Jawa Topic deel 2. En populairder dan ooit

Status
Niet open voor verdere reacties.

engelen

Die hard MF'er
22 apr 2009
523
0
De eerste post innavolging op Jawa mensmering en meer gezelligheid!

Gaan we hier lekker door.


Handleiding Jawa 640

http://www.jawa-mv.de/Database/640/Anleitung.pdf

Handleiding Jawa 638-640

TalkTalk Webspace is closing soon!!


full


JAWA SMOELENBOEK

Arjan Kleppe

full


Dreuzel

full


DT125

full


Engelen

full




Guust

full


Jongyamaha

full


Kloenster

full



Leluk2000

full


Roppos

full


Sammie

full


SanderFD

full


Seba$

full


Worldbeater
 
Laatst bewerkt:
Het afscheid valt me zwaar.. Ik zou niet weten waarom na 2500 reacties een topic gestopt moet worden. Misschien is er een mod die dat kan toelichten??

Goed, we gaan met frisse moed verder.
Hier concentreren zich de mensen met smaak qua motoren.
De mensen die zich wensen te onderscheiden van die lieden, die zich voortbewegen op motoren uitgerust met overtollige bewegende interne delen.
We rijden op dat merk motorrijwiel, dat decennia lang het populairste merk was in ons land.
We lachen die lieden uit die duizenden euro's betalen voor een motorrijwiel dat ons insziens geen meerwaarde heeft in rijplezier.
Laten we ons hier verenigen.
Meng rijk!
Geef gas!
 
Rustig maar sammie, ik begrijp je wel hoor.
Heb ook ooit een XT topic gestart, en moet je nu eens zien.
het jawa topic zal ook gerust richting deel 7 gaan ;)
 
Laatst bewerkt:
Een plaatje van mijn 638 dan maar...
Helemaal origineel met 'zeeuws meisje' spiegels, op de spanningsregelaar en bougiekappen na
full
 
Ook ik ben er weer bij, net een slotje op m'n verkoop topic, dus voorlopig blijf ik :)

Mijn 634 is nog steeds bijna origineel, op de bandjes, het zadel & hier en daar een tie-wrap na.

De velleman kits zijn ondertussen in elkaar gesoldeerd. Ik ben nu op zoek naar een geschikte hall-sensor.
 
Ook ik ben er weer bij, net een slotje op m'n verkoop topic, dus voorlopig blijf ik :)

Mijn 634 is nog steeds bijna origineel, op de bandjes, het zadel & hier en daar een tie-wrap na.

De velleman kits zijn ondertussen in elkaar gesoldeerd. Ik ben nu op zoek naar een geschikte hall-sensor.

Ik snap de samengang van de velleman kit, die normaal met punten wordt gebruikt, en hall-sensor niet...
ik snap zowieso het verschijnsel electronische ontsteking niet zo, maar deze samengang helemaal niet..
Kun je bij de lokale autosloop geen sensordinges halen? of desnoods dure brommerboer??
 
volgens mij is de vellleman kit alleen al een electronische ontsteking. De daadwerkelijke schakeling (die normaal door de contactpunten gedaan wordt) gebeurd "electronisch" dmv. een transistor..

het idee is als volgt:

de velleman kit moet getriggerd worden om te schakelen, dit doen de contactpunten.
Ik wil die triggering doen met een hall sensor, deze vervangt dus de contactpunten.

Dit is een stuk goedkoper dat de kitjes van MZ-B etc. die exact het zelfde doen. Bovendien is dit een leuk projectje :)
 
Arjan, ik ben heel benieuwd hoe jouw aanpassing gaat worden. Houd ons op de hoogte en post vooral wat foto's! Succes.

Sammie, bedankt voor het aanzwengelen van de Jawa-stroming op MF. De gezelligheid van deel I nemen we mee naar dit topic!
 
Ow ja, mijn 638 ombouw naar caféclassic verloopt traag doch gestaag. Gister het eerste zijkapje blauw gespoten. Nu nog leuke bestickering bedenken. Pics volgen...
 
volgens mij is de vellleman kit alleen al een electronische ontsteking. De daadwerkelijke schakeling (die normaal door de contactpunten gedaan wordt) gebeurd "electronisch" dmv. een transistor..

het idee is als volgt:

de velleman kit moet getriggerd worden om te schakelen, dit doen de contactpunten.
Ik wil die triggering doen met een hall sensor, deze vervangt dus de contactpunten.

Dit is een stuk goedkoper dat de kitjes van MZ-B etc. die exact het zelfde doen. Bovendien is dit een leuk projectje :)

Goed, ik snap het, maar doet een opengaand contactpuntset nu wel hetzelfde als zo'n Hall sensor??
 
Ik had al de linker klokbeker (leuk voor de archeologen onder ons) schoon gemaakt en opgepoetst. Daaronder heb ik een 2e-hands M-stuur gemonteerd. Is de helft korter dan het originele stuur *D . Daarop heb ik nieuwe hendels voor rem en koppeling gezet. Deze moet ik nog aansluiten, maar de lompe behuizing van de schakelaars zitten in de weg. Dus eerst daar weer een oplossing voor zien te vinden. :/ Een andere gashendel heb ik al.

full


Het eerste (rechter) zijpaneel heb ik gister metallic blauw gespoten, net zoals het voorspatbord. Linker paneel en tank (van een 634) moeten ook zo worden. Over de tank komen 2 metallic grijze strepen, net zoals op het spatbord. 8-)
Op het zijpaneel moet weer een text komen. Er stond 350TS. Iemand suggesties voor een goede kleur? Ik wil stickers bestellen (maar €5,50 voor een set van 2), dus het kan alleen een vlakke kleur worden.

full
 
Ha ha, daar zijn we weer.
Ik vind die oranje combi van Worldbeater erg mooi, en inderdaad, een monoshock, als je dat kan maken, zou erg mooi zijn!
Mooie combi.
Wel dan dat ruitje op het span wat kleiner, wat verder achterover....
Desnoods geen ruitje op het span....
Detail, mijn smaak, is persoonlijk.
Maar de vorm, en de kleur, prachtig!
Nu, we zien dat de Jawa nog steeds zijn, of haar? aanhangers heeft. En terecht, een prima motor voor weinig geld.
Ik kan dan nog lang doorgaan over mijn motoos, die van m'n vriendin en vriendinnen, ook meest in het kleinere kaliber, en het plezier dat we ermee hebben...
Nu, dit is het Jawa-topic.
En een heel leuk topic.
Blijven rijden, met jullie 2-takten, met onze 2-takten....
Daar gaat het om.
Groeten,
Doudou
 
Dat ziet er knap uit Sander!, dat stuurtje is inderdaad wel smal :)

Wanneer de velleman kit gemonteerd is doen de contactpunten precies het zelfde als een hall sensor zou doen. een triggersignaal geven (de lengte van dit signaal is onbelangrijk).
Wanneer je zonder velleman kit rijdt doen zit je ook nog met de tijd dat de contactpunten geopend/gesloten zijn, de lengte van het signaal bepaald dan de sterkte van je vonk.

Ik zal morgen eens foto's maken van de kitjes die ik gesoldeerd heb. :)

Idd Doudou, keep them smokin' *D
 
Volgens mij zijn Velleman kitjes bedoeld voor ontstekingen mét contactpunten. Alleen vindt het schakelen van de grote stroom door de bobine niet meer door de punten maar door de transistor op de print. De contactpunten schakelen nu alleen nog maar een stuurstroom van een paar milli-ampere en zullen dus niet meer inbranden.
 
Arjan, heb je ook een kitje voor de Hall-sensoren, of fabriek je dat zelf. Een losse sensor kost bij bv. Conrad heel weinig, maar er is natuurlijk nog meer voor nodig. Een sterke magneet dacht ik. Hoe monteer je dat alles aan de nok?
 
Geen idee, dat zou je moeten proberen.

Voor de hallsensoren bestaat geen kitje. Het mechanische aspect is m.i. De kleinste uitdaging, de "grootste" is het verbinden van de sensoren met de kit.

Ik denk dat ik gebruik ga maken van sensoren met een geïntegreerde magneet.
Dan hoef ik geen magneet op de rotor te gebruiken.
De rotor dient er dan puur voor om de verbinding tussen de sensor en de geïntegreerde magneet te verbreken.

Bij Conrad had ik al een aantal interessante sensoren gezien, morgen post ik een link.

Aan het eind van de week ga ik naar de locale electra boer voor advies. Ik ben immers fietsenmaker, geen vonkentrekker. ;)
 
Ik had al de linker klokbeker (leuk voor de archeologen onder ons) schoon gemaakt en opgepoetst. Daaronder heb ik een 2e-hands M-stuur gemonteerd. Is de helft korter dan het originele stuur *D . Daarop heb ik nieuwe hendels voor rem en koppeling gezet. Deze moet ik nog aansluiten, maar de lompe behuizing van de schakelaars zitten in de weg. Dus eerst daar weer een oplossing voor zien te vinden. :/ Een andere gashendel heb ik al.

[[.

[afbeelding]

Kleinere schakelaars monteren, die lelijke plastic zoi er af. Je vind strax op Hardeberg wel weer wat..
 
Ha ha, daar zijn we weer.
Ik vind die oranje combi van Worldbeater erg mooi, en inderdaad, een monoshock, als je dat kan maken, zou erg mooi zijn!
Mooie combi.
Wel dan dat ruitje op het span wat kleiner, wat verder achterover....
Desnoods geen ruitje op het span....
Detail, mijn smaak, is persoonlijk.
Maar de vorm, en de kleur, prachtig!
Nu, we zien dat de Jawa nog steeds zijn, of haar? aanhangers heeft. En terecht, een prima motor voor weinig geld.
Ik kan dan nog lang doorgaan over mijn motoos, die van m'n vriendin en vriendinnen, ook meest in het kleinere kaliber, en het plezier dat we ermee hebben...
Nu, dit is het Jawa-topic.
En een heel leuk topic.

Misschien in het mooie deel van het land eens een jawa & MZ treffen houden??
Blijven rijden, met jullie 2-takten, met onze 2-takten....
Daar gaat het om.
Groeten,
Doudou
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan