bougie vonkt niet

ramusters

MF'er
20 jul 2011
118
0
Groningen
Heb brommer een week laten staan nadat de bougie niet meer vonkte ...

Nu nieuwe bougie er in
Bedrading nagekeken, alles zit goed: bougie vonkt slechts sporadisch (dan wel een goede helder blauwe vonk)

Wat kan er kapot zijn?

Oplossing: Generator, vliegwiel en bobine vervangen. Door kapotte bobine vonkte 'ie niet meer. Zie post 20 augustus
 
Laatst bewerkt:
Niet per ongeluk een stekkertje losgetrokken?

Zou best kunnen dat je bobine ineens kapot is gegaan hoor. Heb ik met mijn gsx-r een jaar of 2 geleden ook gehad. Had een nieuwe uitlaat gemonteerd, stukje gereden... niets aan de hand, ga ik 's middags naar huis. 3 cilinders.. -O-
 
Niet per ongeluk een stekkertje losgetrokken?

Zou best kunnen dat je bobine ineens kapot is gegaan hoor. Heb ik met mijn gsx-r een jaar of 2 geleden ook gehad. Had een nieuwe uitlaat gemonteerd, stukje gereden... niets aan de hand, ga ik 's middags naar huis. 3 cilinders.. -O-

Als ik de ontsteking doormeet en ik kom tot de conclusie dat deze nog werkt, vergroot ik dan de kans dat het aan het bougiekabel- en kapje ligt? Wil niet voor niets een nieuw kapje kopen...

EDIT: heb de accu trouwens opgeladen met de bekabeling er nog aan
 
Laatst bewerkt:
Is het een bijzonder duur kapje? De "gewone" kosten niet veel. Bij verdenking aan bromfietsjes verving ik altijd eerst dat kapje. Als ze makkelijk verwisselbaar zijn zou ik dat uitproberen door onderling ruilen tussen cilinders .... verhuist de fout dan weet je het meteen.
 
Wil graag zeker weten welk onderdeel defect is, heb wel een multimeter en heb wel redelijk verstand van elektronica ...

Anders ben ik bang dat ik bezig blijf .. eerst bougiekapje, cdi, bobine en uiteindelijk de spoel
 
Bougiekapje "doormeten" levert zelden iets op .... het defect toont zich meestal alleen onder hoogspanning; verbreken/kraken in ingebouwde serieweerstand en/of doorslag tussen kern en afschermende blikken buitenbus (= verplichte radio/tv-ontstoring zonder welke de eerste kapjes, lang geleden, nooit gedonder leverden).
 
Laatst bewerkt:
Ding heeft 1 cilinder dus uitwisselen gaat lastig. :)

Maarem, doorgemeten? Weet je hoe dat moet dan want ik word/werd er niets wijzer van. Ben sindsdien ook mn multimeter kwijt. :+

Kunnen er problemen ontstaan als ik een acculader op de accu zet, terwijl ik de bekabeling van de kabelboom er aan laat zitten (cdi kapot of zo)?


Zou het iets kunnen uitmaken als ik de accu even een uurtje loskoppel?

Ik geloof trouwens niet dat er zoineens iets (cdi) kapot gaat. Vooral omdat er juist problemen zijn nu ik er na een week een nieuwe bougie indraai
 
Ik vermoed je bobine of je kapje.

Heb kapje er afgehaald, draad tegen blok en frame gehouden: geen vonk (DodeMansKnop aan), dus het ligt niet aan het kapje

echter vonkt de bougie wel consistent bij het uitschakelen van de DMK, dus de dop en de kabel zijn goed. Zou het de ontsteking kunnen zijn?

Dan nu de newbie vraag: de bobine zit naast de toeter (dichtbij het blok)? Dan ga ik die nu controleren

Kan iemand mij hier trouwens opheldering over geven?
cimg0032.jpg
 
Laatst bewerkt:
een bobine vonkt pas als de spanning eraf word gehaald/onderbroken.
wat dus ook gebeurt als je het contact uitzet of de dodemansknop gebruikt.
de cdi zorgt voor die onderbreking.
en de cdi reageert op de pickup spoel.

dus controleer eerst het spoeltje.
is dat goed, dan is de cdi waarschijnlijk stuk.
 
Bobine zit aan het begin (of eind, hoe je het ziet..) van je bougiekabel. Dat blokje vlakbij je toeter stuurt hem inderdaad aan.

Trouwens: controleer je massapunten. Als die niet aangesloten zijn krijg je geen vonk. Had ik gister met opbouwen van het blok. Hij doet het overigens, moet alleen nog wel afgesteld worden. 8-)

En dat ding op de foto zit onder je zadel als ik me niet vergis (mij mij wel). Wat nou de precieze functie er van is is me nog niet helemaal duidelijk. :P
 
Laatst bewerkt:
Bobine zit aan het begin (of eind, hoe je het ziet..) van je bougiekabel. Dat blokje vlakbij je toeter stuurt hem inderdaad aan.

Trouwens: controleer je massapunten. Als die niet aangesloten zijn krijg je geen vonk. Had ik gister met opbouwen van het blok. Hij doet het overigens, moet alleen nog wel afgesteld worden. 8-)

En dat ding op de foto zit onder je zadel als ik me niet vergis (mij mij wel). Wat nou de precieze functie er van is is me nog niet helemaal duidelijk. :P

O ja tuurlijk, bobine zit inderdaad aan de bougiekabel,

Massapunten zit wel goed, vooral ook omdat hij wel een vonk geeft na het schakelen van de dodemansknop,

Ja dat ding zit inderdaad onder mijn zadel, heb foto zelf genomen. Is dit niet de CDI (stroomverdeler)? Vraag ging over de kleurcodes, g kan voor geel staan, maar de andere afkortingen komen niet overeen met de kleuren??

een bobine vonkt pas als de spanning eraf word gehaald/onderbroken.
wat dus ook gebeurt als je het contact uitzet of de dodemansknop gebruikt.
de cdi zorgt voor die onderbreking.
en de cdi reageert op de pickup spoel.

dus controleer eerst het spoeltje.
is dat goed, dan is de cdi waarschijnlijk stuk.

Hmm, ja de pickup spoel zit in het blok niet? Kan ik makkelijker eerst de cdi even doormeten of niet?
 
Laatst bewerkt:
Pickup zit bij je spoel in, teminste.. als het zo'n gegoten ding is. Dan moet je vliegwiel/magneet er af en daar heb je een luchtsleutel voor nodig, en een vliegwieltrekker die je in de draad schroeft. Ga niet met een pully-trekker aan de gang want dan breekt je magneet (ik was zo 'slim' geweest om het uit te proberen).

vliegwieltrekker kostte 6 euro.
 
O ja tuurlijk, bobine zit inderdaad aan de bougiekabel,

Massapunten zit wel goed, vooral ook omdat hij wel een vonk geeft na het schakelen van de dodemansknop,

Ja dat ding zit inderdaad onder mijn zadel, heb foto zelf genomen. Is dit niet de CDI (stroomverdeler)? Vraag ging over de kleurcodes, g kan voor geel staan, maar de andere afkortingen komen niet overeen met de kleuren??Hmm, ja de pickup spoel zit in het blok niet? Kan ik makkelijker eerst de cdi even doormeten of niet?


G voor geel haha, word ook wel in het buitenland verkocht hoor...
Ik dacht meer aan iets van Ground (-) maar wat B(+) dan betekent?
 
Terug
Bovenaan Onderaan