Vespa px 125/150cc tweetakt, 4 versnellingen 2011

zuunig

MF veteraan
24 aug 2008
5.022
105
westland
Ook weer nieuw te koop, de Vespa px 125/150cc tweetakt schakel scooter.
helaas geen enkele ruimte onder het zadel voor bagage.
lijkt me erg leuk om een keer een dagje te huren.
goedkoop zijn ze niet 3799 euro voor de 150 cc.
maar zelf sleutelen is wel makkelijker met een tweetakt.
30.000 km lijkt me ook geen probleem voor dat motortje.

hier wat filmpjes van youtube.




ik zag ze te koop in Rotterdam Home

en in den Bosch
Home - DiscoverDesign.nl den Bosch

full
 
Laatst bewerkt:
Ach, het is allemaal heel leuk spul maar totaal niet meer geschikt om in het hedendaagse verkeer mee te komen, tenzij men de stad amper uitkomt. En zelfs daar lijkt het me verdomde lastig om tegen de hedendaagse auto's mee te geven.

Mijn vader had vroeger een p 200e, topsnelheid: 100km/h en dan moest er al niet te veel wind staan....30dkm is overigens totaal geen probleem voor deze blokken, ze zijn immers totaal niet opgevoerd. Roest is de grote boosdoener van deze dingen.

Mijns inziens is de tijd van deze schakel Vespa's dan ook voorbij. Leuk om nog langs de boulevard te tuffen, maar dan houdt het wel op.

Ze durven er ook nog veel geld voor te vragen...leuk voor een liefhebber(en zelfs dan minimaal voor een p200 gaan).
 
Laatst bewerkt:
30.000km halen ze makkelijk, ik heb er genoeg gezien met meer dan 100.000km op de klok.

125 en 150cc zijn te langzaam. Je hebt minimaal 200cc om fatsoenlijk op een 80 km/h weg te kunnen rijden. Na proefrit is gebleken dat een 150 bijna 100km/h loopt.


200cc blokjes zijn te koop ca. 950euro, nieuw. Die tijden zijn helaas voorbij.

Probleem blijft dan nog de kleine smalle bandjes, zeker in combinatie met regen.
 
Laatst bewerkt:
hier nog een test van de px 125cc met 9 pk topsnelheid 93km/u
de 150cc heeft 11,2 of 11,5 pk dus zal 105 km/u wel halen.
Vespa

ik vind ze wel 800 euro te duur en de wegligging is ook niet meer van deze tijd .
maar ik zou er best een keer een dagje op willen tuffen, de px 200 wordt niet meer opnieuw gemaakt. misschien een te hoog verbruik?
ze zijn wel euro3 en hebben misschien wel meer vermogen dan vroeger.
 
Laatst bewerkt:
Eerder minder.
En zelf sleutelen is een ramp met dingen (je kan nergens bij)
 
Laatst bewerkt:
Immagine%20137.jpg


En toch zijn er mensen die er grote delen van de wereld mee af hebben gereden!
Zo kwam ik in 2000 Giorgio Bettinelli tegen in Iran. Hij reed toen (na al enkele px150-en te hebben versleten) op een PX200 en PX deed in het geheel niet onder voor mijn XT, vermogen is namelijk voor reizen buiten europa geheel onbelangrijk. Gewicht, bepakkingsmogelijkheid, "het" reserve wiel en simpele techniek zijn dan absolute pluspunten.

Link:
giorgiobettinellifansclub.it
http://www.twowheelsblog.com/post/748/giorgio-bettinelli-vespa-adventurer-and-writer-dies
full
 
Laatst bewerkt:
de px 200 wordt niet meer opnieuw gemaakt. misschien een te hoog verbruik?
rond de 1 op 22.
En toch zijn er mensen die er grote delen van de wereld mee af hebben gereden!
Zo kwam ik in 2000 Giorgio Bettinelli tegen in Iran. Hij reed toen (na al enkele px150-en te hebben versleten) op een PX200 en PX deed in het geheel niet onder voor mijn XT, vermogen is namelijk voor reizen buiten europa geheel onbelangrijk. Gewicht, bepakkingsmogelijkheid, "het" reserve wiel en simpele techniek zijn dan absolute pluspunten.
Mijn vader deed ook alles zelf aan dat ding, techniek was super eenvoudig. Bandenwissel, bougie, noem maar op. Een keer in die 8 jaar is ie ermee naar de garage geweest, was een spanningsregelaar stuk(die ervoor zorgt dat de spanning op 12 Volt blijft). Kostte 100 gulden...hij heeft krom gelegen van het lachen.

Dit is de motor geweest waar ie in z'n motorcarierre het meeste plezier aan heeft beleefd. Accu heeft dat ding immers niet. Twee keer op de kickstarter en het ding loopt. Altijd! Deze scooter was voor mij het bewijs, dat de Italianen wel degelijk hele goede spullen kunnen maken. Alleen jammer van die electronica, vormt iedere keer weer een zwak punt.
 
Laatst bewerkt:
Eerder minder.
En zelf sleutelen is een ramp met dingen (je kan nergens bij)
zelf sleutelen lijkt veel me makkelijker , de motor zit aan de zijkant.
en bij een tweetakt hoeft geen carterolie en filter verwisselt te worden, {zit er niet in}
Geen kleppen stellen, die zitten er niet op.
Geen koelvloeitof bijvullen of vervangen zit er niet in{geforceerde luchtkoeling}
elektronische onsteking.
bougie verwisselen lijkt me makkelijker bij te komen dan bij de meeste andere scooters.
geen aandrijfriem of poelies vervangen, zitten er ook niet op.
dus af en toe nieuwe bougie er in en misschien een keer versnellingsbak olie,en klaar.
nu zit er dan wel een accu en startmotor op en de electronica zal wel stukken verbeterd zijn.
 
Laatst bewerkt:
erg gaaf, als je met zoiets rijdt maak je wel een statement. Met Vox ben ik dit keer helemaal eens, eigenlijk heb je niks aan zo'n ding. Geen bagageruimte, te duur (voor dit geld veel betere alternatieven) en te traag (lees: daardoor onveilig)
Tja als je alleen mooi wilt zijn moet je pijn lijden :9

Ach, het is allemaal heel leuk spul maar totaal niet meer geschikt om in het hedendaagse verkeer mee te komen,
Mijns inziens is de tijd van deze schakel Vespa's dan ook voorbij. Leuk om nog langs de boulevard te tuffen, maar dan houdt het wel op.
 
Laatst bewerkt:
hier nog een test van de px 125cc met 9 pk topsnelheid 93km/u
de 150cc heeft 11,2 of 11,5 pk dus zal 105 km/u wel halen.
Vespa

ik vind ze wel 800 euro te duur en de wegligging is ook niet meer van deze tijd .
maar ik zou er best een keer een dagje op willen tuffen, de px 200 wordt niet meer opnieuw gemaakt. misschien een te hoog verbruik?
ze zijn wel euro3 en hebben misschien wel meer vermogen dan vroeger.


Die 105 ga je niet halen, ook niet met de 150cc, je mag blij zijn als ie 90 loopt.
 
Eind mei al een Duits magazine gelezen die de nieuwe PX getest had. Was een leuke test, alleen jammer dat ik de conclusie vergeten ben. Zal eens zien of dat magazine nog ergens rondslingert.
 
25 jaar geleden heb ik in Spanje een 125cc vespa gehuurd en die liep op de teller 90 a 95km/u.
met bijna 2 pk meer neem ik aan dat de 150cc wel 100km/u loopt.
op youtube zie ik de px 200 wel de 120km/u lopen.

 
zuunig schreef op 23 augustus 2011 @ 17:44

helaas geen enkele ruimte onder het zadel voor bagage.

Dat is altijd al zo geweest bij de vroegere en originele schakelbakken. Daarom is er ook het "handschoenenvak" vooraan op een gegeven moment bijgekomen.

25 jaar geleden heb ik in Spanje een 125cc vespa gehuurd en die liep op de teller 90 a 95km/u.
met bijna 2 pk meer neem ik aan dat de 150cc wel 100km/u loopt.
op youtube zie ik de px 200 wel de 120km/u lopen.


Ja, op de teller. Mijn GTS 300 Super loopt op de teller ook ruim 15 km sneller dan op de GPS ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag proefgereden op een 150. Loopt best lekker bijna 100km/h op de teller, dus 90 echte km/h zullen het toch wel zijn. Remt ook stukken beter met het schijfremmetje voor.
 
Okee, als je dit rijdt maak je een statement. Het is de willys jeep onder de scooters. Maar: Tweetakt? Schakelen? Een voetpedaal? 100 km/h? Geen ruimte onder het zadel?
 
Toch is dit wel de scooter met de meeste charme. Het redelijk zwaar klinkende tweetaktgeluid is kenmerkend. Ook het schakellen op dit ding lijkt me gewoon heel erg leuk.

Ik heb als kind vaker achterop gezeten en moet zeggen dat daar de hedendaagse scooters niet aan kunnen tippen(ook de cvt Vespa's niet). Die hebben gewoon niet "das gewisse etwas", wat deze oude scooters wel gewoon hebben. Eigenzinnigheid.

Maar ze zijn wel alleen maar geschikt voor de stad of buitenwegen. De autosnelweg is gewoon gevaarlijk, daar wordt je van af geblazen, is dat niet door auto's dan wel door vrachtwagens.
 
Ik heb proefgereden op een 2007 model, deze is op een paar details na identiek aan het 2011 model.

Aanschaf is inderdaad de bedoeling, afhankelijk van de levertijd wil ik hem bestellen en als me dat te lang duurt wil ik hem best ergens ophalen waar ie op voorraad is, vandaar de vraag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan