. Er zijn ook garmins met een goede accurate hoogtemeter. Hoe die aan hun informatie komen, weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Toen ik in Zwitserland was had ik een analoge hoogtemeter van Eschenbach op mijn motor gemonteerd met tyrewraps. De hoogtemeter is eigenlijk een luchtdruk meter met aangepaste schaalverdeling, 's ochtends als je ging rijden ff op nul zetten (relatieve meting) en dan klopt het redelijk goed met de borden die je langs de weg ziet staan.
Ik vond het wel leuk dat je de meter zag stijgen naar 2000m en weer naar 0m.

Voor de liefhebbers een plaatje:

[afbeelding]

De hoogtemeter zit links boven, zit ook een termometer in, dus dat is ook wel handig.

Ik heb er ergens ook nog zo één liggen, toendertijd gekocht bij Conrad en die verkoopt 'm nog steeds.

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=854664
 
Laatst bewerkt:
Mijn Garmin 2720 heeft die functie ook. Hoe die dat bepaald lijkt me nogal logisch, gewoon via de satelliet zoals ie altijd zijn positie bepaald.

Als ik het ding op tafel leg of op de grond meet ie het verschil goed op. Hij is dus voor gebruik in de motor of auto goed genoeg.

Heb het zelf een keer gebruikt in Frankrijk op de mont ventoux om te zien hoe hard je omhoog klim, best grappig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan