Uitlaatdemper modificatie Suzuki SV1000

Rud1e

Die hard MF'er
21 dec 2003
740
0
Dordrecht
Om het allemaal wat overzichtelijker te maken zal ik mijn huidige project apart "behandelen" in dit topic :]

Ik heb sinds kort een Suzuki SV1000 K7 en ben van mening dat daar een paar goed klinkende sport dempers onder horen te liggen. Er zijn echter weet ik veel hoeveel soorten en maten te krijgen in serieus veel prijs variaties.

Maar wat houd een demper eigenlijk in?
Een simpele buiten/binnen pijp met wat vulling...
Dat ken ik zelf ook he :+

Wie niet waagt wie niet wint!

Dus het doel: "set performance sport dempers voor onder de €50 per stuk"

Boodschappenlijstje (voor 1 set):

- Set originele "donor" dempers - gefixt mede dankzij SGeraldV - €0,00
- 1m Geperforeerde binnenpijp 51mm - via Ebay - €13,50
- 1m RVS dempingswol - via Ebay - €3,50
- 3 kilo E-glass hightemp demping materiaal - via Ebay - €20,50
- 2m RVS staaldraad - Uit de afvalbak - €0,00 :P
- 6x RVS inbus vervangingsboutjes - Fabory - €3,54
- 8x O-ringen - Fabory - €0,80
- High-temp gasket - Loctite - €10,00
- Hittebestendige zwarte lak - Motip - €14,95
- Schuurpapier K400/600/1000 - Autocomfort - €4,95

Huidige uitgaven per demper: €35,87


uitlaat001.jpg


Hier alvast een foto van de geleverde spullen en 1 van de donor dempers.
(in totaal heb ik 5 zakjes E-glass a 600gram en 1 meter RVS wol, genoeg voor 2 dempers)


* update 10-08-2011:

Ben druk bezig met ontwerpjes.
Heb van aantal mensen de afmetingen mogen krijgen van hun gemonteerde sport dempers.

Zie hieronder aan de linkerzijde de welbekende Tri-oval van Yoshi.
En rechts het uiteindelijke idee voor mijn project.

demper1.bmp


Ik probeer als leidraad het interne dempingsvolume van mijn project hetzelfde te houden als de "grote" merken. De Yoshi heeft bijvoorbeeld een profiel oppervlak van 7661mm2 tegen een lengte van 540mm. dat geeft een dempinsvolume van 4,13 liter.

Mijn "donor demper" heeft een profiel oppervlak van 9214mm2.
Snel rekensommetje resulteert dus in een lengte van 450mm om een gelijk dempingsvolume te realiseren. En daar ga ik dan ook mee aan de slag! *O*


* Update 12-08-2011

Zo hehe, we kenne van start.
Zoals ik had gezegt ga ik uit van een 450mm demper lengte.
Zagen dus:

uitlaat002.jpg

Met de lintzaag netjes op lengte gemaakt en de rand afgebraamd.

uitlaat003.jpg

Ziehier het resultaat, dat gaat er dus uit!

Met wat lichte tikjes op de uitstekende draadeindes klop je het binnenwerk er zo uit.

uitlaat004.jpg

Het binnenwerk niet gelijk wegsmijten, het beginstuk met de draadeinden gaat hergebruikt worden...

uitlaat005.jpg

Met de lintzaag heb ik net het eerste stuk als flens afgezaagd.
Dit wordt de basis van het nieuwe binnenwerk. Met zagen ging ik dwars door de katalisator heen wat een lekkere rookwalm gaf, en me mooie onderzetters opleverde :)

uitlaat006.jpg

Met een stukkie karton malletjes uitgetekend om van rest RVS materiaal 2 nieuwe flensen te maken waarmee de nieuwe binnenpijp centraal vastgelast kan worden op de afgezaagde "basis plaat".

uitlaat008.jpg

Het eerder afgezaagde eind stuk van de demper gaat ook hergebruikt worden.
Van de "glimmende" dop boor ik de kl**e inbus bouten uiit, anders beschadig ik teveel van 't glimmende gebeuren. De onderliggende flens met de 3 boutgaatjes slijp ik schoon.

uitlaat009.jpg

Beetje lassen (rvs electrodes natuurlijk)

uitlaat011.jpg

En voila!
Een nieuwe binnenpijp opstelling is geboren!
Alles nog effe netjes schoon frezen en dan moet ie zo de eerder afgezaagde demper in glijden...

uitlaat012.jpg

Past precies! Hats, nu die andere nog...

Als ik ze allebei op maat heb ga ik kijken hoe ik ze zal gaan omwikkelen met dempingsmateriaal.
Vervolgens kan ik de boel gaan opschuren om te kunnen lakken, of iets dergelijks...

Spannend! :]


* Update 16-08-2011

Vandaag "effe snel" de tweede demper aangepast...

Aangezien ik nogal eigenwijs van aard ben ga ik gewoon door met het eerste bedachte plan.
Mocht al het dempingsmateriaal er toch in de eerste week uit knallen, dan verzin ik wel wat nieuws.
Ik heb het nu toch liggen, ken ik in het kader van de wetenschap het maar beter proberen ook! :+

uitlaat102.jpg

Als eerste dus de RVS wol strak om de binnenpijp gewikkeld en met RVS draad vastgezet.

uitlaat105.jpg

Vervolgens begonnen met omwikkelen van de glaswol...
Wat een werk is dat zeg, zo'n dot is 1 lange sliert van weet ik veel hoe lang.

uitlaat108.jpg

2,5 zak en 1,5 kilo later...
Strak omwikkeld, paste nog maar net in de buitenhuls, en zo hoort 't!

uitlaat101.jpg

Hoppa!
2 mooie opgeschuurde gemodificeerde dempers, klaar om getest te worden!

Als 't boeltje goed klinkt gaan ze d'r weer af om daarna zorgvuldig afgewerkt te worden.

Wordt vervolgd... O-)


* Update 17-08-2011

Heb gisterenavond de dempers gemonteerd voor een eerste "sound impressie".
Dit eerste test filmpje is hier te zien.

Nu eerst het PAIR-systeem uitschakelen zodat ik 'm vol kan belasten zonder steekvlammen :]


* Update 19-08-2011

Het PAIR-systeem geblokt door een RVS boutje in het gaatje rechtsonderin het filterhuis te draaien en het slangetje er aan de buitenzijde weer overheen getrokken voor het optische.

uitlaat204.jpg

Omdat ik een zwarte fiets heb wilde ik graag zwarte dempers, daarom heb ik ze voorzien van een laag mat-zwarte Motip hittebestendige lak.

uitlaat207.jpg

Daarna de dempers weer gemonteerd en de originele eind dopjes gemonteerd met nieuwe RVS inbus boutjes.
Liever maak ik een paar nieuwe einddoppen die helemaal over de demper rand heen vallen. Hiervoor ga ik op mijn gemak de mogelijkheden bekijken. Nu eerst eens rijden!


Filmpje is hier te zien.
Nog een paar foto's:

uitlaat206.jpg


uitlaat208.jpg


uitlaat212.jpg
 
Laatst bewerkt:
Om het allemaal wat overzichtelijker te maken zal ik mijn huidige project apart "behandelen" in dit topic :]

Ik heb sinds kort een Suzuki SV1000 K7 en ben van mening dat daar een paar goed klinkende sport dempers onder horen te liggen. Er zijn echter weet ik veel hoeveel soorten en maten te krijgen in serieus veel prijs variaties.

Maar wat is een demper eigenlijk? Een hand vol goedkope onderdelen?
Dat ken ik zelf ook he :+

Wie niet waagt wie niet wint!

Dus het doel: "set performance sport dempers voor onder de €50 per stuk"


1ste stap: Set originele "donor" dempers - gefixt mede dankzij SGeraldV

2de stap: Bestellen van de nodige onderdelen (prijzen per set)
- Geperforeerde binnenpijp 51mm - Besteld en geleverd via Ebay - €13,50
- Staalwol demping materiaal - Besteld en geleverd via Ebay - €3,50
- Glaswol demping materiaal - Besteld en geleverd via Ebay - €20,50
- RVS staaldraad - openstaand
- RVS vervangingsboutjes - openstaand
- Hittebestendige zwarte lak - openstaand

3de stap: ..... die moet nog komen :P

[afbeelding]

Hier alvast een foto van de geleverde spullen en 1 van de donor dempers

succes ben benieuwd
 
Favoriet :Y

Ik heb zelf een uitlaatcollector van een fzr400 gespoten in hittebestendige zwarte lak van Motip.
Bleek na een paar maanden toch niet erg hittebestendig te zijn, en dit was tot 800graden :?

De flens van de demper is origineel van aluminium.
Dat heeft een smeltpunt van 660 graden.
Dus als ik lak gebruik dat tot 800 graden bestand is dan moet dat toch goed zitten... :+
Een aluminium demper wordt over het algemeen niet warmer dan 100 graden, toch?

Denk zelf dat een collector ietsje warmer wordt ja, maar demper zou mee moeten vallen...
 
Mischien, maar dat is het niet. Ookal hang je 2 lompe kannen aan de 650 wordt het ook geen 1000 van.

1 stap tegelijk he.
Dit is een redelijk "simpele" modificatie waar weinig tijd en moeite inzit.
Het van niks af aan opbouwen van een nieuw bochtenwerk met 1 demper is andere koek.
Ik ben tevens bang dat je daarmee te makkelijk de motorkarakterestiek om zeep helpt.
Buiten dat vind ik 2 dempers optisch meer tof dan 1 :)
 
Ooh toen ik die standaard bochten zag leek het wel te doen, mjah als jij 2 dempers mooier vindt dan moet je dat natuurlijk doen:) wel ff een filmpje van een drive-by maken voor een geluidsinpressie.
 
Eh? Wie zei er dan dat je staalwol moet gebruiken? :?

Edit: oeps, dat was TS..... maar dan zal hij wel "dempingswol" hebben bedoeld....
 
Laatst bewerkt:
Eh? Wie zei er dan dat je staalwol moet gebruiken? :?

Edit: oeps, dat was TS..... maar dan zal hij wel "dempingswol" hebben bedoeld....
Nee, op de foto te zien beedoelt hij echt staalwol.
Hmm, het is RVS wol, maakt dat nog uit?
Als dempingsomwikkeling heb ik glaswol vezeldraden.
Kan ik dat dan zonder de RVS-wol ertussen gelijk om de binnenpijp wikkelen?
Ook RVS-wil fikt gewoon weg. hier zie je hoe makkelijk het brand.
En (zover ik weet) is glaswol ook compleet ongeschikt, omdat het ook vrij snel vergaat. Als de hoeveelheid welke je op je foto toont alles is, is dat ook veel te weinig, de demper moet best wel compact gevuld worden.
Je hebt speciale demperwol-dekens/doeken welke je als eerste om de geperforeerde pijp wikkelt, de rest van de ruimte wordt opgevuld met "gewone" demperwol.
Ik kan me vergissen, maar dat is geloof ik op basis van steenwol.
 
Ben ik weer,
Mij was verteld dat E-glass zeer hoge temperaturen aankan en ideaal zou zijn...
Lekker dan, ik heb er 5 grote zakken van zo'n 3 kilo totaal dat is ruim genoeg om alles compact vol te stouwen.
Werd mij gezegt dat dit beter is dan die wollen matjes die veel gebruikt worden...
En dat RVS wol veelal eerst om de binnenpijp wordt gewikkeld om de E-wol op z'n plek te houden (lees niet uit de gaatjes te komen)
En deze RVS wol is niet te vergelijken met de staalwol schuursponsjes die mensen wel eens bij de bouwmarkt halen om hun uitlaat vol te stouwen, want dat verdampt inderdaad waar je bijstaat. Dit is echt voor deze toepassing bedoeld.

Door Google blijkt dat een aantal grote merken het volgende hanteren voor een diepe toon:

"First stage: Stainless Steel Wool, Second stage: High Temperature Fibreglass"

Quote o.a. 'Two Brothers':
"The exhaust note produced by all of our Top Level™ exhaust systems is best described as being deep and throaty without suffering from the shrill whine normally associated with other manufacturer's straight through muffler canisters."

Wat is nou verstandig dan?
 
Laatst bewerkt:
Ben ik weer,
Mij was verteld dat E-glass zeer hoge temperaturen aankan en ideaal zou zijn...
Lekker dan, ik heb er 5 grote zakken van zo'n 3 kilo totaal dat is ruim genoeg om alles compact vol te stouwen.
Werd mij gezegt dat dit beter is dan die wollen matjes die veel gebruikt worden...
En dat RVS wol veelal eerst om de binnenpijp wordt gewikkeld om de E-wol op z'n plek te houden (lees niet uit de gaatjes te komen)
En deze RVS wol is niet te vergelijken met de staalwol schuursponsjes die mensen wel eens bij de bouwmarkt halen om hun uitlaat vol te stouwen, want dat verdampt inderdaad waar je bijstaat. Dit is echt voor deze toepassing bedoeld.

Door Google blijkt dat een aantal grote merken het volgende hanteren voor een diepe toon:

"First stage: Stainless Steel Wool, Second stage: High Temperature Fibreglass"

Quote o.a. 'Two Brothers':
"The exhaust note produced by all of our Top Level™ exhaust systems is best described as being deep and throaty without suffering from the shrill whine normally associated with other manufacturer's straight through muffler canisters."

Wat is nou verstandig dan?
zo te horen heb je goed onderzoek gedaan en ben je op de goede weg.
De two brothers op een sv zijn hard :9 hier moet je van houden! De IXIL en de Yoshi's zijn meer zwaar dan hard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan