Brommer of motor?

Freddy22

MF'er
18 aug 2011
70
0
Hallo allemaal,

Ik ben geheel nieuw hier maar heb al een aantal leuke topics gelezen. Ik kijk al mijn hele leven uit om motor te gaan rijden en ben afgelopen jaren (ondanks dat ik (toen) nog lang geen achttien was) gaan zoeken naar een 25kw motor. Toen kwam ik uit bij de mooie Kawasaki Ninja250r. Prachtding en heerlijk om mee te beginnen naar het schijnt.

Maar helaas, de overheid wilde mijn droom even uitstellen/temperen. -O-

Hier even een citaat van de nieuwe regels:

Nieuwe rijbewijscategorieën motor vanaf 2013

Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013.

Belangrijke veranderingen voor het motorrijbewijs zijn:

Categorie A1 is voor motorfietsen tot 125cc en maximaal 11 kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 18 jaar.
Categorie A2 is voor motorfietsen met een vermogen van maximaal 35kW; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 20 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A1.
Categorie A is voor motorfietsen met een onbeperkt vermogen; de minimumleeftijd voor dit rijbewijs is 22 jaar en kandidaten moeten minimaal 2 jaar in het bezit zijn van rijbewijs A2. Het is ook mogelijk dit rijbewijs rechtstreeks te behalen. De minimumleeftijd hiervoor is 24 jaar.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documen...k-rijexamen-doen-voor-het-motorrijbewijs.html

Maar nu komt mijn vraag, hehe eindelijk *O*

Weet er teneerste iemand een leuke motor met maximaal 11kw en 125 cc? Ik zat zelf te denken aan een aprillia rs4 125. Maar ligt het aan mij of is dit een soort opgevoerde brommer en spreken we dan alsnog van een motor? Hij heeft namelijk een brommer uitlaat (althans, dat vind ik). En mag je hier dan wel op rijden met een rijbewijs B?
Want deze ga ik op mijn 17e halen (nog eventjes wachten). En zou dan ook in de tussentijd een brommer (de aprillia dus) willen rijden.

Zoniet, dan zal ik wel mijn A1 rijbewijs moeten halen en waarschijnlijk de Rs4 (tweedehands) kopen voor 2 jaartjes rijden. En dan op naar de 35kw. Yeaah :')

Dat was het wel zo'n beetje. Alvast bedankt!

Mvg,
Fred

P.s Sorry als het in de verkeerde rubriek staat.
 
Welkom op MF *O* Dit is denk ik wel een goed rubriek :)

Aprilia is met één L ;)
Ik heb eens even wat zitten snuffelen (officieel heb ik mezelf nog vakantie gegeven ;) ) ik denk dat de RS4 met uitlaat de 50cc tweetakt is (die witte). De 125 cc viertakt (die rode) heeft nauwelijks een zichtbare uitlaat, zit achter de kuip weggewerkt.


In veel Europeese landen mag je met een B rijbewijs een 125 cc rijden. In NL niet en onze regelgevers kennende zal dat er ook wel niet van komen. Alles wat meer beperkend is dat de huidige regels wordt enthousiast overgenomen, alles wat meer ruimte geeft voor gemotoriseerde tweewielers wordt met hetzelfde enthousiasme genegeerd :(

Als ik het zo lees heb je over anderhalf jaar de keuze om met je 18e een A1 te halen en via A2 naar onbeperkt A door te stromen (met steeds weer een examen en kosten ??) of te wachten tot je 24 bent en dan meteen voor A onbeperkt te gaan.

Lekker, vindt het opeens niet meer zo erg om een ouwe l*l te zijn die z'n rijbewijs nog gehaald heeft toen er nog geen 25 kW regelingen enz waren :+
 
ff de foto's die ik gevonden heb:

146_1011+2011_aprilia_rs4_125_02+.jpg


146_1011+2011_aprilia_rs4_125_03+.jpg
 
Hartstikke bedankt voor je reactie! Dan ga ik waarschijnlijk gewoon op m'n achttiende voor mijn motorrijbewijs A1. Ja het is inderdaad nog allemaal een beetje vaag met wat het allemaal gaat kosten en hoe vaak je het zou moeten doen. Maar het gunstigste lijkt mij gewoon om op mijn achttiende te beginnen. Is ook goed voor de ervaring ed en waarschijnlijk ook omdat ik het niet langer uit kan stellen. :) Iemand ervaringen met de Aprilia 125? (nu wel met één L :)) Ik zag het topic al maar vraag het toch maar eerst even hier. Of heeft iemand anders nog een leuke 11kw bike? En klopt het dat de RS4 125 een top heeft van ongeveer 160? En heeft de RS4 standaard een beetje een grom/motor sound. Dus niet echt een brommergeluid (dat hogere gepiep). Want een Youtubefilmpje zegt ook niet alles. En anders kost een nieuwe uitlaat zo'n 700 euro? Alvast bedankt! :Y
 
Het is allemaal nog niet rond, en ik vraag me af of de 125cc variant wel zal komen in Nederland.
Zou het niet echt verstandig vinden van de overheid, veelste weinig vermogen. Mensen die nog niet goed kunnen rijden kunnen niet een streepje gas geven en wegwezen, die hebben als enige optie: remmen, uitwijken, remmen...
125cc is erg leuk om op te rijden, maar niet op de snelweg en je moet de beperkingen van je motor wel kennen. Automobilisten zullen denken dat je een scheurijzer hebt die 300km/u kan bereiken, wat dus ook de nodige kleine probleempjes geeft, waarbij ze je bijv. geen ruimte geven om ergens tussen te komen.. immers denken ze dat je het gas maar open hoeft te draaien om binnen 2 tellen een eind verder in te kunnen voegen.

Een RS125 met 11kW gaat geen 160km/u halen, de oudere RS125 wel. Maar dan had je ook 30pk onder je kont ipv de helft.
 
Dan wachten we nog maar even af. Afhankelijk van waar ik ga studeren ga ik eerst misschien nog een jaar een Yamaha TZR rijden. Enig idee hoe lang dit nog kan duren voordat er zekerheid is. Zal wel volgend jaar zijn denk ik zo?

EDIT: Heeft er ook iemand enig idee wat een goede kilometerstand is voor een tweedehands brommer? Maximaal 10.000 km? Gewoon normaal mee gereden.
 
Laatst bewerkt:
ik word niet goed, eerst kreeg ik al last van die brommer zooi met rbw van 400 eurie en dan was ik weer net de pineut, en ja hoor... nu ook al met het motor rbw straks wanneer ik in 2013 18 word...

wanneer houden ze toch op? wil je kosten maken? druk die salarissen van die piefen in Den Haag maar naar beneden...
 
En het karige is ook dat ik verplicht wordt om m te halen op mijnn 18e. Omdat je per sé eerst 2 jaar een A1 rijbewijs moet en dus op zo'n opgevoerde grasmaaier rijd. En anders moet ik wachten tot m'n 24e. 24e. 24e. Wtf, dat lukt me nooit. Dat weten jullie als motorfans ook wel.

Maar ik ben er nog steeds niet over uit. Ik heb een beetje onderzoek gedaan. Alleen zijn de berichten niet meer de recentste. Maar ik heb dus de volgende kosten:

1000 euro motorrijbewijs
60 euro per maand aan kosten (wegenbelasting, onderhoud, benzine etc).
3500 voor een tweedehands motor (zo'n pruttelding met 125 cc en maximaal 11kw -O- )

Klopt dat ongeveer? Ik zit dus nu ook te twijfelen of ik nog wel een brommer koop voor die 1500 euro of dat ik het geld gewoon een jaar langer houd voor bijv. mijn motorrijbewijs. En dan gewoon OV of daar studeren. Ik weet namelijk nog niet echt hoe en wat ik ga studeren en of ik dan op kamers ga (zit nu in mijnn laatste jaar). Alvast bedankt! :)
 
Balen man, ik word 18 over 3 maanden, dus ik zit nog aan de 25kw vast, gelukkig. Ik kan me helemaal voorstellen hoeveel je baalt.
Ik snap best dat ze de 25kw hebben ingevoerd, ben er niet heel blij mee, maar snap het wel, maar 11kw gaat echt te ver.
Er zit een verschil in tussen inperken voor de veiligheid, en inperken tegen de veiligheid. Met 11kw kan je nooit relaxed over de snelweg rijden of iets dergerlijks.

Anyway, niks aan te doen. Over de kosten, dat ligt natuurlijk aan hoe je hem verzekert en wat voor een motor je koopt. Motorrijbewijs heb ik 1500 voor uitgetrokken, KLEDING (niet vergeten!) heb ik ook 1500 voor uitgetrokken (heel ruim gesproken, wil ik liever binnen de 1000 houden), en voor een motor wil ik rond de 5000 zitten voor een 600cc racer met 25kw.
Daarnaast is het niet handig om al je geld uit te geven aan 1 ding. Stel je valt, dan heb je geen geld voor reparaties en heb je alsnog niks aan je motor.
Ik zou dus sowieso niet 1500 uitgeven aan een scooter, maar dat is mijn mening.
Een scooter gaat je ook veel geld kosten, benzine, verzekering, helm, afschrijving.
En als dit maar voor 1 jaartje is vind ik dit zonde. Maar dat ligt helemaal aan jezelf.

P.S. Wil je ook nog je auto rijbewijs halen? Zo ja, dit kost ook ong. 1500 euro, als je dit zelf moet betalen, denk hier dan ook aan.
 
Laatst bewerkt:
@DavidSu, bedankt voor je reactie!

Ja daarom, die 25kw kon ik mee leven. Een mooie Kawasaki Ninja 250R voor 5000 nieuw. Prima prijs vind ik. Maar je wordt verplicht om een 11 kw te rijden voor 2 jaar. Anders moet ik echt te lang wachten voor ik kan rijden (24 jaar).

Ik heb al een aantal mooie bikes gezien voor onder de 2000 met vrij weinig km. Dit komt denk ik ook omdat het 11kw is. Dus ik moet gewoon zorgen dat ik voor mijn achttiende verjaardag zo'n 6000 euro heb (motor: 3000 pak: 1000 rijbewijs: 1000 overig bedrag: 1000).

Dus er zit gewoon niets anders op dan flink gaan sparen. MAAR, is het al zo goed als zeker dat deze wet er komt? Want dit staat er ook bij:
Er komen nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Deze richtlijn moet worden opgenomen in de Nederlandse wet. De Tweede en Eerste Kamer moeten het voorstel hiervoor nog goedkeuren. De nieuwe regels moeten ingaan vanaf 19 januari 2013

Jup ik ga binnenkort, met de nieuwe regel, mijn autorijbewijs halen. In November gaat deze nieuwe wet in. In Juni wordt ik 17. Dus ik ga iets daarvoor mij inschrijven om theorie + praktijk oefeningen te doen. En daarna als ik 17 ben examen. Dit wordt volledig door mijn ouders vergoed (het niet roken en niet drinken voor je 16e :))
 
Wat ik van die nieuwe regelgeving heb gehoord vind ik het vrij kut voor je, zeker omdat je er duidelijk veel zin in hebt.

Ik heb me er niet zoveel in verdiept (heb mn rijbewijs ook alweer bijna 2 jaar dus nog even en ik ben er al in z'n geheel vanaf..), maar het is dus zo dat je OF A1 gaat halen, en dan na 2 jaar naar A2 gaat, OF dat je wacht tot je 24e voor A volledig? Ik heb de indruk dat je A2 niet apart kan halen..

Als je nu nog 16 bent zou ik zeggen haal gewoon een schakelbrommer. Ik heb twee jaar gereden en heb echt een supertijd ermee gehad. Doordat ik daarvoor ook al een snorfiets had had ik voor ik überhaupt motor ging rijden al 3 schadevrije jaren opgebouwd (ik haalde RBW op m'n 19e). Dus ik heb daar ook nu nog profijt van.

Verder, gewoon zo snel mogelijk je A1 halen. Nu is 11kw echt niet veel, maar je kan in ieder geval rijden! Beter dat dan met een echte brommert, waarbij je nog boetes kan krijgen voor opvoeren en op de weg rijden waar een bromfietspad is..

Als je rbw. A1 gaat halen zal je wel een keuze moeten maken wat voor motor je wilt. Zoals de oude RS125's, die kan je gewoon op 11kw krijgen (is in België bijv. heel normaal). Heb je een tweetakt onder je kont, die wel een beetje een bromfietsgeluid maakt ja.. Maar je hebt ook bijv. de Honda CBR-125, al heeft die maar 9kw ofzo. Ook bestaat er een Yamaha YZF-R125, die precies 11kw heeft (http://nl.wikipedia.org/wiki/Yamaha_YZF-R125). Is in Nederland niet/moeilijk te krijgen, maar is in België gewoon vrij normaal. Heb er zelf eentje te koop zien staan toen ik er was. En over België gesproken, daar hebben ze ook Derbi GPR 125's (zowel de oude 2takts, als de nieuwere 4takts), is ook nog een mogelijkheid!

Dus.. Er zijn genoeg keuzes die je kan maken :P het enige dat ik zou doen is gewoon zo snel mogelijk rijden, maakt niet uit waarop. Of je nu met een brommer begint, of wacht op je A1. Rijden is leuk, en het wordt alleen maar leuker. :) Bromfiets rijden geldverspilling? Nee, je kan het zien als een investering. Als je een goede brommmert koopt en er goed voor zorgt, kan je hem zonder al te veel verlies verkopen. Je leert al een beetje rijden (raakt gewend aan verkeer om je heen), en je krijgt er een schadevrij jaar (als je het goed doet ;)) voor terug. En plezier, wat ook wat waard is natuurlijk. En opstappen naar een 11kw zal daarna ook al opluchten. Je kan het dus ook zo zien, je gaat nu rijden, en elke 2 jaar mag je meer. Niet denken in beperkingen maar in mogelijkheden. :+

Oh, en 10.000km voor een schakelbrommert is een goed uitgangspunt. Alles daaronder is mooi, alles daarboven is.. Tja. :P Let overigens wel op, beter een goed verzorgde brommert met 15.000km dan een jonge afgeragde brommer met bijv. 3.500 km! Dus weet wat je doet. :)

Heel verhaal, nu maar eens de frituur aan zetten. :W :W
 
Nog een reactie, wat leuk :)

Allereerst bedankt voor je medeleven :Y

Je zegt het wel zo leuk he, jij weet dat misschien nog niet. Maar je moet nu 400 euro dokken voor een scooterrijbewijs ;) Dus ik ga voor mijn auto en dan misschien nog een schakel kopen.

A2 los halen is inderdaad voor zover ik kan zien onmogelijk. En je noemt precies de 3/4 welke ik ook had gezien als 11kw/125cc'ers. Alleen jammer dat ik niet in België woon. En wat is t, 3 uur met de auto heen en 4 uur met de motor (die ik nog niet gewend ben) weer terug. No go :P

En van wat ik heb gezien heeft de Honda het meeste aanbod. Maar misschien is over 2 jaar al wel meer aanbod als de wet er is (hopelijk komt die nooit maar ik verwacht het niet :') )

Zijn die TZR's een beetje waardevast? Vorig jaar toen ik keek waren ze dus minimaal 1600 en nu is dat een stukkie minder. En wat kost een brommer ongeveer maandelijks? Afgezien van het tanken, ik doel dan op het onderhoud, de verzekeringen en belasting.

En zit ik een beetje goed met mijn kosten? (zie vorige post)

Veel plezier met de frituur :')
 
ik word niet goed, eerst kreeg ik al last van die brommer zooi met rbw van 400 eurie en dan was ik weer net de pineut, en ja hoor... nu ook al met het motor rbw straks wanneer ik in 2013 18 word...

wanneer houden ze toch op? wil je kosten maken? druk die salarissen van die piefen in Den Haag maar naar beneden...


ik had het geluk met brommer dat ik alleen maar mn theorie hoefde te halen
en nu lees ik dat over 2013 heb ik weer geluk.. :P
maar 11 kw snap ik niet waarom doen ze nou zo moeilijk ? :S
 
Tjah, de een vindt het verspilling, de ander niet (brommer rijden). Moet zeggen dat ik nog nooit op een schakelbrommer heb gereden, maar op een normale scooter rijden vind ik behoorlijk saai. Tuurlijk, beetje mooie snelle scooter van 1500 zal vast leuk zijn, maar dat gaat je veel geld kosten. (lees vorige comment) en aangezien je om de twee jaar (waarschijnlijk) van bike wil wisselen, zal dit behoorlijk duur worden. Als je dan ook nog wilt studeren o.i.d. dan heb je dat geld misschien niet zomaar rond liggen. Ik ben altijd erg zuinig geweest, altijd veel gespaard, en heb geluk met mijn ouders, die ook veel voor mij hebben gespaard. Ik zit dus wel goed, maar als je nu nog lang moet sparen voor je aan de 6000 zit, dan wordt het gewoon erg duur om elke 2 jaar een andere motor te kopen. Of je het ervoor over hebt... ligt helemaal aan jezelf.

Heb je al je AM rijbewijs? Die zijn tegenwoordig ook erg duur. Wil je wel een schakelbrommer, rij dan eerst even een rondje op die van iemand anders, zodat je zeker weet dat je het echt wil.


Met een beetje geluk wordt de regeling gewoon uitgesteld, zodat je er niet aan vast zit.
Al heb ik het idee dan regelingen die geld opleveren bijzonder snel worden goedgekeurd.
Zo las ik het eerste bericht van rijden op je 17de al in 2006 of 2007, ik werd natuurlijk helemaal enthousiast, gaat de regeling in in november 2011, de maand dat ik 18 wordt... :( Ach, wordt toch bijna 18 :)

Wat je ook gaat doen, reken alles goed uit voordat je het gaat doen, het is nooit leuk om tegen obstakels aan te lopen die je al had kunnen voorzien.
 
Nog een reactie, wat leuk :)

Allereerst bedankt voor je medeleven :Y

Je zegt het wel zo leuk he, jij weet dat misschien nog niet. Maar je moet nu 400 euro dokken voor een scooterrijbewijs ;) Dus ik ga voor mijn auto en dan misschien nog een schakel kopen.

A2 los halen is inderdaad voor zover ik kan zien onmogelijk. En je noemt precies de 3/4 welke ik ook had gezien als 11kw/125cc'ers. Alleen jammer dat ik niet in België woon. En wat is t, 3 uur met de auto heen en 4 uur met de motor (die ik nog niet gewend ben) weer terug. No go :P

En van wat ik heb gezien heeft de Honda het meeste aanbod. Maar misschien is over 2 jaar al wel meer aanbod als de wet er is (hopelijk komt die nooit maar ik verwacht het niet :') )

Zijn die TZR's een beetje waardevast? Vorig jaar toen ik keek waren ze dus minimaal 1600 en nu is dat een stukkie minder. En wat kost een brommer ongeveer maandelijks? Afgezien van het tanken, ik doel dan op het onderhoud, de verzekeringen en belasting.

En zit ik een beetje goed met mijn kosten? (zie vorige post)

Veel plezier met de frituur :')

True, wist het wel maar even niet aan gedacht.. Anders was het helemaal makkelijk. Mag je met 17 al autorijden of alleen lessen/met begeleiding ofzo? Als je wel gelijk het rijbewijs krijgt, waar dan ook Am op staat, kan je het alsnog wel doen..

TZR's waren in mijn tijd (2007-2009) wel waardevast. Heb zelf een jaar of iets langer een Derbi GPR uit 2006 gereden, met maar 150 euro verlies verkocht. Onderhoud zou ik niet maandelijks naar kijken.. Ik heb vaak maanden geen geld uit gegeven om vervolgens een beurt te doen, al kan je zeker met een brommer erg veel zelf doen. Als je werk (en dus een inkomen) hebt, zou ik me meer zorgen maken om de aanschaf en het geld dat je opzij legt voor onderhoud, aangezien dat niet maandelijks evenveel is. Met constante inkomen hoef je je om benzine en verzekering geen zorgen te maken.

Verzekering zal een euro'tje of 10 zijn ofzo voor WA? Idk precies, maar ga maar uit van zoiets. Benzine is net zoveel als je zelf wilt, weet niet of het voor plezier of voor school/werk is.. Maar dat kan je zelf uitrekenen.

Als je je brommer op waarde wilt houden zou ik hem in ieder geval origineel laten (hooguit andere uitlaat/demper). Verder niet teveel aan rotzooien en extra's erop gooien, stickers verwijderen etc. etc.. De meeste mensen willen een goede originele brommer, die zijn ook het meeste waard.

Oh en de frituur was prima te doen hoor. :+

Edit:
En nog even om terug te komen over motor ophalen in België enzo, ik denk dat dat een kwestie is van auto+aanhanger heen, en auto+aanhanger+motor terug. Overschrijven kan toch niet omdat hij ingevoerd moet worden, je zal er vast wel op mogen rijden maar zeker weet ik het niet. En misschien heb je al wel een motor voordat je je rijbewijs hebt? Dat was bij mij wel het geval ;) dus dan mag je sowieso al niet rijden.
 
Laatst bewerkt:
Maar je hebt ook bijv. de Honda CBR-125, al heeft die maar 9kw ofzo.

CBR125 is 11kW. Zelfde als de YZF-125R.
Daarnaast kan je wel met A2 starten, maar vanaf je 20e.
Voor zover ik weet moet je tussen A1 en A2 ook opnieuw examen doen. Lekker duur allemaal. :N
 
@DavidSu,

Met een beetje geluk wordt de regeling gewoon uitgesteld, zodat je er niet aan vast zit.
Al heb ik het idee dan regelingen die geld opleveren bijzonder snel worden goedgekeurd.
Zo las ik het eerste bericht van rijden op je 17de al in 2006 of 2007, ik werd natuurlijk helemaal enthousiast, gaat de regeling in in november 2011, de maand dat ik 18 wordt... :( Ach, wordt toch bijna 18 :)


Maar stond dat ook al op de site van de overheid? Want als het in 2014 in is dan heb ik er geen last van. Toch? 2013 mijn motorrijbewijs halen, is dan nog -25kw. En dan 2 jaar later gewoon full? Want het staat overal nogal vaag. De één zegt 2012 de ander 2013. En ze zijn als nog niet goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Hopelijk wordt het gewoon 2014 of hoger *O*

@Ruppert,

Dan gaat die motor wel erg duur worden met ook aanhanger huren ed.

Maar ach, ik zie het wel. Eerst maar een studie uitzoeken dan kan ik op basis daarvan beslissen of ik ook nog een TZR koop. Geldklopperij, dat is het gewoon. |(
 
Maar stond dat ook al op de site van de overheid? Want als het in 2014 in is dan heb ik er geen last van. Toch? 2013 mijn motorrijbewijs halen, is dan nog -25kw. En dan 2 jaar later gewoon full? Want het staat overal nogal vaag. De één zegt 2012 de ander 2013. En ze zijn als nog niet goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Hopelijk wordt het gewoon 2014 of hoger *O*

|(

Of het al op de site stond dat weet ik niet. Ik ben bang dat deze regeling gewoon in 2013 doorgaat, maar je weet maar nooit. Ik heb het ook niet heel erg goed gevolgd dus weet het allemaal niet zeker hoor. Maar er blijft een kans dat het wordt uitgesteld.
Ik weet niet precies wanneer je 18 wordt maar als het kan probeer dan je rijbewijs te halen voordat de regeling ingaat, dat is de enige manier om er onderuit te komen...
 
@Ruppert,

Dan gaat die motor wel erg duur worden met ook aanhanger huren ed.

Een aanhanger heb je al voor €20-30,- per dag.. ;) Geen idee hoe dat "te duur" gaat worden.. Invoeren is ook niet heel erg duur, kost alleen even wat tijd.
 
Laatst bewerkt:
@DavidSu, als ik het geld heb zou ik meteen mijn rijbewijs halen. Geen idee alleen hoe het over 2 jaar zit met mijn geld. Want het scheelt 4/5 maanden. Dus als het 1 jaar wordt uitgesteld zou ik dat prima vinden.

@Ruppert, ooh dat valt wel mee. Maar ja, ik koop m toch liever in de buurt. Maar ach ik zie dan wel wat het aanbod is.

EDIT: Ik heb net iets bedacht. Ik haal gewoon zo ie zo mijn motorrijbewijs op mijn 18e. Dan heb ik die al in de pocket. Dan zie ik daarna wel of ik gelijk een motor koop of nog even die 2 jaar wacht. :)
 
Laatst bewerkt:
EDIT: Ik heb net iets bedacht. Ik haal gewoon zo ie zo mijn motorrijbewijs op mijn 18e. Dan heb ik die al in de pocket. Dan zie ik daarna wel of ik gelijk een motor koop of nog even die 2 jaar wacht. :)

Dat is wel handig ja, dan heb je sowieso die 25kw regeling nog, wat het allemaal wat simpeler houd. Maar zoals je al aangaf ligt het ook helemaal aan of je het geld er wel voor hebt tegen die tijd. Het is allemaal erg duur, vooral als je nog gaat studeren op eigen kosten.
 
@DavidSU, 18? Volgend jaar wordt ik 17 (2012) En ik wordt 18 in 2013. Dus dan heb ik de nieuwe wet met 125cc gewoon. T is gewoon nog een beetje vaag allemaal. Dus er zit niks anders op dan afwachten.
 
Stel je hebt nog het oude rijbewijs, en zit in 2013 nog een jaar vast aan de oude 25kw regeling, en bent boven de 20, maar onder de 24.

Ik raak mn rijbewijs kwijt, en vraag een nieuwe aan.

Zit ik nog steeds vast aan de 25kw regel, of mag ik vanaf dat moment op 35kw rijden?
Ga ervan uit dat het 25kw blijft, maar ze gaan toch geen oude rijbewijs-layouts meer printen?

Ben dan toch van plan om over een half jaar herexamen te doen, maar dan voor vol vermogen. Zit er niet op te wachten om tot mn 22ste op een 25kw te jakkeren.
 
@Gixxer, als het goed is heb jij daar geen problemen mee en heb je gewoon nog de oude reglementen. Alleen mensen zoals ik -O-. Dat is tenminste wat ik op de andere fora lees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan