Zijspan aan BMW R100RT Mono kleien

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.247
2.314
Langeweg (N-br)
Ik zal me eerst even voorstellen. De naam is Benno, kleine 43 jaar jong en al 20 jaar aan het zijspannen met Russen en daarnaast solorijden met mijn BMW's en Rus. Allemaal tot volle tevredenheid ondanks een sleutelklusje links en rechts op zijn tijd. Gelukkig is dat mijn hobby dus geeft het niets. Ooit had ik hier een account op het forum maar te lang niet gebruikt, vergeten en dus maar een nieuwe gemaakt. Kan er tenminste weer iemand een Warm woordje schrijven over de Russische spannen.

Ik heb al jaren een aangedreven Rus, Dnepr MT-16 waar ik met veel plezier mee rondknor. Zandpaden, Ardennen, Sneeuw etc is allemaal geen probleem voor haar. Snelwegen echter, daar is Madam behoorlijk allergisch voor en iedere keer dat ik mezelf weer eens laat gaan en te hard met haar rijd wreekt het zich vanzelf in iets wat het eerder opgeeft dan verwacht.

Nu heb ik naast deze Russische Prima-donna nog meerdere motoren waaronder een BMW R100RT uit 1993 (mono-shock) die eigenlijk bijna niets staat te doen. In de winter een prima fiets met zijn volle kuip en handvatverwarming maar in de zomer een warmtekanon.

Nu lijkt het me een prima idee om hier een zijspanbak aan te kleien. Ik heb niet zo'n probleem met het verkrijgen van een russische bak weet ik (15 jaar bestuur van de UDCN doet wonderen) en een subframe zal in duitsland wel te vinden zijn maar ik zoek eigenlijk naar mensen die het al vaker gedaan hebben.

Ik heb wel veel gesleuteld en verbouwd in het verleden maar dit wordt de eersste combinatie die ik zelf in elkaar ga schroeven. Eerste idee. Subframe aan de RT. Dnepr/Ural bak pas maken op het subframe en zo eerst maar eens wat ervaring met een niet aangedreven span opdoen. Als dat goed bevalt verdere ombouw naar kleine wielen, schommelarm etc.

groet,

Benno
 
Laatst bewerkt:
@ Benno 123

Alleen al om het feit dat je een warm woordje gaat schrijven over stalen bakken is voor mij een reden om je welkom te heten. Adviezen, da's voor de anderen.
 
Hey Benno,

Long time no see, kom ik je hier weer tegen :W :W

Er zijn hier nog wel meer mensen die de russen een warm hart toedragen hoor, maar het worden er steeds minder hahaha! Met advies over je plannen kan ik je niet helpen, maar er zijn hier genoeg wijze mannen die dat vast wel kunnen denk ik!

Ik heb zelf overigens toevallig vorige week weer een span aangeschaft, kijk maar

Grtzzz van bijna je buurman! ;)
 
Lexie, Gs-en kunnen best loodvrij hoor. Voor je gemoedsrust af en toe een beetje loodvervanger is voldoende. In ieder geval ben je weer aan drie wielen begonnen, de eerste stap naar bezinning en zielerust. Maar waarom aan een japanse zaak begonnen als er zoveel mooie temperamentvolle russische en teutoonse dames rondrijden.

Q, inderdaad zelfde benno en ook hier weer te bewonderen. Olga loopt nog als een zonnetje maar ja, beetje traag is ze wel natuurlijk. Voor het zand etc ideaal maar voor de snelle rakken ga ik nu toch maar 1 van de BMW's offeren aan de driewielige godin.



We spreken elkaar allemaal vast wel weer.
 
Hoi Benno :W
Goed en bewezen uitgangspunt, een R100 met een Russenbak. Hulpframe kan je zo kopen, maar zelf knutselen is natuurlijk leuker. Als je een Hulpframe koopt moet je ook de achterste kogel van het zijspan verbouwen. De hulpframes zijn namelijk altijd korter. Ik heb er voor gekozen mijn hulpframe langer te maken en de bak origineel te houden.
In 1983 was er nog geen monolever. Ik vermoed dat jouw motor van 1985 of nieuwer is. Een monolever is wel lekker makkelijk om te bouwen naar een autowiel.
 
Halflive, het is ook een 93-er. Of de mono blijft zullen we wel zien. Eerst maar eens drifitig op zoek naar alle spullen. zelf een subframe maken klinkt wel leuk maar met mij laskennis gaat dat geen succes worden. Een bewezen subframe is dan misschien een slimmere keuze. In duitsland zit een bouwer Jorgen B. die hele mooie frames maakt. hij verkoopt ze ook weer aan nederlandse handelaren die er dan een paar honderd opzetten. Ik denk dat ik voor zijn oplossing ga. niet de allergoedkoopste maar wel bewezen.

Benno
 
Halflive, het is ook een 93-er. Of de mono blijft zullen we wel zien. Eerst maar eens drifitig op zoek naar alle spullen. zelf een subframe maken klinkt wel leuk maar met mij laskennis gaat dat geen succes worden. Een bewezen subframe is dan misschien een slimmere keuze. In duitsland zit een bouwer Jorgen B. die hele mooie frames maakt. hij verkoopt ze ook weer aan nederlandse handelaren die er dan een paar honderd opzetten. Ik denk dat ik voor zijn oplossing ga. niet de allergoedkoopste maar wel bewezen.

Benno

Benno, kun je een foto of een link op de topic zetten van deze Jorgen B. (sub)frame's of spannen.
Zit zelf ook met een constructie-dip, hoe verder?
 
Lezen valt ook niet mee _O-
Volgens mij rijd heel Duitsland met hulpframes van Edmund Peikert.

Edit: Jurgen Bauhs heeft het stokje van Peikert overgenomen. Peikert is met pensioen.

Leuk leesvoer
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad leuk leesvoer. Heel verhelderend voor mij in ieder geval. Geeft me weer wat meer basis in de ombouw tot zijspan van de RT. Zijn voorbeeld is ook met een mono achterbrug (GS) dus dat gaat redelijk op met mijn RT denk ik.

groet en bedankt voor je linkje.

Benno
 
Nou, fase 1 is inmiddels gepasseerd. Zojuist in Bertem (B) een Dnepr Zijspan opgehaald die al een keer is klaargemaakt om aan een BMW te hangen. Zit wel een hoop troep opgespoten die verf moet verbeelden maar ja dat is een keer stralen en vers in de verf zetten. Nu het subframe nog en dan kunnen we gaan kleien. Plaatjes probeer ik straks even te maken om alvast een idee te krijgen.

groet,

SAM_1090.jpg


SAM_1091.jpg


Benno
 
Laatst bewerkt:
Aanhanger is een multifunctional. geschikt voor solomotoren, zijspannen en andere ongein maar ook voor van alles wat er niet doorheen loopt. voordeel van de roosters is dat er geen water op blijft staan en dat je genoeg punten voor je spanbanden en haken hebt. De dnepr kan er net op en met een 700 kg asje eronder kan hij het ook nog prima dragen ook.

Vandaag is mijn subframe eindelijk binnengekomen. Het zijspanframe is volledig gelakt en aangepast op dit moment. De zijspanbak is terug van de straler en nu zijn de noodzakelijke aanpassingen zichtbaar (roest en rot). Ik zal kijken of ik morgen wat foto;s kan plaatsen.

Helaas ging de K nog even kapot tussendoor dus die moest eerst gerepareerd worden

Benno
 
Onbetrouwbaar kreng. :)

Rijd je er zomaar bijna 30000 km mee rond zonder kuren gaat de startmotor kapot. Tegelijk maar even de koolborstels van de dynamo vervangen en mevrouw is 40 euro later weer helemaal de oude.

hierbij een paar tussenresultaten:

sam_1114.jpg


sam_1121.jpg

sam_1126.jpg

sam_1129.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo, we zijn weer een stukje opgeschoten. Gisterenavond de ankerplaat van de zijspanrem afgemaakt en doorgelast en het subframe aangepast wat aan de motor moet. Beiden zijn nu af en definitief bevestigd. Alleen de bovenste schoorogen staan nog los om de precieze hoek te bepalen. Aankomend weekeinde eens een proefpassing gaan doen van het geheel.





Tevens de draadboom van de BMW doorgeknipt om een splice te maken naar het zijspan. Paar mooie stekkertjes gekocht en morgen even een nieuw boompje maken. Extra voedingen (gezekerd) vanaf de accu mee naar de bak zodat ik er in ieder geval een aanstekerplugje in kan maken.


Alles gaat nog goed komen ook begin ik te denken.
 
zo, vanmiddag een paar uurtjes vrij geweest en weer wat kunnen doen. Even buiten gepast voor de foto. Het rotte is nu weggeslepen uit de bak. Nu kan de plaatwerker er mee verder, dat gaat boven mijn pet. Ik kan niets strak krijgen.

Het begint erop te lijken langzamerhand.

eentje zonder bak

Foto-ZEMOLCVK-D.jpg


Eentje met bak, zonder rubbers voor en achter iets te hoog.

Foto-QASCJJZB-D.jpg


Benno
 
zo, vanmiddag een paar uurtjes vrij geweest en weer wat kunnen doen. Even buiten gepast voor de foto. Het rotte is nu weggeslepen uit de bak. Nu kan de plaatwerker er mee verder, dat gaat boven mijn pet. Ik kan niets strak krijgen.

Het begint erop te lijken langzamerhand.

eentje zonder bak

[afbeelding]

Eentje met bak, zonder rubbers voor en achter iets te hoog.

[afbeelding]

Benno

begint er netjes uit te zien Benno :} :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan