Bougies, dure of goedkope?

ID_

MF'er
31 jan 2011
191
0
Utrecht
Ik heb pas geleden mijn oliefilter vervangen + olie en luchtfilter schoongemaakt zoals voorgeschreven (bij 6400km)...

Nu heb ik nog in de queue voor deze beurt:

- Carbarateurs stellen/syncen
- bougies controleren / vervangen

Ik heb dit nog even achterwege gelaten omdat ik dacht dat dit nog prima is. Ik had 1 bougie bekeken (Denso X24ESR-U) en die leek me ook nog prima. De afstand was minder dan de voorgeschreven 0.8-0.9 mm en deze heb ik toen voor deze ene gecorrigeerd naar 0.8.

In het onderhoudsboekje staat dus o.a. dat de bougies vervangen moeten worden en de carbarateurs gesteld moeten worden bij deze 6400km beurt. Even verderop hebben ze het weer over "bougies controleren", mijns inziens lijkt me dus dat de bougies niet vervangen hoefden te worden.

Nu het volgende:

Ik heb de laatste tijd het gevoel dat de motor een stuk minder zuinig is geworden dus ik ga de bougies gewoon vervangen en de carbs stellen, dan heb ik ook gewoon nog reserve bougies. Echter zie ik enorme verschillen in de prijzen van bougies en heb ik geen idee wat het verschil is.

Ik zie bijvoorbeeld bij motozoom de volgende bougies:

NGK Bougie DPR9EA-9 € 5,50
NGK Iridium-IX DPR9EIX-9 €19,95

Ik heb dus nu zelf de Denso X24ESR-U ...

Kan iemand mij vertellen waarom ik wel niet moet kiezen voor goedkoop/duur?
 
Het verschil: iridium.

De één zweert er bij, de ander merkt geen verschil.

Je kunt iridium bougies ook via internet goedkoper vinden, aldus sommigen. En je hoeft ze minder vaak te vervangen.

Ik zou zelf de reguliere pakken en volgens schema vervangen, ook al zullen ze wel langer mee kunnen.
 
NGK en Denso zijn beide voor de meeste motoren eerste montage.
De centrale electrode werkt beter naarmate hij dunner wordt.
Een gewone bougie heeft een centrale electrode van een bepaalde dikte. Als die dunner zou zijn, zou hij erg snel slijten en dus vaak vervangen moeten worden.
Hier komt de iridium bougie in beeld. De electroden van deze bougie slijten minder snel en kunnen dus dunner uitgevoerd worden.
Hierdoor is er al bij een iets minder hoge spanning een goede vonk.
Werk het echt? Das Motorrad heeft eens een proef genomen met een aantal Buells
met en zonder iridium bougies. Het verschil in benzineverbruik was bijna onmeetbaar klein.
Conclusie:wel beter, maar niet de moeite waard.
Er zijn natuurlijk ook MF-ers die na montage van iridium bougies een veeeel beter lopende motor hebben. :P
 
Het verschil: iridium.

De één zweert er bij, de ander merkt geen verschil.

Je kunt iridium bougies ook via internet goedkoper vinden, aldus sommigen. En je hoeft ze minder vaak te vervangen.

Ik zou zelf de reguliere pakken en volgens schema vervangen, ook al zullen ze wel langer mee kunnen.


Ik heb iridum omdat die wat langer mee zouden gaan dan standaard bougies.
(mijn bougies zijn niet makkelijk te vervangen, dus weegt de kostprijs in mijn ogen op tegen minder gekloot door minder vaak te vervangen)

Het is natuurlijk maar gevoel, en ik kan het niet onderbouwen met een testbank uitdraai, maar ik heb echt het gevoel dat de motor beter oppakt / optrekt met de iridium bougies.

Bovendien had ik m'n iridium bougies voor dezelfde prijs (of iets goedkoper) via Ebay dan via de dealer.
 
De bougie's die je erin zou kunnen schroeven zijn deze:

Other possible spark plugs:
NGK: DP8EA-9
NGK: DR8EA
NGK: DR8ES
NGK: DR8ES-L
Accel: 882AC
Delco: R121XLSAC
Delco: S102F
Autolite: 4153
Autolite: 2796
Autolite: 3954
Autolite: 4163
Autolite: 3964
Autolite: 4143
Beck Arnley: 176-5230
Bosch: XR4CS
Champion: RA6HC
Champion: Z9Y
Champion: RA8HC
Denso: X24ESR-U
Denso Iridium: IX24
Motorcraft: HG2C
Motorcraft: HG22C
Prestolite: 12GR
Prestolite: 12G2,12G3

Details about your spark plug:Type: MTCYC.Type: AUTOM.Thread size: 12mm (0.47244 inches)Hex size: 18MM inches (457.2 mm)Reach: 0,75 inches (19.05 mm)Seat type: GASKETProjected tip: NOConvert another spark plug:

NGK, Bosch, Champion, Denso goede merken en wisselde prijzen. Als je voor t geld gaat zou ik de goedkope doen die in de lijst voorkomt.
 
Thanx allen! Ik denk dat ik gewoon die goedkope maar doe aangezien mijn huidige ook geen iridium waren...

Bestellen via internet duurt mij te lang (ik ben lui en ongeduldig) dus morgen maar ff langs motozoom dan kan ik van 't weekend aan de gang :9, gaat toch vast weer regenen -O- ...
 
Doe mij maar een standaard (wel NGK) bougie, hij loopt er al 80k prima op. Vervangen? Och, bij het beurtje even kijken hoe ze erbij staan, als ze er nog fris uit zien, hop terug. Niet zo paniekerig met de boekjes, motor zal echt niet direct uit elkaar klappen als je een kilometer langer door tuft dan voorgeschreven :z
 
Laatst bewerkt:
Vanaf mijn bromfietstijd en het sleutelen aan ragfietsen, hobby en plakbakken...

Is er maar één bougie :Y

Nooit Geen Klachten

= altijd? _O-

Maar ik ben het er mee eens: Lekker NGK er in douwen, en de service intervals aanhouden. Iridium loont als je hydraulische klepstoters of een interval van 40 000 km hebt voor het controleren van de klepspeling. Als je er toch elke 20 000 km moet zijn: lekker normaal.
 
is 6400 km niet wat weinig voor een moderne bougie vraag ik me af

Dat leek mij ook, en de ene die ik heb bekeken zag er prima uit... maar zo'n investering is het ook weer niet (Ik doe onderhoud zelf), plus dat ik die oude gewoon bewaar als vergelijkingsmateriaal of reserveonderdelen... Zal dit weekend eens foto's van de huidige bougies maken, kun je je mening geven.. ben wel benieuwd...

Vind het ook wel leuk om te kijken of ik het verschil in verbruik/draaien van de motor merk. Ben nog nieuw met motoren dus moet er ook nog een beetje van leren... 8-)
 
Doe mij maar een standaard (wel NGK) bougie, hij loopt er al 80k prima op. Vervangen? Och, bij het beurtje even kijken hoe ze erbij staan, als ze er nog fris uit zien, hop terug. Niet zo paniekerig met de boekjes, motor zal echt niet direct uit elkaar klappen als je een kilometer langer door tuft dan voorgeschreven :z

Ok, nu begint de twijfel weer l _O- .. naja.. ik denk dat mijn nieuwsgierigheid overwint... Heb zoiezo wel zin om eens te kijken of de carbs nog in sync zijn... Dan moet de tank er toch af en kan ik makkelijk bij de bougies...
 
Laatst bewerkt:
Ok, nu begint de twijfel weer l _O- .. naja.. ik denk dat mijn nieuwsgierigheid overwint... Heb zoiezo wel zin om eens te kijken of de carbs nog in sync zijn... Dan moet de tank er toch af en kan ik makkelijk bij de bougies...

Mijn vorige bougies gingen ong 60K km mee, toen vervangen meer "omdat" dan omdat het moest. Met dezelfde gewoon weer.
 
Ik heb over een langere tijd gemeten met zowel reguliere als iridium bougies. Bij aanvang van test heb ik in beide gevallen nieuwe bougies gebruikt.

Mijn verbruik met reguliere bougies (NGK) was altijd rond de 1:14,7. Snelweg standaard 1:13 en regionale weg dus wat zuiniger.

Na half jaar de iridium bougies geplaatst. Snelweg is nu 1:15, regionale weg 1:17. Tussen het wisselen is er geen onderhoud uitgevoerd.

Motor trekt verder niet harder op en loopt net zo goed als met normale bougies. Start ook niet vlotter.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pas geleden mijn oliefilter vervangen + olie en luchtfilter schoongemaakt zoals voorgeschreven (bij 6400km)...

Nu heb ik nog in de queue voor deze beurt:

- Carbarateurs stellen/syncen
- bougies controleren / vervangen

Ik heb dit nog even achterwege gelaten omdat ik dacht dat dit nog prima is. Ik had 1 bougie bekeken (Denso X24ESR-U) en die leek me ook nog prima. De afstand was minder dan de voorgeschreven 0.8-0.9 mm en deze heb ik toen voor deze ene gecorrigeerd naar 0.8.

In het onderhoudsboekje staat dus o.a. dat de bougies vervangen moeten worden en de carbarateurs gesteld moeten worden bij deze 6400km beurt. Even verderop hebben ze het weer over "bougies controleren", mijns inziens lijkt me dus dat de bougies niet vervangen hoefden te worden.

Nu het volgende:

Ik heb de laatste tijd het gevoel dat de motor een stuk minder zuinig is geworden dus ik ga de bougies gewoon vervangen en de carbs stellen, dan heb ik ook gewoon nog reserve bougies. Echter zie ik enorme verschillen in de prijzen van bougies en heb ik geen idee wat het verschil is.

Ik zie bijvoorbeeld bij motozoom de volgende bougies:

NGK Bougie DPR9EA-9 € 5,50
NGK Iridium-IX DPR9EIX-9 €19,95

Ik heb dus nu zelf de Denso X24ESR-U ...

Kan iemand mij vertellen waarom ik wel niet moet kiezen voor goedkoop/duur?


Heb er al 5 jaar dezelfde NGK Iridium in zitten, motor loopt vééél beter en zelfs bij vorst gebruik ik maar 10 % van de choke, vind wel dat € 19,95 erg duur is hier in Hoorn ong, €10,= p/st
 
Terug
Bovenaan Onderaan