Triumph Speed Triple topic part 22

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een 190/50 is volgens mij anders kwa wielomtrek het zou dus kunnen dat daardoor de snelheidsmeting niet correct is.

Wat mij het meest opvalt is inderdaad de afwijking van de snelheid. Tomtom geeft 120 op en de teller is al enthousiast bezig bijna 130 aan te geven. Bij dit tempo draait de motor ook al behoorlijk toeren. Even uit de losse duim 5000 rpm.
 
Wat mij het meest opvalt is inderdaad de afwijking van de snelheid. Tomtom geeft 120 op en de teller is al enthousiast bezig bijna 130 aan te geven. Bij dit tempo draait de motor ook al behoorlijk toeren. Even uit de losse duim 5000 rpm.
Zie afbeelding.

146-0302-tire5-01-zoom.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ze hebben geometrie en gewichtverdeling veranderd omdat ze überhaupt een lichter sturende fiets wilden hebben. De 190/55 ligt erop voor een stoerdere look. Omdat ie even hoog is als de 180 gaat die niet veel zwaarder sturen. Je gelooft trouwens toch zelf niet dat ze een hele fiets gaan ombouwen omdat er een bredere band op ligt :?
:N dat geloof ik ook niet, maar het was een combinatie van zaken.

.....Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop).....

Zie voor het volledige verhaal Motor Club Hamaland waar e.a. uitgelegd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Tip voor jou en Prikkie....Tuneecu downloaden en een OBD2 kabel bestellen.
Daarmee kan je heel eenvoudig zelf de ECU uitlezen en eventueel resetten.
Je kan de originele tune dus bewaren en opslaan en bij eventuele storingen er weer in zetten.
Is ook voor de KTM te gebruiken

FF schieuwnierig: waar kun je zo'n kabel bestellen?
Heb al gegoogled maar kan het niet vinden... :?

:W
 
gefeliciteerd! maar je hebt in die twee maanden nog niks gevonden?

Gisteren RBW weer in ontvangst genomen ... dus nu hoef ik niemand te regelen om voor me te rijden en kan ik ook weer zelf een proefrit maken.

Degene die ik gevonden had, zijn inmiddels allemaal al weer van eigenaar gewisseld :N
 
Maar wanneer ik een mailtje richting John doe en hij weet niet eens dat 190/55 de maat is voor de nieuwe Triple? Dat ik het had kunnen controleren klopt maar ik mag ervan uitgaan dat een motorhandelaar beter op de hoogte zou kunnen zijn. Daarnaast is de zwarte Triple op 180/55 geleverd. 3 motoren met een andere maat band?
Ik heb overigens niet om vervanging van de band gevraagd. Ik vindt het wel een gemiste kans voor John. Zo moeilijk is het niet om de juiste band onder de juiste motor te leveren. Je kunt zo wie zo de maat vergelijken met de "oude" band.

Hmmmm, ik denk dat je je verwachting wat dat betreft wel wat hoog stelt, Beast. Als je kijkt hoeveel merken en modellen er door zijn showroom gaan, kan ik me voorstellen dat niet alle maten van banden tot zijn parate kennis horen. De banden op mijn Speed waren gewoon goed, netjes qua slijtage en met ruim voldoende profiel dus snap ik dan ook nog eens dat hij niet gaat kijken of er toevallig een 180/55 in plaats van een 190/55 op ligt.

Met een 190/50 heb je overigens een kleinere diameter dan met een 190/55. De 50 of 55 staat voor de hoogte; bij een 190/50 is de hoogte 50% van de breedte, dus 50% van 190mm. Het zal dus zorgen voor meer achterwielomwentelingen (en dus motortoeren) bij een bepaalde snelheid. Aangezien de snelheidsmeters en de kilometertellers uitgaan van de motortoeren rij je op de klok dus sneller en verder dan werkelijk het geval is.

Probleem is echter dat de breedte en hoogte van banden -ondanks de vaststaande maten- per fabrikant nog wel eens aardig kunnen verschillen! Dus tja...

In any case ben ik vanmiddag nog even bij John langsgeweest en ik krijg de juiste maat banden op de motor. Of het veel zal verschillen weet ik niet maar het voelt wel goed, wat mij betreft. Netjes geregeld door John, maar ik heb inmiddels 3 motoren bij hem gekocht en ben altijd uitstekend geholpen!
 
Laatst bewerkt:
:N dat geloof ik ook niet, maar het was een combinatie van zaken.

.....Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop).....

Zie voor het volledige verhaal Motor Club Hamaland waar e.a. uitgelegd wordt.
Da's de theorie, maar in de praktijk zal het verschil tussen een 180 en een 190 met dezelfde hoogte niet zo geweldig voelbaar zijn. Met de dunne bandjes op een RS250 natuurlijk wel.
 
ik zou wat graag op zo'n mooie motorfiets willen rijden, ik heb er de leeftijd voor maar ben te iel...
dus blijf ik lekker op mijn tripletje rijden!


Hehehe, ik geef gewoon voorlopig lekker de voorkeur aan de naked met geweldig rijwielgedeelte wat de Speed Triple is. Mooie voorvork, goede achterveer, volledige Brembo remmerij... :9 :9~

Het enige wat er bij mij nog op komt is een Arrows uitlaat. verder is de motor wat mij betreft gewoon àf.
 
Hmmmm, ik denk dat je je verwachting wat dat betreft wel wat hoog stelt, Beast. Als je kijkt hoeveel merken en modellen er door zijn showroom gaan, kan ik me voorstellen dat niet alle maten van banden tot zijn parate kennis horen. De banden op mijn Speed waren gewoon goed, netjes qua slijtage en met ruim voldoende profiel dus snap ik dan ook nog eens dat hij niet gaat kijken of er toevallig een 180/55 in plaats van een 190/55 op ligt.

Met een 190/50 heb je overigens een kleinere diameter dan met een 190/55. De 50 of 55 staat voor de hoogte; bij een 190/50 is de hoogte 50% van de breedte, dus 50% van 190mm. Het zal dus zorgen voor meer achterwielomwentelingen (en dus motortoeren) bij een bepaalde snelheid. Aangezien de snelheidsmeters en de kilometertellers uitgaan van de motortoeren rij je op de klok dus sneller en verder dan werkelijk het geval is.

Probleem is echter dat de breedte en hoogte van banden -ondanks de vaststaande maten- per fabrikant nog wel eens aardig kunnen verschillen! Dus tja...

In any case ben ik vanmiddag nog even bij John langs geweest en ik krijg de juiste maat banden op de motor. Of het veel zal verschillen weet ik niet maar het voelt wel goed, wat mij betreft. Netjes geregeld door John, maar ik heb inmiddels 3 motoren bij hem gekocht en ben altijd uitstekend geholpen!

Ik ben ook niet ontevreden of zo. Maar bij jou motor zaten er voorheen vermoedelijk ook andere banden onder welke na het testen door de journalisten niet meer goed genoeg waren om mee te verkopen. Bij mijn eerste bezoek aan John heb ik de "oude" banden gezien. Ze waren bij de zwarte en mijn rode Triple nog niet vervangen. Ik heb met de huidige banden niet heel veel gereden (1200 km) maar rijdt ze eerst wel af. Ga nog een weekend in Duitsland rijden en een rondje om Zwitserland is nog de bedoeling. Dan heb ik er in totaal zeker 4000 km extra op zitten. Dan ben ik nieuwsgierig naar het profiel van de achterband maar zal het moment om afscheid te nemen van deze band met rasse schreden naderen....
 
:^

@ Pedro en Zoef, hier staan ook 2 Achterhoek routes Homepage van Gerard en Louise

Dat zijn wel twee leuke routes. En daar zitten veel wegen in die ik ook in mijn routes heb. Kan ook niet anders, want er zijn veel leuke wegen in de Achterhoek, maar ook weer niet zoveel ;)

Jammer denk heb ik misschien wat nieuwe route's die ik kan gaan rijden.

Nou je hebt wat om te rijden en voor mijn route moet je nog ff geduld hebben :P Gewoon lekker meerijden als je kan en je laten verrassen
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook niet ontevreden of zo. Maar bij jou motor zaten er voorheen vermoedelijk ook andere banden onder welke na het testen door de journalisten niet meer goed genoeg waren om mee te verkopen. Bij mijn eerste bezoek aan John heb ik de "oude" banden gezien. Ze waren bij de zwarte en mijn rode Triple nog niet vervangen. Ik heb met de huidige banden niet heel veel gereden (1200 km) maar rijdt ze eerst wel af. Ga nog een weekend in Duitsland rijden en een rondje om Zwitserland is nog de bedoeling. Dan heb ik er in totaal zeker 4000 km extra op zitten. Dan ben ik nieuwsgierig naar het profiel van de achterband maar zal het moment om afscheid te nemen van deze band met rasse schreden naderen....

Volgens John heeft zijn Triumph-relatie gezegd dat de mijne niet gebruikt is voor de circuit-introductie. Is ook een aantal maanden na de anderen binnengekomen. Tja, wie zal het zeggen. John heeft mijn motor binnengekregen op de straatbanden die ik er onder heb zitten. De anderen schijnen gewoon op de gerulde circuitbandjes naar John verscheept te zijn. Als ik je zo begrijp heeft hij er wel andere banden onder gelegd voor hij hem aan je afleverde?


For something completely different:

@ I-accelerate: Kan ik ook in de OP opgenomen worden? Of moet ik een tijdje hier meeposten als een soort prospect? :)

Wil je deze foto dan gebruiken? Thanks!

ec2135b51be2738b24700a9fada15fc9
 
Volgens John heeft zijn Triumph-relatie gezegd dat de mijne niet gebruikt is voor de circuit-introductie. Is ook een aantal maanden na de anderen binnengekomen. Tja, wie zal het zeggen. John heeft mijn motor binnengekregen op de straatbanden die ik er onder heb zitten. De anderen schijnen gewoon op de gerulde circuitbandjes naar John verscheept te zijn. Als ik je zo begrijp heeft hij er wel andere banden onder gelegd voor hij hem aan je afleverde?


For something completely different:

@ I-accelerate: Kan ik ook in de OP opgenomen worden? Of moet ik een tijdje hier meeposten als een soort prospect? :)

Wil je deze foto dan gebruiken? Thanks!

[afbeelding]
Dat met de banden van jou motor weet ik niet. Maakt ook niet uit. Maar wanneer jou motor getest is op de "verkeerde" bandenmaat geeft wel een beetje te denken. Verder maakt het mij niet uit. Ik had beter op moeten letten bij het afhalen van de motor. Goede les voor de volgende keer.
 
:N dat geloof ik ook niet, maar het was een combinatie van zaken.

.....Hoe breder je banden, hoe sterker je motor bij eenzelfde bocht platgelegd moet worden. Het bandenraakvlak verschuift zich namelijk naar de binnenkant van de bocht, het zwaartepunt van je motor blijft gelijk. Daardoor ontstaat een bijpassende afschuiningshoek.
Die bedraagt bij achterbanden:
4 graden bij een bandenbreedte van 130 mm
5 graden bij een bandenbreedte van 150 mm
6 graden bij een bandenbreedte van 180 mm

telkens gerekend bij een hellingshoek van 45 graden (grensbereik van standaard motoren, soms zelfs 52 graden mogelijk) en een zwaartepunthoogte van 62,3 cm. Een motorrijder met smallere banden is daarom bij eenzelfde hellingshoek sneller onderweg dan een motorrijder met brede banden.

Hoe breder je banden, hoe sterker het kantelmoment, dus de kracht die je nodig hebt bij het kantelen om de radius van de bocht verder te vervolgen. Verantwoordelijk daarvoor is de omvangsverkleining van de band in combinatie met de samengetrokken band (naloop).....

Zie voor het volledige verhaal Motor Club Hamaland waar e.a. uitgelegd wordt.


op zich was de theorie me al redelijk duidelijk...vroeg eigenlijk concreet naar gebruikerservaringen 180/55 vs 190/55 op een 05-10

full



heb op mn vorige speedy met zowel een 190/50 als 180/55 gereden (diablo) en dat verschil was enorm!!!! in t voordeel van de smallere hogere

extra breed is natuurlijk extra stoer, maar wil niet inleveren op t gebied van stuurgedrag.

Hehehe, ik geef gewoon voorlopig lekker de voorkeur aan de naked met geweldig rijwielgedeelte wat de Speed Triple is. Mooie voorvork, goede achterveer, volledige Brembo remmerij... :9 :9~

Het enige wat er bij mij nog op komt is een Arrows uitlaat. verder is de motor wat mij betreft gewoon àf.

dat denk je nu O-)
 
Laatst bewerkt:
Gaat lekker licht op reis. Geen slippers geen fototoestel geen......

naja zolang je maar wat geld heb om bezine te kopen dan gaat het vollesgus mij best lang goed.


[afbeelding]
....en z'n lichaamsgewicht zit hem ook al niet in de weg! *O*
:} scheelt een boel teruglezen!!
;)
Die bike-lift heb ik ook btw en werkt briljant.
De eerste keer beetje angstig dat ie niet omdondert, maar gaat wonderwel vrij eenvoudig :Y

Ik gebruik zo'n paddockstand al sinds '97, dus ben al effies van m'n angst af :+

De eerste jaren had ik een paddockstand zonder wieltjes, maar met werkt nog net effies beter :Y
Andere methode, pre-paddockstand-tijdperk deed ik stukje inspuiten, motor verder rollen, spuiten, verder rollen, spuiten :P
Dat zijn de "vakantie-perikelen" als je in je uppie onderweg bent :]
Klopt ik heb hem ook mogen inleveren afgelopen zaterdag '(
Heb hem gelukkig wel net terug omdat het de eerst keer was in de 7 jaar dat ik motor rij.
Lucky bastard! *O*
Vandaag de Speed opgehaald! *O*

Ik was inderdaad te laat; zoals gewoonlijk allerlei "laatste-moment-dingetjes", plus met veel 5en en 6en de 600F op de aanhanger zetten. Iets na 1-en waren we bij JvdB, Veenmeisje met 106 en de 600F op de aanhanger... Oudste zoontje -105- was lekker aan het logeren bij een vriendje...
[afbeelding]

En "moi" op de R1.
[afbeelding]

Per ongeluk op de verkeerde motor gestapt! :o :P :)
[afbeelding]

John haalde toch de goeie maar te voorschijn
[afbeelding]

[afbeelding]

In de tussentijd liep 106 stage in de werkplaats...
[afbeelding]

[afbeelding]

Nadat vrouw en kind weer huiswaarts gekeerd waren hebben Mr. C (jullie weten wel; nestgenoot van de Hermenator!) en ik nog even 100km weggetikt op de weggetjes rond Nijkerk en Barneveld. Was top!
*O* *O* *O*




Die Beemer wil je niet echt :N , ik zie dat je je met je hele lijf verzet :Y
Die heb ik ook, werkt perfect. Medium was voor mij genoeg voor een hele week Duitsland! Met de Pina methode prima te bevestigen :]
Doet me goed dat ik zo af en toe een beetje mee kan helpen
full


Hoe heet dat ook alweer..... Goed gereedschap.... _O-
Euhhhh..........persoonlijk ben ik blij dat ik hem nog zie zonder dat ik 'n spiegel nodig heb _O-
Dat zal echt werken met mij :9~ Gezellig met een aantal de kantine in, gehakballetje, je hebt toch honger en biertje om het weg te spoelen. Dan wordt het echt gezellig en groeit er weer wat op het middenriff |( |( |(

ik doe aan denksport, helpt ook ..... niet
Succes *D
Gewoon nog meer aan denksport doen :Y ........dan vergeet je af en toe te eten! O-)
*O*
Nog 2 dagen hep ik dr ook 1 :]

Zat 1st te twijfelen of ut een KTM SM of duc hypermotard werd..

Vind deez tog mooier, de speed 3


:P
full


Ik heb mijn Triple ook uit Nijkerk en werd er afgelopen zaterdag op gewezen dat mijn achterband niet het standaard formaat is. Er hoort een 190/55 op te zitten en bij zit er een 190/50 op. :N Misschien is het bij jou wel goed gegaan maar het zou mij niet verbazen dat jou Triple ook de 190/50 mee heeft gekregen. :? Misschien dat je hem nog kan laten wisselen bij John. :/
Vind ik best wel een grof foutje '(
Sterker nog; bij mij ligt er een 180/55 op.... Ik zal er eens achteraan gaan!
Vertrouwen in die zaak wordt er bij mij niet beter op '(
Mijn speed komt ook bij jvdb vandaan en daar liggen wel de goede banden onder! (K3 racetec 190/55) maar die hebben met de introductie van de speed flinke klappen gehad! En nu nog steeds!
Ik heb de K3 Racetec nog steeds als voorband en dat bevalt goed :Y , maar ik ben blij dat ik inmiddels een andere achterband heb
(wel 190-55 natuurlijk ;) ), want achter beviel deze band me onopgewarmd en ook bij regen totaal niet '(
Ik weet dat de modellen bij jvdb demo's zijn en dat er nieuwe banden onder gaan bij levering! Nu vind ik ook, de prijs van die speed is zeker niet te duur en na vele KMS rijgenot komt iemand erachter dat er bij de levering van een nieuwe motor andere banden op zouden kunnen zitten..
Tja, je koopt uiteindelijk toch wat je ziet en is toch in prima technische staat?

Ow ja, bij mij was het een bewuste keuze om de banden te laten zitten, kocht de motor met 1600 km en staat nu 4700 km op, dus toch lekker nog ruim 3 k gereden met circuit banden! Lekker hoor ;)
Betekent nog niet dat ze er zo maar een andere maat onder moeten plaatsen :N

Een 190/50 is volgens mij anders kwa wielomtrek het zou dus kunnen dat daardoor de snelheidsmeting niet correct is. Zie afbeelding.

[afbeelding]
En dan heb je ook nog eens te maken met het verschil in breedte van de velg waarvoor de band geschikt is, en dan klopt dit plaatje ook niet helemaal :/
;) thanks 29 alweer :) :)
Je wordt er ook steeds jonger op hè!? O-)


GEFELICITEERD!!!!
full
 
Laatst bewerkt:
Volgens John heeft zijn Triumph-relatie gezegd dat de mijne niet gebruikt is voor de circuit-introductie. Is ook een aantal maanden na de anderen binnengekomen. Tja, wie zal het zeggen. John heeft mijn motor binnengekregen op de straatbanden die ik er onder heb zitten. De anderen schijnen gewoon op de gerulde circuitbandjes naar John verscheept te zijn. Als ik je zo begrijp heeft hij er wel andere banden onder gelegd voor hij hem aan je afleverde?


For something completely different:

@ I-accelerate: Kan ik ook in de OP opgenomen worden? Of moet ik een tijdje hier meeposten als een soort prospect? :)

Wil je deze foto dan gebruiken? Thanks!

[afbeelding]
Durf je zelf niet in de OP :? :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan