Vespa px 125/150cc tweetakt, 4 versnellingen 2011

Zou toch liever die overprijsde Italiaan halen dan T-max, Burgman...
Die GP800 of die BMW scootert is ander verhaal!
Maar nix is zo leuk dan een oude Wesp...
Succes, AJ
 
Eventjes melden dat ik mogelijk mijn motor ook ga inruilen voor een PX150. Ik rij de motor enkel nog alleen voor toerritjes, maar vind het eigenlijk hoe langer hoe minder leuk dat men altijd zo wil racen als je met motorrijders wil meerijden. Voor dagdagelijkse verplaatsingen (woon/werk, vrienden bezoeken, kleine boodschapjes) neem ik nu mijn bromscooter 45km/u en die voldoet prima. Heb hoe langer hoe minder interesse in mijn motor, die nu van heel de zomer (en we hebben een mooie lange zomer gehad) hooguit 5x is buitengekomen. Verlang naar een motorscooter waar ik helemaal mee kan onthaasten en tot rust komen. Mogelijk ga ik dan het toeren weer opnemen maar dan met gelijkgezinde zielen die ook toeren om te genieten en niet om zo vlug mogelijk hun bochten te kunnen nemen. Ben een grote fan van de geur en het geluid van 2T (tja, je houd ervan of net niet, ik dus wel) en daarom denk ik dat al bij al gezien de PX150 een goeie keuze voor mij zal zijn. We zijn zover nog niet hoor. Zal waarschijnlijk voor volgende zomer worden. Maar dacht, zal dit topic eens nieuw leven inblazen...

ben t helemaal met je eens,daarom heb ik ook een motorscoot genomen.
heb van de zomer ook net 2x op me motor gereden,daarom doe ik hem ook weg.
alleen ga ik voor 4 takt ipv 2
 
Ik weet natuurlijk op voorhand dat een PX sterk verouderde technologie heeft. Maar wil dit daarmee ook zeggen dat hij wat minder bedrijfszeker gaat zijn dan bv een GTV300? Ik zou er geregeld dagtochten mee maken en ook bij mooi weer ermee gaan werken, dus moet wel wat betrouwbaar zijn. Goed, aan elk voertuig kan wel eens iets stuk gaan, is die kans bij de PX hetzelfde of groter?
 
Ik denk dat ie prima betrouwbaar is mijn vespa ciao en si van vroeger doen het ook nog steeds :-)

Electronica maakt meer kapot dan u lief is.....

De kans acht ik hetzelfde en zelfs lager.

Waar maken ze ze tegenwoordig?
 
....Electronica maakt meer kapot dan u lief is.....

Ik lees dat wel vaker maar vind het een totaal misplaatste opmerking.

Zonder elektronica zou elke moderne motor veel meer brandstof gebruiken en het vermogen zou een stuk lager liggen, ook zou de motor veel meer vuiligheid uitstoten.
Je zou weer om de haverklap contactpuntjes moeten schoonmaken en wisselen, de ontstekingsvervroeging afstellen en al die ellende waar je als dagelijks gebruiker helemaal niet op zit te wachten.

Zonder elektronica zit je weer met misschien wel vier carburateurs die allemaal tegelijk allemaal precies goed afgesteld moeten zijn bij allerlei verschillende toerentallen; wel eens gelezen / meegemaakt wat daar allemaal aan kan mankeren ?

Nee, ik ben blij met de vooruitgang van de moderne techniek en zeker met de elektronica; het geeft mij een veel betere motorfiets dan zonder ooit mogelijk zou zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op de hoogte maar het was meer als reactie op zijn schrijven niet als pleidooi voor bij de EU dus hang er niet teveel gewicht aan.
 
2Takt rules...!,
Heerlijk die geur, het geluid en het mengen...

@Martin vd V, (De PX), geloof gewoon weer in Pontedera...
Groet, AJ
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag de 2 vespa dealers in mijn buurt bezocht. Allebei zeiden ze eigenlijk in grote lijnen hetzelfde. Namelijk dat de techniek van de px oud is (wisten we al) dat hij wel bedrijfszeker is maar je wel rekening moet houden met een gebroken gas of koppelingskabeltje. Dit is vooral het meest voorkomende probleem bij deze modellen. Niet erg, kan je makkelijk zelf herstellen, maar je moet er wel rekening mee houden. Motorische problemen zijn bijna onbestaande. De px is wel sterk begrenst om door de huidige normen te komen en daardoor rijdt hij blijkbaar standaard hooguit 85km/u, mits wat kleine en niet dure aanpassingen (waarvan de uitlaat de belangrijkste is, want de katalysator moet eruit gesloopt worden) kan je hier makkelijk 100km/u van maken. Niet spectaculair snel maar daar koop je een vespa ook niet voor. Verbruik ligt rond de 1:30 standaard en tot 1:35 na plaatsen andere uitlaat en deftig afstellen carb. Ze raadde me wel allebei een modernere vespa aan, lijkt dat ze de PX om de één of andere reden niet graag verkopen. viel me bij allebei de dealers op vandaag. Maar dus wat defecten betreft valt het wel reuze mee, op een gebroken kabeltje na dan.
 
Laatst bewerkt:
Als je er 1 wil gewoon kopen .… zolang ze nog niet door de milieu maffia verboden zijn, nu kan het nog over een paar jaar of eerder is er geen 2 takt meer te krijgen.
 
Vindt je?
Bijna 4000 euro voor een 150 cc met sterk verouderde techniek.
Voor dat geld heb je een hyper moderne honda sh150i incl topkoffer en windscherm.
Maarja, iets met appels en peren toch? ;)
 
Ik heb iig. geen moment spijt gehad van mijn keuze.

Een moderne Vepa heeft 'het' voor mij net niet, en nu ik hem een jaar rij is dat
gevoel alleen maar sterker geworden.

Het is eigenlijk heel simpel, je valt ervoor of je valt er niet voor,
val je ervoor dan neem je de minpunten voor lief, en geniet je zodra je
de schuurdeur opent, haar ziet (ja het is een zij...), de schoke openzet, de benzinekraan,
contact open, 2 trappen op de kickstart geeft (omdat het kan...) het voorzichtige
gepruttel hoor, haar in z'n 1 zet (schakelen is echt fun op zo'n ding) en met een
mooie walm en heerlijke geur wegrijdt.

Snelheid doet er niet meer toe, bewonderenswaardige blikken des te meer, je voelt je
een koning te rijk.

Owja, het is ook een (betrouwbaar) vervoersmiddel, dus je komt ook overal!
(behalve de snelweg)

Dat is zo'n beetje de PX *D
 
Als "Ze" in hun BMW of Audi en helemaal in "Hun" maffe Golfje's op een 80km weg op je achterspatlapbumper zitten te duwen, is het ook zo'n beetje de PX...
Maar blijft idd erg leuk!
Ik heb 2 PX'n weggedaan en GTS gehaald, gebruik dat ding het meest van alle 2wiellerts hier in huis...
Veel plezier, AJ
 
Laatst bewerkt:
Weet je, het zal me werkelijk een worst wezen wie of wat er achter me zit...

Ik kijk vooruit en om me heen, achterom, daar ben ik al geweest...
 
Dat bedoelde ik ook Nutty ... duur die nostalgie :-)

Maar het verhaal van Firedre herken ik ook wel uiteindelijk dromen we allemaal van een zij met een duidelijke gebruiksaanwijzing lol en nog voorspelbaar ook _O- en dan ook nog betrouwbaar wat wil je nog meer
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan